MojElektromobil

Minister hospodárstva Slovenskej republiky predložil vláde Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá má pomôcť Slovensku dosiahnuť cieľ k uhlíkovej neutralite. Plán dostal na vláde zelenú, no jeho realizácia vôbec nebude jednoduchá.

Richard Sulík vidí vo vodíku veľký potenciál, ktorý by Slovensko nemalo premárniť. Aj z tohto dôvodu vznikla Národná vodíková stratégia, ktorá teda má o krok bližšie k realizácií do praxe. „Cieľom stratégie je zvýšiť konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky a zároveň
výrazne prispieť k uhlíkovej neutralite spoločnosti v súlade s Parížskou klimatickou dohodou, ku ktorej sa SR prihlásila. Stratégia definuje podmienky pre realizáciu vodíkových technológií v súlade s dlhodobým strategickým zámerom rozvoja SR do roku 2030, resp. 2050,“ píše sa v predkladacej správe.

Náš tip
Vodíkové čerpacie stanice na Slovensku budú v prevádzke už v októbri

Po prerokovaní národnej stratégie vo vláde SR je následne potrebné realizovať Akčný plán, ktorú bude pozostávať z časového, vecného a aj finančného plánu. Na základe neho dostanú príslušné orgány štátnej správy konkrétne úlohy. Slovensko plánuje využívať vodík vo viacerých oblastiach, no okrem priemyselného využitia sa spomína najmä jeho využitie v doprave. Okrem tej osobnej by mohlo ísť najmä o výmenu dieselových jednotiek vlakov za elektrické prostredníctvom palivových vodíkových článkov. Spomína sa však aj možná výroba syntetického paliva.

Návrhov je samozrejme viac, no až časom sa ukáže, ktorý sa nakoniec dostane do praxe.

Aktualizácia 28. júna 2021


Pôvodný článok z 23. februára 2021:

Minister Sulík pózuje pred vodíkovým elektromobilom: “Národná vodíková stratégia je hotová”

Minister hospodárstva SR na sociálnej sieti avizuje, že je hotový strategický dokument na dekarbonizáciu slovenského priemyslu a životného prostredia. Národná vodíková stratégia má udomácniť využitie tohto plynu na Slovensku a ministerstvo s ním má veľkolepé plány. Dokument zverejní “čoskoro”.

Národná vodíková stratégia

Minister hospodárstva SR Richard Sulík (SaS) na svojom Facebookovom profile zverejnil video, kde pózuje pred vodíkovým vozidlom Toyota Mirai, ktoré je pravdepodobne prvým vozidlom tohto druhu na Slovensku. Strategický dokument, ktorý má udomácniť vodíkové technológie na Slovensku, minister avizoval už v minulom roku. MH SR s jeho vypracovaním mierne mešká a medzičasom podobný dokument predstavil aj Košický samosprávny kraj (KSK).

V súlade s Národnou vodíkovou stratégiou budú na Slovensku vybudované vodíkové čerpacie stanice pre dopravné prostriedky. Historicky prvé dve takéto “čerpačky” chce ministerstvo vybudovať už tento rok, pričom počiatočná investícia do nich má byť od 1 do 4 miliónov eur. Vyrastú v Bratislave a v Košiciach.

Vodíková čerpacia stanica Neratovice (ČR) - Foto: FB/Milan Mika
Vodíková čerpacia stanica Neratovice (ČR) a vodíkové auto Hyundai Nexo – Foto: FB/Milan Mika

Okrem budovania čerpacích staníc plánuje ministerstvo vyrábať tento plyn z prebytkov energie z našich jadrových elektrární (v noci). V tomto prípade ide o sivý vodík. Eventuálne, keď bude na Slovensku vyššia inštalovaná kapacita obnoviteľných zdrojov energie, budeme vyrábať tzv. zelený vodík. Vodík chce používať aj na uskladňovanie energie v existujúcej plynovej infraštruktúre.

“Toto je vodíkové auto. Nevyzérá uletene ako z nejakého sci-fi filmu, a to preto, lebo vodík nie je žiadna hudba vzdialenej budúcnosti. Máme to už dnes v takýchto autách. Ministerstvo hospodárstva bude podporovať vodíkové technológie, lebo je to veľmi dobrý spôsob, ako prispieť k dekarbonizácii nášho priemyslu a životného prostredia. Čoskoro predstavíme Národnú vodíkovú stratégiu a našim cieľom je udomácniť vodík na Slovensku.” hovorí Sulík vo videu na sociálnej sieti.

 

Autor: Radovan Skokan

28. júna 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+