MojElektromobil

Elektromobily Tesla už nemôžu využívať zamestnanci štátnych orgánov a armáda v Číne. Kamery a dáta, ktoré Tesla zbiera, majú byť hrozbou národnej bezpečnosti.

Čína s okamžitou platnosťou (včera) zakázala používanie elektromobilov americkej značky Tesla čínskymi štátnymi úradmi, armádnymi zložkami. Na tento krok čínskej vlády upozorňuje portál The Wall Street Journal. Nemôžu ich používať ani dôležité štátne podniky a to na pracovné, ani na súkromné účely.

Systém autonómnej jazdy - zorné pole interiérovej kamery (Foto: Teslarati)
Zorné pole interiérovej kamery (Foto: Teslarati)

Hlavným problémom sú kamery

Hlavným dôvodom je podľa zdrojov Wall Street Journal fakt, že elektromobily Tesla dokážu permanentne nahrávať záznamy na svojich osem externých kamier, získať prístup ku kontaktom používateľa v ich mobilnom telefóne a zhromažďovať dáta o tom, kde a kedy sa vozidlá nachádzajú. Majú podozrenie, že by tieto dáta mohla Tesla odosielať do USA a poskytovať tamojším vládnym agentúram.

Modely Tesla Model 3 a Y majú okrem exteriérových kamier aj jednu interiérovú kameru. Vonkajšie kamery Tesly využíva asistenčný systém Autopilot, interiérovú kameru používajú len Tesly majiteľov v programe Tesla FSD Beta.

Interné pravidlá o nahrávaní

Portál Electrek upozorňuje, že nejde o veľký problém. Podozrenie zo zneužitia záznamov kamier Tesly vzniklo hlavne v jednej z vojenských základní. Tá vydala rozkaz, aby pracovníci základne neparkovali elektromobily Tesla v areáli základne a v bytových komplexoch armády.

Ide o interné pravidlá armády o nahrávaní videozáznamov na základni. Podobné pravidlá má aj americká armáda na svojich základniach a pravdepodobne aj armády iných štátov. Kamery Tesiel boli problémom dokonca aj pre americké policajné zbory, ktoré majú podobné interné pravidlá pre nahrávanie ako čínska armáda.

Elektromobily Tesla v Číne - Fabrika Giga Šanghaj (Foto: Tesla)
Tesla Giga Šanghaj (Foto: Tesla)

Elektromobily Tesla v Číne

Predaj a používanie Tesiel ostatným zákazníkom nebolo zakázané. Čínsky trh je pre Teslu mimoriadne dôležitý a zároveň elektromobily Tesla v Číne si získali obrovskú popularitu. Model 3 je aktuálne druhý najpredávanšjší elektromobil v krajine, hneď po mini elektrickom vozidle HongGuang Mini EV, ktoré stojí v prepočte okolo 4 000 eur.

Tesla má veľkú výrobnú fabriku v Šanghaji, ktorá je unikátom v čínskom podnikateľskom prostredí. Zaákony čínskej komunistickej vlády umožňujú zahraničným výrobcom stavať fabriky výhradne v spojení s domácim podnikom. Fabrika Tesly v Šanghaji (Giga Shanghai) je jedinou fabrikou v Číne, ktorú 100% vlastní zahraničný majiteľ. Napriek tomu, že v Číne je množstvo domácich výrobcov elektrických vozidiel, modely značky Tesla sú zatiaľ vo svojom segmente jedny z najobľúbenejších.

tesla model 3 sr+ kamera

Musk sa vyjadril jasne

Prezident čínskej ľudovej republiky Li Xinping stále vo väčšej miere zakazuje používanie zahraničných technológií. Tento krok voči Tesle môže byť aj odpoveďou Číny na americký zákaz používania zariadení Huawei v USA. Washington zakázal používanie produktov Huawei Technologies v USA kvôli podozreniam zo špionáže a označil túto čínsku firmu takisto ako hrozbu pre národnú bezpečnosť.

Musk evidentne už o probléme vie a reagoval naň verejne vo videohovore na konferencii China Development Forum (čínske rozvojové fórum). Jasne povedal, že Tesly nebudú používané na špionáž a že firme záleží na ochrane súkromia a štátnych tajomstiev. Záznamy z kamier Tesly sú odosielané do centrály Tesly v USA, avšak sú používané výhradne na vylepšovanie systému Autopilot a Tesla Full Self-Driving.

 

 

22. marca 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+