MojElektromobil

Elektrický ťahač Tesla Semi sa má už o niekoľko dní dostať k prvému veľkému zákazníkovi, spoločnosti Pepsico. Vyzerá to tak, že prípravy prebiehajú v plnom tempe a Tesla sa rozhodla svoj nový produkt poriadne otestovať v reálnym podmienkach.

Elon Musk totiž na sociálnej sieti Twitter informoval, že ťahač Tesla Semi má za sebou 804 kilometrovú jazdu (500 míľ), počas ktorej sa celková hmotnosť vozidla s nákladom vyšplhala na takmer 36,7 tony.

Musk neuvádza bližšie detaily, takže s istotou nevieme povedať, či to plne naložený elektrický kamión zvládol na jedno nabitie, ako sa aktuálne špekuluje. Taký je ale všeobecný predpoklad, ktorý sa opiera o predošlé vyjadrenia.

To, že Tesla Semi zvládne na jedno nabitie prejsť 500 míľ bolo zo strany Tesly potvrdené aj nedávno, napríklad aj v súvislosti s ohlásením decembrového termínu dodania pre prvých zákazníkov. Testovacia jazda pre finálne potvrdenie tohto parametra by tak skutočne dávala zmysel. Určite by ale potešilo viacero detailov, hlavne z oblastí ako je priemerná rýchlosť alebo priemerná spotreba na 100 kilometrov.

Na tieto informácie si zjavne budeme musieť ešte chvíľu počkať. Či už zo strany spoločnosti Pepsico, ktorá by sa mohla podeliť o svoje skúsenosti s elektrickou flotilou, alebo od nezávislých recenzentov z auto-moto oblasti.

Úspora 200 000 dolárov počas 3 rokov

Ako pripomína portál InsideEVs, oficiálne vyjadrenia Tesly tvrdia, že spotreba sa pohybuje na úrovni 1,24 kWh/1 km, teda 124 kWh/ 100 km. Zaujímavé sú aj ďalšie, zatiaľ predbežné parametre z augusta 2022. Dostupné budú dve verzie Tesla Semi – 483 km dojazd a 804 km dojazd, na základe čoho sa predpokladá, že osadené budú batérie s kapacitami 600 kWh a 1 000 kWh.

Nabitie na 70% kapacity vraj bude otázkou približne 30 minút, čo by ale znamenalo, že nabíjací výkon musí dosahovať približne 840 kW a 1 400 kW. Pri plnom naložení (celková hmotnosť cca 37 200 kg) by sa mal ťahač z 0 na 100 km/h rozbehnúť za 20 sekúnd. Prekvapivý je aj údaj, ktorý uvádza, že špedičné spoločnosti budú po prechode na elektrický ťahač schopné na palive ušetriť až 200 000 dolárov v priebehu troch rokov.

Foto: Elon Musk via Twitter

Tesla Semi: Výroba elektrického ťahača začala. Prvé kusy dostane Pepsico

7.10.2022

V príbehu elektrického kamiónu Tesla Semi nastal očakávaný zlom. Elon Musk prostredníctvom sociálnej siete Twitter ohlásil konečné spustenie výroby. Prvé kusy nakoniec skutočne dostane spoločnosť Pepsico, ktorá medzi prvými zákazníkmi vykonala predobjednávku. Pôvodne sa očakávalo, že ťahač do svojho vozového parku dostane už koncom roka 2021, nakoniec to bude o rok neskôr.

Výrobca potravinárskych produktov známy najmä vďaka nápojom Pepsi, Mountain Dew a Lipton má objednaných 100 kusov Tesla Semi. Podľa aktuálneho vyjadrenia generálneho riaditeľa Tesly svoje vozidlá dostane už 1. decembra 2022.

Zatiaľ ale nie je úplne jasné, či pôjde o jednorazovú dodávku všetkých objednaných vozidiel alebo či to bude prebiehať dávkovo. Počiatočná výrobná kapacita má totiž dosahovať len 5 Tesla Semi týždenne, hoci sa plánuje s jej postupným navyšovaním.

Musk súčasne potvrdil už pred časom avizovaný dojazd na úrovni 500 míľ, teda 805 kilometrov na jedno nabitie. Kamióny Tesla Semi sú vyrábané v Nevade, blízko továrne Tesla Gigafactory.

Elektrický ťahač dorazí v roku 2022, Musk avizuje 800 km dojazd

Elektrický ťahač Tesla Semi bol predstavený v roku 2017, pričom Tesla podľa pôvodných plánov počítala so spustením výroby v roku 2019. Od tohto termínu ubehlo už niekoľko rokov a na naplnenie objednávok sa ešte stále čaká. Medzi prvými zákazníkmi bola aj spoločnosť PepsiCo, ktorá podľa predošlých informácií mal svoje ťahače dostať ešte koncom roka 2021. Nakoniec sa tak zjavne nestalo.

K tomu ako to momentálne vyzerá s dodaním elektrických ťahačov Tesla Semi sa na sociálnej sieti Twitter vyjadril generálny riaditeľ Tesly, Elon Musk. Ten uvádza, že verziu s 500 míľovým dojazdom (805 km) začne zákazníkom dodávať počas roka 2022. Súčasne k tomu pripojil informáciu, že Tesla Cybertruck bude nasledovať v roku 2023.

Dôvodom posledného odkladu termínu doručenia Tesla Semi mali byť problémy s dostupnosťou batérií, ako aj celkovo nepriaznivá situácia v dodávateľskom reťazci. Vyzerá to tak, že situácia sa pre Teslu medzičasom zlepšila a prvé elektrické ťahače by sa mali k zákazníkom dostať už onedlho.

Bližšie podrobnosti chýbajú, no špekuluje sa, že medzi prvými budú dodávky práve pre potravinárskeho giganta PepsiCo, ktorý vozidlá v objeme 100 kusov objednal už v roku 2017. Na ich dodanie sa pripravuje už dlhší čas. Vo fabrike v Modeste už mala byť vybudovaná aj nabíjacia stanica Megacharger, práve pre potreby nabíjania elektromobilov Tesla Semi.

PepsiCo tento rok očakáva ťahače Tesla Semi, vybuduje Megacharger

25.11.2021

Spoločnosť PepsiCo očakáva, že elektrické ťahače Tesla Semi dostane ešte tento rok. Dokonca už získala aj povolenie na vybudovanie potrebnej nabíjačky Tesla Semi Megacharger, čo znamená, že nabíjaciu infraštruktúru bude mať pripravenú bez ohľadu na to či Tesla skutočne prekvapí a vozidlá dodá, alebo nie.

Potravinársky gigant o povolenie na výstavbu požiadal v apríli 2021, čo nie je prekvapivé nakoľko si elektrické ťahače Tesla Semi predobjednal ešte v roku 2017. Po mesiacoch strávených vybavovaním potrebných formalít a po viacnásobných kontrolách mu bolo nakoniec povolenie na budovanie udelené 22. novembra.

PepsiCo sa na svoju budúcu elektrickú budúcnosť podľa všetkého pripravuje skutočne poctivo. Otázkou však stále zostáva, či Tesla Semi skutočne dostane ešte tento rok. V každom prípade, pod taktovkou spoločnosti PepsiCo vyrastie jedna z prvých nabíjacích staníc Tesla Semi Megacharger. Ako upozorňuje portál InsideEVs, niekoľko staníc už  pre svoje potreby vybudovala Tesla, čo je opäť celkom prirodzené.

Omyl alebo špeciálna dohoda? PepsiCo má ťahače Tesla Semi dostať ešte tento rok

9. novembra 2021

Koniec roka je už pomaly na spadnutie, no Tesla ešte môže poriadne prekvapiť, a to s očakávaným elektrickým ťahačom Tesla Semi. Napriek tomu, že sa stále oficiálne nachádza v stave príprav, na cesty sa vraj dostane už počas najbližších týždňov. Prezradil to generálny riaditeľ spoločnosti PepsiCo, jedného z najväčších hráčov na poli nápojov a potravín. Na tému upozornil agentúra Reuters.

Prekvapivá informácia odznela v rámci rozhovoru pre stanicu CNBC, ktorý sa venoval aj téme znižovania emisií potravinárskeho giganta. Generálny riaditeľ Ramon Laguarta uviedol, že jedným zo spôsobov ako spoločnosť PepsiCo plánuje znížiť emisie bude práve nasadenie elektrických ťahačov Tesla Semi. Prvé vozidlá pritom majú byť doručené ešte pred koncom roka 2021. Konkrétne uviedol, že k tomu dôjde počas aktuálneho štvrťroka, takže času už skutočne nezostáva veľa.

Objednávka na 100 ťahačov Tesla Semi

Spoločnosť PepsiCo si ešte v decembri 2017 od Tesly objednala 100 elektrických ťahačov Tesla Semi, nakoľko 10% z emisií, ktoré produkuje, pripadá na oblasť prepravy. Na základe aktuálneho vyjadrenia to vyzerá tak, že Tesla začína s plnením predmetnej objednávky. 

Celé je to veľmi prekvapivé, pretože Tesla len nedávno oznámila, že plánované odovzdávky ťahačov Semi musí kvôli problémom v dodávateľskom segmente a obmedzenej dostupnosti batérií posunúť na rok 2022. Preto vyvstáva otázka, či sú najnovšie vyjadrenia generálneho riaditeľa spoločnosti PepsiCo skutočne správne. Je tu reálna možnosť, že správy o posunutí dodávok nedorazili tam kam mali a Laguarta vychádza zo starého predpokladu.

Testovacia prevádzka?

PepsiCo malo pôvodne v tomto roku dostať prvých 15 ťahačov Semi, no to bolo ešte predtým, než Tesla priznala problémy a ohlásila zmenu plánov. Je tu ale aj ďalšia možnosť, a to, že potravinársky gigant bude v rámci testovacej prevádzky využívať predprodukčné verzie elektrických vozidiel Tesly. Buď teda došlo k omylu, alebo PepsiCo vie niečo, čo všetkým ostatným stranám nateraz uniká.

Náš tip
Ťahač Tesla Semi dosiahne dojazd až 1 000 km, s novými batériami 4680


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

28. novembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+