MojElektromobil

Európsky výrobca batérií do elektromobilov InoBat Auto predstavil na akcii GLOBSEC Tatra Summit 2020 prvú inteligentnú batériu, a to rovno vo fyzickej podobe. Spoločnosť má s batériami veľké ciele a už v budúcom roku by mala spustiť jej výrobu v slovenskej fabrike vo Voderadoch.

Nová batéria dostáva svoj inteligentný prívlastok vďaka kombinácií výrobných technológií – umelej inteligencie a High Throughput technológie. Po roku vývoja tak firma predstavuje svoju vlastnú batériu, ktorej vývoj riadi umelá inteligencia. Firma túto technológiu označuje za prelomovú, a to z dôvodu, že nie je závislá od kobaltu. Práve kobalt je v súčasnosti ostro sledovaný viacerými výrobcami batérií s cieľom eliminovať ho z výrobného procesu.

O 20 % väčší dojazd

Firma InoBat Auto má veľmi ambiciózne plány. Ich výrobné a technologické postupy majú zabezpečovať efektívne testovanie a objavovanie nových chemických zložení batérií. Od toho si teda sľubujú, že dokážu prinášať na trh nové batérie prispôsobené pre elektrické vozidlá oveľa rýchlejšie ako konkurencia: „Som rád, že môžem s hrdosťou svetu predstaviť prvý inteligentný batériový článok. InoBat Auto je svetovým lídrom v tejto oblasti a naša vízia vytvoriť najlepšie batérie prispôsobené tak, aby vyhovovali najvyšším potrebám výkonu, bezpečnosti a nákladov na elektrické vozidlá, je dnes realitou,“ tvrdí CEO InoBat Auto, Marián Boček. Novými technológiami chcú dosiahnuť vyšší dojazd elektrických áut o 20 %.

Batéria NMC622 NMC811
Dostupnosť 2020 Q12021
Dojazd +6% +20%

Zákazníkom chcú v roku 2023 dodávať batérie s energetickou hustotou 330 Wh/kg, respektíve 1000 Wh/l. Projektom nových inteligentných batérií sa nechcú iba zbaviť závislosti od kobaltu, no taktiež prispieť k uhlíkovej neutralite: „Našim dlhodobým cieľom je odstrániť nikel z našich batérií a ďalej rozvíjať anódové technológie, aby sme sa nakoniec mohli zamerať na 500 Wh/kg. Snažíme sa o zelený prístup v rámci celého dodávateľského reťazca, čoho dôkazom je okrem iného aj to, že naša linka vo Voderadoch bude využívať obnoviteľné zdroje energie. Tým, že ide o brownfield a nie greenfield projekt, sme šetrní k prírode, pôde, vode aj vzduchu.

Ročná výroba 10 GWh

Výskumno-vývojové centrum sa spolu s výrobnou linkou začne stavať vo Voderadoch ešte tento rok. Prvú výrobu lítium-iónových batériových článkov plánujú spustiť v priebehu budúceho roka. Zatiaľ sa bude vyrábať v menšom objeme, avšak do roku 2025 je na pláne expanzia vo väčšej výrobnej linke s ročnou výrobnou kapacitou až 10 GWh.

inobat auto batérie voderady globsec

K spoločnosti InoBat Auto sa nedávno pripojil bývalý CEO Aston Martin a taktiež COO firmy Nissan Dr. Andy Palmer: „Teší ma, že aj ja môžem byť súčasťou tímu v InoBat Auto. Naším cieľom je urýchliť implementáciu riešení elektromobility v Európe vyvinutím plne integrovaného hodnotového reťazca, ktorý zvýši globálnu konkurencieschopnosť európskeho hospodárstva a poskytne dlhodobo udržateľné riešenie pre automobilový trh.

Za InoBat Auto stojí konzorcium investorov a technologických spoločností, a to ako vedúci investor IPM Group (IPM), no taktiež ČEZ, Matador, AEN, Across, MSM Group, Manz AG a Wildcat Discovery Technologies.

Nové batérie aj od Tesly

Elon Musk len nedávno predstavil na očakávanom Battery Day nové batériové články s označením 4680. Tie samé o sebe prinesú až 6x väčší výkon či 5x viac energie vzhľadom na väčšie rozmery v porovnaní s pôvodnými článkami. Oveľa väčšie zmeny sa ale dejú v samotnej konštrukcii, vo výrobe jednotlivých komponentov batérie, ich kompletizácii či spôsobe umiestnenia do áut. Všetky inovácie majú za následok približne polovičné výrobné náklady a o polovicu väčší dojazd.

Náš tip
Tesla predstavila nový batériový článok 4680, výrazne zníži cenu a zvýši dojazd
9. októbra 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+