MojElektromobil

Čínska automobilka Xpeng bola založená v roku 2014 v Guangzhou a doteraz priniesla na trh dve elektrické autá – SUV s označením G3 a vlajkovú loď, sedan P7. Obe autá sa po úspechu v Číne dostali aj na európsky trh, teda konkrétnejšie na nórsky, ktorý je elektromobilom mimoriadne naklonený. Model G3 tu štartuje na cene  okolo 35 tisíc € a model P7 začína od približne 44 tisíc €.

Táto značka predstavila na domácom trhu najnovšie aj tretí zo svojich modelov, sedan P5. Ten v Číne štartuje na sume 157 900 yuanov, teda v prepočte je to 20 639 €, najdrahšia verzia má cenu stanovenú na 29 433 €. Samozrejme, tieto ceny sú vrátane štátnych dotácií, ktoré sa pohybujú od 13 do 18 tisíc yuanov (1700 až 2400 €, podľa počtu najazdených kilometrov).

Xpeng P5 tak cenami prekonáva aj svojho hlavného konkurenta Teslu model 3. Avšak s rovnakými cenami nemožno počítať pri prípadnom uvedení vozidla na európsky trh, nakoniec aj model P7 sa v Číne predáva za cca 30 222 €, no v Nórsku štartuje na cene 44 000 €. Len veľmi hrubým odhadom by sa tak cena modelu P5 mohla dostať na starom kontinente niekde k hodnote 30 000 €.

Model Xpeng P5 sa môže pochváliť aj štandardne montovaným tepelným čerpadlom, ktoré predlžuje dojazd o 15 % a tiež veľmi dobrou aerodynamikou, charakterizovanou súčiniteľom odporu vzduchu na úrovni 0,223

Pozrime sa však aj na samotné auto. To podľa svojich rozmerov patrí do strednej triedy a v celkovej dĺžke nezaostáva za svojím väčším súrodencom (4808 vs 4880 mm) a konkurenčnú Teslu prekonáva v dĺžke o 118 mm.

Asi nebude úplnou náhodou, že Xpeng si dáva (podobne ako Tesla) záležať na čo najsofistikovanejších systémoch autonómneho riadenia, takže aj P5 môže byť vybavený LiDAR-om a množstvom ďalších senzorov a kamier. Tie majú za cieľ maximalizovať aktívnu bezpečnosť vozidla a poskytnúť mu vysoký stupeň autonómie. Značka si dala záležať aj na infotainmente, ktorý možno ovládať hlasom – má vraj mimoriadne rýchlu odozvu na pokyny, no a samozrejmosťou je možnosť ovládať niektoré funkcie cez telefón.

Pri predstavení vozidla automobilka prízvukuje aj svoje zameranie na bezpečnosť nielen prostredníctvom už spomínaných elektronických systémov stráženia jazdy, ale aj vďaka samotnej konštrukcii. Tá sa skladá zo 44-percentného podielu vysokopevnostnej ocele, 15 % ultra-pevnostnej ocele a 13 % ocele tvarovanej za tepla. Brzdná dráha vozidla je na úrovni 36,5 metra (z rýchlosti 100 km/h), tento údaj sa v tlačovej správe nenachádza úplne náhodou, práve Tesla 3 mala v roku 2018 s brzdením trochu problém (od magazínu Consumer Reports vtedy nedostala odporúčanie pre brzdnú dráhu až 46 metrov).

Model Xpeng P5 sa môže pochváliť aj štandardne montovaným tepelným čerpadlom, ktoré predlžuje dojazd o 15 % a tiež veľmi dobrou aerodynamikou, charakterizovanou súčiniteľom odporu vzduchu na úrovni 0,223.

Zdroj: Xpeng

Model 460G 550G 600P
Dojazd (NEDC – km) 460 550 600
Kapacita batérie (kWh) 55,9 66,2 71,4
Typ batérie lítiovo-ionová ternary-lítiová
Rozmery (dxšxv mm) 4808 x 1840 x 1520
Rázvor (mm) 2768
Batožinový priestor (l) 450
Výkon (kW/k) 155/211
Krútiaci moment (Nm) 310
Cena (yuan) 157 000 172 900 223 900
Cena (€) 20 639 22 729 29 433

https://www.youtube.com/watch?v=GQhIiC5Fc88

 

16. septembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+