MojElektromobil

Už pár mesiacov sa špekuluje nových vlajkových lodiach Tesly. Faceliftovaná Tesla Model S a Model X je tu. Výrazné zmeny nastali v interiéri a “pod kapotou”. Všetky dôležité info nájdete tu.

Na nových vlajkových lodiach vidíme zmeny na vonkajšom vzhľade, no prvýkrát výrazný redizajn interiéru a výrazné vylepšenia v pohonných jednotkách. Pribudli nové výkonnostné konfigurácie Modelu S a Model X a zmenili sa aj ceny.

Úplne nový interiér

Až doteraz sme nemali šancu vidieť žiadne špionážne zábery nového interiéru vlajkových lodí. Vedeli sme však, že príde výraznejšia zmena ako v exteriéri a špekulovalo sa, že centrálny displej sa zmení z vertikálnej polohy do horizontálnej. Tak sa aj stalo.

Okrem centrálneho displeja je tu aj displej za volantom. Ten je síce menší ako ten predchádzajúci, ale budete naň dobre vidieť  vďaka unikátnemu motýliemu volantu, ktorý nemá hornú časť. Takýto volant Tesla predstavila aj v prototypoch novej generácie modelu Roadster ešte v roku 2017. Pripomína skôr volant na ovládanie počítačových hier alebo volant z Formuly 1.

Tesla tento volant ani nenazýva volantom, ale slovom “yoke”, čo môžeme voľne preložiť ako “strmeň”. Tesla píše, že vďaka nemu sa vodič môže plne zamerať na jazdu bez radenia stupňov a bez toho, aby vám zavadzala horná časť vo výhľade.

Nový horizontálny centrálny displej má rozlíšenie 2200×1300 pixelov, ultra jasné farby a vie sa náklaňať doprava a doľava podľa potreby. To je podľa Tesly ideálne pre zábavu a hranie hier vo vozidle. Druhý displej (za volantom) zobrazuje najdôležitejšie informácie o jazde. V interiéri pribudol aj tretí displej, a to v zadnej časti stredovej konzoly, pre účely zabavenia pasažierov vzadu.

Výbava vlajkových lodí

Nový Model S/X majú vo výbave 22 reproduktorov s aktívnym rušením hluku. Do audio a media systému sa môžu zapojiť viaceré zariadenia cez Bluetooth®. Centrálny displej má rozmer 17 palcov, informačný displej za volantom má 12,3 palcov a tretí displej pre pasažierov vzadu má 8 palcov. Herný počítač nových Tesiel má výkon 10 teraflopov (TFLOP), čo je na úrovni PlayStation 5.

Nájdeme tu aj vyhrievanie každého jedného sedadla, vyhrievanie volantu a čelného skla a chladenie predných sedadiel. Trojzónovú AirWave klimatizáciu, HEPA filtračný systém, ambientné osvetlenie, tienenú panoramatickú strechu a ochranu pred ultrafialovým a infračerveným svetlom na všetkých sklenených plochách.

Faceliftovaná Tesla Model S - interiér (Foto: Tesla)

Stredová konzola má prispôsobiteľné držiaky na nápoje s veľkým uložným priestorom. Zadná lakťová opierka s uložným priestorom, držiakomm na nápoje a bezdrôtovým nabíjaním. Bezdrôtové a tiež USB-C rýchlonabíjanie je dostupné pre každého pasažiera.

V zadnej časti auta je automatické otváranie/zatváranie dverí kufra, v ktorom je až 793 litrov uložného priestoru. Samozrejmosťou je aj predný kufor, alebo “frunk” a odomykanie vozidla cez mobilnú aplikáciu.

Faceliftovaná Tesla Model S - technické parametre (Foto: Tesla)
Faceliftovaná Tesla Model S – technické parametre (Zdroj: Tesla)

Výkon, konfigurácie a ceny – Tesla Model S/X

K dispozícii su ponovom konfigurácie Model S Long Range, Plaid a Plaid+ a Model X Long Range a Plaid. Tesla zrušila verziu Performance (nahradená verziou Plaid). Exteriérovo sa Tesla veľmi nezmenila. Môžete si však všimnút jemne vylepšenú prednú masku, zadný nárazník alebo odstránenie pochrómovaných častí.

Najlacnejšia Tesla Model S – verzia Long Range – sa začína na cene 86 990€ (nemecký trh). Poskytuje dojazd 663 km (WLTP), max. rýchlosť 250 km/h a z nuly na 100 km/h vyletí za 3,2 sekundy. Verzia Model S Plaid ponúka dojazd 628 km, max. rýchlosť 322 km/h a akceleráciu 0-100 km/h za 2,1 sekundy. Výkon sa zastaví až na úrovni 1020 koní. Za túto verziu si zaplatíte 116 990€ a Tesla sa chváli, že ide o vozidlo s najnižším koeficientom odporu vzduchu na svete – 0,208.

Najvýkonnejšia verzia je Plaid+. Jej dojazd je úžasných vyše 840 kilometrov, výkon 1 020 koní, max. rýchlosť 322 km/h a akcelerácia z 0-100 km/h “pod 2,1 sekundy”. Ide samozrejme o najdrahšiu verziu – 139 990€. Táto verzia príde na trh až koncom roka 2021 a podľa dojazdu odhadujeme, že v nej budú aj nové batérie Tesla 4680.

Verzie Long Range a Plaid oboch modelov stále používajú batériové články typu 18650, ktoré majú už od roku 2012. Majú však nové usporiadanie a nový dizajn termálneho manažmentu, ktorý Tesle pomôže podávať konzistentné výkony aj v opakovaných šprintoch z 0-100 km/h alebo na štvrť míle.

Nový Model X má samozrejme s Modelom S veľmi podobné parametre. Rozdiely vychádzajú z jeho vyššej hmotnosti a väčšiemu počtu komponentov. Je o niečo pomalší a má menší dojazd ako Model S. Model X je k dispozícii len v dvoch verziách – Long Range a Plaid.

Model X má aj možnosť 6 a 7-miestnej konfigurácie sedadiel. Verzia Model X Long Range má najdlhší dojazd z dvoch verzií – 580 km (WLTP). Maximálna rýchlosť je 250 km/h, výkon 670 koní a šprint na štvrť míle zvládne za 9,9 sekundy. Cena sa začína na 95 990€ (Nemecko).

Verzia Plaid má takisto ako Model Stri motory, max. výkon až 1020 konských síl, max. rýchlosť 262 km/h a z 0-100 km/h vystrelí za 2,6 sekundy. Dojazd verzie je 547 km (WLTP) a cena sa začína na 116 990€.

Ďalšie novinky

Automobika potvrdila, že Model S a X dostali úplne redizajnované batérie. Nové je usporiadanie batériových článkov a modulov. Všetky verzie však dostanú nové efektívnejšie motory (z Modelu 3 a Y) a tiež tepelné čerpadlo, ktoré Tesla najprv používala v Modeli Y a následne v Modeli 3.

Tesla na webe informuje, že dodá tieto aktualizované vozidlá v 1.kvartáli 2021 bez konkrétnejšieho dátumu. Verzia Plaid+ bude dostupná až na konci roka. Ako sa vám páčia nové vlajkové lode? Dajte nám vedieť v komentároch pod článkom.

28. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+