MojElektromobil

Letný čas dovoleniek je otvorenou výzvou aj pre majiteľov ne-Tesla elektromobilov ako sa “na elektrinu” dopraviť k najobľúbenejšiemu moru Slovákov, do Chorvátska. My sme túto cestu absolvovali aj tento rok a podelíme sa s Vami o skúsenosti s nabíjacou sieťou a optimálnou trasou.

Plánovanie cesty

Pred samotnou cestou je potrebné sa rozhodnúť pre výber trasy z dvoch – cez Rakúsko alebo cez Maďarsko. Každá má svoje pre a proti. Rakúska trasa pokračujúca cez slovinskú diaľnicu je dostatočne pokrytá nabíjačkami (prevažne platenými) za cenu väčšej celkovej vzdialenosti a vyššej pravdepodobnosti dopravných zápch. Naproti tomu maďarská trasa je v svojej prvej polovičke redšie pokrytá a vyžadovala odbočky z trasy k nabíjačkám ale zasa je kratšia, úspornejšia na spotrebu a väčšina nabíjačiek je zdarma bez potreby autentifikácie.

My sme aj v minulosti spaľovacím autom preferovali maďarskú trasu po ceste č. 86 a túto sme zvolili aj teraz. K samotnému plánovaniu trasy odporúčame používať viacero zoznamov nabíjačiek, nielen jeden. Používali sme plugshare.com, mapcharge.com, abetterrouteplanner.com a na chorvátskych diaľniciach prekvapivo pomohla aj domáca aplikácia ZSE Drive. Informácie v službách sa síce mierne odlišujú, ale podľa “check-in” jednotlivých elektromobilistov pri danej nabíjačke sa dá urobiť prehľad, ktorá nabíjačka je bezproblémová s ktorým autom a či máva výpadky.

Nabíjacie siete v jednotlivých krajinách sú prevádzkované rôznymi operátormi, ktorí nemusia umožniť roaming s domácimi operátormi Greenway alebo ZSE Drive, ktorých karty máme. Ak nechcete alebo nemôžete využiť roaming, je potrebné niekoľko týždňov pred cestou sa registrovať u zahraničných operátorov a žiadať si ich prístupové karty alebo dobíjať kredit v mobilných aplikáciách.

Nám sa najjednoduchšia a najmenej prácna zdala cesta využívania bezplatných nabíjačiek a to sa nám aj bez problémov podarilo. Na cestu sme použili elektromobil Hyundai Kona Electric 64. Tento elektromobil poskytuje dostatočný reálny dojazd na prejdenie trasy len s dvomi nabíjaniami, ale kvôli zvedavosti a informačnej hodnote článku pre elektromobilistov s menším dojazdom sme sa zastavili na omnoho viacej nabíjačkách.

Cesta k moru – prehľad nabíjačiek

Vyrazili sme z Nového Mesta nad Váhom o druhej v noci. Tento čas je ideálny, lebo maďarské cesty 1. triedy sa dajú absolvovať nadránom prakticky bez premávky. V Bratislave sú bezplatné nabíjačky väčšinou pri nákupných centrách len počas otváracích hodín, ale už dlhšie je v skúšobnej prevádzke (teda zdarma) nabíjačka na čerpacej stanici Slovnaft, Prístavná s pekným výkonom 48,5 kW.

nabijanie elektromobilu

Následne sme sa vydali cez most Apollo a Dolnozemskú cestu na hraničný prechod Rajka do prvého maďarského mesta Mosonmagyaróvár. Tam začína cesta č.86, po ktorej prejdeme celé Maďarsko až po hraničný prechod Rédicz so Slovinskom. Cestu 86 kopíruje aj diaľnica M86, ktorá zobrala väčšinu tranzitnej prepravy z cesty 86 a teda pre nás bolo ideálne ísť bez maďarskej dialničnej známky po 86. Známka je zbytočná aj z dôvodu, že autá s menším dojazdom (Leaf, Ioniq, i3, eGolf) by diaľničnou rýchlosťou trasu k prvej spoľahlivej CCS v Zalaegerszegu neabsolvovali, cestovanie po “starej” 86-ke má blahodárny vplyv na dojazd. Cesta je rovinatá s minimom zákrut a pár dedinkami. Rada pre celý prejazd Maďarskom teda znie – pri každej odbočke hľadajte číslo cesty 86 a nezablúdite.

Po trase priamo pri ceste je nová nabíjačka DBT v meste Csorna na adrese Mártírok tere 9, ktorá dobre poslúži majiteľom Leafa s Chademo konektorom, bohužiaľ ako DBT poznáme aj u nás v sieti Greenway, pre autá CCS robí problémy, nám sa nepodarilo zahájiť nabíjanie ani na piaty pokus.

nabíjacia stanica

Ďalšia nabíjačka je v centre mesta Szombathely (Hollán Ernő utca 2.), ale tiež odporúčame len v prípade nevyhnutnej potreby, nakoľko je 3 km od trasy a funguje len Chademo, CCS nie.

nabijacia stanica madarsko

Dlhodobo overená je až nabíjačka v Zalaegerszegu, kvôli ktorej treba bohužiaľ vybočiť z cesty 86. Práve najspodnejší úsek cesty 86 je novovybudovaný obchádzajúci všetky dedinky, preto autá s menším dojazdom budú o tento zážitok ukrátené. V Zalaegerszegu (Dísz Tér 7) je nabíjačka priamo v centre.

nabíjacia stanica madarsko

Po nabití tu sú dve možnosti, vrátiť sa na obvyklú trasu na koniec cesty 86 cez Rédicz alebo okľukou cez hraničný prechod Gola (bližší Letenye je už len diaľničný so známkou, na starej ceste je zrušený) prejsť do Chorvátska, kde je priamo na ceste v Koprivnici ďalšia bezplatná nabíjačka pri Campuse.

nabijacia stanica chorvatsko

Síce na plugshare píšu, že je potrebné požičať kartu v otváracích hodinách, ale nabíjačka išla rýchle a bez potreby karty. Z Koprivnice je to chvíľka po vedľajších cestách do Križevci, kde začína bezplatná diaľnica na Zágreb.

Ale táto okľuka cez Koprivnicu je zbytočná, nakoľko veľmi dobrou správou je, že tento rok sa na väčšine chorvátskych diaľničných odpočívadiel objavili nové nabíjačky a viaceré sú zdarma. Preto ak ste mali potrebu nabíjať v Zalaegerszegu, odporúčame sa vydať na Rédicz a pokračovať pár kilometrov cez Slovinsko (diaľnicu s potrebou známky obídete cez mestečko Lendava) do Chorvátska – prechod Mursko Središče, kde až za mestom Varaždin vojdite na chorvátsku diaľnicu (mýto) a už ďalej smer Zágreb.

Práve na Chorvátskej diaľnici nám pomohla aplikácia ZSE Drive na určenie, ktoré nové nabíjačky sú bezplatné bez karty a ktoré sú už platené. Jednotlivé nabíjačky v aplikácii si rozkliknite a pozerajte na cenu nabíjania. Tie s potrebou overovania majú cenu 39 € (denný roaming ZSE), ale veľa ich je s cenou 0 € a na tie sa zamerajte. V aplikáciách plugshare ani mapcharge niektoré nové diaľničné nabíjačky nie sú alebo majú nesprávne uvedenú informáciu o tom, či sú zdarma.

V Zágrebe sme zišli z diaľničného obchvatu, aby sme otestovali tri dlhodobo bezplatné nabíjačky v centre. Na parkovisku Trg Stjepana Radića 1 sú dve, tá Elen nefunguje vôbec, druhá DBT nabíjala práve Teslu cez AC, takže DC sme nemohli vyskúšať. Tretia o dva kilometre ďalej, ktorá je v parku Park Stara Trešnjevka 2, je použitelnejšia, dlhodobo fungujúca. Jedná sa síce tiež o starú DBT nabíjačku s výkonom max 44kW, ale s Konou si rozumela na prvý krát a bola v príjemnom prostredí.

nabijacie stanice chorvatsko

Ale skôr odporúčame nabiť na diaľnici pred Zágrebom na odpočívadle Ljubečšica, Zágreb vynechať, neabsolvovať hustú mestskú premávku a po obchvate pokračovať až do Karlovacu, kde je nabíjanie ideálne. V Karlovaci na Superchargeri (áno, aj bežné auto nabijete na Superchargeri) sú aj dve klasické Delta nabíjačky s najväčším výkonom aký sme po ceste namerali (49,6kW). Keďže sú dve, limituje sa problém s prípadným čakaním pre obsadenosť.

nabijacie stanice chorvatsko

Toto miesto je zároveň posledným na nabíjanie pri ceste k moru do strednej Dalmácie (Zadar alebo nižšie), ak nevyužijete diaľnicu ako my. Rozhodli sme sa ísť cestou č.1 (ktorou sa chodilo keď ešte nebola diaľnica) prechádzajúcu nádhernou krajinou okolo Plitvických jazier. Ak máte vozidlo s veľmi malým dojazdom, využite aj ďalej diaľnicu s výhodou nabíjačiek na jej odpočívadlách. Ale ak si trúfnete prejsť 218 km do Kauflandu Zadar, čo určite Leaf 40 alebo Ioniq po plnom nabití umožňuje, odporúčame ísť legendárnou cestou č.1 okolo Plitvických jazier a na diaľnicu sa napojiť pri Gornja Ploča. Keďže podobne ako v Maďarsku väčšina tranzitu a turistov ide diaľnicou, premávka je riedka, cesta ubieha rýchle s prekrásnou prírodou okolo, má dobrý vplyv na spotrebu a tiež je kratšia ako po diaľnici.

Zo Zadaru, kde môžete zasa zdarma nabiť, už záleží len na Vás, či sa vydáte južnejšie, kde je nabíjačka Kaufland Šibenik a ešte ďalej alebo na sever. My sme mali namierené na ostrov Vir, ktorý je od Zadaru 30 km, takže v Zadare sme cestou k moru ani nenabíjali, s dostatočným dojazdom 147 km sme prišli rovno do zajednaného ubytovania.

Hyundai Kona EV spotreba

V Kauflande Zadar sme nabíjali niekoľkokrát po krátky čas až ďalšie dni, keď sme tam boli nakupovať alebo išli z výletu na južnejšie ostrovy. Nabíjačka bola spoľahlivá, jediným jej nedostatkom ako aj ostatných nabíjačiek na takýchto frekventovaných miestach je nedisciplinovanosť chorvátskych vodičov, zakaždým aj napriek vodorovnému aj zvislému značeniu tam parkovalo nejaké spaľovacie auto. Nabíjačka je dostupná aj v noci (24/7), čo je pri nej na informačnej tabuli vyslovene uvedené, dá sa na ňu spoľahnúť aj mimo otváracích hodín predajne.

nabijacie stanice chorvatsko zadar

Cesta k moru prebehla bez komplikácií a bez potreby antentifikácie na nejakej nabíjačke (či už kartou alebo aplikáciou). Elektromobil Hyundai Kona so 64kWh použiteľnej kapacity baterky je dostatočný aj na dlhšie cestovanie, preto v popise tejto cesty neuvádzame údaje o dojazde vozidla po príjazde na nabíjačku alebo dĺžke nabíjania a to z jednoduchého dôvodu. Navštívili sme toľko nabíjačiek, že nikde sme nenabíjali viac ako 10 až 15 minút, vždy to bola skôr taká malá prestávka po hodinke, dvoch cesty na natiahnutie sa a otestovanie funkčnosti nabíjania.

Cesta späť

Cestou k moru sme zmapovali možnosť nabíjania po trase, overili si výkony nabíjačiek a nič nám nebránilo opačným smerom ísť čo najrýchlejšie domov a overiť si ako sa dá cesta absolvovať bez zbytočných zastavovaní.

mapa cesta do Chorvatska elektromobilom

S autom nabitým na 88% sme pred obedom vyrazili z ostrova Vir po pár dedinkách na diaľnicu, z ktorej sme po 55 km zväčša stúpaní od mora zasa odbočili na cestu č.1 pri Gornja Ploča (výjazd značený aj ako Plitvicka Jezera), ktorou sme prišli na Supercharger Karlovac. Aj keď sme cestovali rýchlosťami za hranicami limitov, diaľnica 140 a následne cesta č.1 120 km/h (v úsekoch s povolenou 110 to bolo ako po diaľnici), v dedinkách sa premávka pohybovala rýchlosťou 70 až 80 km/h, na zvýšenej spotrebe sa to prejavilo minimálne.

Do Karlovacu sme po 250 km došli s 33% batérie, po trištvrtehodinke nabitia 30kWh do 80% sme vyrazili ďalej po diaľnici. Zágreb sme obchádzali po diaľničnom obchvate a kratšie dobitie absolvovali  po hodinke cesty a prejdených 115 km na diaľničnom odpočívadle Ljubečšica. Tam sme polhodinku dobili z 50% na 80% a vyrazili smer domov. Diaľnicu sme opustili na výjazde Varaždin, odkiaľ po už hore opísanej trase cez Mursko Stredisce, slovinskú Lendavu a hraničný prechod Rédicz (kde sme sa zdržali v kolóne 40 minút) na cestu 86.

V Maďarsku sme nenabíjali, s batériou 12% a dostatočným rezervným dojazdom 47 km sme prišli na nabíjačku Slovnaft Prístavná v Bratislave. Po necelej polhodinke nabíjania baterky sme absolvovali posledný diaľničný úsek do cieľa, kde sme zaľahli do postele s výsledkom prejdených 746 km za 9,8 hodiny priemernou spotrebou 17,3 kWh / 100 km.

Elektromobilom Hyundai Kona 64 sa dá cesta zvládnuť za 11 hodín. Čas nabíjania bol 1,7 hodiny a nabitých 70 kWh na troch miestach, čistý čas jazdy bol 9,3 hodiny. (40 minutové nezvyklé zdržanie na hraničnom prechode v dôsledku striedania zmien som zamenil 10 minútami ako tam čakávame obvykle, preto rozdiel oproti obrázku o 0,5 hodiny).

Z finančného hľadiska sme zaplatili za nabíjanie elektromobilu 0 €. Zo zahraničných diaľničných nálepiek nie je na tejto trase treba žiadnu (Maďarsko, Slovinsko), len v Chorvátsku sa platí mýto na troch úsekoch v súhrnnej výške 77 kún jedným smerom, za celú cestu 144 kún = 20 €, čo je cez 7 centov na km jazdy. Použili sme ENC krabičku (predplatené mýto) so zľavou, takže nás to stálo o 20% menej.

Záver

Cestovanie elektromobilom už v dnešnej dobe dobrého pokrytia nabíjačkami nepredstavuje také zdržanie ako v minulosti. Ak si k ceste spaľovacím autom pripočítame tiež nejaké prestávky na toaletu, zájedku alebo natiahnutie sa, čo sme pri ceste elektromobilom absolvovali počas nabíjania, je tam hodinový rozdiel pri 11 hodinách cestovania.

Ešte minulý rok by táto trasa bola pre väčšinu elektromobilov s menším dojazdom problematická. Pribudli nabíjačky v Maďarsku ako aj väčšina v Chorvátsku od Zagrebu nižšie a v prímorských oblastiach.

Nabíjanie svojho elektromobilu a tým čas cesty zrýchlite aj naplánovaním nabíjania pri čo najnižšom stave nabitia batérie. Na nabíjačku prichádzajte s čo najmenším % batérie, kedy je nabíjanie najdlhšiu dobu maximálnou rýchlosťou nabíjačky. Nabíjanie spomaľuje elektromobil pri vyššom %, náš konkrétny pri 75 % už nabíja len 39 kW výkonom, dovtedy využil plný výkon 50 kW rýchlonabíjačiek. Samozrejme nezabúdajte si nechať rezervu pre prípad, že by nabíjačka nefungovala, aby ste mali nejaké kilometre na dojazd k ďalšej.

Rada na záver pre Nissan Leaf

Ak ste majiteľmi na Slovensku najviac používaného elektromobilu Nissan Leaf, myslite aj na to, že jeho batéria nie je aktívne chladená a nielen nabíjaním ale aj pri cestovaní vyššou rýchlosťou sa prehreje a následne nabíja pomaly. Aj preto je vhodné na dlhej ceste nepoužívať diaľničnú rýchlosť a je preň ešte viac vhodná tu popísaná maďarská trasa.

Navyše Leaf s Chademo konektorom nabijete v Maďarsku na viacerých uvedených nabíjačkách po trase, ktoré nefungujú pre autá s nabíjacím konektorom CCS. Ak Váš Leaf disponuje len 30 kWh batériou alebo menšou, určite sa nevydávajte v Chorvátsku cestou č.1, ktorej 218 km do Zadaru by ste neprešli, ale použite diaľnicu s možnosťou nabíjania na odpočívadlách aj za cenu 100 HRK vyššieho mýta jedným smerom.

14. júla 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+