MojElektromobil

Volvo Trucks a DHL Freight podpísali spoluprácu, vďaka ktorej budú testovať elektrické kamióny v Európe. Cieľom je eliminovať uhlíkovú stopu oboch spoločností.

Elektrické kamióny vo Švédsku

Tento projekt je zameraný na dlhšie vzdialenosti a celková hmotosť testovaných súprav kamiónov má byť až 60 ton. Podľa spoločnosti Volvo Trucks bude DHL Freight prevádzkovať plne elektrickú verziu ťahača Volvo FH medzi dvomi logistickými centrami vo Švédsku, vzdialenými od seba 150 kilometrov. Konkrétne má ísť o logistické centrum DHL v meste Jönköping a Volvo Truck Center v meste Göteborg. S testovaním sa začína podľa tlačovej správy už v tomto mesiaci.

Volvo Trucks má už dnes na európskych cestách elektrické nákladné vozidlá s nižšou hmostnosťou. Vyklápače Volvo FE Electric sa čoraz častejšie objavujú na nabíjacích staniciach v Nórsku. Tieto vozidlá sa nabíjajú prekvapivo rýchlo, až do výkonu takmer 300 kW.  Všimol si to známy nórsky elektromobilista Bjorn Nyland.

Elektrické kamióny Volvo FL v logictickom centre DHL (Foto: DHL Freight)
Elektrické kamióny Volvo FL v logictickom centre DHL (Foto: DHL Freight)

Čo od testovania očakávajú?

Spoločnosti si od testovania sľubujú získanie dôležitých údajov o prevádzke elektrických vozidiel a nabíjacej infraštruktúre. Budú sa snažiť nájsť rovnováhu medzi vzdialenosťou, hmotnosťou a nabíjacími bodmi pre každodenné nákladné cesty.

Volvo aj DHL ako celosvetový nákladný prepravca má veľkú uhlíkovú stopu a pomocou spolupráce s Volvo Trucks sa bude snažiť ju eliminovať. K spolupráci sa vyjadril aj výkonný riaditeľ DHL Freight Uwe Brinks:

„Našim cieľom je znížiť všetky emisie spojené s logistikou na nulu. Už sme dosiahi niekoľko míľnikov k dosiahnutiu tohto cieľa. Oproti roku 2007 máme o 35% vyššiu CO2 efektivitu. Potrebujeme však inovatívne technické riešenia a silné spolupráce. Som presvedčený, že spolupráca s Volvo Trucks nám pomôže v v dosiahnutí environmentálnych cieľov v nákladnom sektore.“

DHL okrem tohto testovania zavádza aj ďalší ekologický program doručovania vo Švédsku. Keď si zákazník zaplatí fixný poplatok za doručenie balíka, DHL celé tieto extra príjmy investuje do vývoja čistých technológií. DHL nekonkretizovalo detaily, o aké projekty pôjde.

Elektricé nákladné vozidlá Volvo FE Electric (Foto: Volvo Trucks)
Elektricé nákladné vozidlá Volvo FE Electric (Foto: Volvo Trucks)

Elektrifikácia vozidiel Volvo

Volvo si už v roku 2019 určilo rok 2040 ako najneskorší termín, kedy bude celé produktové portfólio firmy bezemisné. Pôjde pritom výhradne o batériové elektrické vozidlá, nie vodíkom poháňané vozidlá.

Volvo už v roku 2019 začalo elektrifikáciou, keď nasadilo modely FE a FL v niektorých európskych štátoch v podobe smetiarkych vozidiel alebo lokálnych zásobovacích vozidiel. Vyrobilo aj verziu pre Londýn s riadením na pravej strane.

Vodík sa v neujal ani v nákladnej doprave, no politici ho nezmyselne presadzujú

Okrem Volvo Trucks pomaly prechádzajú na elektrický pohon aj iní výrobcovia, pričom zároveň upúšťajú od vodíkového pohonu, ktoré často nezmyselne presadzujú niektorí politickí lídri na úkor batériových elektromobilov.

Elon Musk už dlho hovorí o vodíku, že je príliš neefektívne ho použiť v nákladnej doprave. Tesla už od roku 2017 vyvíja batériový elektrický ťahač Tesla Semi a ukazuje, že aj batérie sú schopné prevážať ťažké náklady na dlhé vzdialenosti. Od vodíkového programu už upustili aj Scania a Daimler.

Národná vodíková stratégia - vodíkové auto Toyota Mirai (Foto: FB/Richard Sulík)
Vodíkové auto Toyota Mirai (Foto: FB/Richard Sulík)

Na Slovensku výrazne podporuje vodík v doprave minister hospodárstva Richard Sulík. Len pred pár dňami ohlásil, že štát podporí vybudovanie prvých dvoch vodíkových čerpacích staníc na Slovensku, pričom náklady na tento projekt sa vyšplhajú na 1 až 4 milióny eur. Výrazne podporuje aj vývoj a výrobu vodíkového autobusu a vlaku na Slovensku v rámci Národnej vodíkovej stratégie. Vodík dlhodobo presadzuje aj automobilka Toyota a jej výkonný riaditeľ, pričom do dnešného dňa nemá na trhu jediný elektromobil.

Nedávno sa na margo vodíka vyjadril aj výkonný riaditeľ Volkswagen Group Herbert Diess. Vyzýva politických lídrov, aby akceptovali vedu a netlačili vodík do osobnej a nákladnej cestnej dopravy. Veľmi jednoducho zobrazuje neefektívnosť vodíkového pohonu aj infografika VW (nižšie).

Infografika VW: Vysvetlenie neefektívnosti vodíkového pohonu oproti batériovému e-pohonu (Zdroj: VW)
Infografika VW: Vysvetlenie neefektívnosti vodíkového pohonu oproti batériovému e-pohonu (Zdroj: VW)

 

1. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+