MojElektromobil

Predposledný marcový týždeň sme si mohli vyskúšať novinku od automobilky Opel, koncernu PSA Group. Ďalší elektromobil Opel Mokka-e prichádza na Slovensko a medzi prvými sme si ho mohli aj vyskúšať. Počas prvých pár hodín sme otestovali diaľničnú a mestskú  spotrebu či nabíjanie.

Ak sledujete naše stránky na sociálnych sieťach Facebook a Instagram, tak vám táto skutočnosť určite nemohla uniknúť. Opel Mokka-e je ďalší elektromobil koncernu PSA Group, ktorý zdieľa totožnú technológiu ako elektromobilu Peugeot e-2008 a DS 3 Crossback E-Tense. To sú veľmi blízke modely, nakoľko všetky tri modely patria do kategórie crossover. Pravdou ale je, že tieto modely majú identické parametre ako aj menšie koncernové elektromobily Opel Corsa-e a Peugeot e-208. Je škoda, že PSA Group nevyužíva viac priestoru pri väčších modeloch pridaním ďalších batériových modelov.

Kvôli tomu je teda potrebné počítať s menším dojazdom. PSA Group sa tu ale pravdepodobne nesnaží lámať rekordy v dojazde, ale skôr chce priniesť elektromobil s postačujúcim dojazdom, dostatočne rýchlym nabíjaním a rozumnou cenou. Tento kompromis sa môže vyplácať, no príchodom ďalšej konkurencie je tu tlak na ešte nižšiu cenu vyšší. Opel Mokka-e ide na to totožne a naše dojmy z prvej jazdy vôbec nie sú zlé, aj keď zopár výhrad by sme určite mali.

Batéria a nabíjanie

Opel Mokka-e má v podvozku totožnú batériu ako všetky elektromobily PSA Group. Teda až na jednu výnimku, a to dodávku Opel Vivaro-e, ktoré už je vybavené väčšou batériou. Každopádne, tu musíme stále počítať so základnou kapacitou 45 kWh, čo je využiteľná hodnota. V praxi sa ukazuje, že ide o dobrý kompromis, ktorý v meste môže zabezpečiť dojazd okolo 300 kilometrov v jarných a letných podmienkach. Nižšiu kapacitu batérie pocítite, až keď vyrazíte na diaľnicu a tam je to už skutočne citeľne o kompromisoch.

Nie je ale všetko také sivé ako sa na prvé počutie zdá. PSA Group túto nižšiu kapacitu kompenzuje rýchlosťou nabíjania. Tá sa zastavuje na výkone 100 kW, čo je dobré a rozhodne vás motivuje hľadať nabíjacie stanice s vyšším výkonom ako 50 kW. Časová úspora je výrazná, a to aj napriek tomu, že si auto drží maximálny výkon iba pár desiatok percent. Krivku nabíjania Opel Mokka-e sme vyskúšali z dôvodu časovej úspory aspoň čiastočne. K nabíjačke sme prišli so 7 percentami a nabíjali sme do 72 percent.

Opel Mokka-e krivka nabíjania
Opel Mokka-e – krivka nabíjania | Zdroj: MôjElektromobil / Tomáš Kuník / ABB

Ako môžete vidieť na grafe vyššie, výkon sa prakticky okamžite vyšplhal na maximálnych 100 kW. Pri 20 percentách sa mierne prepadol na 97 kW. Tento si už auto držalo do 30 percent a nasledoval prvý skokový prepad na 77 kW. Stále ide o dostatočne rýchle nabíjanie a na nabíjačke sa určite oplatí stáť, ak ste na dlhšej ceste. Tento výkon ešte postupne rástol, a to do 57 percent, kedy prišiel ďalší pád na 62 kW.

Takýto výkon si auto udržalo ešte do 65 percent, kedy výkon padol na 55 kW. To bol posledný prepad, ktorý sme na grafe zachytili, nakoľko pri 72 percentách sme auto z nabíjačky odpájali. Celkovo sme zo 7 na 72 percent nabíjali 24 minút. Priemerný nabíjací výkon bol solídnych 76,8 kW a dobili sme 30,7 kWh. Podľa nás ide o dobré hodnoty, ktoré sú v tejto kategórii v súčasnej dobe už vyžadované.

Svieži a svižný

Dizajn Opel Mokka-e ide ruka v ruke s tým, čo koncern v posledných mesiacoch predstavuje. Vizuálne ide o naozaj pekné auto, ktoré má svoje jasné črty. Predná maska je skosená a samozrejme zaslepená. Čo vás ale na aute dostane je skôr farebná kombinácia. Príjemný odtieň zelenej v kombinácii s čiernou maskou vyzerá naozaj dobre. Detailné opisovanie vzhľadu si nechám na inokedy, no rád by som sa presunul dozadu. Čo ma prekvapilo, bol kufor, a tentokrát nie príjemne.

Rozmery: 4 150 x 1 750 x 1 525 mm | Rázvor: 2 650 mm | Výkon: 100 kW / 260 Nm

 

Otvoriť sa totiž nedá inak ako stlačením tlačidla na kľúči. Ono, bezpochyby by som aj na tomto riešení vedel nájsť nejaké tie výhody, no pre bežných používateľov ide skôr o komplikáciu. Povedal by som, že tentokrát bol možno dizajn postavený nad funkčnosťou, a to nie je dobre. Kufor objemovo patrí medzi tie menšie, presné číslo zatiaľ nepoznáme. Opäť je ale škoda, že predná kapota neponúka aspoň pár litrov na odloženie nabíjacích káblov. Mokka-e bola obutá do 18 palcových diskov kolies, ktoré iba dopĺňali celkovo pekný dizajn elektromobilu.

Interiér vám musí sadnúť

Presuniem sa ale do interiéru, z ktorého som mal zmiešané pocity. Prekvapený som bol z dostatočne bohatým priestorom na celkové rozmery auta, no niektoré materiály mi tu skrátka nesedeli. Veľmi zaujímavá je natočená obrazovka infotainmentu spolu s panelom pre ovládanie klimatizácie. Pôsobí to dobre, no na prvý pohľad vás dostane prepojenie displeja infotainmentu s displejom kokpitu. Nevyzerá to zle, no možno to kazí čierny lesklý plast. Ten je aj na stredovom paneli, a síce auto malo najazdené len pár stoviek kilometrov, už sme tu videli zopár mikrošrabancov. Je mi jasné, že po pár rokoch bude kompletne doškriabaný a bude to vyzerať veľmi zle. Naozaj nerozumiem, prečo sa automobilky rozhodujú takýmto spôsobom.

Náš tip
Záujem o elektromobil Opel Mokka-e je obrovský, výrobná kapacita nestačí

Veľmi mi nesedel ani plast v štýle karbónových vlákien, no to už je iba otázka vkusu. Sedadlá sú inak štandardné, v našom prípade boli manuálne a pohodlné. Zároveň ale obe predné mali funkciu vyhrievania a to spolu s volantom. Tu mi veľmi nesedeli páčky za volantom v ostrom uhle. Zvykol som si, no skôr by som bral viac vodorovné. Odkladacieho priestoru bolo dostatok a príjemne ma prekvapila hlboká priehradka. Čo sa týka asistentov, k dispozícii sme mali adaptívny tempomat, automatické svetlá a samozrejme aj stierače. Skrátka v dnešnej dobe už takmer nutná klasika. Čo ale ešte musím vyzdvihnúť v kokpite je ukazovateľ stavu batérie v percentách. To sesterské koncernové modely nemajú.

Dojazd na diaľnici a v meste

S Opel Mokka-e som sa rozhodol absolvovať dve rôzny trasy – jednu diaľničnú a druhú v rámci mesta. Diaľničný test som zvolil na úseku Bratislava – odpočívadlo Beladice. Vyrážal som z Auparku nabitý na 97 percent. Na prvom úseku diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou som mal na tempomate nastavenú rýchlosť 115 km/h. Na zvyšnom úseku rýchlostnej cesty som rýchlosť zvýšil na 130 km/h. Prešiel som 106 kilometrov priemernou rýchlosťou presne 100 km/h. Priemerná spotreba bola na tomto úseku 25,3 kWh / 100 km. V batérii mi zostalo ešte 35 percent, takže som minul 62 percent.

Vonku bolo celý čas pekne a teplota okolo 10 stupňov, čiže ešte nie úplne ideálne podmienky, ale určite priaznivé v porovnaní s tuhou zimou. Pred cestou naspäť som spotrebu vynuloval. Zastavil som sa na chvíľu aj v Trnave, nabil som pár percent a pokračoval som do Bratislavy. Pri ceste naspäť som sa zastavil v Trnave. Spotreba po príchode od Bratislavy už vôbec nebola taká priaznivá, a to aj napriek menšej priemernej rýchlosti 87 km/h. Na spiatočnej ceste som teda prešiel 119 km s priemernou spotrebou 28,1 kWh / 100 km, čo je už viac ako by som čakal.

Dojazd na diaľnici sa teda pohyboval od 160 do 170 kilometrov. Spotrebu v meste som testoval v rámci Bratislavy, teda aj s miernou kombináciou obchvatov. Takto som absolvoval 34 kilometrov s priemernou rýchlosťou 31 km/h a spotrebou 19,2 kWh / 100 km. To nie je málo, ale ani vyslovene veľa. Osobne by som čakal o trochu menej, ale je pravda, že auto sme nešetrili ani v meste. Na predčasné závery je ešte skoro, ale teda koľko by ste s takouto spotrebou mohli prejsť v meste? Približne 230 kilometrov.

Predbežné hodnotenie

Opel Mokka-e nás hneď pri prvom kontakte zaujal. Príťažlivý dizajn a zaujímavý interiér sme si obzerali dlhšie a narazili sme aj na veci, ktorým až tak nefandíme. Nespomenul som to vyššie, ale aj kryt nabíjania je príliš veľký, asi najväčší čo som doteraz videl. Prečo, neviem, ale zásadne to nevadí. Niektoré detaily môžu byť samozrejme o vkuse, no podstatný je pocit z jazdy, dojazd, či nabíjanie. V tomto smere nám Opel Mokka-e dala to, čo sme očakávali a možno ešte o kúsok viac. Uvidíme, aký dojem na nás spraví pri plnohodnotnom týždňovom teste.

Konkurencia sa v tejto kategórii rozrastá. Do ponuky prichádza Volkswagen ID.4 alebo Škoda Enyaq iV, ktoré ale Opel Mokka-e prekonávajú z pohľadu kapacity batérie, nabíjania a aj dojazdu. Nárast parametrov sa ale prejavuje aj na cene, ktorá v prípade modelov od Volkswagen Group začína na 32 tisíc za základnú verziu s o 7 kWh väčšou batériou. Opel Mokka-e to bude mať najmä s týmito modelmi najťažšie, nakoľko cena novinky od PSA Group začína na 30 tisíc. Rozdiel teda nie je veľký a pre niektorých môžu byť dve tisícky navyše dobrou cenou za o trochu lepší dojazd či priestrannejší interiér.

Náš tip
Porovnali sme elektromobily Hyundai IONIQ 5, Škoda Enyaq iV, Tesla Model Y a ďalšie
25. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+