MojElektromobil

Už od 1.12.2019 sa na Slovensku vydávajú špeciálne zelené EČV. Určené sú pre vozidlá s nižšími emisiami, teda plug-in hybridy, no najmä pre elektromobily. Aj na základe vašich otázok sme sa pôvodný článok rozhodli aktualizovať a zhrnúť všetky dôležité informácie na jednom mieste.

Časti článku

Prečo dostávajú elektromobily a plug-in hybridy zelenú EČV?

Často sa stretávame s mýtom, že zelené EČV majú slúžiť ako informácia pre hasičov. Tí na základe toho majú byť informovaní, že ide o vozidlá s vysokonapäťovou batériou. Zelené EČV nepochybne takúto rozlišovaciu úlohu plnia, ale nie je to ich primárny účel. Primárnu úlohu zelených EČV ozrejmila hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, Denisa Bárdyová:

Odlíšiteľné označenie takýchto vozidiel má slúžiť ako rozlišovací prvok pre ďalšie podporné opatrenia, ktoré sú podrobne rozpísané v Akčnom pláne rozvoja elektromobility v Slovenskej republike, ktoré gestoruje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, a podľa ktorého je opatrenie nákladovo šetrným a zároveň účinným spôsobom, ako vytvoriť trvalú propagáciu elektrických vozidiel. Zároveň prináša synergiu s marketingom elektrických áut, pretože istý podiel kupujúcich je motivovaný snahou odlíšiť sa.

Čo je to plug-in hybrid?

Plug-in hybrid (PHEV) je druh elektrického vozidla, ktorého pohon tvorí spaľovací motor, v drvivej väčšine benzínový, v kombinácii s elektromotorom, ktorý je napájaný z internej batérie. Jeho najväčšou výhodou je, že môžete jazdiť čisto na elektrickú energiu na pomerne väčšiu vzdialenosť – typicky okolo 50 kilometrov. Čiže ekologicky, bez priamych emisií, a keďže je elektrická energia oveľa lacnejšia ako napr. benzín, tak aj ekonomicky.

Po vybití batérie sa stará o pohon spaľovací motor. Samozrejmosťou je kombinovaná jazda prostredníctvom oboch motorov, pričom o vzájomnej kooperácii rozhoduje riadiaca jednotka. O rozbeh vozidla sa zväčša stará elektrický pohon, pričom spaľovací motor sa pripája v prípade potreby vyššieho výkonu. Takéto jazdenie prináša veľmi zaujímavé hodnoty v oblasti priemernej spotreby (okolo 2 l/100 km) a vypustených emisií (okolo 50 g CO2/km). Kľúčové je, že takéto vozidlo sa dá nabíjať „zo zásuvky“.

Sú zelené ŠPZ aj pre mild-hybrid?

Vydanie zelený tabuliek s evidenčným číslom vozidlu sa vzťahuje len na batériové elektromobily (jazda čisto na elektrinu) a hybridné vozidlá s s možnosťou externého nabíjania, čo spĺňa len kategória plug-in hybrid. Ako majiteľ vozidla z kategórie mild-hybrid na zelenú ŠPZ nemáte nárok.

  • Čisto elektrina
  • Benzín + elektrický pohon plug-in
  • Nafta + elektrický pohon plug-in
  • Benzín + LPG + elektrický pohon plug-in a pod.

Pre zhrnutie, na zelenú ŠPZ má ako jediný hybrid nárok plug-in hybrid.

Kupujem si elektromobil, zelenú EČV dostanem automaticky?

Odpoveď je v toto prípade jednoduchá. Zelená EČV je bonus, ktorá sa vydáva iba na požiadanie. Zároveň ich je možné vydať iba pre elektromobily, respektíve vozidlá, ktoré kombinujú:

Koľko stoja zelené ŠPZ?

V prípade registrácie nového elektromobilu alebo plug-in hybridu je jednotný poplatok 33 € bez ohľadu na výkon motora. Za pridelenie dvoch zelených EČV zaplatíte ďalších 33 €. Poplatky súvisiace s registráciou vozidla a vydaním zelených EČV sú teda 66 €.

Elektromobil už mám, môžem požiadať o výmenu za zelené EČV?

Áno, je možné požiadať o výmenu. Pridelenie dvoch nových kusov zelených EČV stojí 33 €.

Môžem si požiadať o vytvorenie voliteľnej zelenej EČV?

V tejto súvislosti sme kontaktovali priamo Ministerstvo vnútra SR. V odpovedi nám potvrdili, že voliteľnú zelenú EČV je možné vydať za štandardný poplatok 165,50 € / kus v plechovom vyhotovení, respektíve 182 € / kus v prípade verzie s podsvietenou zadnou EČV.

Môže dostať zelenú EČV aj elektrický motocykel / motorka?

Áno, môže. Podmienky pre získanie sú rovnaké ako v prípade áut, teda v osvedčení o evidencii vozidla je potrebné, aby bol uvedený zdroj energie / paliva:

Aké výhody získam so zelenou EČV?

V súčasnosti nie je možné uplatniť žiadne plošné výhody v rámci Slovenskej republiky. V pôvodnom akčnom pláne rozvoja elektromobility sa síce spomína jazda vo výhradných jazdných pruhoch (BUS pruhoch), no v samotnom zákone o cestnej premávke nie je žiadna zmienka o tejto výhode. Ďalšou výhodou má byť vstup do nízko emisných zón, avšak na Slovensku ešte nemáme miesto s takýmto obmedzením. V platnosti sú ale rôzne individuálne výhody na úrovni miest a obcí. Spomenúť môžeme napríklad bezplatné alebo výrazne zľavnené parkovanie na štandardne spoplatnených parkoviskách v rámci konkrétnych miest. Tento benefit však nemusí byť vždy podmienený práve zelenou EČV.

Kedy sa zriadia nízko emisné zóny?

V tejto súvislosti sme kontaktovali viacero úradov. Vytvoriť nízko emisné zóny na Slovensku už je možné od roku 2017, doteraz sa ale nikde v rámci republiky nenachádza. Kompetencie zriaďovať takéto miesta majú samosprávy, preto je čisto na ich rozhodnutí, kedy takúto zónu vytvoria.

Neočakávame, že by v blízkej dobe prišlo k obmedzeniu vstupu spaľovacích áut do centier miest zo strany akejkoľvek samosprávy. Vytlačiť autá z týchto oblastí sa v súčasnosti snažia iným spôsobom, a to napríklad rozširovaním infraštruktúry udržateľnej mobility a zvýhodňovaním práve takéhoto typu dopravy v užších centrách miest.

Výhody zelených EČV v zahraničí

Na Slovensku je to s výhodami pre vozidlá so zelenou EČV zatiaľ na mŕtvom bode, avšak výhody môžete využívať v niektorých štátoch Európskej únie. Napríklad v Českej republike sú vozidlá s nízkymi emisiami oslobodené od poplatku za využívanie diaľnic. Aby ste túto výhodu mohli využívať, je potrebná registrácia na príslušnom úrade. Do pozornosti dávame stránku Edalnice s konkrétnymi pokynmi pre získanie oslobodenia od poplatku za diaľnice. Ako spraviť registráciu krok po kroku vám priblíži aj video.

Ďalšia výhoda prišla do platnosti len nedávno. V Rakúsku majú vozidlá – elektromobily – možnosť využívať vyššie rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic. Konkrétne ide o takzvané IG-L zóny, kde je obmedzená rýchlosť na 100 km/h pre vozidlá so štandardným pohonom. Elektromobily sú od tohto limitu oslobodené a môžu využívať jazdu pri plnej rýchlosti, teda do 130 km/h. Po celom Rakúsku je približne 440 kilometrov úsekov s týmto obmedzením.

Ako sme informovali v samostatnom článku, pre využívanie vyššej rýchlosti je potrebná špeciálna EČV, ktorá odlišuje klasické vozidlá od tých so spaľovacím motorom v danej krajine. V prípade Slovenska ide teda o zelenú EČV, v prípade Českej republiky sú to evidenčné čísla začínajúce EL. Bohužiaľ, takéto selektovanie nie je úplne presné, nakoľko napríklad aj na Slovensku udeľujeme zelené EČV nielen pre elektromobily, ale aj plug-in hybridy. Podobné je to aj v spomínanej Českej republike.

Žlté EČV

Na cestách sa môžeme stretnúť s rôznymi evidenčnými tabuľkami, ktoré majú neštandardné farebné vyhotovenie. Okrem zelených ŠPZ, ktoré sú určené pre elektrické vozidlá, sa kde-tu objavia aj žlté ŠPZ. Ak vás niekedy zaujímalo, pre aký typ vozidiel sú určené tieto žlté EČV, tak ide buď o kusy určené na vývoz (doplnkové označenie písmenom V) alebo o historické vozidlá (doplnkové označenie písmenom H).

Testy so zelenou EČV

Náš tip
Mercedes-Benz GLA 250e: spotreba pod 2 litre, nechýba DC nabíjanie | TEST
Náš tip
DUEL Volkswagen ID.4 a Škoda Enyaq iV: Priama elektrická konkurencia
Náš tip
Volkswagen ID.3: Ďalší skvelý elektromobil, ktorý potrápi konkurenciu | TEST
1. októbra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+