MojElektromobil

Moderné elektromobily so sebou medzi širokú verejnosť prinášajú nové technológie. Niekedy až také, ktoré by sme ešte pred pár rokmi mohli pokojne označovať za sci-fi. Nejde tu o možnosti autonómnej jazdy či softvérové aktualizácie, ktoré na diaľku dokážu upraviť vlastnosti vozidla alebo sprístupniť dodatočné funkcie. Hoci aj tieto veci sú poriadne zaujímavé, pri elektromobiloch sa stretávame s niečom omnoho unikátnejším. 

Ide o funkcie, ktoré umožňujú batériu elektromobilu využívať na rôznorodé účely. Primárnym účelom batérie v elektromobile je samozrejme pohon vozidla. V základe ale ide o relatívne veľké, batériové úložisko energie, čo otvára dvere aj pre iné využitie než je samotný pohon vozidla. Potenciál si uvedomili aj automobilky, a tak sa postupne začíname stretávať s rôznymi trojznakovými skratkami. Napríklad také V2G. 

✅ Nemali by ste prehliadnuť:

TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou.  Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk

V2G: O čo vlastne ide?

Ako sme si naznačili, nosnou myšlienkou pri tomto type sprievodných technológií je využitie elektrických vozidiel nad rámec dopravy. V tomto konkrétnom prípade sa nachádzame v oblasti využitia batérie. Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) umožňuje elektrickým batériovým vozidlám slúžiť ako úložisko elektrickej energie s napojením na elektrickú sieť. Veľmi zjednodušene povedané, je to asi o tom, že elektromobil sa premení na “veľkú baterku na kolesách,” z ktorej je elektrická energia posielaná naspäť do siete.

Je to teda opačný princíp ako pri nabíjaní batérie elektromobilu. Vtedy elektrickú energiu čerpáme z elektrickej siete a ukladáme ju v batérii svojho vozidla. Technológia Vehicle-to-Grid (V2G) v sebe zastrešuje všetko potrebné technické zázemie, aby to mohlo fungovať aj opačne. A prečo by sme chceli, aby to fungovalo aj opačne? Dôvodov môže byť hneď niekoľko, no medzi tie s najväčšou perspektívou do budúcna patrí potenciál pre vyvažovanie takzvaných odberových špičiek.  

V čase, kedy elektromobil stojí zaparkovaný a prakticky nepotrebuje značnú čas energie uloženej v batérii, môže tento prebytok odovzdať do elektrickej siete, aby bol pokrytý aktuálny dopyt. Opäť veľmi zjednodušene. Mám energiu, ktorú nepotrebujem, tak ju poskytnem na uspokojenie “nárazových dopytov” a keď sa situácia upokojí, tak si opäť načerpám do batérie. Neobmedzí ma to a pomáha to udržiavať stabilitu.

Samozrejme, že v praxi je to omnoho komplikovanejšie a celý tento systém si vyžaduje komplexné riadenie. Mňa ako majiteľa elektromobilu to ale nemusí vôbec zaujímať. Z môjho pohľadu je to proste výmena energie, ktorá funguje a neobmedzí ma. Asi takto nejako v základe vyzerá myšlienka pre využívanie V2G v praxi.

Pridajme obnoviteľné zdroje

Celé to má ešte jednu nadstavbu. Vyšší rozmer. Už základná stabilizácia siete je samozrejme zaujímavá, no keď do toho ešte pridáme elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov, tak sa dostávame úplne do iných sfér. Princíp vyzerá nejako takto. 

Batérii v elektromobile je úplne jedno z akého zdroja pochádza elektrická energia, ktorú prijíma. Nám to ale s ohľadom na emisie a dostupnosť jedno nie je. Máme tu veľké a ľahko prenosné batériové úložisko, tak prečo by sme to nevyužili? 

Všade tam, kde je to možné, ho “napcháme” elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov a s tou potom vieme ďalej pracovať. Skladujeme prebytok. Využívať ho potom môžeme na jazdu, alebo čo je kľúčové, odovzdať ho vieme naspäť do siete v momentoch, kedy to je vhodné. Vozidlá môžu poskytovať obnoviteľnú energiu do siete v čase, keď nie je možné vyrábať slnečnú alebo veternú energiu, napríklad počas noci alebo bezvetria.

Potrebnú techniku na to máme už tak či tak, teraz je to už len o správnom naplánovaní a využití možnosti, ktorá sa ponúka. Ešte raz pripomínam, že to celé extrémne zjednodušujem, no úplné detaily, že v pozadí je akési inteligentné skladovanie a distribúcia založená na kvantovom vyhodnocovaní či podobné formulky, nám môžu byť z pohľadu bežného používateľa ukradnuté. Dajte pokoj. Nevieme ani ako presne funguje počítač, a pritom jeho možnosti a benefity vieme využívať a oceniť. Tu je to rovnaké.

Základný pohľad na V2G | Foto: Hyundai

Keď sa z problému stáva riešenie

Na technológiu V2G sa zvykneme pozerať ako na nástroj pre dva primárne účely – vyvažovanie elektrických sietí a dekarbonizácia energetického systému vďaka tomu, že do obehu vieme dostať viac energie z obnoviteľných zdrojov. Obidva tieto účely sú celkom jasné. V tomto kontexte je ale tak trochu úsmevné, že elektromobily, na ktoré sa často ukazuje prstom ako na príčinu problémov, nakoniec môžu byť riešením….

Ešte sa na chvíľu vráťme k dvom základným pilierom. Na tých totiž potenciálne môže stáť akási strieška. Nazvime to motivačná formulka. Vyvažovanie elektrickej siete a znižovanie emisií z energetiky sú pekné veci, no pre niekoho môže byť až príliš abstraktné. Keď sa ale povie, že svojím elektromobilom môžete zarábať počas toho, ako stojí odparkovaný v garáži, tak na to už zareaguje asi viac ľudí, než pri apelovaní na verejné blaho. 

Celý tento princíp “cirkulovania elektriny” môže mať aj pozitívny finančný prínos pre jednotlivca. Elektrickú energiu skladujem v aute, do siete ju posielam keď je vysoký dopyt a ja si beriem naspäť keď je prebytok alebo pokojnejší stav. Jednoducho na štýl predám draho, kúpim lacno.

Technológia V2G sa snaží riešiť aktuálne výzvy energetického priemyslu, a to aj v kontexte nárastu elektrických vozidiel, obnoviteľnej energie či prevádzkových nákladov. Zatiaľ sa stále nachádzame na začiatku jej cesty, no ak sa aspoň trochu osvedčí, tak čoskoro by mohlo ísť o povinnú výbavu každého batériového elektromobilu podobne, ako sú bezpečnostné pásy.

V2G v skratke | Foto: Hyundai

Pripravená na budúcnosť

V2G je technológia pripravená na budúcnosť. Experimentuje sa s ňou už teraz. V praxi to ale nie je také jednoduché, ako to tu popisujem. Výroba, skladovanie a distribúcia elektrickej energie predstavujú obrovský kolos. To, že by sme do toho len tak pripojili elektromobily a naplno roztočili zázračné tri znaky V2G  je nemysliteľné. 

Chce to poriadne plánovanie, reorganizáciu súčasného fungovania, prípravu legislatívy a systematickú spoluprácu množstva strán – energetický priemysel, vlády, regulačné úrady, ale aj automobilky. Trochu by sa musel zmeniť aj prístup na strane samotných spotrebiteľov a prebehnúť musí nemalí rozvoj a digitalizácia energetických sietí. Dobrou správou je, že sa na tom už pracuje. Tou zlou, že tu je ešte stále veľa nezodpovedaných otázok, ktoré v horizonte najbližších rokov asi ani nedostanú uspokojivé riešenie.

Technológii pozornosť venuje aj viacero automobiliek. Všeobecne sa dá povedať, že každý väčší výrobca elektromobilov sleduje aj túto tému. Niektorí sú v nej však angažovanejší viac. Medzi najhlasnejšie hlasy patria asi Hyundai a KIA s elektromobilmi Hyundai IONIQ 5 a KIA EV6. Svoju pozornosť týmto smerom ale upiera aj Toyota, Porsche či prakticky celé koncerny Volkswagen a General Motors.

Menší braček V2L

Mimochodom, pri elektromobiloch sa často spomína aj technológia V2L (Vehicle-to-Load). V tomto prípade je elektrická energia z batérie využívaná na napájanie konkrétneho spotrebiča. Prostredníctvom špeciálneho adaptéra alebo priamo zabudovanej zásuvky si vieme z batérie elektromobilu napájať elektrickú gril, chladničku či iný spotrebič. Túto technológiu sme už mali možnosť otestovať –  Hyundai IONIQ 5 sme zobrali na rybačku.

16. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Jedna odpoveď na “Čo je to V2G? Zjednodušený pohľad na komplexnú technológiu budúcnosti”

  1. No neviem, ale keby som si takto denne s V2G minul jeden cyklus zo zivotnosti baterie EV kolko by mi museli platit za kwh aby som neprerobil? Nechce sa mi verit zeby mi platili 0,20e/kwh alebo este viac aby som zarobil na novu bateriu.
    Bud musia vyrazne zlacniet baterie resp.EV, alebo znacne zdraziet ele aby to malo zmysel. 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

+