Ako sa zmenili elektromobily: porovnanie VW e-Up 2016 a Škoda Citigo-e iV 2020

Pred pár dňami sme vám priniesli náš test prvého elektrického automobilu od českej automobilky Škoda Citigo-e iV. Tento elektrický spoločník do mesta však má dvoch súrodencov – Volkswagen e-Up a Seat Mii Electric. Všetky sa vyrábajú v bratislavskom závode Volkswagen, no pred viac ako siedmimi rokmi sa z príbuznej linky dostal ich starší brat. Volkswagen e-Up prišiel do predaja ešte v roku 2013, preto sme sa rozhodli porovnať (takmer) elektrický debut nemeckej automobilky s aktuálnym model od Škodovky.

TIP na článok: Škodovka odhalila svoje nové SUV Škoda Enyaq

Takmer iba preto, že pre porovnanie sme si zobrali Volkswagen e-Up z roku 2016. To je zároveň rok, kedy sa zásadne menil infotainment týchto áut. Modely vyrobené v prvej polovice roka využívajú navigáciu Garmin, vozidlá vyrobené približne v druhej polovici roka už počítali s využitím mobilného telefónu a dodávanej aplikácie. My porovnávame model ešte s pôvodným infotainmentom.

Parametre Škoda Citigo-e iV môžu byť odlišné od výbavy aktuálnych modelov Volkswagen e-Up a Seat Mii Electric

V prvom rade batéria

Hneď na úvod si môžeme spomenúť najpodstatnejšie zmeny. Volkswagen e-Up bol od roku 2013 do roku 2019 predávaný s približne polovičnou kapacitou batérie v porovnaní so súčasným modelom a modelmi Citigo-e iV a Seat Mii Electric. Pôvodná verzia bola vybavená batériou s kapacitou 18,7 kWh, súčasný model má kapacitu 36,8 kWh. Využiteľná kapacita je samozrejme o niečo nižšia, v prípade nového modelu ide o hodnotu 32,3 kWh.

Bez tejto zmeny by nová séria trojice e-Up / Citigo-e iV / Seat Mii Electric ani nemala význam. Približne dvojnásobný dojazd robí z auta nielen kandidáta na mestské a okresné cesty na kratšie vzdialenosti, ale aj diaľnice. Konkrétne údaje z jazdy po okresných cestách, v meste a na diaľnici sme rozobrali v našom teste. S väčšou batériou prišlo aj zvýšenie výkonu palubnej nabíjačky. Z jednofázovej 3,6 kW nabíjačky sa stala dvojfázová s výkonom 7,2 kW.

To je vítaná zmena. Aj na miestach, kde nie je DC nabíjací bod sa dokážete nabiť o niečo rýchlejšie. Avšak, pri rýchlosti DC nabíjania nevidíme podobný krok vpred, práve naopak. Zatiaľčo staršie modely dokázali papierovo prijať 50 kW, súčasné modely s väčšou batériou len 40 kW. Samozrejme, 50 kW nebola hodnota, ktorá sa dala štandardne dosiahnuť, no to isté platí aj pri 40 kW. Maximálny nabíjací výkon bežne nepresiahne 35 – 36 kW, pričom nastavená krivka nabíjania celý nabíjací čas v podstate zdvojnásobuje.

Volkswagen e-up!

Do 50 % kapacity batérie sa súčasné modely nabijú približne tak rýchlo ako e-Up s polovičnou kapacitou batérie. Už pri tejto hodnote nabitia batérie sa však nabíjací výkon pohybuje niekde okolo 25 kW a ďalej klesá. Výrobca udáva, že auto sa dokáže nabiť z 10 % na 80 % za 60 minút. Modely s polovičnou kapacitou túto hodnotu dosiahli po približne 24 minútach. Spomalenie teda je citeľné a nabíjanie na nabíjacej stanici pri dlhších cestách sa na viac ako 75 – 80 % z časového hľadiska naozaj neoplatí.

Dizajn a výbava

Z pohľadu dizajnu nie je možné tieto auta porovnávať. Predsa len, každá automobilka si dizajn upravila podľa seba, aj keď obe vozidlá vychádzajú z rovnakej karosérie. Tá je navyše, oproti benzínovým modelom, dodatočne vystužená. Na druhú stranu, čo už porovnávať môžeme je interiér.

V ňom si najväčšou zmenou prešiel infotainment, ktorý si rozoberieme nižšie. Škoda Citigo-e iV sa oproti Volkswagen e-Up líši vo viacerých detailoch, ale aj zásadných funkciách. Škoda svoje auto vybavila napríklad drobnosťou ako držiakom na parkovací lístok či sieťkami po stranách predných sedadiel. E-Up z roku 2016, a ani aktuálny model, toto neponúka, no slovenská verzia Citigo-e iV je orezaná o celkom dôležité funkcie.

Súvisiacie články

Teda, vychádzame z nami testovanej verzie a možností konfigurátora na stránke Škoda v čase, keď auto ešte bolo možné objednať. Určite zamrzí absencia vyhrievaného čelného skla či elektronických spätných zrkadiel, čo e-Up z roku 2016 má. Je preto naozaj škoda, že ich do slovenskej verzie Citigo-e iV ani nie je možné doplniť v rámci príplatkovej výbavy. Slovenskú verziu spomíname účelovo, nakoľko pre model určený na český trh to neplatí a týmito funkciami je vybavený.

Veľmi málo spomínaná, no taktiež pomerne výrazná zmena je absencia strešného okna. Zatiaľčo e-Up z roku 2016 strešné okno má, respektíve bolo ho možné dodať aj s panoramatickou strechou, Citigo-e iV sa musí zaobísť bez neho. Táto zmena je však plošná a platí pre všetky tri varianty, teda e-Up, Citigo-e iV a Seat Mii Electric si už s panoramatickou strechou nekúpite.

Mobil s aplikáciou v popredí

Ako už spomíname vyššie, hlavnou zmenou je výmena štandardnej navigácie Garmin za stojan pre mobilný telefón. Riešenie s mobilným telefónom nám príde oveľa viac praktické. Konečne máte priestor, kde si mobil môžete odložiť. Zároveň si ho môžete nabíjať cez USB port umiestnený priamo v stojane a cez tlačidlá pod hlavným displejom je možné spustenú aplikáciu pohodlne ovládať.

Tento displej rovnako prešiel výmenou a menší čiernobiely nahradil o niečo väčší a už farebný panel. Taktiež nie je možné prehliadnuť fakt, že aplikácia v mobile reaguje výrazne svižnejšie ako starší Garmin.

Tento systém ale má aj niekoľko záporov, a to v podobe chýbajúcich funkcií. Nie sú zásadné, no ich absencia skrátka zamrzí a v niektorých prípadoch ani nedáva veľký zmysel. Navigácia Garmin ponúka možnosť pre pridávanie vlastných bodov záujmu, a to vrátane nabíjacích staníc. Aplikácia v mobile toto neumožňuje, a tak ste odkázaní buď na hľadanie staníc v externých mapách či prípadné aktualizácie od výrobcu. V aktuálnej verzii máp bolo viacero staníc, predovšetkým tie od ZSE Drive a GreenWay, no taktiež niekoľko z nich chýbalo.

Okrem tejto funkcie v aplikácii chýba aj možnosť pre uloženie údajov už absolvovaných trás, čo tiež nie je zásadný problém, no určite to zamrzí. Navyše, ak viete, že tieto údaje sú v aute uložené, ale iba cez aplikáciu Škoda Connect. Z tohto pohľadu teda Citigo-e iV stráca, no zase dokáže odpovedať prítomnosťou digitálneho rádia, ktoré získate už v základnej výbave a v e-Up z roku 2016 ho nenájdete. Ďalšia drobnosť, ktorá odlišuje Citigo-e iV od e-Up z roku 2016 sa týka palubného počítača. Ak by ste chceli pri e-Up zistiť zostávajúci dojazd, stačí auto odomknúť a otvoriť dvere – zobrazí sa na palubnom počítači. Pri Citigo-e iV musíte zapnúť zapaľovanie.

Výmena asistentov

Ďalšia zmena, ktorá určite stojí za pozornosť je výmena asistentov. Zatiaľčo starší e-Up z roku 2016 obsahoval asistenta núdzového brzdenia do rýchlosti 30 km/h, aktuálne modely Citigo-e iV / e-Up / Seat Mii Electric ho vymenili za asistenta udržania v jazdnom pruhu. Nakoľko ide o autá najmä do mesta, je škoda, že práve núdzové brzdenie z tejto série vypadlo. Skôr by som očakával novú verziu bez obmedzenia rýchlosti, aj keď asistent jazdných pruhov je taktiež správny krok k zvýšeniu bezpečnosti.

Funguje od rýchlosti vyššej ako 60 km/h a poradí si aj s cestami, ktoré sa končia krajnicou, nie čiarou. Treba však myslieť na to, že tomuto asistentovi nemôžete prenechať riadenie vozidla. Ide iba o bezpečnostný prvok. Síce s ním auto dokáže samé držať stopu, po pár sekundách nečinnosti vás vyzve k prevzatiu riadenia. Súčasná trojica, oproti staršiemu e-Up, zvyšuje bezpečnosť aj novým prídavným airbagom. Hlavný a bočný dopĺňa hlavový, ktorý vás chráni pri náraze z boku.


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.