MojElektromobil

Väčšina automobiliek nebude pri súčasne nastolenej trajektórii schopná dosiahnuť klimatické ciele, ktoré by pomohli udržať globálne otepľovanie pod 1,5 stupňami Celzia. Upozorňuje na to analýza spoločnosti InfluenceMap. Udržanie globálneho oteplenia na úrovni 1,5 stupňa Celzia je záväzkom, ktorý bol súčasťou takzvanej Parížskej dohody z roku 2015.

Automobilky majú k naplneniu cieľa prispieť primárne tým, že svoju výrobu presmerujú na produkciu áut s nulovými emisiami. Hoci v tomto ohľade už dlhú dobu prezentujú odvážne plány a investície, pri svojich súčasných stratégiách ich nie sú schopné naplniť.

InfluenceMap uvádza, že na to, aby sa globálne oteplovanie do roku 2030 udržalo pod 1,5 stupňom Celzia by celý automobilový sektor musel výrobu áut s nulovými emisiami medzi rokmi 2029 a 2030 navýšiť až o 80%.

Modely s bezemisnou prevádzkou totiž podľa prezentovaných dát musia najneskôr v roku 2030 tvoriť 57,5% z celkových predajov jednotlivých automobiliek. Z 12 najväčších značiek automobilového priemyslu sa potrebné klimatické záväzky pri aktuálnom trende podarí dosiahnuť len dvom z nich – Tesle a Mercedes-Benz. Najhoršie je na tom trojica Nissan, Honda a Toyota, ktorá je celkovo najhoršie pripravená na nutný prechod smerom k bezemisným autám. Zaujímavá je aj informácia, že podľa analýzy budú autá na palivové články tvoriť len 0,1% z celosvetovej výroby, čo je prakticky úplne zanedbateľné číslo.

 

Pohľad na rok 2029 pri súčasnom trende | Foto: InfluenceMap

Analýza sa pozrela aj na to, akým spôsobom sa automobilky stavajú k rôznym vládnym návrhom a politikám zameraným na zrýchlenie prechodu na bezemisné vozidlá. InfluenceMap prístup značiek známkoval podobne ako na vysokej škole. Až 8 z 12 značiek dostalo hodnotenie D, prípadne D+. Najlepšie dopadla, celkom prirodzene, Tesla, ktorá je už zo svojej podstaty výrazne naklonená elektromobilite.

Prehľad s celkovým hodnotením plnenia záväzkov pre spomalenie globálneho otepľovania | Foto:InfluenceMap

Pre značky so “zlou známkou” má byť typické to, že na jednej strane hlasno hovoria o svojom silnom zameraní na produkciu vozidiel s nulovými emisiami, no ich reálne fungovanie tomu nezodpovedá a často aktívne lobujú proti reguláciám zameraným na ústup od spaľovacích motorov. S výnimkou Tesly má byť každá jedna značka prepojená na lobistické skupiny, ktoré aktívne bojujú voči reguláciám zameraným na vozidlá produkujúce emisie.

Náš tip
Elektromobily verzus fosílne autá: Porovnanie množstva emisíi od ťažby surovín po spotrebu palív
18. mája 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+