MojElektromobil

Volvo už testuje svoj elektrický vyklápač FE v reálnych podmienkach. Na ultrarýchlej nabíjacej stanici dokáže prijať výkon až 300 kW. Elektromobilita pomaly prichádza aj do pracovných vozidiel.

300 kW na 150 kW nabíjačke

Nórsky elektromobilista Bjorn Nyland zastihol elektrický vyklápač Volvo FE na ultrarýchlej nabíjacej stanici Circle K v Nórsku. Prekvapilo ho, že sa vozidlo nabíja výrazne vyšším výkonom ako bežné vozidlá. Na stojane je napísané veľkým písmom „150 kW“, čo označuje maximálny nabíjací výkon.

V skutočnosti však ide o nabíjací stojan, ktorý dokáže dodať až 175 kW a je pripojený do dvojice stojanov z kumulatívnym výkonom do 350 kW. Sú to ultrarýchle nabíjacie stojany od výrobcu ABB, ktoré na Slovensku prevádzkuje ZSE Drive. Ultrarýchle (UFC) nabíjanie na Slovensku prevádzkuje aj GreenWay alebo Tesla.

Prototyp Volvo FE pravdepodobne prijímal okolo 300 kW výkonu. Pri 74% stave nabitia bol nabíjací výkon 274 kW. Tento prototyp elektrického vyklápača Volvo FE má dva elektromotory a výkon 400 kW/536 koní. Krútiaci moment má na úrovni 850 Nm. a kapacita batérie je 200 kWh (180 kWh využiteľných).

Ide o výkonnejší z dvojice elektrických nákladných vozidiel (Volvo FE a Volvo FL) a používa klasický nabíjací konektor CCS. Model FL má kapacitu batérií až 300 kWh a jeden elektromotor, jeho výkon je na úrovni 200 kW a krútiaci moment 425 Nm.

Konverzia spaľovacieho modelu

Bjorn vo videu hovorí, že ide pravdepodobne o pôvodne spaľovací vyklápač prerobený na elektrický pohon. Na miestach palivových nádrží sú batérie a na mieste tankovacieho hrdla je nabíjací port.

Spotreba tohto vyklápača sa pohybuje na úrovni 1 500 – 2 000 Wh/km a jeho dojazd by sa mal podľa Bjornových prepočtov pohybovať od 120 do 150 km. Pre porovnanie, elektrický ťahač Tesla Semi ponúka reálny dojazd cez 800 km. Jeho výroba sa však očakáva do konca roka 2021.

Takúto nabíjaciu stanicu by malo využiť aj Porsche Taycan (náš test), ktoré dokáže prijať do svojej batérie 270 kW výkonu. Bjorn bude elektrické Volvo FE aj testovať, stane sa tak niekedy po Novom roku. Vo videu hovorí, že plánuje otestovať spotrebu, dojazd, aj nabíjanie tohto elektromobilu na nabíjacej sieti Ionity.

 

 

4. januára 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+