MojElektromobil

Pred pár dňami sme vám priniesli náš test prvého elektrického automobilu od českej automobilky Škoda Citigo-e iV. Tento elektrický spoločník do mesta však má dvoch súrodencov – Volkswagen e-Up a Seat Mii Electric. Všetky sa vyrábajú v bratislavskom závode Volkswagen, no pred viac ako siedmimi rokmi sa z príbuznej linky dostal ich starší brat. Volkswagen e-Up prišiel do predaja ešte v roku 2013, preto sme sa rozhodli porovnať (takmer) elektrický debut nemeckej automobilky s aktuálnym model od Škodovky.

TIP na článok: Škodovka odhalila svoje nové SUV Škoda Enyaq

Takmer iba preto, že pre porovnanie sme si zobrali Volkswagen e-Up z roku 2016. To je zároveň rok, kedy sa zásadne menil infotainment týchto áut. Modely vyrobené v prvej polovice roka využívajú navigáciu Garmin, vozidlá vyrobené približne v druhej polovici roka už počítali s využitím mobilného telefónu a dodávanej aplikácie. My porovnávame model ešte s pôvodným infotainmentom.

Parametre Škoda Citigo-e iV môžu byť odlišné od výbavy aktuálnych modelov Volkswagen e-Up a Seat Mii Electric

V prvom rade batéria

Hneď na úvod si môžeme spomenúť najpodstatnejšie zmeny. Volkswagen e-Up bol od roku 2013 do roku 2019 predávaný s približne polovičnou kapacitou batérie v porovnaní so súčasným modelom a modelmi Citigo-e iV a Seat Mii Electric. Pôvodná verzia bola vybavená batériou s kapacitou 18,7 kWh, súčasný model má kapacitu 36,8 kWh. Využiteľná kapacita je samozrejme o niečo nižšia, v prípade nového modelu ide o hodnotu 32,3 kWh.

Bez tejto zmeny by nová séria trojice e-Up / Citigo-e iV / Seat Mii Electric ani nemala význam. Približne dvojnásobný dojazd robí z auta nielen kandidáta na mestské a okresné cesty na kratšie vzdialenosti, ale aj diaľnice. Konkrétne údaje z jazdy po okresných cestách, v meste a na diaľnici sme rozobrali v našom teste. S väčšou batériou prišlo aj zvýšenie výkonu palubnej nabíjačky. Z jednofázovej 3,6 kW nabíjačky sa stala dvojfázová s výkonom 7,2 kW.

citigo-e iv porovnanie test skoda zse

To je vítaná zmena. Aj na miestach, kde nie je DC nabíjací bod sa dokážete nabiť o niečo rýchlejšie. Avšak, pri rýchlosti DC nabíjania nevidíme podobný krok vpred, práve naopak. Zatiaľčo staršie modely dokázali papierovo prijať 50 kW, súčasné modely s väčšou batériou len 40 kW. Samozrejme, 50 kW nebola hodnota, ktorá sa dala štandardne dosiahnuť, no to isté platí aj pri 40 kW. Maximálny nabíjací výkon bežne nepresiahne 35 – 36 kW, pričom nastavená krivka nabíjania celý nabíjací čas v podstate zdvojnásobuje.

Volkswagen e-up
Volkswagen e-up!

Do 50 % kapacity batérie sa súčasné modely nabijú približne tak rýchlo ako e-Up s polovičnou kapacitou batérie. Už pri tejto hodnote nabitia batérie sa však nabíjací výkon pohybuje niekde okolo 25 kW a ďalej klesá. Výrobca udáva, že auto sa dokáže nabiť z 10 % na 80 % za 60 minút. Modely s polovičnou kapacitou túto hodnotu dosiahli po približne 24 minútach. Spomalenie teda je citeľné a nabíjanie na nabíjacej stanici pri dlhších cestách sa na viac ako 75 – 80 % z časového hľadiska naozaj neoplatí.

Dizajn a výbava

Z pohľadu dizajnu nie je možné tieto auta porovnávať. Predsa len, každá automobilka si dizajn upravila podľa seba, aj keď obe vozidlá vychádzajú z rovnakej karosérie. Tá je navyše, oproti benzínovým modelom, dodatočne vystužená. Na druhú stranu, čo už porovnávať môžeme je interiér.

V ňom si najväčšou zmenou prešiel infotainment, ktorý si rozoberieme nižšie. Škoda Citigo-e iV sa oproti Volkswagen e-Up líši vo viacerých detailoch, ale aj zásadných funkciách. Škoda svoje auto vybavila napríklad drobnosťou ako držiakom na parkovací lístok či sieťkami po stranách predných sedadiel. E-Up z roku 2016, a ani aktuálny model, toto neponúka, no slovenská verzia Citigo-e iV je orezaná o celkom dôležité funkcie.

škoda citigo-e iv porovnanie

Teda, vychádzame z nami testovanej verzie a možností konfigurátora na stránke Škoda v čase, keď auto ešte bolo možné objednať. Určite zamrzí absencia vyhrievaného čelného skla či elektronických spätných zrkadiel, čo e-Up z roku 2016 má. Je preto naozaj škoda, že ich do slovenskej verzie Citigo-e iV ani nie je možné doplniť v rámci príplatkovej výbavy. Slovenskú verziu spomíname účelovo, nakoľko pre model určený na český trh to neplatí a týmito funkciami je vybavený.

Veľmi málo spomínaná, no taktiež pomerne výrazná zmena je absencia strešného okna. Zatiaľčo e-Up z roku 2016 strešné okno má, respektíve bolo ho možné dodať aj s panoramatickou strechou, Citigo-e iV sa musí zaobísť bez neho. Táto zmena je však plošná a platí pre všetky tri varianty, teda e-Up, Citigo-e iV a Seat Mii Electric si už s panoramatickou strechou nekúpite.

Mobil s aplikáciou v popredí

Ako už spomíname vyššie, hlavnou zmenou je výmena štandardnej navigácie Garmin za stojan pre mobilný telefón. Riešenie s mobilným telefónom nám príde oveľa viac praktické. Konečne máte priestor, kde si mobil môžete odložiť. Zároveň si ho môžete nabíjať cez USB port umiestnený priamo v stojane a cez tlačidlá pod hlavným displejom je možné spustenú aplikáciu pohodlne ovládať.

Tento displej rovnako prešiel výmenou a menší čiernobiely nahradil o niečo väčší a už farebný panel. Taktiež nie je možné prehliadnuť fakt, že aplikácia v mobile reaguje výrazne svižnejšie ako starší Garmin.

citigo ev e iv test skoda

Tento systém ale má aj niekoľko záporov, a to v podobe chýbajúcich funkcií. Nie sú zásadné, no ich absencia skrátka zamrzí a v niektorých prípadoch ani nedáva veľký zmysel. Navigácia Garmin ponúka možnosť pre pridávanie vlastných bodov záujmu, a to vrátane nabíjacích staníc. Aplikácia v mobile toto neumožňuje, a tak ste odkázaní buď na hľadanie staníc v externých mapách či prípadné aktualizácie od výrobcu. V aktuálnej verzii máp bolo viacero staníc, predovšetkým tie od ZSE Drive a GreenWay, no taktiež niekoľko z nich chýbalo.

Okrem tejto funkcie v aplikácii chýba aj možnosť pre uloženie údajov už absolvovaných trás, čo tiež nie je zásadný problém, no určite to zamrzí. Navyše, ak viete, že tieto údaje sú v aute uložené, ale iba cez aplikáciu Škoda Connect. Z tohto pohľadu teda Citigo-e iV stráca, no zase dokáže odpovedať prítomnosťou digitálneho rádia, ktoré získate už v základnej výbave a v e-Up z roku 2016 ho nenájdete. Ďalšia drobnosť, ktorá odlišuje Citigo-e iV od e-Up z roku 2016 sa týka palubného počítača. Ak by ste chceli pri e-Up zistiť zostávajúci dojazd, stačí auto odomknúť a otvoriť dvere – zobrazí sa na palubnom počítači. Pri Citigo-e iV musíte zapnúť zapaľovanie.

Výmena asistentov

Ďalšia zmena, ktorá určite stojí za pozornosť je výmena asistentov. Zatiaľčo starší e-Up z roku 2016 obsahoval asistenta núdzového brzdenia do rýchlosti 30 km/h, aktuálne modely Citigo-e iV / e-Up / Seat Mii Electric ho vymenili za asistenta udržania v jazdnom pruhu. Nakoľko ide o autá najmä do mesta, je škoda, že práve núdzové brzdenie z tejto série vypadlo. Skôr by som očakával novú verziu bez obmedzenia rýchlosti, aj keď asistent jazdných pruhov je taktiež správny krok k zvýšeniu bezpečnosti.

Funguje od rýchlosti vyššej ako 60 km/h a poradí si aj s cestami, ktoré sa končia krajnicou, nie čiarou. Treba však myslieť na to, že tomuto asistentovi nemôžete prenechať riadenie vozidla. Ide iba o bezpečnostný prvok. Síce s ním auto dokáže samé držať stopu, po pár sekundách nečinnosti vás vyzve k prevzatiu riadenia. Súčasná trojica, oproti staršiemu e-Up, zvyšuje bezpečnosť aj novým prídavným airbagom. Hlavný a bočný dopĺňa hlavový, ktorý vás chráni pri náraze z boku.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

25. apríla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

12 odpovedí na “Ako sa zmenili elektromobily: porovnanie VW e-Up 2016 a Škoda Citigo-e iV 2020”

  1. Pridám zopár bodov ešte k aj tak výbornému porovnávaciemu článku:

    – kolesá – starší aj nový e-Up majú základ 165/70 R14, ja som jazdil na
    staršom e-Up čo mal aj 185/55/R15 – to boli tuším príplatkové, Škoda
    používa hneď vyššie ráfiky (185/50 R16), ale aj tie môže mať e-Up za
    príplatok. Inak na tých tenkých 14 tkach to išlo sa mi zdalo úspornejšie
    a aj budú lacnejšie… Na aute do mesta OK.
    – palubnú nabíjačku rozhodne chválim (a za 3-fazovú 11kW by som skákal od
    radosti), nabíjanie na AC je výrazne lacnejšie aj na nabíjačkách ZSE (9
    Eur mesačne a hotovo), takže ak má človek čas tak má lepšiu cenu ako
    doma… A hlavne ak vás dakto na tých 50kW nabíjačkách predbehne ( napríklad v Piešťanoch taxíky…) tak máte smolu a musí vám stačiť aspoň to AC (DC koncovky CCS/CHAdeMO nie sú zdielané!), len neviem či potom ešte aspoň tých 7,2kW dá tá nabíjačka, ale hlavne sa už oplatí domov aj Wallbox kúpiť a človek si to aj doma nabije asi 50km za hodinu, čo sa už dá ak zistí že ešte raz musí dakde skočiť.
    – dizajn je podľa mňa jednoznačne pre VW lepší, ale samozrejme ak by bola cena CitiGo „lepšia“ tak ušetrené Eurá by potešili. Ale pravda e-Up je na tom cenovo cca rovnako a to má hodne lepšiu výbavu v detailoch…

    – rýchlosť DC nabíjania staršieho modelu bola naozaj neskutočná, ak sú nabíjačky čo 20km tak ten dojazd ani nie je problém v okolí… To sa človek ani nestačil spamätať a bolo hotovo (do dajme tomu 95%, potom to nemalo zmysel čakať viac). Maximum
    čo som čakal bolo presne 30 minút zo 16 do 100%. Hlavne keď sa dá
    jazdenka zohnať za polovicu pravda (ak berieme ceny bez dotácií).
    Prípadne ak človek má aspoň 230V zásuvku aj v práci keby dačo tak je
    dojazd OK.
    – Škoda má predné hmlovky (neviem či ide prisvecovanie do zákrut), e-Up zasa naozaj efektné C čkové denné svetlá…
    – na aplikácie Škody sú samé sťažnosti, maps+more funguje v pohode, mne
    fungovala aj najnovšia verzia aj na starších modeloch vyrobených v roku
    2019. Ale teda moc mi nepomáhala, keďže (ako bolo aj spomenuté) všetky
    nabíjačky nevedela (a hlavne nešli pridať) tak som si ich hľadal inde a
    navigoval som sa radšej s Waze… Ale to je tá výhoda že mám telefón –
    ten je vždy ľahšie aktualizovateľný ako integrované riešenia v autách…
    (Inak otázka – tá aplikácia teda s modelmi čo mali pôvodne Garmin –
    2016 a staršími nefunguje? Tuším som dakde zachytil že nie.)

    • Ďakujem, aj za doplnenie 🙂 Informáciu o hmlových svetlách som mal pripravenú, ale v tom množstve sa mi to asi stratilo 😀 Garmin sa dá použiť ako navigácia, ale s autom nekomunikuje, nakoľko sa s ním spája cez stojan, do ktorého sa navigácia vkladá.

    • Inak človeku to ani nepríde, ale starý e-Up bol vybavený teda slušne…
      Napríklad aj dažďový senzor dobre funkčný. A vyhrievané všetko, takže
      keď človek ráno „naštartoval“ a všetko zapol tak do minúty bolo zmrznuté
      auto pripravené na komfortný odchod aj keď malo predtým biele zamrznuté sklá…To iné auto bez nezávislého kúrenia veru nedokáže. To že to mizerne kúri na dlhších cestách kvôli úspore energie je vec druhá, a veru ani novšia generácia to si moc nezlepšila, ale tam si vďaka lepšej batérii aspoň dovolí človek dať kúrenie naplno…
      Limuzína a motokára do mesta zároveň.

  2. Pekne ste to zhrnuli, ale predsa by ma zaujímalo par vecí, starý up sice dokazal pri prvom rychlodobijani nabijat vykonom nad 40 kW, no ale pri tretom už ten výkon bol pod 20. Mali ste ho mo možnosť vyskúšať na dlhej ceste škoda ze ste to netestovali.

    Potom tu bolo pretocenie kolies. Stary up, ked pretocil kolesa ubral vykon, bolo to otravne, som zveday ci s tym spravili nieco

    Dalej samovybijanie baterie ked si ho nabil na 100 pri nizsich teplotach lahko stratil par percent, bez toho abz si sa pohol. Aj účinnosť nabijania by sa dal porovnat. Nabuduce nevynechajte taketo zalezitosti, predsa kde inde by mali byt zodpovedane tieto otazky ako tu..

    • Zníženie výkonu nabíjania sme pri staršom e-Upe nepocítili ani pri dlhších cestách, a to aj v lete. Je ale pravda, že sme ho počas nich nemali dôvod nabíjať viac ako dvakrát za sebou. V priebehu dňa to ale bolo štyrikrát, s odstupom asi dvoch – troch hodín.

      • Elektromobily bez aktivneho chladenia baterie sa pri dlhych cestach prehreju, a obmedzia nabijaci vykon, nazýva sa to rapidgating, Leaf, e-golf, sú dobrým príkladom,

        https://youtu.be/WD5kuWVa7MM

        Up prvej generácie obmedzuje výkon po tretom nabití za sebou. Treba vsak dodat ze Bjorn Nyland skusal uplne novy Up, cim bude bateria starsia tym skor sa prejaví obmedzenie nabíjacieho výkonu

          • Páni, so všetkou úctou, ak teda starý up vlastníte, bola veľká škoda neabsolvovať cestu na Oravu oboma vozidlami naraz, pomohlo by to pri rozhodovaní či si vybrať jazdenku alebo nový model

          • Trasu na Oravu sme absolvovali aj so starým e-Up a aj z toho plynú dojmy či už v tomto článku alebo teste Citigo-e. Nabíjalo sa dvakrát a bez straty výkonu.

          • Karim – ja som takýto e-Up (rok starý a 27.000km) nabíjal na 411km trase odjazdenej v kuse bez prestávky 7 krát po sebe a žiadne zníženie nabíjania sa nekonalo, ale možno to bolo tým že bolo len okolo 6-8Stupňov tak sa batéria stíhala chladiť… Dal by som sem môj článok o tom, ale neviem či to nieje v rozpore s pravidlami. Nájdi si ma na FB podľa niku a obrázku, pošlem ti to…

          • To si ozaj podstivý elektromobilista, a držal si SoC svojho Up! pekne v rozmedzí ako sa patrí, predsa 7 nabití počas 411 km je cca 70 km na jedno nabitie, ak si nevyrážal plnou batériou.

            Čo sa týka nabíjacieho výkonu, ja som sa už načakal v Up-e dosť, nato aby som Vám s určitosťou dovolil tvrdiť, že obmedzí nabíjací výkon. Pre vyššiu objektivitu som zdielal video tretej nestrannej a dovolím si tvrdiť skúsenej osoby v oblasti elektromobility.

            Viem video je dlhé a asi ste ho ani nepozreli, tak vyberám pasáže, kde sa nabíja

            7:35 prvé nabíjanie SoC 49% 1.36 kWh dodaných za 2 minúty, to zodpovedá nabíjaciemu výkonu 40,8 kW

            10:37 druhé nabíjanie SoC 56% 4,66 kWh dodaných za 7 minút, nabíjací výkon teda 39,94 kW

            Stvrté nabíjanie malo v sebe pikošku že Bjorn musel prejsť 95 km bez nabíjania, čiže sa dostal na nízku úroveň nabitia, vtedy sa batéria prehrieva viac. Klesne totiž napätie akumulátora a pre rovnaký výkon je potrebný silnejši prúd. Ale nech hovoria čísla,
            22:02 SoC 61% 8,66 kWh dodaných za 15 minút nabíjací výkon 34,64 kw to je spomalenie o 15 percent, dobre povedzme nič tragické ale je to spomalenie

            24:20 piate nabíjanie 73% SoC 9,09 kWh dodaných za 18 minút nabíjací výkon 30,3 kW, spomalenie o 26 percent

            26:37 SoC 50% 3,7 kWh dodaných za sedem minút, výkon teda 31,71 kw

            30:21 SoC 76 % 5,95 kWh dodaných za 12 minút 31 sekund, výkon 28,52 kW

            32:49 SoC 49% 5,8 kWh dodaných za 12 minút výkon teda 29 kW

            Takže e-up prvej generácie obmedzí nabíjací výkon, keď by ešte niekto mal stále pochybnosti može skúsiť nabíjať po tom keď to pustí 120 na dialnici, garantujem že výkon sa obmedzí už pi prvom nabíjaní.

            14:44 tretie nabíjanie SoC 26% 1,96 kWh dodaných za 2 minút a 57 sekúnd takže nabíjací výkon 40,78 kW, takže áno pri treťom nabití a nízkej úrovne nabitia nedochádza k spomaleniu nabíjacieho výkonu, treba však dodať že v case testovania je teplota okolo 6 stupnov celzia

          • Teda takto detailne som si to ja veru neanalyzoval. Ja som jednoducho prakticky vyberal body na nabíjanie – na istotu dojazdu, a tam nabíjal. Tak ako by to robil bežný užívateľ. Hotovo. Inak aj celkovo jazda bola taká na pohodu (sám, takže aj malá záťaž), takže som batériu nezaťažoval enormne, a aj to spolu s teplotou asi zabezpečilo „bezproblémové“ dobitie na každej nabíjačke (až na tú poslednú neviem čo to tam vyplo, či som tomu nepomohol aj ja). A 120 po diaľnici s e-Up? To nechodím ani s Rapidom občas, lebo pri 110 idem za 5,5 litra aj s plným autom a stačí to… Krásnych 2500 otáčok, ticho a kľud. Detailný výkon nabíjania som ja veru neskúmal, dôležitý bol čas za ktorý som sa zasa dostal na tých cca 95% aby som mohol ísť ďalej. A ten sa dajako výrazne nezvyšoval, takže z môjho pohľadu sa úbytok nabíjania neprejavoval (neriešim rozdiel jednu dve minúty…). A popravde – kto z bežných užívateľov by toto takto robil takéto analýzy? Koho z bežných užívateľov by to zaujímalo? Toto ma občas fascinuje na užívateľoch elektromobilov aké grafy, analýzy a podobne dokážu robiť okolo tých jázd. Je to kus práce, ale k čomu je to v bežnom živote dobré? Zákazníka zaujíma akurát koľko bude musieť počkať na nabíjačke aby mohol ísť ďalej, to som aj ja v článku poznamenal, to treba vedieť.
            Ale samozrejme za tvoje informácie a skúsenosti veľká vďaka, a verím tomu že hlavne v lete keď sa batéria poriadne prehreje to nabíjanie určite spomalí, to je isté keďže chladenie nie je. Na druhej strane e-Up ako aj CitiGo sú autá do mesta a okolia, kto to bude x krát za deň nabíjať? Ja som bežne cez deň 20 minút postál, nabil a hotovo, s novou verziou ani to by nebolo treba, keby som si ju bral z domu s 90% batérie.

            Inak o tom videu viem, ale nebavilo ma pozerať, radšej som si požičal e-Up a preveril som si to sám na vlastnej koži. 🙂 Niet nad vlastnú skúsenosť a hlavne na trasách ktoré jazdievam ja osobne. Ešte by som to rád porovnal v teple s klímou, ale uvidíme čo sa bude dať robiť tento rok…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+