MojElektromobil

Elon Musk potvrdil, že automobilka Tesla otvorí svoju nabíjaciu sieť Tesla Supercharger aj iným značkám. Stane sa tak už koncom tohto roka, rokovania prebiehajú už dlho.

Otvorenie siete Tesla Supercharger

Nabíjacia sieť Tesla Supercharger je dnes najrozšírenejšia sieť ultrarýchlych nabíjacích staníc (150+ kW) na svete. Automobilka postavila a prevádzkuje už vyše 25 tisíc nabíjacích stojanov na asi 3 000 nabíjacích lokalitách. Štyri nabíjačky Tesla Supercharger máme aj na Slovensku.

V roku 2012, keď Tesla začala budovať prvé takéto stanice, rokovala s inými automobilkami o prístupe pre iné značky. Všetky automobilky si v tej dobe si mysleli, že Tesla onedlho skrachuje a aj tak nevideli budúcnosť dopravy v elektrickom pohone. Nechceli sa podieľať na budovaní takého projektu.

Otvorenie siete Supercharger sa rieši už dlho, no nikdy neprišli konkrétne dátumy a výsledky. Minulý mesiac však Tesla pre nórske úrady konečne potvrdila, že k tomuto otvoreniu dôjde koncom roka 2021. Tesla rokuje s inými automobilkami na prerozdelení nákladov na ich výstavbu a prevádzku.

Otvorenie siete Tesla Supercharger (Foto: Tesla Greater China)
Otvorenie siete Tesla Supercharger (Foto: Tesla Greater China)

S otvorením začne v Európe

V Severnej Amerike Tesla pre sieť Supercharger používa vlastne navrhnuté nabíjacie konektory (Tesla konektory). Z tohto dôvodu bude integrácia Superchargerov a iných značiek elektromobilov v tomto regióne zložitejšia.

V Európe Tesla na Superchargeroch používa, ako aj iní prevádzkovatelia, nabíjací štandard CCS. Kvôli tomu Tesla komunita prirodzene predpokladá, že k otvoreniu siete na starom kontinente dôjde ešte skôr, ako na domácom trhu.

Tesla Supercharger Aupark
Tesla Supercharger Aupark | Foto: Radovan Hlôška

Tesla by mohla významne zarobiť

Jedna z najväčších svetových bánk, Goldman Sachs, odhaduje, že Tesla by mohla vďaka otvoreniu Superchargerov zarobiť miliardy dolárov. S rýchlo narastajúcim počtom elektromobilov na cestách a tiež rýchlo rastúcim počtom Superchargerov by mohla podľa prieskumu Goldman Sachs Tesla zarobiť až 25 miliárd dolárov ročne.

Takéto príjmy banka odhaduje v dlhodobom horizonte, konkrétne za predpokladu 500 000 nabíjacích stojanov. Musela by tak vybudovať 20-násobne viac stojanov ako má dnes. Pozrite si odhady prieskumu Goldman Sachs v tabuľke nižšie.

Príjmy Tesly z otvorenia siete Suoercharger (Zdroj: Goldman Sachs)
Príjmy Tesly z otvorenia siete Suoercharger (Zdroj: Goldman Sachs)

Názor Tesla komunity

Kým majitelia elektromobilov iných značiek tento krok vítajú, Tesla komunita a majitelia majú väčšinou negatívne reakcie. Pre našu redakciu sa k tomuto kroku vyjadril majiteľ Tesly Model X a zakladateľ Tesla Owners Slovakia, o.z. Kristián Kratochvíl:

“V minulosti Elon Musk ponúkol prístup do siete Supercharger aj iným automobilkám, tie sa ale odmietli podieľať na nákladoch výstavby a prevádzky. Väčšina z nich tvrdila, že Tesla vyhlási bankrot, prípadne, že oni si chystajú omnoho lepšiu sieť nabíjacích staníc. Pred piatimi rokmi všetci tvrdili, že by bola úžasná podpora elektromobility. Teraz však opakovane čítam negatívne názory Tesla komunity:

– To bude katastrofa! Kupoval som Teslu, aby som nemusel čakať na nabíjačkách.
– Kúpou auta som zaplatil výstavbu nabíjačiek a teraz k ním nebudem mať prístup.
– Treba iným autám vyrúbiť cenu aspoň ako Ionity dáva majiteľom Tesiel.
– Tak to už môžem Teslu predať, už nebudem mat žiadnu výhodu.
Úprimne, som sklamaný z reakcie komunity. Keby sa väčšina z nás poriadne zamyslela, bolo by okamžite jasné, že skôr či neskôr Tesla poskytne prístup aj iným elektromobilom.
Na jednej strane Elon chce ešte viac zrýchliť prechod na elektromobily a argument “málo nabíjacích staníc” tak zníži svoju váhu. Na druhej strane je fakt, že Tesla je akciová spoločnosť a ako každá firma, nežije z pekného slova, ale musí generovať zisky.
Teraz síce generuje príjmy, ale musí znížiť napríklad prevádzkové náklady. A to určite každý súhlasí, že výstavba a prevádzka nabíjacej siete nie je vôbec nízka položka.
Tesla Supercharger v Kalifornii - zriedkavý moment, keď sa vytcorila kolóna Tesiel čakajúcich na nabíjanie (Foto: Dailymail.co.uk)
Kolóna Tesiel čakajúcich na nabíjanie (Foto: Dailymail)
Nemyslím si, že by v súčasnej dobe vedela Tesla iba svojimi autami pokryť náklady na prevádzku siete Supercharger. Napriek tomu, že sú lokality, ktoré sú v určitých časoch vyťažené, počet prázdnych staníc je oveľa väčší.
Práve majitelia z lokalít, kde sa občas stáva, že je potrebné čakať na voľný stojan, sa aktuálne najviac búria. Obávajú sa, ze budú následne blokované automobilmi s oveľa nižším nabíjacím výkonom, čiže budú musieť dlhšie čakať.
Obávajú sa chaosu na stojanoch, pretože umiestnenie nabíjacích portov nie je rovnaké, a tým pádom pre komfort prístupu sa môže stať, že pre zapojenie kábla bude musieť auto cudzej značky stáť vo vedľajšom boxe a tým pádom v podstate efektívne blokovať dva stojany.
To ja chápem a nad všetkým sa snažím rozmýšľať a hľadať iné riešenie. Nikde ešte Elon nespomenul, ake budu technické požiadavky na autá, ktoré sa budú môcť nabíjať, a ja predpokladám, že Tesla stanoví tieto podmienky.
Podľa mňa jednou z nich bude Plug&Charge, čiže systém automatickej autorizácie rozpoznaním vozidla samotnou nabíjačkou, bez potreby použitia nabiíacej karty, aplikácie, alebo webového rozhrania. Tým pádom by Tesla automaticky vyradila staršie, pomaly sa nabíjajúce autá.
Tesla by mohla napríklad stanoviť limit, do ktorého sa môže auto nabíjať. Napríklad do 80%, čím by sa tiež skrátila obsadenosť. Problém bude s dĺžkami káblov a rôznym umiestnením konektorov.
V tomto prípade si myslím, že Tesla môže uvoľniť prístup len pri stojanoch usporiadaných v priechodných ostrovčekoch tak, aby bolo možné sa postaviť akýmkoľvek smerom a stranou.
Dalo by sa o tom veľa polemizovať, avšak nie je to v našich rukách, tak môžeme len dúfať, že sa nájde riešenie, ktoré prinesie viac osohu pre väčšinu a čo najmenej starostí pre čo najmenej z nás. Slovami klasika: Nepodliehajme panike”
23. júla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+