MojElektromobil

Okolo autopilota, respektíve technológie Full Self-Driving od Tesly sa toho povedalo už veľa. Automobilka ho vyvíja už pomerne dlho a neustále sa zlepšuje. Má však na svedomí aj niekoľko nešťastných udalostí, za ktoré sú zodpovední vodiči, ktorí počas používania autopilota nevenujú pozornosť premávke.

Autopilot ešte nie je dokonalý

Šéf Tesly, Elon Musk, už takmer desaťročie hovorí o tom, že autopilot je takmer na takej úrovni, aby mohli Tesly jazdiť samé. Na sociálnych sieťach, ale aj na YouTube existujú stovky rôznych videí, ktoré ukazujú schopnosti tejto funkcionality a nevyzerá to vôbec zle. V Európe je však výrazne limitovaná a šofér je pravidelne vyzývaný na to, aby mal ruky na volante a venoval pozornosť šoférovaniu.

Tesla Model S
Tesla Model S | Zdroj: Tesla

Full Self-Driving dnes stále nie je plne autonómny a vyžaduje úplný dohľad vodiča. V USA sú síce ohľadom tohto pravidlá voľnejšie, no tento fakt platí aj za veľkou mlákou. Vodič má vždy zo zákona kontrolu nad vozidlom a je zodpovedný z akékoľvek chyby, ktoré môže spôsobiť autopilot. Ten niekedy funguje naozaj obdivuhodne, no vie aj celkom fatálne zlyhať pri rôznych maličkostiach. Ale to je v poriadku, pretože je stále len vo vývoji.

Návšetva Muska v Číne priniesla žiadané ovocie

Nie je žiadnym tajomstvom, že Čínu len nedávno navštívil sám Elon Musk. Očividne riešil množstvo dôležitých vecí a vyzerá to tak, že jednou z nich bola aj technológia FSD. Fdrive na základe informácií portálu Wall Street Journal informoval o tom, že americká automobilka získala od čínskych úradov povolenie na používanie Full Self-Driving v Číne.

Mohlo by vás zaujímať:

Na túto skutočnosť okamžite zareagovali aj akcie Tesly, ktoré v poslednom období pomaly klesali, no teraz zažívajú nárast. Úrady sa po stretnutí Muska s čínskym predsedom vlády Li Chiangom rozhodli  udeliť automobilke predbežné povolenie na používanie systému FSD v krajine. Vyzerá to tak, že dôležitým krokom, ktorý viedol k schváleniu, je spolupráca s čínskou spoločnosťou Baidu, ktorej mapové podklady bude Tesla využívať. Údajne by sa tým malo “minimalizovať riziko ohrozenia súkromia.”

Pretlak na čínskom trhu elektromobilov

Tesle toto rozhodnutie na čínskom trhu môže výrazne pomôcť. V krajine s najviac obyvateľmi na svete je ekonomický potenciál vysoký, no je tu aj obrovská konkurencia. Čínskych výrobcov elektromobilov je údajne viac ako 200, niektorí z nich sú na úrovni naozaj veľkých hráčov na trhu a vyrábajú kvalitné modely so zaujímavou cenou. Tesla má v Číne len 6,7 % podiel na trhu s elektromobilmi, no len nedávno bola na úrovni 10 percent a viac. Aj toto svedčí o neustále silnejšej konkurencii.

Tesla Model 3 Highland

Investori si myslia, že práve toto je kľúčovým momentom, ktorý by mohol Tesle pomôcť získať väčší podiel na čínskom trhu, pretože môže ísť o značnú konkurenčnú výhodu. Keďže Číňania sú veľmi otvorení novým technológiám, predpokladá sa aj vysoký záujem o Full Self-Driving. Tesla môže vďaka tomuto rozhodnutiu benefitovať aj z podpory čínskej vlády v rámci zavádzania autonómneho riadenia v niektorých lokalitách.

Náš tip
Smart #5: Zabudnite na malé elektromobily, značka prinesie poriadne SUV
3. mája 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+