MojElektromobil

Informácie o aprílovom predstavení očakávaného elektrického crossoveru Smart #1 sa ukázali byť správne. Značka totiž pristúpila k oficiálnemu odhaleniu. Ide o prvý elektromobil značky navrhnutý úplne od podlahy a súčasne prvý model vyrobený od vzniku partnerstva medzi spoločnosťami Mercedes-Benz a Geely.

Novinka s netradičným menom vyrástla na základoch konceptu Smart Concept #1, ktorý bol prezentovaný na výstave IAA Mobility 2021 v Mníchove.

Netradičné meno vychádza z prostredia sociálnych sietí, kde sa # (hashtag) používa na označovanie aktuálnych trendov. Práve nový Smart #1 má predstavovať symbol úplne novej éry zameranej na najmodernejšie technológie, inovácie a čerstvý, progresívny dizajn.

Foto: Smart

Napriek kompaktným rozmerom 4 290 mm na dĺžku, 1 822 mm na šírku a 1 636 mm na výšku má poskytovať dostatočne priestranný interiér pre päť pasažierov. Zadný kufor sa pýši objemom 273 litrov, ktorý po sklopení sedadiel narastá na 411 litrov. Predný úložný priestor, takzvaný „frunk“ má objem 15 litrov.

Dominantou prístrojovej dosky je 12,8-palcová dotyková obrazovka, ktorá bude bydliskom digitálneho avatara pre správu nastavení pomocou hlasového ovládania. Chýbať nemá ani podpora pre softvérové aktualizácie na diaľku – OTA aktualizácie.

Foto: Smart

Smart #1 poháňa elektromotor s výkonom 200 kW a maximálnym krútiacim momentom 343 Nm, ktorý je umiestnený na zadnej náprave. Maximálna rýchlosť elektromobilu je deklarovaná na 180 km/h.

O elektrický dojazd v rozmedzí 420 až 440 kilometrov sa stará NCM akumulátor s kapacitou 66 kWh. Nabíjanie z 10 na 80% kapacity akumulátora má trvať približne 3 hodiny pri využívaní 22 kW AC nabíjania, prípadne pod 30 minút v prípade 150 kW DC nabíjania.

Smart #1: Cena a dostupnosť

Nový elektrický crossover Smart #1 dostal koncom septembra 2022 oficiálne predajné ceny pre Európu, konkrétne pre Nemecko. Ako upozornil portál electrive.com, novinka sa bude v základnej verzii s názvom Pro+ predávať za cenu od 41 490 €. Verzia Premium začína na 44 990 € a špeciálne prevedenie Brabus štartuje na 48 990 €. Predobjednávky na trhoch v Európe majú byť dostupné už počas októbra 2022.

Smart #1 je prvým plne elektrických SUV a súčasne doteraz najväčším modelom známej značky. V praxi to vyzerá tak trochu na alternatívu k elektrickým modelom Peugeot e-2008 či Mini Cooper SE.

Spomínaná verzia Brabus síce ponúkne citeľne vyšší výkon (315 kW) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy, no súčasne má podľa zverejnených informácií trochu nižší dojazd na úrovni 399 kilometrov (namiesto 420 až 440 km).

Smart #1 vo verzii Brabus | Foto: Smart

Smart #1: Elektrický crossover má doraziť čoskoro. Toto sú očakávané parametre

8. marca 2022

Elektrický crossover Smart #1 už nejaký čas prechádza ostrým testovaním, no doteraz chýbali akékoľvek informácie o jeho možnej dostupnosti. Tie teraz prináša portál Motor1 spolu s niekoľkými podrobnosťami o očakávaných technických parametroch.

Smart #1 má byť ikonou, ktorá odštartuje úplne novú éru, čomu zodpovedá aj netradične zvolený názov. Vzniká ako spoločné dielo koncernov Daimler a Geely, ktoré v roku 2019 rovným dielom vstúpili do nového podniku.

Smart #1 | Foto: Smart

Aprílové predstavenie

Očakávaný elektrický Smart sa podľa najnovších dostupných informácií oficiálneho debutu dočká už počas apríla 2022. To je poriadne zaujímavý termín, nakoľko sa pôvodne skloňoval rok 2023, hoci v tomto prípade mohlo ísť o označenie modelového roku.

Automobilka sa v týchto dňoch už má venovať posledným úpravám nového modelu, takže skorší termín premiéry nemusí byť až tak veľkou špekuláciou. Čo je však trochu zaujímavejšie, podľa zdrojov nemeckého portálu MB Passion by sme sa v dohľadnej dobe mali dočkať aj druhého, o čosi rozmernejšieho crossoveru značky Smart. Obidva modely pritom budú dostupné na európskom a čínskom trhu.

Očakávané parametre

Smart #1 vraj bude poháňaný zadným elektromotorom s výkonom 149 kW. K tomu sa má pridať batéria s kapacitou 60 kWh pre maximálny dojazd 430 kilometrov, podľa metriky WLTP. Chýbať nemá ani podpora rýchleho nabíjania. Nabitie z 5 na 80% kapacity batérie má byť otázkou 30 minút. Portál spomína, že 60 kWh batéria bude len jednou z ponúkaných konfigurácií, avšak bližšie podrobnosti už nepriniesol.

Smart #1 | Foto: Smart

Elektrický crossover značky Smart dostal netradičné meno aj výbavu

15.2.2022

Podobne ako Lexus, tak aj Smart v týchto dňoch približuje svoj pripravovaný elektromobil. Opäť síce ide o koncept, no v tomto prípade má novinka k sériovo vyrábanému modelu veľmi blízko.

Smart pre svojich zákazníkov pripravuje elektrický crossver, ktorý má niesť skutočne netradičné meno #1. Ide o výsledok spolupráce Smartu a čínskej spoločnosti Geely. Formálne má byť v celej kráse predstavený v roku 2023, respektíve na trh prinajmenšom príde ako modelový rok 2023.

Netradičné meno vychádza z prostredia sociálnych sietí, kde sa # (hashtag) používa na označovanie aktuálnych trendov. Smart bude pri svojich budúcich modeloch využívať #, čo má symbolizovať, že značka sa snaží byť lídrom v inováciách na poli elektromobility. Marketingové oddelenie sa teda pekne činilo, čo však samotný elektromobil?

Výrobca si technické špecifikácie ako je výkon elektromotora či elektrický dojazd ešte necháva pre seba, no pár drobností napriek tomu prezradil. Pri tomto kúsku sa automobilka zameriava na vysokú efektivitu, čoho je dôkazom aj nízky koeficient odporu vzduchu s hodnotou 0,29. Pozitívne by sa to malo prejaviť na dojazde.

Práve v duchu optimalizácie dojazdu sa nesú aj ďalšie informácie. Smart spomína, že svoju novinku testuje v teplotách -40 stupňov Celzia, pričom extrémne veľkú pozornosť venuje termálnemu manažmentu batérie a funkciám, ktorú sú s tým spojené. Napríklad možnosť ručného zapnutia predohrevu batérie.

Je celkom zaujímavé, ako značka novinku pri prezentácii stavia do pozície vozidla určeného aj pre extrémne nízke teploty. Spomína napríklad výsuvné kľučky s funkciou pre jednoduché odstránenie ľadu, zvýšenú stabilitu auta pri nárazovom vetre či „robustný EPS systém“. Hneď potom ale hovorí, že ide o elektromobil pre mestskú prepravu, ktorý bude dostupný v Európe aj v Číne. V každom prípade, Smart jasne vyzdvihuje odolnosť svojho elektrického „čísla 1“, a treba uznať, že kľučky, ktoré „lámu ľad“ sú skutočne netradičnou výbavou.

Foto: Smart

Náš tip
Ministerstvo vnútra ide nakúpiť elektromobily a plug-in hybridy. Spustilo verejnú súťaž
3. októbra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+