MojElektromobil

Spoločnosť Daimler Trucks pri elektrifikácii svojich nákladných motorových vozidiel na náročné diaľkové trasy vsádza na vodíkové palivové články. Za cieľ si aktuálne dáva dosiahnutie dojazdu 1000 kilometrov na jedno natankovanie.

Už koncom apríla začalo intenzívne testovanie zdokonalého prototypu vodíkového ťahača Mercedes-Benz GenH2. Prvýkrát bol prezentovaný ešte v závere roka 2020, pričom už vtedy sa hovorilo o pláne dosiahnuť dojazd 1000 kilometrov. Spustenie náročných testov však predstavuje ďalší dôležitý krok na ceste k sériovej výrobe.

Široká testovacia séria sa okrem iného zameriava na trvalé nasadenie, rôzne poveternostné a cestné podmienky a rozličné jazdné manévre. Zjednodušene povedané, ide o komplexné jazdy so všetkým, čo k tomu patrí.

K zákazníkom dorazí v roku 2027

Daimler Trucks počíta s testovaním na verejných cestných komunikáciách ešte tento rok. Spustenie zákazníckych testov je naplánované na rok 2023 a od roku 2027 by mali byť zákazníkom odovzdané prvé sériové nákladné motorové vozidlá GenH2. Totožné časové horizonty pre testy aj sériovú výrobu boli vytýčené aj pri prvotnom predstavení koncepčného modelu Mercedes-Benz GenH2.

Daimler prízvukuje, že pohon s vodíkovými palivovými článkami v CO2-neutrálnej nákladnej diaľkovej doprave budúcnosti považuje za nevyhnutný. Dodáva, že dôležitú rolu v tom zohráva aj záväzok regulátorov na národnej a európskej úrovni k využívaniu vodíka v nákladnej cestnej doprave. V neposlednej miere rozvoj vodíka stimuluje aj politická podpora.

Mercedes-Benz GenH2 | Foto: Mercedes-Benz

Testovanie s dôrazom na vodík

Vodíkové nákladné vozidlá Mercedes-Benz GenH2 majú byť navrhnuté pri dodržaní totožných požiadaviek na životnosť ako v prípade modelu Mercedes-Benz Actros s konvenčným pohonom. To znamená jazdný výkon na úrovni 1,2 milióna kilometrov, desať rokov prevádzky a celkovo 25 000 prevádzkových hodín. Aj preto je dôležité, aby absolvovali náročné testovanie za každých podmienok.

Nakoľko ide o nanovo koncipované vozidlo s úplne novými komponentmi, počas testovania sa musí jednotlivým častiam venovať zvýšená pozornosť. Medzi nové komponenty patrí systém palivových článkov, plne elektrické hnacie ústrojenstvo a všetky prislúchajúce systémy, ako napríklad špeciálne chladenie.

Individuálna hmotnosť nových komponentov a ich umiestnenie vo vozidle vplýva na jazdné vlastnosti nákladného motorového vozidla. To znamená, že napríklad pri vibráciách spôsobených nerovnosťami na vozovke, ale najmä pri extrémnych situáciách, pôsobia na nákladné motorové vozidlo iné sily ako na bežné vozidlá.

Mercedes-Benz GenH2 | Foto: Mercedes-Benz

Kvapalný vodík hrá prím

Daimler Trucks v súvislosti so svojim vodíkovým ťahačom objasňuje aj dôvody, prečo konštruktéri uprednostnili kvapalný vodík oproti tomu plynnému. Je to celkom prosté. 

Kvapalný vodík má v porovnaní s plynným vodíkom výrazne vyššiu hustotu energie s ohľadom na obsah. To znamená, že nákladné vozidlo môže byť vybavené menšími a ľahšími nádržami. Táto skutočnosť sa premieta do väčšieho úložného priestoru a vyššej hmotnosti zaťaženia, čo sú vlastnosti, ktoré sú pri nákladných vozidlách kľúčové.

Náš tip
Elektrické kamióny môžu čoskoro nahradiť naftové, tvrdí štúdia
1. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+