MojElektromobil

Zverejnené boli nové informácie o nákladnej lodi Fremantle Highway, ktorú po tom, čo takmer týždeň horela na mori, začiatkom augusta úspešne odtiahli do prístavu v Holandsku. Požiar sa už vtedy podarilo dostať po kontrolu a teraz na poškodenom plavidle prebehla inšpekcia, ktorá jednak vyhodnotila stav a súčasne bude na jej základe stanovený ďalší postup.

Najvrchnejšie štyri paluby majú byť požiarom úplne zdevastované, a to až do takej miery, že sa po nich prakticky nedá pohybovať. Naopak, preskúmanie stavu najnižších štyroch “podlaží” priniesol dobré správy. Tie mal požiar zasiahnuť len minimálne.

Podľa vyjadrení spoločnosti Boskalis, ktorá má teraz zachrániť to, čo zostalo, je spodok z veľkej miery nepoškodený. Kľúčová je informácia, že približne 1 000 vozidiel, z toho 500 elektromobilov, je na prvý pohľad v dobrom stave. Aktuálne má byť zostavovaný plán ako tieto vozidlá bezpečne dostať z poškodenej lode na pevninu. Podľa portálu Golem sú do pripravovanej operácie zapojení experti zo spoločností Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz.

Stanoviť majú bezpečný postup ako elektromobily s nabitou batériou presunúť tak, aby počas ich transportu nedošlo k prípadnému požiaru alebo inej rizikovej situácii.

Podľa predbežnej obhliadky bolo požiarom zničených približne 2 700 z celkovo 3 800 vozidiel, ktoré nákladná loď prevážala. Na niektorých palubách mal byť požiar taký intenzívny, že autá sa zlúčili s okolitým priestorom. Príčina vypuknutia požiaru naďalej zostáva neznáma. Čaká sa na záver vyšetrovania.

Najbližším krokom v rámci záchranných operácií má byť odstránenie prevádzkových kvapalín z lode, čím sa výrazne zníži riziko možného vzniku ekologickej katastrofy. Nákladná loď Fremantle Highway môže v prístave zostať do 14. októbra 2023. Potom bude odtiahnutá na iné miesto, kde prebehne buď oprava alebo zošrotovanie.

Horiaca loď Fremantle Highway prevážala stovky elektromobilov. Vzniknúť môžu nové pravidlá

31.7.2023

V súvislosti s požiarom prepravnej lode Fremantle Highway sa objavili nové informácie, ktoré zásadne menia pôvodné predpoklady. Pôvodné zdroje uvádzali, že na palube sa nachádzalo 2 857 automobilov, z čoho malo byť len 25 elektrických áut.

Teraz už najnovšie správy tvrdia, že na palube sa v skutočnosti nachádzalo až 3 783 vozidiel a elektrických áut je omnoho viac, než sa pôvodne predpokladalo. Hovorca spoločnosti K Line, ktorá si loď prenajímala, potvrdil, že prepravovaných bolo mnohonásobne viac elektrických áut, konkrétne 498 kusov.

Nie je však presne známe, koľko z toho tvorili batériové elektromobily, koľko plug-in hybridy a koľko hybridné modely. Hlavnou informáciou je to, že skutočný objem je dvadsať násobkom toho, čo tvrdili pôvodné zdroja a hoci presnú príčinu požiaru musí určiť vyšetrovanie, pravdepodobnosť, že s tým niečo môžu mať elektrické autá podstatne narástla.

Situácia sa postupne vyvíja. Posledné informácie z nedeľného večera hovorili o tom, že záchranné skupiny začali nákladnú loď Fremantle Highway odťahovať na bezpečnejšie miesto ku pobrežiu. Požiar sa v danom momente ešte nepodarilo uhasiť a celá operácia bola označovaná za veľmi riskantnú.

Zastarané systémy a vznik nových pravidiel

Hoci sa v médiách objavujú len pomerne sporadicky, požiare nákladných lodí nie sú až tak výnimočné ako by sa mohlo zdať. Portál DW.com na základe dát od poisťovne Allianz uvádza, že v roku 2021 bolo evidovaných 209 prípadov. Z toho 13 požiarov postihlo plavidlá určené na prepravu automobilov, pričom nie je známe koľko z toho prepravovalo aj elektromobily či elektrifikované autá.

Aktuálny požiar lode Fremantle Highway opätovne pripomenul už dlhšie diskutovaný problém. Systémy protipožiarnej ochrany na lodiach často nie sú dostatočne modernizované a prispôsobené na riešenie náročnejších požiarov, ktoré môžu vznikať pri prepravovaní “tovaru rizikovejšej povahy”. Spomínalo sa to aj v súvislosti s nórskou dopravnou spoločnosťou Havila Kystruten, ktorá začiatkom roka 2023 preventívne zakázala prepravu batériových elektromobilov, vodíkových elektromobilov a plug-in hybridov.

Spoločnosť si nechala vypracovať analýzu posúdenia možných rizík, z ktorej malo vyplynúť, že zatiaľ čo požiar vozidiel so spaľovacími motormi dokáže posádza s využitím protipožiarnych systémov zlikvidovať svojpomocne, pri elektromobiloch, plug-in hybridoch a vodíkových modeloch by bola vyžadované využitie externej pomoci. Preventívne preto ich prepravu zakázala, no súčasne uviedla, že bude hľadať cestu ako prepravu časom obnoviť.

Ostro sledovaný prípad okolo plavidla Fremantle Highway začína vyvolávať tlak na zavedenie prísnejších pravidiel a bezpečnostných štandardov v oblasti protipožiarnej ochrany na nákladných lodiach. Medzinárodná námorná organizácia sa chce tejto veci začať aktívne venovať a nové pravidlá chce do platnosti zaviesť už pre rok 2024. Pri preprave elektromobilov sa povinnou výbavou pre prepravnú spoločnosť môžu stať špeciálne protipožiarne deky či hasiace mechanizmy s priamym vstupom do batérie ako je napríklad známa COBRA.

Horel na lodi elektromobil? HOAX šírili aj slovenské portály

27.7.2023

Počas dnešného a včerajšieho dňa sa na sociálnych sieťach a dokonca aj v niektorých “prestížnych” slovenských médiách objavili správe o požiari na lodi. Blízko Holandska totižto začala horieť nákladná loď, ktorá prepravovala viacero typov automobilov. Na internete sa začalo šíriť, že príčinou požiaru má byť elektromobil, ktorý samovoľne vzbĺkol. Je tomu však naozaj tak? Informácie priniesol portál Electrek.

Fremantle Highway je nákladná loď, ktorá je primárne určená na prevoz automobilov. Teraz sa počas jej plavby stalo nešťastie, ktoré čakal len málokto. Na palube lode sa nachádzalo dokopy 2 857 automobilov, z ktorých pravdepodobne jeden začal zatiaľ z neznámych príčin horieť. Konkrétne na celej palube bolo len 25 elektromobilov a prevážali ich z Nemecka do Egypta. Podľa niektorých médií (aj slovenských) vznikol požiar práve vďaka elektromobilom na palube.

Všade sa totiž začala šíriť správa, ktorá písala o tom, že informácie hovoria jasne o chybe elektromobilu. To však vysoko pravdepodobne nie je pravda. Neexistuje žiadne oficiálne stanovisko, ktoré by hovorilo o elektromobile ako spúšťači hromadného požiaru. Jediná oficiálna informácia, ktorá sa objavila v článkoch a reportážach, znela nasledovne:

Loď prevážala 2 857 vozidiel, z čoho bolo 25 elektrických, a to hasenie ešte výrazne sťažilo. Nie je jednoduché dostať takýto požiar pod kontrolu, pretože potrebujeme použiť rôzne typy hasiacich prvkov.

hovorkyňa holandskej pobrežnej stráže, Lea Versteeg

tesla s
Len nedávno sa šíril HOAX o výbuchu Tesly v USA | Zdroj: TheDrive

Ako prvá sa informácia o horení elektromobilu ako prvého objavila v holandskej televíznej stanici “NOS”. Tam citovali hovorkyňu pobrežnej stráže, ktorá vraj oznámila, že horenie spôsobil elektromobil. Nepovedali však konkrétne odkiaľ majú túto informáciu. Pravdepodobne však len prekrútili oficiálne vyjadrenie hovorkyne, ktoré môžete vidieť vyššie. Rovnako sa informácie začali objavovať v ďalších médiách, no ani v jednom nenájdeme oficiálne vyjadrenie či zdroj informácií.

Nakoniec môže byť všetko úplne inak

Agentúra Reuters taktiež zdieľala ničím nepodloženú informáciu v svojom prvotnom článku, no neskôr vydala ďalší, v ktorom sa už spomína neznáma príčina požiaru. Takéto vyjadrenie nájdeme aj na oficiálnej stránke pobrežnej stráže. Bohužiaľ sa za ten čas už stihli chytiť slamky dezinformačné a ideologické weby, ktoré často popierajú klimatickú krízu. Tým sa podarilo “naštartovať” ďalší hnev a nenávisť voči ekologickej doprave, čím si umelo zdvíhajú čitateľnosť a návštevnosť na svojich pochybných weboch.

Portál Electrek sa dokonca rozhodol kontaktovať priamo pobrežnú hliadku. Tá im v odpovedi len potvrdila, že príčina požiaru zatiaľ nie je známa a stále sa vyšetruje. Počas vyjadrenia dokonca ešte ani nemali oheň úplne pod kontrolou, no niektoré weby v tom už mali jasno vopred. Preto aj vás prosíme, skúste si overovať informácie a neveriť hneď všetkému, čo sa objaví na internete 🙂

Náš tip
Volkswagen predstavil najnovšie Touaregy. Dočkáme sa aj plug-in hybridnej verzie
14. augusta 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+