MojElektromobil

Aktuálny stav slovenskej nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily a plug-in hybridy sa na Salóne Elektromobilov pod drobnohľad dostáva pravidelne. Inak tomu nebolo ani na tohtoročnej výstave v Bratislave.

Diskusia priniesla viacero zaujímavých informácií od zástupcov spoločností ZSE Drive, GreenWay a Ionity. Okrem iného tu zaznelo aj to, že ZSE Drive a Slovnaft spustia vzájomný roaming. Čo ďalšie sme sa dozvedeli?

Je na Slovensku dostatok nabíjacích staníc?

Prevádzkovatelia nabíjacej infraštruktúry to vnímajú tak, že na Slovensku sú stále biele miesta, ktoré je potrebné vyplniť, no hlavné tranzitné tepny pokryté veľmi dobre. ZSE Drive napríklad v ostatnom roku vybudovala 80 nabíjacích bodov a pokryla Žilinu či Kozí vŕšok, predtým to bola južná trasa Lučenec a Rožňava.

Slovenská nabíjacia infraštruktúra ako brzda rozvoja elektromobility?

Často sa preberá aj otázka, či počet nabíjacích staníc na Slovensku nie je limitom, ktorý brzdí nástup elektromobilov. Z pohľadu ZSE Drive sa nič také nedeje. Práve naopak, v porovnaní so západnou Európou máme nadštandardný počet nabíjacích bodov. Rovnaký názor na túto problematiku má aj GreenWay.

Zaostávame napríklad v porovnaniach, ktoré zohľadňujú počet nabíjacích bodov na kilometer ciest, no vývoj elektromobility na Slovensku brzdí niečo úplne iné – chýbajúca systematická podpora a investície z európskych dotačných mechanizmov.

Koľko máme nabíjacích staníc a koľko ich pribudne?

Podľa prehľadovej správy Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) z februára 2022 bolo na Slovensku evidovaných 1 020 nabíjacích bodov celkovo v 430 lokalitách.

V roku 2022 chce ZSE Drive vybudovať ďalších 60 nabíjacích bodov. Najbližšie by malo ísť o nabíjacie stanice na R4 pri Rovinke, kde sú budované dve lokality a celkovo 8 nabíjacích stojanov v nabíjacím výkonom až 350 kW. Počíta sa s posilnením Žiliny, Nových Zámkov, Poprad a niektoré bratislavské lokality.

GreenWay počíta taktiež s vybudovaním približne 60 nabíjacích staníc, pričom 45 z tohto bude spadať do kategórie DC nabíjacích staníc.

V prípade Ionity sa nové nabíjacie stanice na Slovensku objaviac najskôr v roku 2023.

Podľa čoho sa vyberajú lokality pre umiestnenie nabíjacích staníc?

Hlavnými kritériami zvyknú byť dobrá dostupnosť, vysoká frekvencia pohybu áut a dostupná kapacita na trafostanici. Dnes je už väčšina takýchto lokalít pokrytá, preto sa prevádzkovatelia nabíjacej siete začínajú pozerať po lokalitu, ktoré majú potenciál pre rozvoj do budúcna – napríklad vybudovanie nabíjacieho hubu.

Princíp budovania v prípade Ionity je postavený na tom, aby nabíjacia stanica pripadala na každých 100 až 120 kilometrov.

Podpora zo strany štátu

Prevádzkovatelia nabíjacej infraštruktúry vnímajú pozitívne pripravovanú podporu výstavby nabíjacích staníc z Plánu obnovy (“Akčný plán 2.0”), no tým to v podstate končí.

Za veľký problém považujú absenciu štátnych dotácií na nákup elektrických vozidiel. V Západnej Európe pritom ide o aktívne využívaný prostriedok na podporu rozvoja elektromobility. V roku 2020 mali elektromobily 1%-ný podiel na nových vozidlách, v Európe to bolo približne 5,5%. V roku 2022 sa európsky priemer posunul na takmer 10%, no na Slovensku je to stále len 1,5%.

Ak sa v tomto smere nerozhýbe štát, tak výraznejší nárast počtu elektromobilov prinesie až parita kúpnej ceny, kedy sa predajná cena elektromobilov vyrovná cene spaľovákov. Inšpiráciu by sme mohli hľadať dokonca aj v takej krajine ako je Slovinsko, kde dotácie fungujú dlhodobo a vďaka tomu vzniká stabilné podhubie. Veľmi obdobne to funguje aj v Poľsku.

Obrovským problémom je aj slovenská byrokracia, ktorá spomaľuje a komplikuje aj budovanie nových nabíjacích staníc. Toto je ale jedna z oblastí, ktorá by sa mohla čoskoro zmeniť.

Nabíjanie z udržateľnej energie

Prevádzkovatelia nabíjacej siete riešia aj problematiku pôvodu elektrickej energie. Nabíjacia sieť ZSE Drive je od roka 2022 na 100% pokrytá z obnoviteľných zdrojov, konkrétne z hodných zdrojov v Jelšovciach a v blízkosti Nitry. V ostatných rokoch ZSE Drive nakupoval “zelené certifikáty”, ktoré garantovali, že objem spotrebovanej energie pochádzal z obnoviteľných zdrojov.

GreenWay má vo vlastnej sieti 100%-ne zelenú energiu z obnoviteľných zdrojov pokrytú asi na 40%-tách nabíjacích staníc, prostredníctvom vodnej elektrárne na Starých Horách. Ionity má všetky svoje nabíjacie stanice pokryté z obnoviteľných zdrojov.

Národný roaming ZSE Drive a GreenWay

Národný, prípadné vzájomný, roaming medzi ZSE Drive a GreenWay funguje od 1. júla 2021. Prebehlo viac 4500 nabíjaní a odber prekročil 70 000 kWh. Roaming je o tom, že zákazník jedného poskytovateľa môže nabíjať aj na staniciach iného poskytovateľa bez toho, aby sa musel registrovať. Proste využije kartu svojho primárneho poskytovateľa nabíjania.

Náš tip
ZSE Drive a Slovnaft spustia vzájomný roaming. Čaká sa na dokončenie posledných krokov

Podpora pre Plug & Charge

GreenWay túto technológiu pozorne sleduje a do budúcna ju plánuje zaviesť. Upozorňuje však, že to nie je úplne jednoduché, pretože je tu potrebná podpora z troch strán – nabíjacia stanica, samotný elektromobil a softvér vlastníka nabíjacej infraštruktúry. Potrebné je vyriešiť aj to, aby si zákazník mohol vybrať, cez program ktorého poskytovateľa chce vlastne nabíjať, aby mohol využiť vždy tú najlepšiu tarifu.

ZSE Drive je po hardvérovej stránke pripravená, no rovnako tak čaká na výrobcov elektromobilov, ktorí pre zmysluplné rozšírenie technológie musia pridať možnosť výberu providera. Nabíjanie stanice IONITY funkciu už podporujú, využívať sa dá vtedy, ak ju podporuje auto a zákazník tomu má aktivované zmluvne.

3. júna 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+