MojElektromobil

18.3:2022 – Aktualizované o nové skutočnosti v súvislosti s plánmi Porsche a Maserati.

✅ Nemali by ste prehliadnuť:

TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2022 už 6. apríla. Registrácia prebieha na stránke www.efleetday.sk

Koniec áut so spaľovacími motormi. Téma, ktorá sa v ostatných rokoch spomína častejšie než kedykoľvek predtým. Európska komisia vyrazila do ostrého boja proti emisiám z dopravy, a v rámci svojho ťaženia tlačí na to, aby sa od roku 2035 predávali už len autá, ktoré pri prevádzke produkujú nulové emisie. Z toho nevyplýva nič iné, než efektívna stopka pre autá so spaľovacími motormi. Tie konvenčné, rovnako ako hybridné.

Ako sa na túto problematiku pozerajú automobilky? Koncerny nemajú príliš na výber a mnohé z nich už oznámili, že pristúpia k ráznej zmene a zo svojho portfólia postupne alebo nárazovo vyradia modely so spaľovacími motormi. Ktoré značky už oznámili koniec výroby áut so spaľovacím motorom? Pozreli sme sa na to.

Alfa Romeo

Talianska značka patriaca pod koncern Stellantis oznámila, že prechod na čisto elektrické modely plánuje stihnúť najneskôr do roku 2027. Týka sa to ukončenia výroby modelov so spaľovacím motorom, no nie ich samotného predaja, ktorý bude pokračovať aj po tomto dátume. Ako dlho presne neuvádza. Nový model so spaľovacím motorom má však naplánovaný aj na rok 2026, takže môžeme predpokladať, že ešte niekoľko rokov z jej ponuky spaľováky tak celkom nevypadnú.

Audi

Audi v oficiálnej tlačovej správe uvádza, že od roku 2026 bude na trh uvádzať už len čisto elektrické autá. Do spomínaného roku ukončí vývoj nových generácií spaľovacích motorov. Samotná výroba modelov so spaľovacím motorom ale bude prebiehať až do roku 2033, a to ešte s špeciálnou výnimkou. Tou je čínsky trh, kde bude predaj spaľovákov podľa trhového záujmu prebiehať aj po roku 2033.

Audi e-tron Q4
Foto : Radovan Hlôška

Bentley

Na výrobu čisto elektrických modelov si zuby brúsi aj výrobca luxusných áut Bentley. Nakoľko ide o dcérsku spoločnosť koncernu Volkswagen Group, tak v širšom kontexte nepôjde až o také veľké prekvapenie.

Značka koncom januára 2022 predstavila svoju stratégiu „Beyond100“, v rámci ktorej plánuje do takzvanej udržateľnej mobility počas najbližšej dekády investovať 2,5 miliardy libier. Na začiatok začne s tým, že svoj domov, kampus Crewe vo Veľkej Británii modernizuje tak, aby tu mohla prebiehať výroba a vývoj elektromobilov.

Bentley chce celú značku transformovať na výrobcu výhradne elektromobilov počas najbližších ôsmich rokoch. Od roku 2030 teda bude 100% výroby pripadať už len na batériové elektromobily.

Prvý batériový elektromobil Bentley bude predstavený v roku 2025, kedy v praxi začne postupný prechod smerom k čisto elektrickým modelom spojený s úpravou ponuky dostupných modelov.

BMW

BMW sa s ukončením predajov, ale ani výroby, modelov so spaľovacími motormi nijak neponáhľa. Podľa aktuálnych plánov počíta s tým, že v roku 2030 budú elektrifikované modely predstavovať 50% z jej predávaných áut. Súčasne ale uvádza, že ak si to okolnosti a vybrané trhy vynútia, v roku 2030 bude značka pripravená na úplne zastavenie predaja verzií so spaľovacími motormi.

Citroën

Citroën zatiaľ žiaden konkrétny termín pre ukončenie predaja či výroby modelov so spaľovacím motorom neuviedol.

Cupra

Španielska Cupra počíta s tým, že značka má ambície byť plne elektrická do roku 2030. Pomerne vágne vyjadrenie však vytvára priestor pre prípad, že by sa takpovediac túto ambíciu nepodarilo naplniť. Vyjadrenie sa nesie v zmysle: Chceli by sme, ale za nič neručíme.

Dacia

Ani Dacia sa do ukončenia výroby a predaja nehrnie. Modely so spaľovacími motormi bude predávať do posledného možného dňa.

Dacia Spring TEST
Test Dacia Spring Electric | Foto : Radovan Hlôška

DS Automobiles

Generálna riaditeľka spoločnosti, Beatrice Foucher, pri príležitosti zverejnenia finančných výsledkov za rok 2021 oznámila, že všetky autá, ktoré DS uvedie na trh od roku 2024 budú dostupné len ako čisté elektromobily. Tento zámer bol opätovne zdôraznení aj počas výstavy CES 2022.

FIAT

Fiat pôvodne počítal s tým, že čisto elektrické modely bude predávať v roku 2030. Medzi rokmi 2025 a 2030 chcel postupne obohacovať svoju ponuku o elektrifikované modely a pozvoľna z nej vypúšťať autá so spaľovacími motormi.

Koncom februára 2022 ale došlo k zverejneniu aktualizovaného plánu, ktorý bol prezentovaný v rámci finančných výsledkov koncernu Stellantis.

Aktuálny plán pre Európu počíta s tým že modely so spaľovacími motormi dostanú stopku už v roku 2027. V tejto súvislosti bola spomenutá aj príprava nového elektromobilu pre rok 2022/2023, no bez ďalších podrobností. Už pred časom sa objavili informácie, že Fiat pripravuje cenový trhák na poli elektromobilov.

Ford

Ford uvádza, že v Európe v roku 2030 úplne prestane predávať svoje autá so spaľovacími motormi. Najneskôr do roku 2026 svoju ponuku upraví tak, aby ku každému predávanému modelu existovala elektrifikovaná verzia. Buď ako plug-in hybrid alebo priamo čistokrvný elektromobil.

Honda

Celosvetovo si Honda necháva dostatok času na to, aby dala zbohom spaľovacím motorom. Výhradne elektromobily by chcela predávať až od roku 2040. V Európe je situácia dramaticky odlišná. Tradičné spaľováky zo svojej ponuky plánuje vyradiť do konca roka 2022. Ponúkať potom bude už len hybridné a elektrické modely.

Hyundai

Napriek medializovaným informáciám sa Hyundai nechystá k ráznemu ukončeniu vývoja spaľovacích motorov a pridružených áut. Skupina uviedla, že aj naďalej bude zameraná na poskytovanie všestranného portfólia pohonných jednotiek na celom svete, ktoré zahŕňa aj spaľovacie a elektrické motory.

Hyundai IONIQ 5
Foto: Radovan Hlôška

Jaguar a Land Rover

Jaguar počíta s tým, že transformácia na plne elektrickú značku v rámci aktuálnej stratégie Reimagine prebehne už do roku 2025. Predaje modelov so spaľovacími motormi ale budú ešte nejaký ten čas pokračovať. Značka počíta s tým, že do roku 2030 bude 100% predajov modelov Jaguar pripadať na elektrické verzie, zatiaľ čo v prípade modelov Land Rover to bude 60%.

Jeep

Otázkou elektrifikácie svojej ponuky sa zaoberá aj Jeep, no neuvádza žiaden konkrétny termín. Napríklad obľúbený model Jeep Wrangler už v roku 2022 pre európsky trh ponúka len ako plug-in hybrid. Celkový prístup sa bude líšiť trh od trhu a zatiaľ počíta s tým, že modely s čisto spaľovacím motorom z Európe postupne zmiznú. Vo väčšom merítku možno už do roku 2030.

KIA

KIA počíta s tým, že jej modely s čisto spaľovacími motormi na kľúčových trhoch vymiznú do roku 2040. V Európe chce byť čisto elektrickou značkou od roku 2035. Od tohto termínu bude predávať už len elektromobily.

Lamborghini

Lamborghini ku koncu januára 2022 oznámilo, že tento rok bude posledným pre jej autá s čisto spaľovacími motormi. Od roku 2023 bude predstavovať už len modely s elektrickými motormi, pričom začne s hybridmi a plug-in hybridmi.

Generálny riaditeľ značky potvrdil, že prvý elektromobil značky bude s najväčšou pravdepodobnosťou štvordverový model pre každodenné využívanie. S produkciou čisto elektrických modelov začne v druhej polovici dekády – po roku 2025.

  • Aventador Hybrid okolo roku 2023
  • Urus Plug-in Hybrid okolo roku 2024
  • Huracán Hybrid okolo roku 2025
  • Nemenovaný elektromobil okolo roku 2028

Taliansky výrobca športových áut dlho bojoval proti myšlienky čisto elektrických výkonných športových áut. Ešte v roku 2018 ostro uviedol, že športové autá s takými parametrami aké sú štandardnom pre Lamborghini nie je možné ponúknuť v elektrickej verzii. Konkurenčné značky však medzičasom ukázali ako veľmi sa mýlil.

Lexus

Lexus v Európe počíta s tým, že výhradne elektromobily bude predávať od roku 2030. Na rovnaký scenár sa pripravuje aj v Severnej Amerike a Číne. V roku 2035 to už bude platiť celosvetovo.

Maserati

Taliansky výrobca luxusných áut v marci 2022 prezradil ako sa momentálne pozerá na elektromobily. Značka chce do roku 2025 plne elektrifikovať celé svoje produktové portfólio. Hoci pôvodne hovorila o tom, že počíta aj s plug-in hybridmi, najnovšie už platí, že sa zameria rovno na batériové elektromobily.

S postupným plnením plánu začne už v roku 2023, kedy uvedie 100% elektrické modely GrandTurismo EV a Grecale SUV. Od roku 2025 bude každý model v ponuke dostupný aj ako elektromobil.

Maserati momentálne patrí pod krídla koncernu Stellantis, preto nie je veľkým prekvapením, že svoju pozornosť čoraz aktívnejšie upiera smerom k elektrickej budúcnosti. Od roku 2030 bude predávať už len výhradne elektrické modely.

Foto: Electrek

Mazda

Mazda chce do roku 2030 všetky svoje autá ponúkať aj v elektrifikovanej verzii.Počíta s tým, že 95% výroby bude pripadať na modely, ktoré spaľovací motor kombinujú s elektromotorom a zostávajúcich 5% pripadne na batériové elektromobily.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz si v tomto smere žiaden pevný termín nestanovil. Modely so spaľovacími motormi chce predávať čo najdlhšie. Uvádza, že tak dlho, kým to bude dávať zmysel aj po ekonomickej stránke. V momente, kedy sa ukáže, že elektromobily predstavujú jasne dominantnú technológiu bude pripravená na patričné kroky.

Mini

Mini svoj posledný model so spaľovacím motorom na trh uvedie v roku 2025. Ten sa bude nejaký čas predávať v rámci očakávaného životného cyklu. Od začiatku roka 2030 následne počíta s tým, že v ponuke bude mať už len čisto elektrické verzie.

Mini Countryman PHEV
Zdroj: Radovan Hlôška

Nissan

Nissan pracuje na tom, aby jej predaje elektrifikovaných modelov v roku 2030 celosvetovo predstavovali 50%.

Doplnené 7.2.2022 – Portál NikkeAsia informoval, že Nissan Motor ukončí výrobu nových spaľovacích motorov pre všetky kľúčové trhy, s výnimkou Spojených štátov. Spaľovacie motory vraj budú vyvíjané primárne pre pickupy.

Uvoľnené zdroje využije na vývoj elektromobilov, čím sa stáva prvou japonskou automobilkou, ktorá pristupuje k podobnému kroku. Zatiaľ ale chýba informácie, kedy úprava stratégie vstúpi do platnosti.

Opel

Ponuka značky Opel bude v Európe od roku 2028 plne elektrická. K tomuto dátumu teda ukončí výrobu modelov so spaľovacími motormi. Do roku 2024 plánuje svoju európsku ponuku upraviť tak, aby obsahovala len elektrifikované modely – hybridy, plug-in hybridy a elektromobily.

Peugeot

Čisto elektrická budúcnosť čaká Peugeot v roku 2030. V Európe od tohto termínu bude predávať všetky svoje modely už len čisto vo verzii na elektrický pohon.

Porsche

Porsche sa spaľovacích motorov vo svojich autách vzdať príliš nechce. Zatiaľ neuvádza žiadne konkrétne plány, no zástupcovia značky uviedli, že pri ikonických modeloch ako je 911 sa budú spaľovacích motorov držať prinajmenšom do roku 2030.

Aktualizované 18.3.2022:

Porsche pri príležitosti zverejnenia finančných výsledkov prezradilo nové plány v oblasti elektrifikácie. Predaje nemeckého výrobcu športových vozidiel podľa najnovšieho vyhlásenie budú do roku 2030 z 80% tvoriť elektromobily a plug-in hybridy.

Automobilka v tejto súvislosti uvádza, že so spustením predaja modelu Taycan pozorovala zvýšený záujem o elektrické autá, a v tak v roku 2025 plánuje spaľováky a elektrické modely predávať v pomere 50:50. Svoju ponuku bude rozširovať o elektromobily, ale aj plug-hybridy.

V roku 2021 celosvetové predaje značky Porsche dosiahli približne 300 000 vozidiel, pričom takmer 42 000 z toho tvorili práve plne elektrický Taycan, čím jasne prekonal ikonický model Porsche 911.

V polovici dekády sa do predaja má dostať aj plne elektrický športiak Porsche 718 a pre najbližšiu dobu sa počíta aj s novou elektrickou verziou modelu Macan.

Rolls-Royce

Výrobca luxusných automobilov, britský Rolls-Royce, uviedol, že od roku 2030 sa už vôbec nebude venovať produktom so spaľovacím motorom, ako po stránke vývoja, tak aj predaja. Namiesto toho bude svoju pozornosť plne venovať elektrifikovanému portfóliu.

Renault

Francúzska automobilka stiahne spaľovacie motory z Európy v roku 2030. Predávať potom bude len plne elektrické modely.

Renault Zoe
Renault Zoe | Foto: Radovan Hlôška

Smart

Značka svoj prechod na čisto elektrické modely spomínala už v roku 2017. Tento plán reálne rozbehla koncom roka 2019, kedy v Severnej Amerike predávala už len čisto elektrické modely. O rok neskôr sa táto zmena rozšírila aj do Európy, a práve od roku 2020 je formálne plne elektrická už celosvetovo.

Toyota

Toyota bude pripravená od roku 2035 prejsť na predaj výhradne bezemisných vozidiel. To znamená, že by predávala len batériové a vodíkové elektromobily. Má to však viacero háčikov.

V prvom rade Toyota hovorí len o predajoch pre oblasť západnej Európy. Po druhé to podmieňuje tým, že do roku 2035 by musela byť dostatočne rozvinutá infraštruktúra na nabíjanie elektromobilov a tankovanie vodíkového paliva. A aby tých podmienok nebolo málo, ešte musí dôjsť aj k posilneniu kapacity výroby obnoviteľnej energie.

Volkswagen

Nemecký koncern v Európe ukončí výrobu modelov so spaľovacími motormi v roku 2035. Sústrediť sa potom bude na predaj elektrických modelov.

Volvo

Automobilka už dávnejšie prehlásila, že do roku 2030 chce mať celé svoje portfólio plne elektrické. Cieľom automobilky je zbaviť sa všetkých modelov so spaľovacím motorom a nahradiť ich plne elektrickými modelmi. Už v roku 2025 chce, aby 50 percent ich predajov tvorili plne elektrické modely a zvyšok patril hybridom.

Náš tip
Predaje elektromobilov za rok 2021: Očakávaná hranica bola prekonaná. Objavili sa aj prekvapenia
18. marca 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+