MojElektromobil

Od prvých elektromobilov súčasnej éry sa vedú diskusie, do akej miery sú práve elektromobily ekologickejšie ako klasické vozidlá so spaľovacím motorom. V tomto kontexte sa ani tak nehladí na to, či elektrické autá porovnávame s benzínovými alebo naftovými motormi. Skôr sa pozerá na samotný rozpor, či vôbec zaťažujú životné prostredie menej. Odpoveď na túto otázku nám najnovšie dáva nástroj rešpektovanej Európskej federácie pre dopravu a prostredie, z ktorého vyplýva, že elektromobily vyprodukujú až trikrát menej CO2 ako klasické spaľovacie autá.

Až trikrát menej CO2

Aktuálny nástroj z dielne Európskej federácie pre dopravu a prostredie, respektíve European Federation for Transport and Environment, obsahuje najaktuálnejšie údaje. Vďaka nim si ľudia môžu porovnať rôzne vozidlá v rôznych situáciách, ktoré vyplývajú z viacerých faktorov. Napríklad ide o údaje, kde bola batéria auta vyrobená alebo v ktorej krajine je auto prevádzkované. Zaujímavé je, že nástroj neumožňuje porovnávať iba aktuálny stav, ale aj to, ako sa situácia bude meniť z ohľadom do budúcnosti. Presnejšie v roku 2030, kedy bude produkcia elektrickej energie v rámci Európskej únie ešte čistejšia.

Ak si teda do nástroja zadáte najlepšie možné hodnoty, a teda, že dané vozidlo bolo vyrobené v rámci Európskej únie, batéria bola vyrobená vo Švédsku, kde by ste aj s autom jazdili, jeho ekologická stopa by bola trikrát menšia ako v prípade benzínového alebo naftového vozidla. Konkrétne, pri dieslovom aute produkuje EV o 80 % menej CO2 a pri benzínovom ide o 81 %.

emisie co2 ev bev diesel gasoline benzin

Ekologickejšie aj pri najhoršom scenári

E-mobility analytik pre Transport and Environment, Lucien Mathieu, hovorí, že tento nástroj búra mýty: „Tento nástroj búra mýty, ktoré hovoria, že jazdiť s elektrickým autom po Európe môže mať horší dopad na klimatické zmeny ako podobné vozidlo s dieselovým alebo benzínovým motorom. Jednoducho to nie je pravda. Najnovšie dáta ukazujú, že elektrické autá v EÚ produkujú v priemere takmer trikrát menej CO2.

Ako sme však už spomínali vyššie, tento rozdiel sa v budúcnosti ešte bude zväčšovať v prospech EV: „Elektrické autá zredukujú emisie CO2 štvornásobne do 2030, a to vďaka tomu, že EÚ sa zameriava na stále väčšiu výrobu elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Ak to Európska vláda myslí naozaj vážne s dekarbonizáciou počas spamätávania sa z krízy, musia urýchliť prechod na elektrické vozidlá,“ ďalej dodáva.

Už v súčasnosti je však situácia dobrá aj pri najhoršom možnom scenári. Ako ukazujú ďalšie dáta z nástroja, ak produkcia auta prebehla v rámci EÚ, no batéria by bola vyrobená v Číne a auto by jazdilo výhradne v Poľsku, jeho ekologická stopa by bola aj napriek tomu o 22 % nižšia ako pri dieselovom aute a 28 % nižšia ako pri benzínovom aute.

emisie CO2 ev bev diesel benzín

 

 

21. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+