Recyklovaných batérií do elektromobilov sa netreba obávať, tvrdí nová štúdia

60 kWh batéria Chveroletu Bolt. Zdroj: LG Chem

V súvislosti s postupným rozvojom e-mobility sa často vynára aj téma recyklácie batérií používaných v elektrických vozidlách. Napriek tomu, že používanie lítiových akumulátorov nie je žiadnou novou vecou, ktorú by ľudstvo náhle začalo využívať len s príchodom elektromobilov, stále sa vynárajú rôzne obavy. 

Objavujú sa otázky, čo budeme robiť so záplavou starých akumulátorov a polemizuje sa o tom, či ich produkcia vlastne neeliminuje celkový prínos elektromobilov. Lítiové batérie nájdeme prakticky v každom kuse elektroniky, aj v našich milovaných mobiloch, no práve masívnejšia produkcia elektromobilov sa v ostatnej dobe podpísala na tom, že záujem verejnosti o celú problematiku narástol.

Na recykláciu sa nezabudlo

Reálne však treba povedať, že spracovanie a recyklácia akumulátorov z elektrických vozidiel nie je niečím na čo by sa zabudlo a po rokoch by sa z toho stal globálny problém bez možného riešenia. Svetoví výrobcovia batérií, ale aj samotné automobilky, sa tejto problematike venujú už dlhú dobu. 

Všeobecný konsenzus verejnosti, že dnes nemáme žiadne efektívne metódy ako staré batérie recyklovať a rozumne spracovať nie je správny. Samozrejme, stále je čo zlepšovať, hlavne v oblasti efektivity, no viac než solídne základy máme už dávno vybudované. Tie sa, našťastie, postupne posúvajú vpred.

Nestojí za tým nejaký svojvoľný dobrý úmysel. Problematike sa venujú aj priamo legislatívne pravidlá. V rámci Európskej únie napríklad existuje niečo také, ako smernica o batériách a akumulátoroch, ktorá stanovuje určité ciele v oblasti zberu použitých batérií a ich ďalšieho spracovania. To znamená, že riešeniu otázky starých batérií sa nenecháva voľný priebeh a máme tu fungujúce riešenia pre ich spracovanie a opätovné zužitkovanie.

Obrovské investície

Dnes sa dokonca čoraz častejšie môžeme stretávať s informáciami o tom, ako jednotlivé automobilky a výrobcovia batérií pristupujú k nemalým investíciami do stredísk na recykláciu batérií z elektrických áut. 

Súvisiacie články

Príkladom môže byť napríklad Volkswagen, ktorý sa pýši až 90% mierou výťažnosti, Tesla, ktorá čerstvo ohlásila investície v tejto oblasti, alebo aj Ford s plánovanou investíciou v objeme 50 miliónov dolárov. Tie poputujú práve do firmy Redwood Materials, ktorá sa venuje recyklácii batérií elektrických vozidiel. 

Neuveriteľných 5 miliárd dolárov do vlastnej megafabriky na recykláciu batérií z elektromobilov investuje aj “batériový gigant” CATL. A zoznam pokračuje. Téma nie je cudzia ani v našich končinách, InoBat bude okrem výroby svoje produkty aj rovno recyklovať. Spracovanie starých batérií preto nie je žiadnou zabudnutou vecou, a to sa pozeráme prakticky len na závody so zameraním na segment elektrických áut.

Náš tip
Ako je to s recykláciou akumulátorov pri elektromobiloch | BLOG

Rezervy tu stále sú, no posúvame sa vpred

Recyklácia batérií je rozsiahlou problematikou s mnohými rovinami, a tak ako všetko, aj tu sa dá nájsť množstvo rôznych nedostatkov a priestoru na vylepšovanie. Technológie a možnosti sa ale postupne posúvajú a krok sa, ako-tak, snažia držať aj svetové vlády. 

Z Ameriky napríklad čerstvo prichádzajú správy o prípravách jednotného štandardu a recyklačných noriem pre lítiové batérie, ktoré by mali byť ďalším citeľným prínosom. Recyklácia sa postupne stáva úplným štandardom. Veľkí hráči sa jej nevyhýbajú, práve naopak.

Batérie pre elektromobily InoBat (Zdroj: InoBat)

Recyklovaných materiálov sa netreba báť

Skvelé správy prináša aj nová štúdia, ktorá sa pozrela na to, či sú batérie vytvorené s použitím recyklovaných materiálov dostatočne kvalitné. Vo všeobecnosti totiž prevláda názor, že recyklovaný materiál nemôže mať tak dobré vlastnosti ako ten čerstvý. Na tému upozornil portál IEEE Spectrum.

Záver štúdie, ktorú vykonal Polytechnický inštitút Worcester, je však v prípade batérií úplne opačný. Lítiové batérie s recyklovanými katódami majú byť rovnako dobré, ak nie dokonca lepšie, ako tie vytvorené z čerstvo vyťažených materiálov. 

Základom bolo skúmanie novej recyklačnej metódy, ktorá ešte čaká na svoje komerčné nasadenie vo veľkej miere. S jej využitím by sa mala zlepšiť ekonomická stránka masívnej recyklácie batérií. Štúdia taktiež poukazuje na to, že výrobcovia by sa vôbec nemali obávať opätovného využívania recyklovaných materiálov vo výrobe batérií.

Náš tip
Hyundai má nové využitie pre použité batérie elektromobilov
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.