V nórskom Osle už niekoľko firemných zákazníkov testuje nový elektrický vyklápač značky Volvo. Na miestnej nabíjacej stanici sa naraz nabíjali až tri takéto vozidlá.
Vyklápače obsadili nabíjaciu stanicu
Nórsky elektromobilista Bjorn Nyland zverejnil na svojom YouTube kanáli video, kde nabíja svoju Teslu na 150 kW nabíjacej stanici prevádzkovateľa Circle K. Nabíjali sa tu s ním aj dva plne elektrické vyklápače Volvo Electric FE s 200 kWh batériami, ktoré testuje firma Tom Wilhelmsen AS. Táto firma ich testuje už od septembra 2020 a do roku 2025 plánuje mať 100 bezemisný vozidlový park.
Neskôr sa prišiel nabiť ďalší vyklápač Volvo FE, ktorý má pre zmenu v testovacej prevádzke spoločnosť PA Entreprenor. Naraz sa tak stretli tri veľké elektrické stroje na nabíjacej stanici prispôsobenej pre osobné vozidlá, čo vyzeralo ako „invázia“ elektrických vyklápačov. Na stanici sa nabíjali aj elektromobily BMW i3, Kia Soul EV alebo Nissan Leaf.
Elektrický vyklápač Volvo – nabíjanie nad 300 kW
Ako už skôr zistil, napriek tomu, že tieto stanice oficiálne poskytujú nabíjací výkon 150 kW, reálne dokážu kumulovať výkon z dvoch stojanov a poskytnúť tak aj viac ako 300 kW. To sa ukázalo v prípade týchto elektrických vyklápačov Volvo Electric FE. V prípade, že sa na jednom stojane už nabíja vozidlo, vykápač dostane max. 150 kW a predlžuje sa tak aj čas nabitia.
Bjorn Nyland tvrdí, že nie je bežné, že sa tu nabíjajú vozidlá počas pracovného dňa. Táto konfigurácia Volvo Electric FE s 200 kWh batériami však nemá dostatočný dojazd (120-150 km) na to, aby vozidlo vydržalo jazdiť celú pracovnú zmenu. K dispozícii je aj verzia so 400 kWh batériami.
Spoločnosť Tom Wilhelmson AS dostala tieto vozidlá už v septembri 2020 a na webe sa chváli, že do roku 2025 chce mať bezemisný vozidlový park.
Elektrifikácia nákladnej dopravy
Elektrifikácia v nákladom sektore cestnej dopravy skôr či neskôr príde. Vidíme, že už teraz sa testujú prvé vozidlá ťažkej techniky. Okrem Volva má v portfóliu elektrické nákladné vozidlá aj Tesla (Tesla Semi), Daimler či iné značky.
K masovému rozšíreniu je však potrebné vyvinúť spoľahlivý a rýchly systém nabíjania nákladných vozidiel. Aj 350 kW ultrarýchle nabíjacie stanice pre osobné vozidlá sú príliš pomalé pre nákladnú dopravu. Bavíme sa o potrebe systému na úrovni 1 megawatt, ktoré tieto vozidlá potrebujú pre rýchle nabitie.
Ďalšou výzvou je nízka energetická hustota súčasných batérií pre nákladnú dopravu. Obrovská 200 kWh batéria vo Volvo Electric FE postačuje len na približne 130 km dojazdu. Tesla vyvíja batérie typu 4680, ktoré budú mať iné chemické zloženie (vyšší obsah nikla) ako súčasné batérie. Budú použité vo vozidlách Cybertruck alebo Tesla Semi s dojazdom nad 800 km na jedno nabitie.
Na Slovensku sa zatiaľ podobné vozidlá netestujú, je však pravdepodobné, že sa čoskoro začnú.