MojElektromobil

Jedným z dôsledkov pandémie koronavírusu bolo aj zníženie produkcie emisií skleníkových plynov. Počas prvých troch mesiacov roka 2020 sa napríklad denná celosvetová produkcia emisií CO2 znížila v priemere o približne 17%, v čase, kedy vrcholili karanténne opatrenia a ekonomika bola prakticky veľmi obmedzená, sa tento pokles prehĺbil až na 26%.

V roku 2021 sa už situácia z pohľadu priemyslu, ale aj pohybu obyvateľstva značne zlepšila, a tak sa celkom prirodzene začala zvyšovať aj produkcia emisií. Napriek tomu sa však v Európe stále držala v priemere približne o 10% nižšie než v porovnaní s obdobím pred pandémiou nového koronavírusu. Bohužiaľ to malo aj svoju výnimku, a to bolo práve Slovensko.

Ako informuje portál SME.sk, Slovensko bolo v roku 2021 jediným štátom Európskej únie, kde sa produkcia emisií nielenže vrátila na úroveň spred pandémie, ale ešte ju aj prekonala. Vyplýva to z analýzy Národnej banky Slovenska (NBS), ktorá uvádza, že na tejto nepríjemnej skutočnosti sa najviac podpísali Východoslovenské železiarne, dnes známe skôr ako U. S. Steel Košice, a ich dcérska spoločnosť Ferroenergy. Spomínaná dvojica spoločností má patriť medzi najväčších producentov emisií oxidu uhličitého na Slovensku.

Na Slovensku bolo dočasné zníženie produkcie emisií pozorované v rokoch 2019 a 2020, pričom sa na tom mali podieľať U. S. Steel Košice, Ferroenergy, Duslo Šaľa, tepelné elektrárne Vojany a Nováky, ako aj zástup menších znečisťovateľov. Pokles emisií v danom období podľa analytikov u nás prakticky korešpondoval s európskym trendom. Počas pandémie v roku 2020 išlo o pokles na úrovni takmer 9 %.

V roku 2021 sa už karta obrátila a emisie prekonali hodnoty z obdobia pred pandémiou. Ako vysvetľuje SME.sk, “Prudký nárast odovzdaných emisných kvót v roku 2021 bol však takmer čisto na vrub U.S. Steel Košice a Ferroenergy. Pri väčšine ostatných subjektoch bola pozorovaná stagnácia vyprodukovaných emisií alebo iba veľmi mierny medziročný nárast.”. Ak by sa slovenské emisie v roku 2021 očistili o produkciu zo strany železiarní, tak by sme v porovnaní s obdobím pred pandémiou (rok 2019) mohli pochváliť poklesom o necelých 5%, čo by bližšie zodpovedalo vývoju v ostatných štátoch EÚ.

Nárast emisií v roku 2021 má len potvrdzovať, že výrazný prepad emisií počas pandémie bol dočasným javom. Po tom, čo sa ekomikona začala zotavovať, začali rásť aj emisie. Napriek tomu má byť dlhodobý trend postupne klesajúci a aktuálna situácia s rapídne zvýšenými cenami elektrickej energie vraj môže dopomôcť k ďalšiemu znižovaniu produkcie skleníkových plynov. Záver je teda taký, že emisie nám v roku 2021 vyskočili, no v budúcnosti by mohli opäť klesať.

Náš tip
Nemecko chce upraviť dotácie. Stopka plug-in hybridom, menší príspevok na elektromobily
22. apríla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+