MojElektromobil

Ako sa jazdí s elektromobilom, ktorému v zime klesne dojazd na polovicu? Prečo si vybral hybridnú Toyotu namiesto Tesly Model 3? Prečítajte si rozhovor s Romanom, ktorý je už takmer rok spokojným majiteľom elektromobilu Volkswagen e-Up!. Kúpil ho len za 10 000 eur a je s ním veľmi spokojný.

Ahoj Roman, prečo si sa rozhodol kúpiť elektromobil?

Kvôli práci som zvykol najazdiť desiatky tisíc kilometrov na aute s turbodízlovým motorom. Keď som si uvedomoval, čo za sebou vypúšťam a čo dýcha šofér za mnou, mal som výčitky. S vekom som začal myslieť aj na to, čo tu týmto zanechávam pre svoje deti.

Začal som rozmýšlať nad elektromobilom pre rodinu, ktorý nevypúšťa lokálne emisie. Mám 5 detí, 3 v spoločnej dománosti a dve staršie. Sníval som a mal som v pláne kúpiť Teslu Model 3. Aj s manželkou sme sa na ňu išli pozrieť hneď, keď prišla do predajne vo Viedni 2018.

Volkswagen e-Up!

Keď moja manželka naživo uvidela Model 3, okamžite ho odmietla a vymazala zo zoznamu. Bol pre nás príliš malý a drahý na svoju veľkosť. Hľadali sme teda ďalej. Nakoniec sme si ako hlavné auto do rodiny vybrali Toyotu RAV4 hybrid, s ktorou máme dlhodobú spotrebu 5,5l/100 km a snažíme sa jazdiť veľmi šetrne. Je však pravda, že jazdíme na nej hlavne v lete a v zime menej. Oproti Tesle som ušetril tisíce eur.

Stále som chcel však využívať aj elektromobil. Výber padol na Volkswagen e-Up! a stihol som naňho získať aj štátnu dotáciu (8 000€, pozn. red.). Vyšiel ma tak na niečo vyše 10 000 eur. Najazdil som zatiaľ 16 500 kilometrov a som veľmi spokojný. Z križovatky v meste sa odpichnem rýchlejšie ako veľa spaľovacích áut a na dlhšie cesty mi tiež stačí. Cestu zo Spišskej Novej Vsi do Michaloviec a naspäť (dokopy 280 km) zvládam na jedno nabitie.

Rozhovor s majiteľom elektromobilu Volkswagen e-Up! (spotreba)
Spotreba elektromobilu Volkswagen e-Up! – pri vonkajšej teplote asi 12°C

Kde „UPko“ nabíjaš?

Nabíjam hlavne doma striedavým prúdom (AC) na obyčajnej 230V zásuvke. Mám rodinný dom a garáž, takže to nie je žiadny problém. Nechcem platiť stovky eur za výkonnejší wallbox, toto nabíjanie mi stačí. Občas nabíjam aj na verejnej nabíjacej stanici, kde z AC stĺpika dostanem výkon 7,2 kW.

„UPko“ pichnem každú noc do zásuvky a ráno odchádzam do práce s dostatočne plnou baterkou. Moje denné trasy predstavujú rozvoz mojich 3 detí do škôl a krúžkov a následne moje pracovné cesty po meste a okolí. Denne najazdím aj 100 kilometrov.

DC nabíjanie využívam minimálne. Musím však povedať, že mi mimoriadne pomáha v zime, kedy dojazd UPka pri zapnutom kúrení klesne aj na polovicu, t.j. 100-120 km. To mi už niekedy na denné aktivity nestačí a nabijem sa na DC stanici Ejoin v Spišskej, ktorá je zatiaľ bezplatná. Ak sa v zime potrebujem nabiť na verejnej nabíjačke, preferujem DC prúd. S ním si môžem počas nabíjania zapnúť aj kúrenie, čo pri AC nabíjaní v e-Up! bohužiaľ nejde.

Domáce nabíjanie elektromobilu Volkswagen e-Up!

Aké sú tvoje mesačné náklady na elektrinu a spotreba?

Cena elektriny na 100 km je odhadom 2€ a doma za nabíjanie mesačne zaplatím asi 30 eur. Keďže stanice Ejoin, na ktorých najviac okrem vlastnej garáže nabíjam, sú bezplatné, tu sa mi náklady zatiaľ nezvyšujú.

Spotrebu tohto elektromobilu je potrebné rozlišovať v lete a v zime. Keďže jeho batéria s kapacitou 32,3 kWh nemá systém tepelného manažmentu, v zime poriadne trpí. Priemerná spotreba v zime vystupuje nad 20 a niekedy  sa blíži aj ku 30 kWh / 100 km. V lete je to okolo 12 kWh / 100 km.

Volkswagen e-Up!

A čo servisné úkony a náklady?

Zatiaľ som mal jeden, no nepríjemný servisný úkon. Autu odišlo vyhrievanie sedadiel, čo mi zabralo 3 návštevy servisu v Košiciach. V servise pravdepodobne nemajú dobre zvládnutý servis elektromobilov a celá výmena trvala až tri rýždne. Bol som teda tri týždne bez tohto auta. Poznám viac majiteľov e-Up!, ktorí mali rovnaký problém.

Na sklade nemali komponenty na túto výmenu, museli ich stiahnuť z výroby v Bratislave. Museli zavolať externého elektrikára, ktorému to netrvalo najkratšie. Celá výmena však bola v rámci záruky a teda som zatiaľ neplatil nič. Pravidelná prehliadka ma čaká po 30 000 km alebo po 2 rokoch od kúpy.

Onedlho asi bude ďalší servisný úkon. Pri cúvaní a brzdení auto vydáva divné zvuky. Už som na fórach dočítal, že si to asi bude žiadať ďalšiu návštevu servisu. Na hybridnej Toyote RAV4 som mal zatiaľ menej servisných úkonov ako na e-Up!.

Volkswagen e-Up!

Čo ti na tomto elektromobile vyslovene chýba a čo sa ti nepáči?

Ako som už spomínal, dojazd v zime klesne aj na polovicu. Je to kvôli chýbajúcemu tepelnému manažmentu, teda hlavne toto mi na aute chýba a obmedzuje. Nemôžem si v zime v aute vykúriť na 20°C, pretože viem, že neprejdem ani 100 km. Vo väčšine elektromobilov dnes už tepelný manažment je, no v tých lacnejších nie.

Celkovo ide o jeden z najlacnejších elektromobilov na trhu a teda nemožno očakávať perfektné výkony ako u Tesly. Šetrilo sa tu na veľa veciach. Ide však o výborné vozidlo hlavne do mesta.

A čo sa mi nepáči? Celkovo sa mi na elektromobiloch nepáči viac vecí. Komplikácie nastávajú už len pri nabíjaní. V každej sieti nabíjačiek je potrebné sa registrovať, mať kartičku, čip, alebo si sťahovať aplikáciu. Nie je to jednoduché ako na čerpacích staniciach a chýba tu jednotný koncept „plug and charge“ ako u Tesly. Myslím si, že takéto veci odradia veľa majiteľov od prechodu zo spaľovacích áut k elektrickým a je to veľký nedostatok.

Volkswagen e-Up!

Nepáči sa mi ani fakt, že niektorí elektromobilisti majú príliš ružové okuliare a keď si človek kúpi e-auto, zistí, že nie je všetko tak skvelé, ako sa písalo v internetovej diskusii. V zime musím každý deň riešiť, či mi dojazd vydrží na denné jazdy a niekedy je problém aj s nefunkčnou nabíjacou stanicou. Pri spaľovacom aute som dojazd v zime či v lete vôbec neriešil.

Myslím si, že elektromobil nie je pre každého, keďže komfort používania je oproti spaľovacím autám nízky. Ak chcete komfort porovnateľný so spaľovacím autom, musíte zaplatiť aj dvojnásobne viac. Autá so spaľovacím a hybridným pohonom tu budú ešte dlho. Celkovo sa však teším z toho, že na trhu rýchlo pribúdajú veľmi komfortné a dostupné elektromobily. Osobne sa veľmi teším na Hyundai IONIQ 5.

Skúsenosti iných majiteľov

Rozhovory s majiteľmi elektromobilov zverejňujeme už niekoľko mesiacov. Prečítajte si skúsenosti majiteľa Kie e-Niro, Tesly Model 3, alebo Tesly Model S. Ste majiteľom elektromobilu a chcete zdieľať vaše skúsenosti tiež? Ozvite sa nám cez tento formulár.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

5. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

12 odpovedí na “Roman je spokojný majiteľ elektromobilu. Denne najazdí aj 100 km | Rozhovor”

  1. Musím redakciu pochváliť za perfektne vyrovnaný článok. Naozaj pohľad človeka čo vie čo je na elektro pohode fajn, ale nemá ružové okuliare a vidí aj komplikácie a mínusy.

  2. Ja mám Citigoe od cca Novembra minulého roka, spravil som na nej zatiaľ 10000 km, ale ani v mrazoch som nemal problém spraviť 150 km. Žeby auto malo problém spraviť 100 km mi príde trochu prehnané. Samozrejme komfort tepelnej klímy je iný ako u spaľovacieho motora, kým sa auto zohreje, ťahá si okolo 6 kW, ale potom sa to ustáli na 1-2 kW, čo nie je až taký problém. Problém je pomalé nabíjanie na DC v zime a obmedzená dostupná kapacita batérie pri nízkuch teplotách… Súhlasím, že je to skôr pre nadšencov alebo dochádzačov do práce cca do 30 km od bydliska kedy sa netreba nijako obmedzovať, ale inak je to super autíčko pokiaľ si človek uvedomuje jeho potenciál, no zároveň i slabiny…

    • Pravda. To s tým poklesom dojazdu v zime na 100 km chlapík riadne prehnal. Možno by to platilo pri vonkajšej teplote –10 °C, trvalo zapnutom vyhrievaní skiel, zrkadiel a ešte neviem čoho, ale to sa bežne nerobí. Pri bežnej zimnej teplote okolo nuly s kúrením na 21°C som na Upe s plnou baterkou prešiel 130 km a ešte mi zostalo vyše štvrtiny baterky. Teda normálny zimný dojazd je 200 km.

      • Keď pán opísal svoje skúsenosti, tak prečo by to preháňal? Zrejme mu ten dojazd skutočne tak klesol. Písal, že býva niekde pri Levoči / Spišskej Novej Vsi a tam je jednak členitý terén a aj zimy tam sú oveľa tuhšie ako v Bratislave. Práveže dobre vedieť, čo od toho auta očakávať v náročnejších podmienkach.

        • Ako pisete,nikto nebral do uvahy podmienky v ktorych auto jazdi,verim ze v bratislave je to ine,mne staci ist do kosic a je to uplne ine,a ako pisete,ten clanok vysiel preto aby clovek vedel co od toho moze ocakavat,hlavne od tej baterky,inak je to slusne vozenie sa a to ticho je na nezaplatenie

          • Viem o čom hovoríte, ja mám e-Niro. Cez zimu som vela nejazdil, kvôli lockdownu, ale viem si predstaviť, že na diaľnici v zime by si to cuclo aj 30kWh/100km,.čiže v mojom prípade cca 200km. Keď sa interiér vykúri tak to nie je až také strašné. Keď mám auto na nabíjačke dávam si ho vykúriť ešte cez kábel. Celoročnú spotrebu mám 15.9kWh/100km, v zime teda s minimálnym lockdownovým jazdením.

      • Pre vyjasnenie situacie vysvetlim ten zimny dojazd v mojom pripade,byvam na spisi kde v doline mame bezne v zime rano -10 az -20 stupnov,kopcovity teren,a denne robim vela kratkych tras do cca 100 km je to v pohode poslednych tridsat km v baterke neratam kedze obmedzi kurenie a postupne az vypne a jazdit so zahmlenymi oknami v zime je trosku odrzku

        • Súhlasím. Mať „dojazd“ ešte 30 km (alebo koľko práve ukazuje) v praxi znamená nutnosť nabíjať. Komu sa chce mrznúť v aute, ktoré ledva ide 85 km/h? Zatiaľ čo autá so spaľovacím motorm poskytujú identický komfort s plnou nádržou aj s nádržou v ktorej je už iba liter benzínu, elektroautá sa takto nechovajú. Najmä e-up model 2019 je v tomto príšerný. Starý e-up (2016) nemá zďaleka taký prepad výkonu ako nový. S novým v zime nemám ani pri 100% nabití k dispozícii plný výkon!!! To je naozaj hanba pre VW! Už pri 50% SOC je nový e-up lenivý a komfort začíne obmedzovať už pri 25% SOC (ako kedy, záleží od spotreby). Takže áno, reálny dojazd kľudne môže byť 100 km. Viem si predstaviť v akých podmienkach.

          Výrobcovia elektroáut by mali byť zaviazaní uvádzať dojazd jedine do bodu, v ktorom auto ešte ponúka plný výkon kúrenia/klimatizácie a minimálne 80% výkonu motoru. Akonáhle začne obmedzovať, tak by sa to malo brať ako „rezerva“ nad rámec deklarovaného dojazdu. Hneď by sa ukázala realita. Lenže na výrobcov legislatíva takto tlačiť nebude, lebo nikto nechce robiť kroky ktoré znižujú dojazd. Lenže pozor na takéto myslenie, kopa ľudí, zvyknutých na spaľováky bude nadávať, keď zistia že hoci má auto ešte deklarovaný dojazd povedzme 50 km, ale nekúri a slabo ťahá.

        • Tak za takýchto podmienok áno, každodenné jazdenie pri –20. Ale to sú extrémy a spaľovacie auto so zanedbanou údržbou by ani nenaštartovalo (viem o čom píšem) a pri krátkych jazdách pri extrémnych mrazoch sa aj zo spaľováku stáva elektromobil, lebo mu treba pravidelne dobíjať baterku.

          Nemôže sa ale všeobecne napísať, že e-up má v zime dojazd 100 km, lebo to nie je pravda bez uvedenia podmienok. Rovnako sa nemôže napísať, že v lete má dojazd 300 km bez uvedenia podmienok, pričom aj to sa dá dosiahnuť.

  3. S novým e-upom pendlujem medzi BA a Wien od decembra 2020. Na otočku to mám asi 160 km a aj v zime pri kúrení na 22°C to auto dá bez problémov, dokonca ani nezačne obmedzovať komfort (kúrenie). Ale že začne byť riadne lenivé je pravda, výkon sa prepadne a už neťahá. Pri najhorších mrazoch to bolo už na hranici kedy mi vypne kúrenie. Na aute mám najazdených už 12 tisíc km. So starým e-upom (2016) som spravil asi 20 tisíc km, tak viem porovnať. Nový je vo všetkých aspoektoch horší než starý, s výnimkou dojazdu. Ale nabíjací výkon a držanie výkonu pri postupnom vybíjaní akumulátoru je neporovnateľný. S tým súvisí reakcia akcelerátoru aj pri 20% SOC, kde starý ťahá neporovnateľne lepšie než nový pri 50% SOC. Nabíjací výkon na DC je aj v zime pri teplote okolo 0°C so starým e-upom aj 46kW. S novým som dosiahol ledva 23kW pri porovnateľných teplotách. Naozaj úbohé. Zatiaľ čo starý sa zaručene nabil za pol hodiny, nový potrebuje 2 celé hodiny, takže štvornásobne dlhšie. A to sa bavíme o DC nabíjaní, teda „rýchlom“. Spotreba je na oboch porovnateľná, v zime kľudne 20kWh/100km, v lete 12, v meste sa dá jazdiť aj pod 10.

    • Ani ma to neprekvapuje keď sledujem skúsenosti ostatných. Akurát to obmedzenie výkonu na prekvapilo. Aj ja uvažujem či nebude lepší starý ako nový. Ušetrím hodne a ak sú DC nabíjačky v dosahu 60km kdekoľvek kam jazdím tak pohoda. Do 20 minút času sa zväčša nájde…

  4. Zdravim. Otazka pre majitelov e-upov: je normalne, ak je riadiaca paka v polohe „P“ a auto sa hybe, ci uz smerom dopredu alebo dozadu ak je zapnute aj ked je vypnute? Volal som do servisu VW, tam mi povedali, ze ano. Mam pouzivat rucnu brzdu. Mate skusenost? Dakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+