MojElektromobil

V Bratislave sa včera uskutočnila odborná konferencia s názvom „Vodíková budúcnosť Slovenska,“ kde Slovensko potvrdilo pozitívny postoj k vodíku a vodíkovej technológii. Vodík a jeho podpora je preto jednou z priorít a Slovensko plánuje celý rad opatrení, ktoré by rozvoj vodíka mali urýchliť.

V pláne sú dotácie na kúpu vodíkových áut, budovanie vodíkových čerpacích staníc či dokonca nákup celej flotily vodíkových autobusov pre jedno okresné mesto. Potvrdil to minister Hospodárstva Slovenskej republiky, Richard Sulík, na tlačovej konferencii po skončení odbornej konferencie. Podľa slov ministra je dôležité skončiť s podporou uhlia ako zdroja energie a postupne sa zamerať na vodíkové technológie.

Treba byť opatrní

Veľká šanca pre Slovensko – aspoň tak je tento nový cieľ prezentovaný. Podobný názor má aj Maroš Šefčovič, podpredseda Európskej komisie pre medzi-inštitucionálne vzťahy a strategický výhľad: “Vodík by mohol pokryť už do roku 2030 až 24 % celosvetového dopytu po energiách a jeho predaj by mal priniesť až 630 miliárd eur ročne.” Minister Hospodárstva zase označuje vodík ako palivo budúcnosti: Ak to spoločne uchopíme, je to veľká šanca pre Slovensko. Vodíkové technológie sú na začiatku svojho cyklu a ich odpadovým produktom je len voda. Tým by sa mohlo Slovensko priblížiť požadovaným cieľom Európskej komisie do roku 2050 o uhlíkovej neutralite.”

slovensko vodík podpora maroš šefčovič
Zdroj: MHSR

Zdá sa ale, že Richard Sulík je rovnako presvedčený o budúcnosti vodíka ako je skeptický k budúcnosti batériových elektrických vozidiel. Na včerajšej tlačovej konferencii bol s týmto názorom opatrnejší: „Nikto nejde zakazovať elektrické autá a nabíjačky, práve naopak. Chceme súťaž konceptov. Nech firmy súťažia a čo bude najlepšie, čo sa presadí, to budeme používať,“ dodal. Podpora vodíka zo strany Slovenska bude pozostávať z celého balíka opatrení. Jeho súčasťou má byť napríklad budovanie čerpacích staníc na vodík či dokonca dotácie na kúpu vodíkových áut.

Flotila autobusov

Plán bude obsahovať až 14 možných opatrení, ktoré však v plnej miere predstavia neskôr. Veríme, že dotácie na vodíkové autá neprídu v najbližších mesiacoch a ide skôr o pohľad do ďalekej budúcnosti. Jedno z opatrení však hovorí o pilotnom projekte, v rámci ktorého chcú jednému vybranému okresnému mestu na Slovensku zaobstarať celú flotilu autobusov na vodíkový pohon. Táto investícia má byť zdrojom cenných skúseností pre ďalší rozvoj.

Forbes: Toto je dôvod, prečo nie je vodík budúcnosťou elektrických áut

V súčasnosti na Slovensku nestojí ani jedna čerpacia stanica na vodík a rovnako tak sa nepredáva žiadne auto, ktoré by dokázalo jazdiť na tento typ paliva. Batériové elektrické vozidlá majú minimálne v súčasnosti výrazný náskok pred vodíkovými autami a infraštruktúrou čerpacích staníc na vodík. Prevádzkovať elektromobil na Slovensku už nie je zásadný problém vďaka stále rastúcej sieti nabíjacích staníc. Aj keď má ešte veľké medzery a určite potrvá niekoľko rokov, kým sa ich počet bude aspoň čiastočne približovať počtu čerpacích staníc na fosílne palivo.

slovensko vodík podpora richard sulík
Zdroj: MHSR

Už teraz sa ale na Slovensku nachádza niekoľko desiatok rýchlonabíjacích staníc a pravidelne sú budované nové. S pomalšími nabíjacími stanicami na striedavý prúd je situácia, samozrejme, ešte lepšia. Minulý rok ich budovanie podporilo aj Ministerstvo Hospodárstva a začiatkom tohto roka bola spustená druhá výzva na predkladanie žiadostí. Toto druhé kolo ale nakoniec zrušili po prepuknutí pandémie koronavírusu. Sme teda zvedaví a budeme pozorne sledovať, či nakoniec príde k jeho obnoveniu. Zároveň dúfame, že druhé kolo dotácií na nákup elektromobilov príde skôr ako prvé kolo dotácií na nákup áut s vodíkovým pohonom.

Špecifické využitie

Vyjadrenie poskytol aj Ján Weiterschutz z Národnej vodíkovej asociácie Slovenska: „Budúcnosť automobilového priemyslu vidíme v synergii medzi elektromobilmi a vodíkovými autami. Batériové autá sú vhodnejšie na kratšie a vodíkové na dlhšie vzdialenosti. Technické výhody vodíka sa teda zatiaľ ukazujú skôr v ťažšej a dlhšej doprave.” Takýto postoj k vodíkovej technológii je v súčasnosti bližší k tomu, čo v skutočnosti plánujú viaceré automobilky po celom svete. Totiž, mnohí výrobcovia áut od ďalšieho vývoja vodíkových technológií upustili a momentálne sa plne zameriavajú na batériové elektrické autá.

slovensko vodík podpora
Zdroj: MHSR

Príkladom je napríklad Volkswagen, ktorý ukončenie snahy o presadenie vodíka oficiálne potvrdil začiatkom tohto roka. Firma totiž v horizonte najbližších desiatich rokov nevidí vodík ako dostatočne konkurenčne schopný. Podobný názor má aj Daimler, ktorý na vývoji vodíkových technológií pracoval viac ako 30 rokov. Hlavným dôvodom pre prehodnotenie investícií mala byť dvojnásobná cena vozidiel oproti klasickým elektromobilom. Ide pritom o firmu, ktorá aj vyrobila niekoľko stoviek kusov vodíkových vozidiel – GLC F-Cell. Daimler ale vodík úplne neodpísal, nakoľko sa spoločne s Volvom pustili do vývoja palivových článkov pre ťažšie nákladné vozidlá.

V Nórsku zatvárajú 5 zo 7 vodíkových čerpacích staníc. Má vodík budúcnosť?

Rovnako k tomu pristupuje aj BMW, ktoré využitie vodíka vidí v nákladnej či verejnej doprave. Taktiež má mať veľký potenciál v ťažkom priemysle, lietadlách a lodnej preprave. Slovensko má k podpore vodíka pomôcť aj odborne, a to výskumným centrom: „Pôjde o centrum s celoslovenskou pôsobnosťou, v ktorom sa bude integrovať potenciál všetkých výskumných inštitúcií. Slovensko sa aj vďaka Košiciam stalo jednou z krajín, ktoré rozbiehali v EÚ vodíkové technológie. Chceme skĺbiť záujem politiky, praxe a vedy, výskumu a vývoja,” informoval profesor Juraj Sinay.

Náš tip
Budúcnosť je vodík! …alebo? Výhody a nevýhody elektromobilov, hybridov, vodíku a CNG | VIDEO
17. júla 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+