Záujem o regionálne elektrické vozidlá narastá. Scania hlási stovky objednávok

Správa určite poteší spoločnosti, ktoré využívajú elektrické dopravné prostriedky | Zdroj: Scania

V Európe sa rozbieha masová produkcia nákladných elektrických vozidiel, čo naznačuje, že tento segment sa dostáva do pozície kedy je schopný reagovať na požiadavky zákazníkov. Súčasne vzniká dopyt, na ktorý sa už výrobcom oplatí reagovať zvýšenou produkciou vozidiel.

Čiastočne o tom hovorí aj známy výrobca nákladných vozidiel, Scania, ktorý v našich končinách ponúka plne elektrický model Scania 25 P.

Scania v tlačovej správe uvádza, že nová generácia elektrických nákladných vozidiel určených na regionálnu prevádzku bola predstavená v júni 2022, no odvtedy eviduje už približne 640 objednávok a vidí výrazný príklon zákazníkov k bezemisným riešeniam.

„Množstvo objednaných elektrických vozidiel tohto segmentu prekonalo naše očakávania. Sme v kontakte s takmer 140 zákazníkmi, ktorí začali vozidlá vo svojej flotile obmieňať za elektrické. Nepochádzajú pritom len z Európy, ale aj z Mexika. Niektorí si navyše objednali viac ako 40 vozidiel.“ 

Fredrik Allard, Head of Electrification v Scanii

Súvisiacie články
Scania 25 P | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Reagujú na požiadavky trhu

V prípade spomínaných modelov Scania ide napríklad o vozidlá, kde je prítomná batéria s kapacitou 624 kWh, čo umožňuje na jedno nabitie prejsť 350 kilometrov s plným zaťažením. Pre potreby regionálnej prepravy je tento dojazd dostatočný, navyše nabíjací výkon dosahuje až 375 kW, čo znamená, že jedna hodina nabíjania zvýši dojazd približne o 270 až 300 km.

Ako v rozhovore o príprave nabíjacej infraštruktúry pre elektrické nákladné autá vysvetľoval Peter Badík zo spoločnosti GreenWay, dojazd okolo hranice 300 kilometrov je prakticky považovaný za akýsi zlatý stred:

Využívanie bezemisných nákladných áut nie je len o tom, že potrebujeme jazdiť trasy dlhé tisícky kilometrov. Väčšinou ide o dopravu z depa na depo, kedy je priemerná rýchlosť niekde na úrovni 60 kilometrov za hodinu. Čiže, ak si má vodič spraviť povinnú prestávku, tak mu stačí 250 až 300 kilometrový dojazd. Takže dnes výrobcovia mieria práve na pokrytie tohto typu prepravy z jedného depa do druhého, kedy je verejná nabíjacia infraštruktúra doplnkom [pretože vodič nabíja priamo interne v depe].

V podstate ide o to, na aký typ klienta sa konkrétny výrobca snaží cieliť. Sú tu aj spoločnosti, ktoré sa snažia posúvať hranice a na trh dostať elektrický ťahač s čo najdlhším dojazdom, čoho je priamo stelesnením Tesla so svojim Tesla Semi, kde uvádza 800 kilometrový dojazd pri plnom zaťažení.

Ťažké nákladné elektromobily okrem toho majú viacero využití. Ako typického zástupcu si síce predstavujeme elektrický kamión, avšak Mercedes-Benz Trucks nedávno pripomenul, že základ elektrických ťahačov nájde využitie v ťažkej distribučnej preprave i komunálnych službách.

Foto: Mercedes-Benz Truck
Disqus Comments Loading...

Vážení čitatelia a návštevníci portálu MojElektromobil.sk, pre skvalitnenie služieb používame súbory cookies. Prehliadaním tohto webu tak súhlasíte s používaním týchto súborov.