MojElektromobil

Mercedes predstavil podrobné technické špecifikácie a zaujímavé infografiky elektrickej limuzíny EQS. Model je vyvinutý na platforme EVA a v mnohých dôležitých parametroch prekonáva najlepšiu Teslu.

Technické špecifikácie Mercedes EQS

Najlepšia konfigurácia modelu EQS prekonáva najlepšiu Teslu (aktuálne Model S Plaid) v dojazde, v kapacite batérie aj v aerodynamike. Dokazujú to aj ďalšie informácie, ktoré Mercedes zverejnil podľa portálu InsideEVs. Na platforme pre elektromobily EVA sa vyvíjajú aj elektrické modely EQE a SUV verzie EQS aj EQE.

“Nová generácia elektrických vozidiel v luxusnom segmente je založená na osobitnej architektúre , ktorá je škálovateľná a použiteľná v každom modeli naprieč modelovým radom. Rázvor, rozchod kolies a ďalšie komponenty systému, zvlášť batérie, sú vďaka modulárnej konštrukcii variabilné.” píše Mercedes-Benz.

Batéria EQS

Mercedes pred nedávnom prekonal odhady dojazdu tohto modelu, keď sa rátalo s dojazdom asi 700 km (WLTP). Podľa predčasných dát Mercedesu vo WLTP testovaní dosiahol model dojazd až 770 kilometrov. To platí pre konfiguráciu so 108 kWh batériou (107,8 kWh využiteľnej kapacity). Druhá varianta modelu dostane 90 kWh batériu, dojazd bude podľa odhadov zatiaľ na úrovni 640 kilometrov.

V EQS sa použije batéria s chémiou NMC 811 (aktívny materiál katódy pozostáva z niklu, mangánu a kobaltu v pomere 8:1:1). Batéria bude obsahovať 10 až 12 modulov buď vankúšového typu, alebo tvrdého hranolového typu. Systém je nastavený na napätie 400 voltov.

Mercedes EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes EQS (Foto: Mercedes)

Batéria má systém regulácie teploty (termomanažment) s tekutinou a na spodnej strane hliníkovú chladiacu platňu s dutinami, cez ktoré kvapalina prechádza. Batéria má aj PTC pomocný ohrievač integrovaný do chladiaceho okruhu. Batéria sa predhreje/ochladí na optimálnu teplotu pre rýchle DC nabíjanie.

Batéria EQS je evidentne aj nadmieru odolná, keďže výrobca na ňu ponúka záruku 10 rokov alebo 250 tisíc kilometrov.  Mercedes-Benz EQS podporuje softvérové aktualizácie vzduchom napríklad na aktualizáciu termomanažmentu batérie (v prípade potreby).

Výkonnostné verzie

V základej výbave bude EQS poháňať jeden motor namontovaný na zadnej náprave, vyššia verzia ponúkne dva motory a pohon všetkých kolies a najvyššia verzia performance k tomu ponúkne ešte vyšší výkon. Napriek obrovskému výkonu je maximálna rýchlosť vozidla obmedzená len na 210 km/h.

  • EQS 450+: pohon zadných kolies s výkonom 245 kW; NEDC spotreba 19.1 – 16.0 kWh/100 km
  • EQS 580 4MATIC: pohon všetkých kolies – systémový výkon 385 kW; NEDC spotreba 20.0 – 16.9 kWh/100 km
  • EQS performance verzia: výkon zatiaľ neznámy; NEDC spotreba neznáma

Vzhľadom na kapacitu batérie 108 kWh a udávaný WLTP dojazd 770 km by mala byť spotreba vozidla na úrovni 14 kWh/100 km (108/770*100). To však nesedí s údajom spotreby, ktorú Mercedes zverejnil podľa cyklu NEDC. NEDC je optimistickejší cyklus ako WLTP a logicky by mala byť spotreba nižšia ako 14 kWh/100 km.

Mercedes-Benz EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes EQS (Foto: Mercedes)

Pohonná sústava

EQS má synchrónne motory s permanentným magnetom na prednej aj na zadnej náprave. Zadný elektromotor (verzie 4×4) má však dve trojfázové vinutia statora, čo je neobvyklé v dnešných elektromobiloch. Výhodou takého motora je inteligentné riadenie elektrického prúdu a vyšší výkon a efektívnosť motora.

Verzia 4MATIC s dvomi motormi dostane funkciu inteligentného riadenia krútiaceho momentu podľa jazdnej situácie (eATS). Funkcia eATS zabezpečuje, že bude zaberať efektívnejšia náprava pre konkrétnu situáciu a bude monitorovať silu krútiaceho momentu 10 000 krát za minútu.

Mercedes EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes EQS (Foto: Mercedes)

Ďalšia vychytávka v pohonnej sústave je unikátny chladiaci systém motorov. Rotor ochladzuje vodná dýza, sú tu statorové rebrá, ihličkovitá štruktúra na meniči alebo chladič prevodového oleja.

Rekuperáciu motorov s maximálnym výkonom do 290 kW bude možné nastaviť vo viacerých stupňoch prostredníctvom páčky za volantom. Vo verzii so zadným náhonom bude výkon rekuperácie obmedzený trakciou.

Mercedes EQS (Foto: Mercedes-Benz)
Mercedes EQS – interiér (Foto: Mercedes-Benz)

Nabíjanie EQS

Palubné nabíjanie do 22 kW bude jednou s veľkých výhod modelu. Dnes má väčšina elektromobilov nižší výkon palubného nabíjania ako 22 kW (väčšinou 11 kW alebo ešte menej). Rýchle DC nabíjnie bude možné do výkonu 200 kW. To je pomalšie ako v elektromobiloch Tesla, ktoré sú schopné sa nabíjať výkonom do 250 kW.

S takýmto nabíjaním bude elektromobil schopný dobiť 300 kilometrov dojazdu za asi 15 minút nabíjania. Veľkou výhodou oproti stále väčšine elektromobilov bude jednoduché Plug&Charge nabíjanie. To bude dostupné u niektorých prevádzkovateľov, ako napr. Ionity.

Navigáciu bude model prispôsobovať dostupnosti nabíjacích staníc na ceste do cieľa a v prípade nabíjania na vysokovýkonných staniciach vopred optimalizuje teplotu batérie, čo skráti čas nabíjania. Vozidlá Tesla takto prispôsobujú navigáciu už roky. Funkcia EQS dostala názov Navigation with Electric Intelligence a do výberu najrýchlejšej trasy zohľadňuje hustotu premávky podľa dát v reálnom čase a tiež zmeny jazdného štýlu.

Mercedes EQS (Foto: Mercedes)
Mercedes EQS (Foto: Mercedes)

Špičková aerodynamika

Koeficient odporu vzduchu (Cd) nového EQS vyrazil všetkým dych. Úroveň Cd = 0,20 je najnižšia hodnota zo všetkých sériovo vyrábaných áut na svete. Áno, lepší ako vo vozidlách Tesly (Nový Model S má koeficient Cd = 0,208) a toto číslo je základom tak dlhého dojazdu a nízkej spotreby energie. Solárny elektromobil Aptera dosiahol Cd na úrovni 0,13 , ide však o dvojmiestne vozidlo doslova v tvare kvapky vody.

Mercedes dosiahol tak výbornú aerodynamiku dôsledným dizajnovaním vozidla maximálne prispôsobeným prúdeniu vzduchu. Čelná maska má plochu len 2,51 m2 a má veľmi malý otvor na prívod vzduchu. Podvozok EQS je maximálne uhladený a vozidlo má prvky ako vysúvateľné kľučky dverí, aerodynamické disky kolies alebo špeciálne navrhnutý A-stĺpik.

Technické špecifikácie Mercedes EQS v bodoch:

  • Dojazd 640 km, resp. 770 km (WLTP)
  • Kapacita batérie 108 kWh a 90 kWh
  • NMC 811 chémia batérií, 10-12 modulov a 400V architektúra systému
  • Maximálna rýchlosť do 210 km/h
  • Výkon RWD verzie (zadný pohon): 245 kW a 568 Nm.
  • Výkon AWD verzie (pohon všetkých kolies): 385 kW a 855 Nm.
  • Palubné (AC) nabíjanie do 22 kW
  • Rýchle (DC) nabíjanie do 200 kW
  • Plug&Charge podpora
  • Koeficient odporu vzduchu Cd = 0,20
7. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+