MojElektromobil

Na test sme dostali úplnú novinku na slovenskom trhu, elektromobil Hyundai Kona Electric. Ten sa vyrába v dvoch verziách, slabšia obsahuje akumulátor s kapacitou 39,2 kWh a ponúkne dojazd približne 300 kilometrov, tá výkonnejšia má batériu s veľmi slušnou kapacitou 64 kWh a dojazd je udávaný na 470 kilometrov. Presne toto je verzia, ktorú sme mohli vyskúšať. Jej oficiálna cena je 38 999 €, čo ju radí medzi cenovo dostupnejšie elektromobily. Keď k tomu pridáme dojazd, jedná sa o jednu z najlepších ponúk v pomere cena/výkon.

Dizajn: Rozhodne sa nestratí

Dizajn je úplne v súlade s rokom 2018, pričom má jemne futuristický nádych. Nám sa veľmi páči. Obzvlášť vo farebnej kombinácii, ktorú sme dostali, vyzerá naozaj veľmi dobre. Potvrdiť to môžu aj okoloidúci, ktorým dizajn novej Kony určite neunikne. Všade, kam sme s elektromobilom prišli, sme pútali pozornosť a skoro každé oči upriamili zrak práve na Konu. Nie je to síce najkrajšie auto na svete, no má svoj štýl a charizmu, ktorá zaujme. Je to praktické malé SUV, ktoré obsahuje veľmi zaujímavé dizajnové prvky.

Rozmery elektromobilu sú 4180 mm na dĺžku, 1800 mm na šírku a 1555 mm na výšku. Spredu vyzerá veľmi zaujímavo. Najväčším dizajnovým rozdielom je chýbajúca mriežka nasávania vzduchu, ktorá v prípade elektromobilu vôbec nie je potrebná. Namiesto toho sa tu nachádza konektor nabíjačky a akési dizajnové vrúbkovanie, ktoré mu dodáva na jedinečnosti. Na tento dizajnový prvok však panujú rôzne názory, nám sa to však páči. Svetlá sú nenápadné a vyzerajú veľmi ergonomicky, minimalisticky a štýlovo. Samozrejme na prednej časti novej Kony nechýba ani logo Hyundai. Zatvorená predná maska a špeciálne nárazníky jasne naznačujú, že tento model má elektrický pohon.

Z boku vyzerá nová Kona vcelku agresívne. Jednotlivé hrany sú pekne zbrúsené a ešte zvýrazňujú aerodynamický efekt. Pri pohľade zboku si nemožno nevšimnúť kolesá, ktoré sú osadené peknými dizajnovými 17″ zliatinovými „aero“ diskami. Tie sú uspôsobené tak, aby kládli minimálny odpor a predlžovali dojazd. Kombinácia bielej a čiernej farby karosérie vyzerá zaujímavo a osviežujúco. Zaujímavý dizajn ešte umocňuje „plutva“, ktorá sa nachádza na hornej časti vozidla.

Jazda: Pravý zážitok z elektromobilu

Ticho. To je prvé, čo si všimnete, keď do Kony presadnete zo spaľovacieho auta. So zvukom konvenčných automobilov sa to nedá ani len porovnať. Zvuk elektromotora je však pri akcelerácii počuť viac než na Tesle. Obzvlášť keď sa k nemu pridá umelo generovaný zvuk pre chodcov. Ten je v kabíne počuť pri rýchlostiach približne 10 – 20 kilometrov za hodinu. Sadnete, zatlačíte brzdu a tlačidlom naštartujete. Pred vami sa rozsvietia budíky a veľká, 8″ obrazovka v strede. Je naštartované, ale žiadny zvuk nepočujete. Geniálne. Stačí už len stlačiť tlačidlo jazdy dopredu a jazda môže začať.

Kým u Ioniqu sme zaregistrovali slabšie odhlučnenie kabíny, u Kony máme pocit zlepšenia. Okrem ticha sme si ihneď všimli naozaj veľmi slušný výkon. 150 kW sa musí niekde prejaviť. Keďže sa jedná o elektromobil, výkon máte k dispozícii ihneď. Nemusíte riešiť otáčky, stačí šľapnúť na plyn a akcelerácia môže začať. Zrýchlenie je vcelku impozantné a aj napriek tomu, že Kona so svojimi 1685 kg rozhodne nepatrí medzi najľahšie automobily, je svižná a rýchla. Po prvotnom „kopnutí“ síce trochu stratí dych, na druhej strane sme nezaznamenali žiadne problémy s prenesením výkonu na cestu. Hyundai Kona je podľa výrobcu športovejším a svižnejším elektromobilom ako jeho súrodenec Ioniq. Pri maximálnej akcelerácii sa musíte pripraviť na to, že vás bude trochu hádzať. V tomto prípade odporúčame naozaj pevne uchytiť volant. Je to daň za vyšší výkon, ktorý sa prenáša len na prednú nápravu.

Na výber je z troch jazdných režimov. ECO, Comfort a Sport. Prepínať ich je možné jednoduchým stlačením tlačidla v stredovom paneli. V každom jazdnom režime vidíte na displeji pred vami iné informácie, rovnako aj farebné odtiene sú iné. Pri ECO režime prevláda zelená, pri športovom zase červená. Po prepnutí režimu ihneď cítite rozdiel, a to hlavne v plynovom pedáli. Pri ECO režime ho musíte stlačiť viac, pri športovom ho stačí len jemne pohladiť a Kona začne zrýchľovať. Pre všetky jazdné režimy je možné nastaviť aj úroveň regenerácie v troch úrovniach. My sme používali tú najsilnejšiu. V tomto prípade môžete prakticky vylúčiť používanie brzdy. Stačí dať nohu z plynu a Kona celkom slušne brzdí motorom. Samozrejme, dopĺňa tým energiu do batérie. Na displeji sa pri každom uvoľnení plynového pedálu zobrazí informácia o metroch, ktoré ste tým ušetrili. Pri dlhšom „brzdení“ nie je problémom „zrekuperovať“ aj energiu, ktorá vystačí na 1 kilometer jazdy. Tieto čísla treba však brať s rezervou, no ich zobrazovanie je veľmi zaujímavé. Kona nás však zaujala aj aktívnou brzdou – tá pri menšom zatlačení začne brzdiť regeneráciou, a až pri silnejšom stlačení brzdí aj klasicky. Čiže aj v prípade nastavenia najslabšej úrovne regenerácie ju môžete stále využívať – vďaka brzde. S takýmto nastavením si budú rozumieť najmä záujemcovia prechádzajúci zo spaľovacieho auta.

Výkonu má elektromobil naozaj dostatok a na cestách patrí medzi tie rýchlejšie. Veľkou výhodou je, že sa nemusíte starať o otáčky. Proste pridáte plyn a výkon máte k dispozícii okamžite. Najsilnejšia je Kona samozrejme v najnižších rýchlostiach. Akcelerácia je plynulá a veľmi svižná. Z 0 na 100 km/h to zvládne za 7,6 sekundy, disponuje krútiacim momentom až 395 Nm. Nestratí sa ani pri predbiehaní v rýchlosti približne 100 km/h, aj v tomto prípade citeľný slušný výkon a nemá problém so svižnou akceleráciou. Ovládanie je štandardné, posilňovač riadenia by sme zaradili medzi priemer. Volantom otočíte ľahko, no nejakú silu na to predsalen potrebujete. Toto nastavenie nám vyhovovalo.

Zaujímavý je aj Head Up displej, ktorý jednoducho vysuniete stlačením príslušného tlačidla. Na ňom vidíte informácie o aktuálnej rýchlosti a jazdnom pruhu, v ktorom sa nachádzate. Nechýba ani upozornenie na nedodržiavanie jazdných pruhov, čo môže pomôcť napríklad predchádzaniu mikrospánku. Táto funkcia sa dá samozrejme vypnúť.

Automatické nastavenie svetiel funguje výborne. V tme svietia stretávacie svetlá, cez deň zase denné svietenie. Kona reaguje na zmenu svetla naozaj promptne. Okolitému svetlu sa automaticky prispôsobí aj panel pred šoférom, ktorý dokáže v reálnom čase meniť intenzitu podsvietenia. To isté platí aj v prípade hlavného dotykového displeja. V tme pri silnejšom otáčaní dokáže Kona zamerať svetlo zo svetlometov na smer, ktorým sa otáčate, takže prekážku uvidíte bez problémov. Keby ste ju náhodou nevideli, Kona vás na ňu pomocou senzorov upozorní. Pri cúvaní nechýba automatické prepnutie na zadnú kameru, ktorú hodnotíme ako priemer. Bez problémov sa ale môžete orientovať podľa nej – Kona pri cúvaní dokonca upozorní na prichádzajúce auto z boku ešte predtým, ako ho je vidno na kamere. Senzory vzdialenosti nechýbajú vzadu a ani vpredu, takže s parkovaním by nemal mať problém ani menej skúsený vodič. Páčili sa nám aj podarené spätné zrkadlá, ktoré sú dostatočne veľké. Veľmi dobre dokážu tlmiť svetlo z automobilov za vami, takže jazda v noci nie je tiež žiadnym problémom.

Nechýba ani adaptívny radarový tempomat, ktorý dokáže rýchlo zareagovať na zmenu rýchlosti predchádzajúceho vozidla, dokonca až úplne zastaviť. Čo sa týka brzdenia, pokiaľ potrebujete pribrzdiť silnejšie, pripravte sa na to, že je potrebné brzdu zatlačiť viac. Tu by sme privítali možno trochu agresívnejšie brzdenie, no nie je to nič, na čo by sa nedalo zvyknúť. Kona dokáže samostatne udržiavať jazdný pruh údajne až do rýchlosti 150 km/h vďaka systému Lane Following Assist.

Od automatického brzdenia na predchádzanie nehodám po monitorovanie vozidiel v mŕtvom uhle vás Kona Electric môže upozorňovať na potenciálne nebezpečenstvo počas jazdy. Jeho prvky aktívnej bezpečnosti zahŕňajú: Forward Collision-Avoidance Assist s detekciou chodcov, Blind Spot Collision Warning a Lane Change Assist, Rear-Cross Traffic Collision Warning, Lane Keeping Assist, High Beam Assist, Driver Attention Warning a Intelligent Speed Limit Warning (ISLW). ISLW pomocou kamery identifikuje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť a zobrazuje ich na informačnom displeji v združenom prístroji a na head-up displeji.

Spotreba je príjemným prekvapením

Už s Ioniqom bol Hyundai na popredných priečkach efektivity elektromobilov. Svoje poznatky premietol i do Kony. Náš dlhodobý kombinovaný priemer (diaľnica, mesto) bol 136 Wh/km. A to sme Konu vôbec nešetrili. Pri úspornej jazde rýchlosťou 50 km/h sa dá dostať aj pod 100 Wh/km, samozrejme nie v zime. Dva opakované testy diaľnice (tam a späť) pri tachometrových 130 (reálnych 126 km/h) ukazovali 180 – 190 Wh/km. Išlo však iba cca o 2x 6-kilometrový úsek, navyše s premenlivým vetrom. Ustálená jazda v bezvetrí s veľkou pravdepodobnosťou prinesie lepší výsledok. Test jazdy cez kopec sme otestovali v Bratislave na trase Jaskový rad – Kamzík – Jaskový rad. Ide o prevýšenie 260 metrov, ktoré sme absolvovali smerom hore a následne dole. Na konci trasy ukázal krásnych 122 Wh/km, čiže regenerácia je naozaj efektívna.

Najväčšie sklamanie: Slabá palubná nabíjačka

Palubná AC nabíjačka je jedným slovom nedostatočná. Nabíjať dokáže iba z 1 fázy a to maximálnym výkonom 7,2 kW. Kona disponuje naozaj veľkou batériou s kapacitou 64 kWh. Elektromobil sme skúšali nabíjať aj doma s využitím tejto nabíjačky a pribaleného konektora do klasickej 230V 16A zásuvky (3,6 kW). Ten však nabíjal ešte nižším výkonom, cca okolo 3kW. Za hodinu nabíjania sme získali energiu približne na 15 kilometrov jazdy, čo je naozaj dosť slabé. Pokiaľ by ste teda dali Konu nabíjať večer o 20:00, tak do rána 6:00 by ste dobili energiu približne na 150 kilometrov.

Pre väčšinu majiteľov tak bude nevyhnutná investícia do 32A wallboxu, ktorý dá viac ako dvojnásobné hodnoty oproti obmedzenému mobilnému konektoru. Ak však máte hlavný istič 3x32A pre celý dom, znamenalo by to kompletné prerobenie elektroinštalácie a rezervovanie jednej fázy čisto na nabíjanie elektromobilu. Ak by ste nepotrebovali plných 7,2kW, príkon nabíjania viete v aute obmedziť. Je naozaj veľká škoda že Hyundai neponúka 3-fázovú 11kW nabíjačku. Hoci aj ako príplatkovú možnosť.

Ak plánujete auto využívať len na cestu do práce a domov, a občas na dlhší výlet, nebude vás ani slabšia nabíjačka nijako obmedzovať. Navyše tu máme ešte aj možnosť rýchlonabíjania jednosmerným prúdom (DC), ktoré palubnú nabíjačku obchádza.

DC nabíjanie na 50kW rýchlonabíjacej stanici prostredníctvom konektora CCS nám dalo maximálnu hodnotu 46kW. To je približne 230 km dojazdu za hodinu nabíjania. Podľa zahraničného zdroja by si však Kona mala vedieť poradiť aj s pripravovanými ultravýkonnými nabíjacími stanicami – na nich namerali maximum 72kW (360 km/h):

Interiér: Väčší pasažier môže mať problém

Keďže sa jedná o menšie SUV, očakávame, že v interiéri bude dostatok priestoru. To však nie je úplne pravda. Vyšší cestujúci môžu mať počas jazdy problém s nedostatkom priestoru nad hlavou na zadných sedadlách. Pokiaľ pred nimi sedí tiež vyšší cestujúci, problém bude aj s nohami. Jednoducho na ne nebude dostatok priestoru. Ovládanie a všetky tlačidlá sú riešené veľmi ergonomicky, všetko máte ihneď poruke. Keď si na ich rozloženie zvyknete, nebudete mať absolútne žiadny problém. Displej pred vami dokáže zobraziť všetky dôležité informácie. Interiér je príjemný a futuristický. Z materiálov prevládajú plasty, ktoré sú v bielej farbe. Celkový dojem z interiéru je veľmi slušný, určite sa za neho nebudete hanbiť. Prepínanie hudby, hlasitosť alebo hovor zdvihnete bez toho, aby ste dali ruky preč z volantu. Keď už sme pri telefonovaní, Konu sme spárovali s telefónom s Androidom aj iOS a všetko prebehlo bez problémov. Telefón sa automaticky pomocou bluetooth pripojil a začal napríklad prehrávať poslednú skladbu, ktorú prehrával vtedy, keď bol naposledy pripojený. Telefonovanie s Konou nie je žiadny problém. Telefón vôbec nepotrebujete, stačí, že je pripojený pomocou bluetooth. Hovor zdvihnete priamo z volantu, prípadne pomocou dotykového displeja, rovnako ho aj jednoducho zložíte.

Všetko, čo potrebujete, máte na dotyk prsta na stredovej konzole – na prepínanie medzi režimom jazdy dopredu, neutrálom, spiatočkou a parkovaním môžete jednoducho použiť tlačidlá pohodlne umiestnené na stredovej konzole. Aj elektrická parkovacia brzda je na tom mieste. Stredová konzola s tlačidlovým ovládačom shift-by-wire predstavuje najväčšiu zmenu v interiéri modelu Kona Electric oproti modelom Kona so spaľovacími motormi. Ocenili sme aj zásuvku, do ktorej vložíte váš smartfón a ak podporuje bezdrôtové nabíjanie štandardu Qi, tak ho zároveň aj nabijete. Toto by malo byť súčasťou každého automobilu, je to naozaj návykové. Odložíte telefón a on sa nabíja.

Samozrejmosťou je centrálne odomykanie, pričom tlačidlo na kľúči nemusíte stlačiť. Stačí, ak sa priblížite k vozidlu, ktoré odomknete stlačením tlačidla na kľučke. Samozrejme, len v prípade, že máte pri sebe kľúč. Ak ho nemáte, takto Konu neotvoríte. O veciach, akými je klimatizácia, elektronické nastavenie sedadiel či okien sa snáď ani nemusíme baviť. Všetko tu je prítomné. Batožinový priestor má štandardne objem 332 litrov, čo rozhodne nie je veľa. Po sklopení zadných sedadiel je to však o poznanie lepšie a zvýši sa až na 1114 litrov.

Dotykový displej: Základ pre multimédiá

Multimediálna výbava zahŕňa dotykový displej s uhlopriečkou 8″, ktorému nechýba bluetooth pripojenie. Kvalite zvuku v kabíne a ani maximálnej hlasitosti nemáme čo vyčítať. Reproduktory hrajú výborne. Pre lepší basový zážitok nechýba ani samostatný subwoofer. Samotné reproduktory sú dvojpásmové, výškový sa nachádza vyššie, ten strednotónový/basový zase nižšie. Na displeji jednoducho nastavíte aj základné správanie elektromobilu, tu je možné nastaviť úroveň rekuperácie v troch úrovniach pre každý jazdný režim. Nechýba prehrávač hudby, no nachádzajú sa tu aj iné zaujímavé funkcie. Po kliknutí na ikonku zeleného trojlístka dostanete informácie o vašom dojazde, pričom ten sa zobrazí efektne priamo na mape. Tak jednoducho vidíte, kam sa až môžete s aktuálnou úrovňou nabitia elektromobilu dostať.

Samotný infotainment dokáže obslúžiť všetky multimediálne vlastnosti elektromobilu, nechýba rádio, prehrávač hudby z USB kľúča, prípadne pomocou bluetooth pripojenia s vaším smartfónom. Navigácia je základná, odnaviguje vás bez problémov, no ak ste náročný používateľ, za zmienku stojí napríklad podpora Android Auto, prípadne Apple CarPlay. Otestovali sme navigáciu Waze priamo z nášho Android smartfónu a tá sa premietla na 8″ displeji.

Hyundai Kona Electric: Záverečné hodnotenie

Hyundai Kona Electric sa nám páči. S dojazdom takmer 500 kilometrov sa už naozaj dá veľmi dobre pracovať. 64 kWh batériu v tejto cenovej kategórii len tak ľahko nenájdete. Kona nás nesklamala ani jazdnými vlastnosťami či výkonom. Vyzerá dobre, ponúka všetky výhody elektromobility a výbava je veľmi slušná. Nechýba tu nič podstatné. Na druhú stranu, problémom môže byť menej priestoru v interiéri a hodila by sa aj výkonnejšia palubná nabíjačka. Kúpou tohto elektromobilu ale chybu určite neurobíte.

6. novembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

5 odpovedí na “TEST Hyundai Kona Electric 64kWh: Dlhý dojazd za rozumnú cenu”

  1. fajn zhrnute, ale rozhodne nesuhlasim s tym, ze auto nema problem preniest vykon na cestu. Má ! a velký. Okrem mna s tym mali problem aj ine redakcie, preto sa cudujem, ze vam to problem nerobilo.
    Ten vykon 200k je az zbytocny do takeho maleho auta. Nieco by urcite spravili ine pneu, ale predokolka je predokolka a tu sa to prejavuje.
    Preto tesla primarne robi auta so zadnym pohonom a priplatkovo stvorkolku 🙂

    • Milan naozaj zodpovedne prehlasujem že Kona (aspoň tá čo sme mali k dispozícii) to má asi najlepšie vyoptimalizované zo všetkých prednokoliek čo som testoval (a nebolo ich málo). Počas celej doby testovania som ju dostal do šmyku pri rozbehu 1x (slovom jeden krát). Je pravda že mala relatívne nové pneu a testovali sme na suchej vozovke. Samozrejme nemôžeme to porovnávať s akoukoľvek zadnokolkou či AWD, tam je prenos výkonu na cestu úplne niekde inde.

      • Tomas ja som sa vozil s tymto konkretnym autom 🙂
        Viem to porovnat s Leafom 2 a Ioniqom z konkurencie a tuto to bolo podla mna najhorsie. Aj preto reagujem, ze ten vykon je tam mozno az zbytocny, lebo pri akceleracii z nulovych a pomalych rychlosti ho nedokaze auto spracovat.
        Radsej vacsiu bateru a ten slabsi motor. V kombinacii s rozumnou cenou by to bolo terno 🙂

    • Podľa môjho skromného názoru nie je extra výkon nikdy zbytočný. Použijete ho len vtedy, keď chcete. Keď sa chcem rozbiehať normálne, jednoducho dupnem na plyn menej 🙂

  2. Pobavil ma záber zo zadnej kamery – to v Hyundai nielen mne zabudli strhnúť z Ioniqu bledomodrú fóliu z kamery ako predpredajnú prípravu ale dokonca to nechali aj na novinárskej Kone ? Obraz kamery je výborný, len je ešte zalepená – ešte mimo kamery trčí kúsok, za ktorý sa má ten igelit chytiť a odtrhnúť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+