MojElektromobil

Ako sa jazdí s elektromobilom, ktorému v zime klesne dojazd na polovicu? Prečo si vybral hybridnú Toyotu namiesto Tesly Model 3? Prečítajte si rozhovor s Romanom, ktorý je už takmer rok spokojným majiteľom elektromobilu Volkswagen e-Up!. Kúpil ho len za 10 000 eur a je s ním veľmi spokojný.

Ahoj Roman, prečo si sa rozhodol kúpiť elektromobil?

Kvôli práci som zvykol najazdiť desiatky tisíc kilometrov na aute s turbodízlovým motorom. Keď som si uvedomoval, čo za sebou vypúšťam a čo dýcha šofér za mnou, mal som výčitky. S vekom som začal myslieť aj na to, čo tu týmto zanechávam pre svoje deti.

Začal som rozmýšlať nad elektromobilom pre rodinu, ktorý nevypúšťa lokálne emisie. Mám 5 detí, 3 v spoločnej dománosti a dve staršie. Sníval som a mal som v pláne kúpiť Teslu Model 3. Aj s manželkou sme sa na ňu išli pozrieť hneď, keď prišla do predajne vo Viedni 2018.

Volkswagen e-Up!

Keď moja manželka naživo uvidela Model 3, okamžite ho odmietla a vymazala zo zoznamu. Bol pre nás príliš malý a drahý na svoju veľkosť. Hľadali sme teda ďalej. Nakoniec sme si ako hlavné auto do rodiny vybrali Toyotu RAV4 hybrid, s ktorou máme dlhodobú spotrebu 5,5l/100 km a snažíme sa jazdiť veľmi šetrne. Je však pravda, že jazdíme na nej hlavne v lete a v zime menej. Oproti Tesle som ušetril tisíce eur.

Stále som chcel však využívať aj elektromobil. Výber padol na Volkswagen e-Up! a stihol som naňho získať aj štátnu dotáciu (8 000€, pozn. red.). Vyšiel ma tak na niečo vyše 10 000 eur. Najazdil som zatiaľ 16 500 kilometrov a som veľmi spokojný. Z križovatky v meste sa odpichnem rýchlejšie ako veľa spaľovacích áut a na dlhšie cesty mi tiež stačí. Cestu zo Spišskej Novej Vsi do Michaloviec a naspäť (dokopy 280 km) zvládam na jedno nabitie.

Rozhovor s majiteľom elektromobilu Volkswagen e-Up! (spotreba)
Spotreba elektromobilu Volkswagen e-Up! – pri vonkajšej teplote asi 12°C

Kde „UPko“ nabíjaš?

Nabíjam hlavne doma striedavým prúdom (AC) na obyčajnej 230V zásuvke. Mám rodinný dom a garáž, takže to nie je žiadny problém. Nechcem platiť stovky eur za výkonnejší wallbox, toto nabíjanie mi stačí. Občas nabíjam aj na verejnej nabíjacej stanici, kde z AC stĺpika dostanem výkon 7,2 kW.

„UPko“ pichnem každú noc do zásuvky a ráno odchádzam do práce s dostatočne plnou baterkou. Moje denné trasy predstavujú rozvoz mojich 3 detí do škôl a krúžkov a následne moje pracovné cesty po meste a okolí. Denne najazdím aj 100 kilometrov.

DC nabíjanie využívam minimálne. Musím však povedať, že mi mimoriadne pomáha v zime, kedy dojazd UPka pri zapnutom kúrení klesne aj na polovicu, t.j. 100-120 km. To mi už niekedy na denné aktivity nestačí a nabijem sa na DC stanici Ejoin v Spišskej, ktorá je zatiaľ bezplatná. Ak sa v zime potrebujem nabiť na verejnej nabíjačke, preferujem DC prúd. S ním si môžem počas nabíjania zapnúť aj kúrenie, čo pri AC nabíjaní v e-Up! bohužiaľ nejde.

Domáce nabíjanie elektromobilu Volkswagen e-Up!

Aké sú tvoje mesačné náklady na elektrinu a spotreba?

Cena elektriny na 100 km je odhadom 2€ a doma za nabíjanie mesačne zaplatím asi 30 eur. Keďže stanice Ejoin, na ktorých najviac okrem vlastnej garáže nabíjam, sú bezplatné, tu sa mi náklady zatiaľ nezvyšujú.

Spotrebu tohto elektromobilu je potrebné rozlišovať v lete a v zime. Keďže jeho batéria s kapacitou 32,3 kWh nemá systém tepelného manažmentu, v zime poriadne trpí. Priemerná spotreba v zime vystupuje nad 20 a niekedy  sa blíži aj ku 30 kWh / 100 km. V lete je to okolo 12 kWh / 100 km.

Volkswagen e-Up!

A čo servisné úkony a náklady?

Zatiaľ som mal jeden, no nepríjemný servisný úkon. Autu odišlo vyhrievanie sedadiel, čo mi zabralo 3 návštevy servisu v Košiciach. V servise pravdepodobne nemajú dobre zvládnutý servis elektromobilov a celá výmena trvala až tri rýždne. Bol som teda tri týždne bez tohto auta. Poznám viac majiteľov e-Up!, ktorí mali rovnaký problém.

Na sklade nemali komponenty na túto výmenu, museli ich stiahnuť z výroby v Bratislave. Museli zavolať externého elektrikára, ktorému to netrvalo najkratšie. Celá výmena však bola v rámci záruky a teda som zatiaľ neplatil nič. Pravidelná prehliadka ma čaká po 30 000 km alebo po 2 rokoch od kúpy.

Onedlho asi bude ďalší servisný úkon. Pri cúvaní a brzdení auto vydáva divné zvuky. Už som na fórach dočítal, že si to asi bude žiadať ďalšiu návštevu servisu. Na hybridnej Toyote RAV4 som mal zatiaľ menej servisných úkonov ako na e-Up!.

Volkswagen e-Up!

Čo ti na tomto elektromobile vyslovene chýba a čo sa ti nepáči?

Ako som už spomínal, dojazd v zime klesne aj na polovicu. Je to kvôli chýbajúcemu tepelnému manažmentu, teda hlavne toto mi na aute chýba a obmedzuje. Nemôžem si v zime v aute vykúriť na 20°C, pretože viem, že neprejdem ani 100 km. Vo väčšine elektromobilov dnes už tepelný manažment je, no v tých lacnejších nie.

Celkovo ide o jeden z najlacnejších elektromobilov na trhu a teda nemožno očakávať perfektné výkony ako u Tesly. Šetrilo sa tu na veľa veciach. Ide však o výborné vozidlo hlavne do mesta.

A čo sa mi nepáči? Celkovo sa mi na elektromobiloch nepáči viac vecí. Komplikácie nastávajú už len pri nabíjaní. V každej sieti nabíjačiek je potrebné sa registrovať, mať kartičku, čip, alebo si sťahovať aplikáciu. Nie je to jednoduché ako na čerpacích staniciach a chýba tu jednotný koncept „plug and charge“ ako u Tesly. Myslím si, že takéto veci odradia veľa majiteľov od prechodu zo spaľovacích áut k elektrickým a je to veľký nedostatok.

Volkswagen e-Up!

Nepáči sa mi ani fakt, že niektorí elektromobilisti majú príliš ružové okuliare a keď si človek kúpi e-auto, zistí, že nie je všetko tak skvelé, ako sa písalo v internetovej diskusii. V zime musím každý deň riešiť, či mi dojazd vydrží na denné jazdy a niekedy je problém aj s nefunkčnou nabíjacou stanicou. Pri spaľovacom aute som dojazd v zime či v lete vôbec neriešil.

Myslím si, že elektromobil nie je pre každého, keďže komfort používania je oproti spaľovacím autám nízky. Ak chcete komfort porovnateľný so spaľovacím autom, musíte zaplatiť aj dvojnásobne viac. Autá so spaľovacím a hybridným pohonom tu budú ešte dlho. Celkovo sa však teším z toho, že na trhu rýchlo pribúdajú veľmi komfortné a dostupné elektromobily. Osobne sa veľmi teším na Hyundai IONIQ 5.

Skúsenosti iných majiteľov

Rozhovory s majiteľmi elektromobilov zverejňujeme už niekoľko mesiacov. Prečítajte si skúsenosti majiteľa Kie e-Niro, Tesly Model 3, alebo Tesly Model S. Ste majiteľom elektromobilu a chcete zdieľať vaše skúsenosti tiež? Ozvite sa nám cez tento formulár.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

5. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+