MojElektromobil

Koncern Volkswagen Group spolupracuje s firmou QuantumScape vyvíjajúcou solid-state batérie, ktoré sa dlhodobo považujú za možný zlomový bod pre elektromobily. Na tlačovej konferencii predstavili plán s novými batériami, ktoré budú lacnejšie a prinesú rýchlejšie nabíjanie a väčší dojazd.

Volkswagen Unified Cell

Ešte pred príchodom solid-state batérií sa koncern zameriava na posun v iných oblastiach z pohľadu batériových článkov. Volkswagen Group pracuje na takzvaných „unified cell“, teda zjednotených batériových moduloch, ktoré obsahujú všetky dôležité komponenty. Cieľom koncernu je priniesť lacnejšie batérie a teda aj dostupnejšie elektromobily pre väčšiu skupinu ľudí. Práve táto nová technológia má tomu pomôcť. Automobilky vďaka nej znížia výrobné náklady a aj cenu vozidiel.

Do prvých áut by sa Unified Cell mali začať montovať v roku 2023 a o sedem rokov neskôr majú poháňať 80 percent elektrických koncernových áut. Vďaka nim chcú cenu batérií znížiť až o 50 percent: „V priemere chceme znížiť cenu batérií výrazne pod 100€ za kWh. Toto konečne spraví e-mobilitu dostupnou a dominantnú technológiu pre jazdu,“ hovorí Thomas Schmall, člen predstavenstva pre technológie Volkswagen Group. Plán pre koncern je ale oveľa komplexnejší a počíta s ďalšími vetvami inovácií.

Výrazne rýchlejšie nabíjanie

V súčasnosti sa výrobcovia vozidiel a batérií posúvajú z klasických modulových batérií do systému cell-to-pack a niektorí dokonca do cell-to-car. Presne takýto postup prezentuje aj Volkswagen Group, čo má taktiež zlepšiť všetky dôležité parametre. Vďaka nižšej hmotnosti a lepšie využitému priestoru zabezpečia vyšší dojazd a samozrejme aj znížia ich cenu. Za obrovský skok v technológii považujú solid-state batérie. Na tých pracujú spolu s partnerom QuantumScape a k ich využitiu sa pomaly blížia. Za dôležitý prvok v batériách považujú jednoznačne kremík, ktorý prináša množstvo výhod.

So solid-state batériami si automobilka verí a už teraz si trúfajú porovnávať niektoré parametre. Konkrétne išlo o čas nabíjania. Ten dokázali zrezať zo súčasných 25 minút a budúcich 17 minút do roku 2025 na 12 minút, čo už musí byť postačujúce aj pre náročnejších používateľov. Ide pritom o teoretické časy nabíjania napríklad na trase z Los Angeles do Las Vegas s elektromobilom Volkswagen ID.4 Pro. Koncern tiež potvrdil výraznejšie investície do rozširovania siete nabíjacích staníc v USA, Európe a Číne.

Továrne na batérie

Koncern potvrdil výstavbu šiestich továrni na batérie s celkovou výrobnou kapacitou 240 GWh. Prvé štyri budú vybudované v rokoch 2023 až 2027. Jedna z prvých továrni vyrastie vo Švédsku a Nemecku, a nešpecifikovaných krajinách v západnej a východnej Európe.

Volkswagen zvažuje vybudovanie jeden z nich aj v niektorej z krajín V4, a to konkrétne v Českej republike, Poľsku alebo Slovensku. Ak by automobilka brala do úvahy energetický mix, Slovensko by v tomto ohľade mohlo vyjsť víťazne.

Konkurencia nespí

Množstvo firiem sa snaží zdokonaliť technológiu batérií pre budúce využitie. Priniesť prelomové batérie je skrátka kľúčové a musí sa počítať s ich nasadením. Tesla pracuje na štrukturálnych batériách a batériových článkoch 4680, ktoré sa po prvýkrát dostanú do elektromobilu Tesla Model S Plaid+, európskej Tesla Model Y a taktiež elektrického ťahača Tesla Semi.

Snaha o inovácie prichádza aj z rôznych ďalších smerov. Prevažne ide o startupy s novými technológiami, ktoré by mohli priniesť kľúčové vylepšenia. S ich príchodom do praxe je to vo veľkej väčšine otázne.

 

15. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+