MojElektromobil

Budovanie ciest s možnosťou pre nabíjanie batérií elektromobilov, ktoré by po nich jazdili, nie je novou myšlienkou. V teoretickej rovine sa s ňou stretávame už roky, v praxi je situácia o čosi horšia. Treba však povedať, že niekoľko zaujímavých projektov sa už dočkalo testovacej prevádzky.

Na technológii pre masové nasadenie „elektrických ciest“ pracuje aj izraelský startup ElectReon, ktorý cestu s možnosťou indukčného prenosu energie už minulý rok otestoval vo Švédsku. Teraz chce celý projekt posunúť o stupienok vyššie.

V polovici augusta má v Tel Avive prebehnúť „elektrifikácia“ takmer dvojkilometrového úseku. Do cesty tu budú umiestnené špeciálne nabíjacie cievky, vďaka čomu sa rozšíria možnosti pre testovanie technológie v reálnych podmienkach. Téme sa venoval Electrek.

ElectReon okrem toho plánuje obnoviť práce vo Švédsku, kde súčasná koronakríza značne obmedzila výstavbu „elektrickej cesty“. Na ostrove Gotland bude upravený 4 kilometrový úsek cesty, aby tu v rámci testovacej prevádzky so spoločnosťou Dan Bus Company mohlo dôjsť k spusteniu kyvadlovej dopravy medzi centrom mesta a miestnym letiskom.

Otázna budúcnosť

O tom, či má takáto technológia budúcnosť sa diskutuje už dlhý čas. S tým ako sa postupne rozvíja nabíjacia infraštruktúra a technológie pre batérie, sú ohlasy na cestnú komunikáciu s bezdrôtovým nabíjaním elektromobilov čoraz skeptickejšie.

Generálny riaditeľ spoločnosti ElectReon, Oren Ezer, však pevne verí, že s nástupom autonómnej dopravy vrastie aj dopyt po technológiách pre nabíjanie batérií elektromobilov bez nutnosti ich odstavenia.

Keď si predstavíte svet, kde môžete vyjsť zo svojho domu a objednať si robotaxi od Uberu alebo akejkoľvek inej spoločnosti, myslíte si, že tieto firmy budú ochotné čakať päť hodín, kým sa im nabijú autá?

Oren Ezer, generálny riaditeľ spoločnosti ElectReon

Ako to nakoniec dopadne ukáže až čas. V hre sú však omnoho perspektívnejšie možnosti, než finančne náročné experimenty s cestami, ktoré budú počas jazdy bezdrôtovo nabíjať elektromobily. Na druhej strane, masové rozšírenie ciest tohto typu by výrobcom napríklad umožnilo produkovať elektromobily s batériami menšej kapacity, čo by znížilo ich predajnú cenu.

Keď však do úvahy vezmeme náklady na budovanie, prípadne úpravu ciest a pridáme k tomu aj potrebu upravovať jednotlivé elektromobily, z globálneho pohľadu to nevyzerá až tak ružovo. Už pilotný projekt vo Švédsku bude podľa odhadov stáť neskromných 12 miliónov dolárov. Okrem toho je tu ešte aj otázka efektivity takéhoto „cestného nabíjania za jazdy“.

4. júna 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+