MojElektromobil

Salón elektromobilov 2021 Bratislava sa venoval každej stránke elektromobility. Nakoľko sa pri elektrických autách zvykne polemizovať o ich dojazde a praktickej využiteľnosti na dlhých trasách, pozreli sme sa aj na túto problematiku. A to priamo po jej praktickej stránke.

Dá sa s elektromobilom pohodlne cestovať k moru? Ako vyzerá takáto cesta v praxi, a čo všetko s ňou súvisí nám prezradili skúsení majitelia elektromobilov, ktorí majú za sebou už množstvo dlhých výletov, často priamo k moru. Rozhovor viedol Michal Chabada, zakladateľ portálu MôjElektromobil.sk.

Na pódium som si pozval Mira a Braňa, ktorí sú majiteľmi elektromobilov a podelia sa o svoje skúsenosti s týmito autami. Vybrali sa na nich k moru do Chorvátska aj Talianska.  Na úvod nám povedzte niečo o sebe, aký elektromobil máte a ako dlho na takomto type auta jazdíte?

Braňo: Tak, ja mám elektromobil Nissan Leaf, batéria 30 kWh, mám ho už cez 3 roky a už má viac ako 100 000 kilometrov.

Miro: Ja mám elektromobil Hyundai Kona, mám ho dva a pol roka, ale nie je to môj prvý elektromobil. Predtým som mal Hyundai IONIQ, ktorý mal polovičný dojazd a s tým som absolvoval cestu k moru. Teraz je to bazárový elektromobil, ale dá sa aj s bazárovým elektromobilom prejsť či už do Chorvátska, k Baltu, alebo aj do Talianska a nie je s tým vôbec žiadny problém.

Ako treba plánovať cestu k moru s elektromobilom?

Miro: No, tak na bežných elektromobiloch tie vstavané navigácie, mapy nemajú nejaké pokrytie nabíjačiek. Je to len mapa ako v klasickom spaľovacom aute a občas nejaká nabíjačka. Na plánovanie trasy využívame väčšinou mobilné aplikácie. Mobilné aplikácie ako PlugShare, Chargemap alebo aj aplikácie tých jednotlivých operátorov a hľadáme si optimálnu trasu, aj s ohľadom na vlastnosti toho auta. Dá sa k moru prejsť s každým autom, ale vyžaduje to trochu viac plánovania, ako u kolegov, čo majú Tesly, pretože tie majú veľký dojazd, svoju sieť nabíjačiek a ľahké plánovanie pomocou navigácie.

Braňo: Áno, Tesla má nabíjačky vyslovene len pre seba, kde nemôže prísť nikto iný, len autá Tesly. To je úplne iný svet. My, čo máme iné autá, musíme plánovať a nabíjačky si pozerať dopredu.

Náš tip
Tesla nabíjačky Supercharger budú pre všetkých. Aká je reakcia Tesla komunity?

Keď hovoríme o tom plánovaní, treba asi povedať, že to nie je nejaká dvojtýždňová aktivita. To si človek len nainštaluje aplikáciu a vykliká si to alebo ako dlho plánujete tú cestu? Lebo veľa ľudí hovorí, že im sa nechce plánovať. Čo to znamená plánovanie? Skúsme toto vysvetliť, aby si to ľudia vedeli predstaviť.

Miro: No, to plánovanie ja by som tak povedal, že aj na spaľovacom auto, ktoré som mal predtým som si trošku plánoval, lebo som sa nespoliehal na navigáciu, ale už zo skúsenosti, že som v Chorvátsku bol každý rok niekoľkokrát, tak som vedel kde sú asi zápchy, kadiaľ je to rýchlejšie. Takže to plánovanie pre mňa bola bežná vec. Teraz som k tomu akurát pridal to, že si naplánujem aj nabíjacie miesta, kde si nájdem nejakú nabíjačku, zastavím, nabijem, počas toho sa rodine naje, oddýchne si a pokračujeme ďalej. Je to otázka pár hodín pred cestou. Nie je to plánovanie dva týždne dopredu. Človek si v aplikáciách pozrie, kde sú aktuálne nabíjačky, lebo aj tie sa menia. Ja v prevahe využívam nabíjačky zdarma, takže cesty k moru ma vyšli 0 eur na nabíjanie, akurát diaľničné mýto. Pozriem si, kde je nová nabíjačka, ktorá je nespoplatnená. Dá sa už v pohode prejsť k moru bez toho, aby človek vôbec platil za palivo tak, ako bol zvyknutý zo spaľovacích áut.

Braňo: Áno, existujú aplikácie, ktoré toto robia za nás. Nemusíme to robiť my manuálne. Využívam aplikáciu, kde si viem zadať typ auta, akú má spotrebu atď., a potom už aplikácia za mňa naplánuje celú trasu.

tesla model 3 display

Predtým, ako sa dostaneme k moru, tak začneme najskôr dovolenkou v Čechách. Miro, ty si tam bol na safari, čo nám o tom povieš?

Miro: Tento výlet do Safari Dvůr Králové bola taká prvá predpríprava na ceste k moru. Vtedy som mal prvý elektromobil v roku 2017. Netrúfol som si ísť rovno k moru, lebo predsa len bolo to niečo nové. Vždy ten nový užívateľ elektromobilu sa musí trošku naučiť s tým autom jazdiť. Nie je to úplne ako spaľovacie auto. Máte trošku iné návyky, chodíte inými rýchlosťami. Nemyslím pomalšie, ale napríklad využívate plávanie, vyhodíte rýchlosť a idete len na voľnobeh. Rekuperácia je tiež dobrá vec, ale v mestách, nie na dlhé trasy. No a samozrejme musíte nabíjať. Nechcel som to absolvovať prvýkrát úplne ďaleko, že pôjdem 1000 km, tak sme si vybrali tento výlet Safari Dvůr Králové. Safari Dvůr Králové je zoologická záhrada, kde zvieratá pobehujú voľne. Majú tam taký program pre elektromobily (teda aj pre spaľovacie autá, ale elektromobily to majú výhodnejšie a je to o dosť lepší zážitok), že vy sa na elektromobile premávate pomedzi zvieratami. Je tam nejaká 5 km trasa. Takže je to taký tip pre ľudí, ktorí si ešte netrúfnu ísť k moru, ale tých 400 km zo Slovenska by vedeli na elektromobile prejsť.  

Braňo aj ty si bol na takomto výlete alebo si išiel rovno k moru? Ako si si cestu plánoval ty?

Bol som tiež na veľa výletoch. Bol som aj ja v zoo, aj v Čechách, v Brne, v Rakúsku, v Grazi, atď., takže veľmi veľa výletov som absolvoval.

Ja na teba ešte prezradím, že bývaš v byte. Takže toto nám prosím ťa vysvetli, ako elektromobil nabíjaš?

Bývam v byte, v Rakúsku. Mám byt na prízemí, čiže som si urobil cez svoje okno, cez parapetu zásuvku, kde auto stojí a nabíjam.

Poďme teda naspäť k dovolenke pri mori. Pri týchto dlhších trasách je dôležité aj trošku poznať to auto, ako sa správa pri zaťažení. Miro, ale ty si tú prvú trasu absolvoval ešte na tom starom elektromobile. Ako to prebiehalo? Aké si mal skúsenosti, či už s prehrievaním batérie, alebo s nabíjaním počas cesty?

Miro: Prvú trasu som absolvoval na Nissane Leaf, to je vlastne elektromobil, ktorým Braňo jazdí bežne doteraz. Ja som ho potom neskôr vymenil za niečo lepšie, lebo mi trošku vadilo spomaľovanie toho nabíjania. V dnešnej dobe už väčšina elektromobilov už tento problém nemá, ale Nissan Leaf bol špecifický tým, že nemal chladenie batérie. Batéria sa vám zahrieva (to poznáte aj z mobilných telefónov), pri používaní sa vám trošku zahreje, pri nabíjaní sa môže zahriať a toto isté je aj v elektromobiloch. Nissan Leaf, ako najpredávanejší elektromobil, ešte myslím minulý rok bol, teraz ho už predbehla Tesla Model 3, nemal tento manažment batérie, že by ju chladil. Japonci ho vymysleli čisto ako mestský elektromobil a postupne zväčšovali batériu, aby bol použiteľnejší aj mimo mesta, ale zabudli už na to chladenie. Preto ešte také malé odporúčanie. Keď plánujete kúpiť elektromobil, rozhodujete sa a chcete chodiť aj na dlhšie trasy, tak vždy hľadajte elektromobil, ktorý má chladenie batérie. V dnešnej dobe sú to všetky, ale pre tých, ktorí by kupovali nejaký ojazdený dvoj-trojročný, tak si treba dávať pozor napr. na tento Nissan Leaf. Tým, že sa batéria prehreje, tak on vás síce nenechá na ceste, že by ste stáli, ale nabíjanie trvá dlhšie. Nabíjací výkon je polovičný oproti tomu ako by bol, keby bola batéria studená. Tým pádom sa celá cesta predlžuje. No, vlastne zabudol som v dnešnej sa dá kúpiť ešte jedno auto, ktoré nemá tento manažment a to je Škoda Citigo. To je malé mestské auto. S tým asi nikto k moru nepôjde.

Možno sa nájdu nejakí špecialisti. Ešte nám povedz koľko mal Leaf dojazd a ako si musel plánovať nabíjanie?

Miro: Nissan Leaf, u mňa to bolo, že som mal istých 170 km. Braňo, ty máš to isté auto, koľko asi to je?

Braňo: Ja som trošku zlý vodič, lebo ja mám tak 100, 120.

Miro: Ale asi v zime, nie?

Braňo: Ja nabíjam radšej častejšie. Nechám si nejakú rezervu, že nejdem až do nuly.

Miro: Ja som myslel tých 170, keby som zo 100 % idem do nuly. Ale samozrejme, pri tej dlhšej ceste nemôžete nabíjať od 0 % do 100 %, lebo nemáte nabíjačku každých 5 km, aby ste si to presne naplánovali, ale musíte sa prispôsobiť tomu, že napríklad máte ešte 50 km dojazd, tak musím nabiť, lebo ďalších 50 km by som nabíjačku už nenašiel. To bola situácia pred 3-4 rokmi. Samozrejme, teraz je situácia oveľa lepšia. Ale pri týchto malých dojazdoch ešte trošku dojazd zráža to, že musíte plánovať, že tá nabíjačka nemusí byť presne vtedy, keď už vám dochádza batéria. Takže, tých 170 km je koľko prejde to auto od 0 do 100 %.

Miro, ty si dokonca zobral Hyundai IONIQ na Krk, povedz nám o tom.

Miro: Spomínal som to chladenie batérie a elektromobil sme chceli mať ako hlavné auto, tak Leaf som nechal manželke, ktorá na ňom jazdila také mestské, prímestské trasy. 7 mesiacov sme čakali na Hyundai IONIQ. Tento model bol taký jeden z prvých elektromobilov v roku 2017, ktoré mali dojazd skokovo väčší, ako tie elektromobily tej úrovne v tom roku. Všetky elektromobily mali tak pod 200 km, prišiel Hyundai IONIQ, zrazu to bolo 280 km papierovo a v reálne 250 km dojazd. Človek by nepovedal, že koľko pomôže tých 30 až 50 km dojazdu navyše. Znamená to preskočenie jednej nabíjačky, znamená to polovica nabíjaní na trase. Čiže, ten dojazd bol veľmi dôležitý, ale ešte dôležitejšie bolo pri tomto aute, že malo oveľa menšiu spotrebu elektriny na jazdu ako mal Nissan Leaf. Keď to porovnávam, tak Leaf bol o 20 % menej úsporný. Napríklad na tomto aute sa pri 100 km rýchlosti dalo jazdiť za 11 kWh/100 km, na Leafe tak 13,5 kWh/100 km. Dokonca aj profil tohto elektromobilu je taký. Je Sedan, nie je to MPV ako Leaf a aj diaľničná 130-ka znamenala nejakých 17-18 kWh spotrebu, kdežto na Leafe, keby som išiel na diaľnici 130, neprejdem ani 100 km. Teraz mám už iné auto, ale zaradil som tú fotku zase kvôli tomu bazáru. Toto je môj tip. Ak hľadáte použitý elektromobil do 20 tisíc, tak kúpou Hyundai IONIQ urobíte to najlepšie, čo môžete.

Nič lepšie v tej kategórií elektromobilov 2-3 ročných na inzerát nie je. S týmto elektromobilom som urobil cestu na Krk. Dojazd 230 km postačoval nato, aby sa pohodlne prišlo k moru. Dokonca bola taká možnosť, Greenway urobil novú sieť v Poľsku a mali takú výzvu, kto prejde k Baltskému moru. To bolo nejakých 1 000 km. Najskôr sme uvažovali nad tým viacerí kolegovia, ale ja ako jediný som to aj absolvoval. 1000 km k Baltskému moru, kde som nikdy nebol, som absolvoval aj s manželkou na tomto IONIQu. Chvalabohu, nikde nás to nenechalo. Za tie 4 roky, čo mám elektromobil, som nikdy neostal stáť niekde, že by som hľadal pomoc alebo elektrickú zásuvku v nejakom dome. Takže tým plánovaním trasy aj na takýchto elektromobiloch, ktoré sú v dnešnej dobe už s polovičným dojazdom, ako tie nové elektromobily sa dalo prejsť aj vtedy. Tento IONIQ má aj výborné rýchlo nabíjanie, takže aj na nabíjačkách som trávil asi tak 2/3 času, ako s Leafom. Dalo sa prejsť všade. Nebolo to nejaká strata času.

Foto: Redakcia

Braňo ty si išiel do Talianska, prvýkrát si túto trasu absolvoval pred 3 rokmi? Dobre si pamätám?

Braňo: Zhruba pred 2 rokmi.

Narážam na to, že tá sieť nabíjacích staníc sa stále rozširuje. Keď si pred 2 rokmi dokázal prejsť s autom, ktoré mal takýto dojazd (100 km), ako hodnotíš tie úvahy alebo reči o tom, že nabíjacích staníc je stále málo?

Braňo: Je to určite lepšie. Nabíjačiek je oveľa viac. Hlavne čo už je lepšie je to, že máme na jednom mieste viac stojanov. Človeku to dáva istotu, že ak nepôjde jeden stojan, tak pôjde druhý, tretí alebo štvrtý. Obrovské zlepšenie.

Miro: Je to pravda. Keď si človek pozrie tie aplikácie, kde sú nabíjačky, v dnešnej dobe je to už tak husté, že je to pomaly 5 násobok tých nabíjačiek, ktoré boli pred 3-4 rokmi. V dnešnej dobe cestovanie elektromobilom je úplne bez problémov. Nestane sa vám, že by každých 20-30 kilometrov nebola niekde rýchlo nabíjačka.

Ako ste riešili situácie, keď ste potrebovali nabíjať, ale nabíjačka bola obsadená? Stalo sa vám to niekedy? Predpokladám, že asi áno.

Braňo: Na dlhej trase našťastie nie. Ale na kratších trasách sa mi to stalo. Vtedy mám vždy nejaký záložný plán B,C, kde mám v okruhu 20 km nejakú ďalšiu nabíjačku. Stalo sa mi, že pán taxikár nabíjal do 100 % a pritom fajčil 2 hodiny. Takže, tam čakať nebudem.

Miro: Mne sa to stalo aj na dlhej trase do Chorvátska, v Rakúsku na jednej nabíjačke. Preto je ten záložný plán veľmi potrebný. Nikdy ten dojazd nenechať do 5 alebo 10 km, ale vždy nejakých 20-30 km, aby človek, keď tá nabíjačka nefunguje, je dlhodobo obsadená, nedá sa kartou autentifikovať, alebo roaming spustiť, aby ešte došiel k ďalšej. Ale hovorím, to plánovanie som mal vždy také, že som neostal nikdy nikde. Nabíjačka bola síce pokazená, ale prišiel som ešte k ďalšej. Nikdy neísť do nuly, ale nechať si nejakú rezervu.

Keď sa bavíme o tom, že do nuly, samozrejme, tá batéria takýmto vybíjaním trpí, ale častokrát hovoríme len o tých výnimočných situáciách, keď ideme na dlhšie trasy. Ako najčastejšie nabíjate svoje auto?

Braňo: Ja sa snažím extrémom vyhýbať, čiže nejdem ani do nuly, ani do 100 %. Držím sa medzi 20-80 %.

Miro: Ja to isté. Cyklujem tú batériu. Nejdem úplne do nuly, nejdem na 100 %. Vo výnimočných prípadoch, možno raz za dva, za tri mesiace ju nabijem do 100 %, aby sa trošku sformátovala, čo jej párkrát do roka nevadí, ale aj na tých rýchlo nabíjačkách to šetrenie baterky je jedna vec a druhá vec je, že batéria, čím má vyššie percento nabitia, tak sa vám tá rýchlosť nabíjania spomaľuje. Takže nabíjanie do 100 % ani nie je potrebné.

Spomínali sme aj niektoré aplikácie, ktoré nám môžu pomôcť pri plánovaní. Aké máte vy skúsenosti s týmito aplikáciami? Ktoré najčastejšie používate?

Braňo: Ja používam PlugShare a taktiež používam aplikáciu, ktorou si plánujem cestu s reštauráciami atď., aby som mal na ceste to, čo potrebujem.

Miro: Ja taktiež PlugShare. Ešte som tam uviedol aj Elen Chorvátsko, keďže hovoríme o ceste k moru, tak pre väčšinu ľudí zo Slovenka je to Chorvátsko a tam je sieť Elen, ktorá má svoju aplikáciu. Oplatí sa stiahnuť, lebo Elen nabíjačky sú dlhodobo, už asi 4 roky zdarma. Na Chorvátskej diaľnici bez toho, aby ste z nej schádzali je ich tam každých 30 km, každá jedna palivová pumpa, má aj nabíjačku. Keď sa dostanete cez Maďarsko nejakých 250 km, ktoré je slabo pokryté, tak potom v Chorvátsku na každom kroku si elektromobil nabijete zadarmo a prídete tam, kam chcete. Chorvátsko je pokryté na 100 %, čo sa týka cesty k moru.

Poďme sa teraz konkrétne baviť o trase do Chorvátska. Keby sa teraz nejaký nový elektromobilista rozhodoval, že chce ísť do Chorvátska, čo by si mu poradil?

Miro: Poradil by so mu neplánovať si nabíjanie niekde mimo diaľnice alebo mimo trasy. Ozaj len v nutnom prípade, ale to už v dnešnej dobe nie je treba. Lebo to samotné nabíjanie trvá 20-30 minút, ale keď máte prísť k nejakej nabíjačke, ktorá je 5 km od diaľnice v nejakom meste, tak máte ďalšiu polhodinku zdržanie v nejakej hustej mestskej premávke, kde k nej musíte prísť. Nabíjačky preferovať tie, čo sú pri diaľnici, lebo každá odbočka je zdržanie. Potom máme už ultrarýchle nabíjačky, nové elektromobily posledný rok-dva, čo sa vyrábajú už majú nabíjanie rýchlejšie ako tých 50 kW, čo je štandard na Slovensku. Na Slovensku máme zatiaľ myslím 5 ultra nabíjacích staníc. Takže preferovať ultra dobíjacie stanice, ktoré nabijú auto rýchlejšie. Čo sa týka optimalizácie, nie je to ani tak o elektromobiloch, ale o tej ceste samotnej, o tej dĺžke, tak zápchy a kolóny na diaľničných križovatkách. Keď ide človek cez Rakúsko, tak to pozná, celé Nemecko sa hrnie cez Klagenfurt alebo cez Graz. Pri Viedni sa spájajú dve diaľnice a vytvárajú sa tam polhodinové, hodinové zápchy. Preto ja aj zo skúseností z minulosti jazdím maďarskou trasou. Maďarsko je len 200 km. Je to síce po vedľajších cestách, ale 200 km prejdete na jedno nabitie až do Chorvátska, nemusíte nikde zastavovať. Elektromobilu to prospeje tým, že nemusíte veľa nabíjať, lebo čím idete pomalšie, tým máte menšiu spotrebu. Oproti rakúskej trase ušetríte 100 km.

Náš tip
Elektromobilom do Chorvátska – kadiaľ ísť a kde nabíjať? | TEST
Foto: PlugShare

Braňo, aká je tvoja optimálna trasa na dovolenke do Talianska? Prípadne akú máš odporúčanú maximálnu rýchlosť po diaľnici?

Braňo: No, Leaf je špecifické auto tým, že batéria nemá chladenie. Takže čím viacej človek tlačí na plyn, tým viacej batériu hreje a tým potom dlhšie nabíja. Treba ísť tých 100 km za hodinu viac nie, lebo potom sa vám to na tej nabíjačke vypostí. Ja chodím do Talianska cez Rakúsko. Tam sú nabíjacie siete vo veľmi dobrom stave. Taliansko je na tom už horšie. Tam boli nabíjačky len v mestách. Tam musel človek z diaľnice zísť dole cez mýtnu bránu, potom do mesta 5 km, späť cez mýtnu bránu. Bolo to náročnejšie, ale dalo sa to zvládnuť. Nabíjačky fungovali, takže to bolo fajn.

Keď prídem do Chorvátska ako tam fungujem s elektromobilom? Musím si vyberať hotel, ktorý má nabíjaciu infraštruktúru alebo ako to tam je pokryté?

Miro: My osobne chodíme do súkromného ubytovania či už cez Booking, alebo cez Airbnb. Využívame skôr tie mestské nabíjačky alebo nabíjačky pri obchodných domoch, ktoré sú tam tiež ako u nás pri Kauflande, Lidli zdarma. Skôr by som povedal, že už pri príchode do Chorvátska vám stačí AC pomalé nabíjanie, lebo ste na pláži, necháte si elektromobil nabíjať a tam už nezáleží či nabíjate 30 minút, alebo 5 hodín. Takisto, keď idete domov, tak nestojíte na nabíjačke, ale tých prvých 400 km alebo 200 km (podľa dojazdu) môžete ísť bez nabíjania. To nie je len pri Chorvátsku, to je aj pri slovenských cestách, preferovať lokalitu, kde nabíja auto, keď máte inú aktivitu. Čiže, pri výbere lokality je tiež dobré prispôsobiť podľa toho, kde sa nachádzajú nabíjacie stanice.

O koľko viac trvá cesta do Chorvátska elektromobilom ako normálnym spaľovacím autom? Ty si to mal aj presne zmerané.

Miro: Ja som išiel na elektromobile Hyundai Kona, ktorý má dojazd nejakých 400 km pri 120 km rýchlosti, nejakých 450 km, keď sa ide okolo 100ky. Išiel som diaľničnou rýchlosťou 120 km/h. Aj od rýchlosti záleží koľko nabíjate. Niekedy je to tak, že keď idete po diaľnici 130 alebo 140, tak miniete o toľko viac energie, ktorú musíte potom nabiť na 50 alebo 70 kW nabíjačke, čiže celkový čas cesty je dlhší ako keby ste išli pomalšie. To je špecifické pri elektromobiloch. Spaľovacie autá čím idete rýchlejšie, tým skôr prídete. Pri elektromobile platí to, že keď urobíte podľa spotreby nejakú tabuľku, že koľko asi trvá prejsť určitou rýchlosťou, určité kilometre a koľko trvá nabíjanie, tak vám vyjde… Pri tých elektromobiloch to vychádza okolo 120km/h. Keď som sa rozprával s majiteľmi Tesiel, tak tiež hovorili, že chodia okolo 120 km/h, lebo potom už zbytočne veľa nabíjajú. A koľko trvala cesta? Naposledy som bol ostrove Vir to je pri Zadare, to bolo nejakých 800 km, lebo som z Nového Mesta nad Váhom a samotná cesta trvala 9,8 hodiny a nejaké 2 hodiny bolo plus k tomu nabíjanie. S tým, že z tých 2 hodín pri nabíjaní sme sa najedli, oddýchli si. Aj na normálnom aute sme mali prestávku 30-45 minút. Počítam to tak, že možno sme sa zdržali o hodinu viacej, ako keby som išiel na spaľovacom aute.

Braňo aké si mal ty skúsenosti? Koľko času si musel tráviť v rámci cestovania elektromobilom? Riešiš vôbec takúto otázku?

Braňo: Auto mám len jednu, čiže ju neriešim. Išiel som 800 km 12 hodín. Čo vôbec nie je zlý čas, keďže boli na diaľnici 80-tky a zápchy.

Ďakujem za rozhovor.

Videozáznam kompletného rozhovoru nájdete nižšie.

Náš tip
Ako vyzerá dovolenka s elektromobilom po Slovensku? | Rozhovor
13. augusta 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+