MojElektromobil

Vývoj elektrických ťahačov aktívne pokračuje. V ostatných rokoch dokonca nabral na intenzite a známe mená ako Scania, Mercedes-Benz Trucks či Tesla postupne na trh dostávajú svoje vozidlá, ktoré majú nájsť reálne uplatnenie u zákazníkov. Elektrické ťahače priťahujú najväčšiu pozornosť, pravda je ale taká, že to je len jedno z možných využití ťažkých nákladných elektromobilov.

Okrem klasickej distribučnej prepravy svoje využitie môžu nájsť aj v úplne odlišných sférach. Napríklad v oblasti komunálnych služieb či dokonca ako hákové a reťazové nosiče kontajnerov. Práve tieto segmenty pripomenul aj Mercedes-Benz Trucks so svojimi modelmi, ktoré sa do výroby majú dostať už v druhej polovici roka 2023.

Foto: Mercedes-Benz Truck

Pri elektrických nákladiakoch sa pozornosť upiera vždy na technické parametre. Základom modelu Mercedes eActros 300 je elektrická tuhá náprava s dvomi integrovanými elektromotormi a prevodovkou s dvoma stupňami. Oba motory umiestnené v strede na zadnej náprave generujú trvalý výkon 330 kW a špičkový výkon na úrovni 400 kW.

Zabudované sú tri akumulátorové jednotky, pričom každá z nich ponúka inštalovanú kapacitu 112 kWh. Dojazd na jedno nabitie predstavuje 220 kilometrov. Prítomný je aj systém rekuperácie s využitím ktorého je možné dojazd značne predĺžiť, hoci Mercedes v tomto smere neuvádza žiadne konkrétne čísla.

Foto: Mercedes-Benz Truck

Akumulátorový elektrický ťahač návesov je možné nabíjať s výkonom až 160 kW: tri akumulátorové jednotky na bežnom rýchlonabíjacom stojane s jednosmerným nabíjacím prúdom 400 A potrebujú na nabitie z 20 na 80 % o čosi viac ako jednu hodinu. Dostupný bude aj model Mercedes eActros 400, pri ktorom sa už dojazd na jedno nabitie pohybuje na úrovni 400 kilometrov.

Obidva je možné využívať ako klasické ťahače. Napríklad eActros 300 pri zohľadnení najväčšej prípustnej celkovej dĺžky jazdnej súpravy dokáže ťahať všetky súčasné európske návesy.

V základe ale ide o nákladné elektromobily, takže využívať ich bude možné aj v ďalších oblastiach. Napríklad v segmente komunálnych služieb, pri preprave stavebného materiálu v kontajneroch či pri skladovaní tovaru citlivého na teplotu (chladiarenská nadstavba). Možností je celý zástup, skladacie alebo sklápacie zariadenia, žeriavy či zdvíhacie plošiny, akurát to vyžaduje zvolenie tej správnej úpravy.

Foto: Mercedes-Benz Truck

eActros je napríklad základom aj pre vozidlo eEconic, smetiarske auto, ktoré by malo v jednozmennej prevádzke pokryť drvivú väčšinu trás typickú pre modely so spaľovacím motorom, a to bez potreby dodatočného nabíjania.

Diaľková preprava tovaru je prirodzene spojená s ťahačmi, no ich samotným základom sú veľmi ťažké stroje s všestranným využitím. Svoje uplatnenie preto môžu nájsť všade tam, kde je potrebné prepravovať veľké váhy alebo objem, hoci aj na kratšie vzdialenosti. Základ je teda rovnaký, akurát sa upraví nadstavba.

Foto: Mercedes-Benz Truck
Foto: Mercedes-Benz Truck
22. septembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+