MojElektromobil

Serióznych záujemcov o kúpu elektromobilu bežne láka niektorý z modelov Tesla. Ide o zaujímavé vozidlá, ktoré sa majú čím pochváliť a vybudovanú majú okolo seba solídnu komunitu.

Na Slovensku môže byť na prvý pohľad problém s ich dostupnosťou. Cez oficiálny konfigurátor je možné zatiaľ objednať len Tesla Model 3. Vďaka komunite existujú aj alternatívne cesty ako novučký elektromobil značky Tesla dostať priamo na Slovensko, no nie každý o tom vie.

Preto vznikajú situácie, kedy človek uvažuje nad kúpou a dovozom Tesly z USA. Na prvý pohľad to môže vyzerať ako celkom dobrý nápad. Aktuálne výhodný kurz dolára a široká ponuka jazdených vozidiel môže vyzerať zaujímavo aj po pripočítaní nákladov na dopravu. V skutočnosti je však nákladov a potenciálnych problémov omnoho viac.

Oficiálny servis a podpora? Zabudnite

Už v úplných začiatkoch narážame na vážny problém. Tesla nepodporuje vozidlá inde, než v oblasti ich predaja. Ako uvádza skúsený majiteľ Tesiel a člen komunity Kristián Kratochvíl, to nie je všetko:

Ešte raz by som Vás chcel upozorniť, Tesla oficiálne nepodporuje vozidlá mimo regiónu ich predaja, líšia sa výbavou, funkčnosťou a samozrejme homologizáciou. Už nie je rok 2013, keď nebol iný spôsob, ako dostať auto do Európy, a z môjho pohľadu nie je možné ani ušetriť žiadne finančné prostriedky. 
tesla model 3 sr+

Dovoz Tesly z USA vôbec neodporúčame

Dovoz Tesiel z USA by sa celkovo dal zhodnotiť jednoduchou vetou: Problémy všade kam sa pozrieš. Je pochopiteľné, že pri prvom zamilovaní sa do niektorého z modelov Tesla človek tak úplne nemyslí na všetky detaily, ktoré musí vyriešiť, ak ho chce dostať z USA do svojej garáže.

Nadšenie to s nami veru dokáže spraviť. O to ťažší je potom návrat do reality. Stručne, no výstižne, uvádzame najväčšie záludnosti, ktoré v sebe táto možnosť ukrýva.

Dovoz Tesly z USA je tak extrémne náročný, komplikovaný a drahý proces, že ho silno neodporúčame. Obzvlášť, keď sú na predaj rovnaké autá v EU. S týmto všetkým musíte počítať:

  • Homologizácia: Prihlásenie vozidla vyrobeného pre trh mimo EU bude značne komplikované.
  • Clo a DPH: Aby vám vozidlo prihlásili, budete si musieť riadne priplatiť. Pred prihlásením vozidla totiž budete musieť zaplatiť clo a odviesť 20% DPH, inak ho neprihlásia.
  • Domáce nabíjanie: Mobilný konektor a nabíjacie obvody sú určené pre americkú elektrickú sieť s napätím 120V/60Hz. V Európe je štandardom 230V/50Hz. Prerábka v neoficiálnom servise je možná, ale počítajte s ďalšími (nie malými) nákladmi a možnou stratou záruky (neautorizovaná zmena v aute).
  • Supercharging: Americké Tesly používajú úplne iný konektor ako sa používa v Európe. Aj keď neoficiálne servisy dokážu pri prerábke nabíjacieho portu väčšinou Supercharging sprevádzkovať, stáva sa, že aktualizáciou firmvéru jednoducho prestane fungovať. Následne sú nevyhnutné opakované návštevy neoficiálneho servisu a ďalšie náklady.
  • Servis: Na motor a batériu dáva Tesla záruku 8 rokov, na vozidlo je záruka 4 roky a 80 000 kilometrov. Záruka na US vozidlo sa dá uplatniť iba v US. V prípade akéhokoľvek záručného alebo pozáručného problému vám US auto v EU servise na opravu neprevezmú.
  • Konektivita: Auto sa nebude vedieť pripojiť do EU mobilných sietí. Opäť, prerábka je možná, ale nikto negarantuje, že to po niektorej z ďalších aktualizácií neprestane fungovať.
  • Poistenie: Pre poisťovne je takto upravené vozidlo neštandardné a to môže navýšiť náklady na poistenie.
  • Následný predaj: Keď budete chcieť vozidlo neskôr predať, počítajte že takéto vozidlo bude mať výrazne nižšiu hodnotu (napríklad americký Model 3 na nemeckej stránke mobile.de sa prednedávnom predával o cca 10 000 eur lacnejšie ako európsky ekvivalent a napriek tomu trval predaj veľmi dlho).

Takto vyzerá zoznam možných komplikácií pri záujme o dovoz elektromobilov Tesla zo Spojených štátov. Po spočítaní všetkých dodatočných nákladov záujemca nielen že neušetrí, naopak zaplatí nezanedbateľne viac ako za podobnú jazdenú Teslu vyrobenú pre EU trh. Nehovoriac o množstve vybavovania, starostí a zníženej hodnote vozidla pri následnom predaji. Už asi chápete, prečo to skúsení elektromobilisti neodporúčajú.

Ako teda postupovať?

  • Ak plánujete kúpu novej Tesly Model 3, môžete si ju objednať priamo cez konfigurátor.
  • Ak chcete kúpiť novú Teslu Model S alebo X, môžete si vybrať zo skladových vozidiel v Nemecku. Od minulého týždňa je dokonca možné vybrať si skladové vozidlo aj v susednom Rakúsku. Skladové vozidlá po novom fakturujú už aj bez DPH.
  • Ak si chcete kúpiť Teslu Model Y, je potrebné počkať – autá pre EU trh budú k dispozícii až z nemeckej továrne Giga Berlin v priebehu roka 2021.
  • Taktiež si môžete vybrať zo širokej ponuky jazdených Tesiel určených pre EU trh. Veľký pozor na lákavé ponuky – môže ísť buď o klasický podvod, kedy sa predajca bude snažiť vylákať zálohu pred “odoslaním vozidla” cez fingovanú sprostredkovateľskú spoločnosť, alebo môže ísť tiež o dovoz z USA.
Náš tip
Ako si môže Slovák kúpiť Teslu aj napriek nedostupnosti na našom trhu
17. augusta 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+