MojElektromobil

Elektrické kamióny, ako náhrada za naftové, sú témou v rámci elektrickej mobility už pomerne dlhý čas. Pôvodne sa o ich nasadení do praxe veľmi neuvažovalo, no situácia sa pomaly začína otáčať. Potvrdzuje to aj najnovšia štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu – SEI.

Smerom k elektrickým kamiónom

Nielen po Európe jazdí veľké množstvo naftových kamiónov, ktoré hrajú kľúčovú úlohu pri preprave tovaru. Ich výmena za plne elektrické by určite pozitívne ovplyvnila snahu o uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Donedávna sa ale batériové elektrické kamióny považovali za neefektívnu voľbu, a to najmä vzhľadom na veľkú hmotnosť batérií pre dosiahnutie potrebného dojazdu. V tomto smere sa preto hovorilo o využití vodíka v nákladnej doprave.

Ako sa ale najnovšie ukazuje, mnohé firmy otáčajú kormidlo a od vodíkových kamiónov upúšťajú. Vydávajú sa naopak smerom k batériovým kamiónom. Tesla sa týmto smerom vydala už pred niekoľkými rokmi, keď predstavili plne elektrický kamión Tesla Semi. S jeho výrobou síce momentálne zaostávajú, no prvé kusy by sa mohli dostať k prvým zákazníkom už koncom tohto roka. Tesla pri tomto kamióne deklaruje reálny dojazd 800 kilometrov na jedno nabitie.

Realizácii chýbajú nabíjačky

Tieto hodnoty možno môžu znieť pre mnohých kamionistov smiešne, no časť prepravy by sa dala týmito kamiónmi určite nahradiť. Navyše, povinné prestávky existujú, takže prípadná zastávka na nabíjanie by nemusela byť problém. Trend smerom k batériovým elektrickým kamiónom potvrdzujú aj ďalšie firmy. Začiatkom roka prišla informácia zo strany automobilky Scania, ktorá vývoj vodíkových kamiónov odpísala. Prepravca DHL a Volvo nedávno podpísali dohodu o testovaní elektrických kamiónov v EU. Na možnosť nahradiť naftové ťahače za batériové sa pozrela aj štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu – SEI.

Tí túto možnosť považujú za veľmi reálnu, no ku konečnej realizácii chýba jedna vec. Tou nie je vyšší dojazd, ale sieť dostatočne výkonných nabíjacích staníc. Reálnemu nasadeniu kamiónov do praxe tak chýbajú nabíjačky, vďaka ktorým by ich mohli nabíjať tak rýchlo ako osobné elektrické autá: „Batériové technológie sú veľmi blízko bodu, kedy budú elektrické kamióny výhodné a ekonomicky konkurenčné. Všetkému ale chýba jedna sprievodná zložka: rýchle nabíjanie,“ hovorí Bjorn Nykvist, vedúci výskumný pracovník v SEI.

 


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

14. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+