MojElektromobil

Už viac ako pol roka sa na Slovensku vydávajú špeciálne zelené EČV. Určené sú pre vozidlá s nižšími emisiami, teda plug-in hybridy, no najmä pre elektromobily. Aj na základe vašich otázok sme sa pôvodný článok rozhodli aktualizovať a zhrnúť všetky dôležité informácie na jednom mieste.

Kupujem si elektromobil, zelenú EČV dostanem automaticky?

Odpoveď je v toto prípade jednoduchá. Zelená EČV je bonus, ktorá sa vydáva iba na požiadanie. Zároveň ich je možné vydať iba pre elektromobily, respektíve vozidlá, ktoré kombinujú:

Na aké poplatky sa mám pripraviť?

V prípade registrácie nového elektromobilu alebo plug-in hybridu je poplatok 33 €. Za pridelenie dvoch zelených EČV zaplatíte ďalších 33 €. Poplatky súvisiace s registráciou vozidla a vydaním zelených EČV sú teda 66 €.

Elektromobil už mám, môžem požiadať o výmenu za zelené EČV?

Áno, je možné požiadať o výmenu. Pridelenie dvoch nových kusov zelených EČV stojí 33 €.

Môžem si požiadať o vytvorenie voliteľnej zelenej EČV?

V tejto súvislosti sme kontaktovali priamo Ministerstvo vnútra SR. V odpovedi nám potvrdili, že voliteľnú zelenú EČV je možné vydať za štandardný poplatok 165,50 € v plechovom vyhotovení, respektíve 182 € v prípade verzie s podsvietenou zadnou EČV.

Aké výhody získam so zelenou EČV?

V súčasnosti nie je možné uplatniť žiadne plošné výhody v rámci Slovenskej republiky. V pôvodnom akčnom pláne rozvoja elektromobility sa síce spomína jazda vo výhradných jazdných pruhoch (BUS pruhoch), no v samotnom zákone o cestnej premávke nie je žiadna zmienka o tejto výhode. Ďalšou výhodou má byť vstup do nízko emisných zón, avšak na Slovensku ešte nemáme miesto s takýmto obmedzením.

V platnosti sú však rôzne individuálne výhody na úrovni miest a obcí. Spomenúť môžeme napríklad bezplatné alebo výrazne zľavnené parkovanie na štandardne spoplatnených parkoviskách v rámci konkrétnych miest. Tento benefit však nemusí byť vždy podmienený práve zelenou EČV.

Kedy sa zriadia nízko emisné zóny?

V tejto súvislosti sme kontaktovali viacero úradov. Vytvoriť nízko emisné zóny na Slovensku už je možné od roku 2017, doteraz sa ale nikde v rámci republiky nenachádza. Kompetencie zriaďovať takéto miesta majú samosprávy, preto je čisto v ich kompetencii, kedy sa rozhodnú takúto zónu vytvoriť.

Neočakávame, že by v blízkej dobe prišlo k obmedzeniu vstupu spaľovacích áut do centier miest zo strany akejkoľvek samosprávy. Vytlačiť autá z týchto oblastí sa v súčasnosti snažia iným spôsobom, a to napríklad rozširovaním infraštruktúry udržateľnej mobility a zvýhodňovaním práve takéhoto typu dopravy v užších centrách miest.

Výhody zelených EČV v zahraničí

Na Slovensku je to teda s výhodami pre vozidlá so zelenou EČV zatiaľ na mŕtvom bode, avšak výhody môžete využívať v niektorých štátoch Európskej únie. Napríklad v Českej republike sú vozidlá s nízkymi emisiami oslobodené od poplatku za využívanie diaľnic. Aby ste ale túto výhodu mohli využívať, je potrebná registrácia na príslušnom úrade. Podrobnosti pripravujeme aj spolu s našimi skúsenosťami s registráciou. Zatiaľ vám dávame do pozornosti stránku Edalnice s konkrétnymi pokynmi pre získanie oslobodenia od poplatku za diaľnice.

Ďalšia výhoda prišla do platnosti len nedávno. V Rakúsku majú vozidlá – elektromobily – možnosť využívať vyššie rýchlosti na vybraných úsekoch diaľnic. Konkrétne ide o takzvané IG-L zóny, kde je obmedzená rýchlosť na 100 km/h pre vozidlá so štandardným pohonom. Elektromobily sú však od tohto limitu oslobodené a môžu využívať jazdu pri plnej rýchlosti, teda do 130 km/h. Po celom Rakúsku je približne 440 kilometrov úsekov s týmto obmedzením.

Ako sme informovali v samostatnom článku, pre využívanie vyššej rýchlosti je potrebná špeciálna EČV, ktorá odlišuje klasické vozidlá od tých so spaľovacím motorom v danej krajine. V prípade Slovenska ide teda o zelenú EČV, v prípade Českej republiky sú to evidenčné čísla začínajúce EL. Bohužiaľ, takéto selektovanie nie je úplne presné, nakoľko napríklad aj na Slovensku udeľujeme zelené EČV nielen pre elektromobily, ale aj plug-in hybridy. Podobné je to aj v spomínanej Českej republike.

Ďalšie informácie budeme priebežne dopĺňať – aktualizované 21. januára 2021 o nízko emisné zóny

Testy so zelenou EČV

Náš tip
Mercedes-Benz GLA 250e: spotreba pod 2 litre, nechýba DC nabíjanie | TEST
Náš tip
TEST Peugeot e-2008: príťažlivý elektromobil, v meste dokáže jazdiť úsporne
Náš tip
Volkswagen ID.3: Ďalší skvelý elektromobil, ktorý potrápi konkurenciu | TEST
15. decembra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+