MojElektromobil

Volkswagen svoju modulárnu platformu MEB pre elektromobily využíva od roku 2019, kedy zažila svoju premiéru s príchodom modelu Volkswagen ID.3. Odvtedy na nej vyrástol tucet plne elektrických modelov naprieč značkami ako Audi, Cupra, ŠKODA a Volkswagen.

Tri roky nie sú úplne dlhá doba, no už nejaký ten čas sa objavovali informácie o príprave novej koncernovej platformy SSP (Scalable Systems Platform), s ktorou sa predbežne počítalo na rok 2026 a využívať ju mali napríklad aj nové modely značky ŠKODA, vrátane ŠKODA Octavia EV. Teraz sa veci zjavne majú trochu inak.

Foto: Volkswagen

Krotí Volkswagen svoje ambiciózne plány?

V súvislosti s koncernom Volkswagen sa ešte donedávna hovorilo o dobre rozbehnutej elektrickej stratégii s nemalými investíciami a veľkými očakávaniami pre najbližšie roky. O tom, že plány sú možno až príliš ambiciózne a zaslúžili by si úpravu sa aktívnejšie začalo hovoriť po tom, čo Herbert Diess skončil na pozícii šéfa koncernu.

Prvé výraznejšie náznaky poukazujúce na odklon od pôvodnej stratégie prišli v súvislosti s projektom “Project Trinity”, v pozadí ktorého mal stáť špičkový sedan, priam rival pre elektromobily značky Tesla. Pôvodne sa v tejto súvislosti spomínali investície v objeme takmer dvoch miliárd dolárov a vybudovanej novej výrobnej fabriky v meste Wolfsburg pre spustenie v roku 2026. Avšak, portál Autocar v polovici novembra 2022 priniesol správu, že vo Volkswagene došlo k zmene.

“Project Trinity” vraj bol pozastavený a prechádza opätovným prehodnotením. Posunutý mal byť minimálne na rok 2028. Iné zdroje dokonca uvádzajú, že reálnejším termínom bude rok 2030 a v pozadí náhleho obratu stojí nový generálny riaditeľ koncernu. Vo februári 2023 sa údajne má rozhodnúť, či koncern vlastne vôbec potrebuje ďalšiu továreň (Wolfsburg je hlavné sídlo koncernu Volkswagen a obrovská výrobná fabrika tam už stojí).

Nová fabrika v meste Wolfsburg mala byť kľúčová z pohľadu spomínanej platformy SSP. Práve z tamojších výrobných liniek mali schádzať modely stojace na úplne nových základoch. Prípadné posunutie termínu by sa preto mohlo citeľnej dotknúť aj tejto oblasti.

Vylepšenie existujúceho závodu

Čerstvá tlačová správa o plánoch vo Wolfsburgu uvádza, že Volkswagen do existujúceho závodu investuje 460 miliónov €, aby tu mohol spustiť výrobu plne elektrických modelov, vrátane modelu ID.3 po facelifte. Ten má z výrobných liniek začať postupne schádzať od roku 2023. O dva roky neskôr už má výroba bežať úplne naplno.

Na rok 2026 je potom pripravovaný zatiaľ bližšie nešpecifikovaný crossover veľkostne podobný modelu ID.3. Táto novinka už bude využívať novú generáciu podvozkovej platformy MEB .

Správa dosť povrchne spomína aj projekt “Trinity” a platformu “SSP”. Na margo obidvoch uvádza, že svoje miesto majú “pevne ukotvené vo Wolfsburgu”. Čo presne to ale znamená z pohľadu načasovania je tak trochu otázne. Volkswagen prezradil aj to, že najneskôr od roku 2033 chce v celej Európe vyrábať už len elektromobily.

Prichádza nová generácia platformy MEB

To, že veci sa mohli skutočne zmeniť naznačuje aj nové ohlásenie Volkswagenu. Formálne bola ohlásená nová platforma pre elektromobily, no nejde o SSP, ale o vylepšenie pôvodnej MEB.

Koncern v tlačovej správe uvádza, že nejde o žiadnu evolúciu. MEB+ je len ďalšou generáciou dobre známej platformy MEB. Tento prístup by teda mohol poukazovať na hľadanie efektívnejších spôsobov ako elektromobily na nejaký čas posunúť o stupienok vyššie bez nutnosti masívnych investícií. Prípadne to môže byť jednoducho o tom, že koncern v pôvodnej platforme MEB ešte vidí veľký potenciál.

V každom prípade, vylepšená platforma MEB+ má priniesť novú generáciu batérií s potenciálom pre dosiahnutie 700 km dojazdu. K tomu sa pridáva nabíjací výkon 175 až 200 kW. Práve toto duo, väčší dojazd a rýchlejšie nabíjanie, sú na prvý pohľad najväčšími lákadlami.

Súčasne sa ale zachováva vysoká miera modularity, čo znamená, že pri návrhu nových elektromobilov si inžinieri budú môcť zvoliť akú veľkú batériu vlastne chcú použiť, čo sa typicky prejavuje na rozmeroch, hmotnosti či vnútornom priestore vozidiel. Vylepšenia majú v prípade MEB+ prebehnúť aj po stránke technicko-softvérového zázemia. Spomína sa napríklad zavedenie nových možností zo segmentu autonómnej jazdy.

Foto: Volkswagen

10 nových elektromobilov do roku 2026

Volkswagen pri ohlásení vylepšenej platformy uviedol, že do roku 2026 predstaví 10 nových plne elektrických modelov, vrátane cenovo dostupného elektromobil s cenovkou okolo 25 000 €! Jedným dychom ale dodal, že počíta aj s kategóriou prémiových a vysokovýkonných modelov, aby si mohol vybrať skutočne každý.

8. decembra 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+