MojElektromobil

Viaceré automobilky sa výrobe vodíkových áut stavajú chrbtom, no platí to najmä pri vozidlách pre osobnú dopravu. Vodíkové palivové články však môžu mať reálne využitie v nákladnej doprave. Podobne to vidia aj firmy Volvo Group a Daimler Truck AG, ktoré sa práve spojili pre výstavbu podniku na sériovú výrobu palivových článkov.

Doslova len pred pár týždňami preletela svet správa, že Daimler končí s vývojom áut na vodík. Dôvodom má byť príliš vysoká cena. Len týždeň predtým sme vám priniesli správu o tom, ako sa vodíkový pohon nepozdáva ani Porsche. Jasnú stopku mu dal Volkswagen, no už v januári tohto roka. Na druhú stranu, ABB oficiálne hovorí o vývoji vodíkových palivových článkov pre zaoceánske lode. Práve v tejto oblasti je využitie vodíkovej technológie najpravdepodobnejšie, čo môže potvrdzovať aj aktuálne spojenie dvoch veľkých hráčov na trhu.

Jasný cieľ zelenej dopravy

Spoločnosti Volvo Group a Daimler Truck AG idú za spoločným cieľom trvalo udržateľnej dopravy a CO2 neutrálnej Európy do roku 2050. Obe firmy teraz podpísali predbežnú a nezáväznú dohodu o založení spoločného podniku, ktorého cieľom má byť vývoj, výroba a následná komercializácia palivových článkov na vodík. Tie majú byť využívané v ťažkých úžitkových vozidlách a ďalších oblastiach. V novej spoločnosti majú rovnaký, teda 50 % podiel. Daimler sa do podniku rozhodol presunúť všetky činnosti z oblasti palivových článkov.

K založeniu nového podniku sa Martin Daum, predseda predstavenstva spoločnosti Daimler Truck AG a člen predstavenstva spoločnosti Daimler AG, vyjadril nasledovne: „Preprava a logistika udržujú svet v chode a zároveň potreba prepravy ďalej rastie. Skutočná CO2 neutrálna preprava sa dosiahne iba prostredníctvom elektrického pohonu, pričom energia bude pochádzať z dvoch zdrojov: buď z akumulátorov alebo premeny vodíka na elektrinu vo vozidle.

Palivové články sú zásadným riešením pre použitie v ťažkých nákladných vozidlách pre diaľkovú prepravu.“ Daum zdôrazňuje význam vodíkovej technológie v tomto type dopravy a ďalej dodáva: „Partnerstvo s Volvo Group je míľnikom v prinášaní nákladných vozidiel a autobusov s palivovými článkami na naše cesty.

daimler volvo palivove clanky vodik motor

Spájanie urýchľuje a znižuje náklady

Martin Lundstedt, prezident a CEO Volvo Group, taktiež hovorí o vodíkových palivových článkoch ako o kľúčovej technológii pre udržateľnú dopravu: „Elektrifikácia cestnej nákladnej dopravy je kľúčovým prvkom pri realizácii tzv. Green Deal, ktorá predstavuje CO2 neutrálnu Európu a v konečnom dôsledku aj CO2 neutrálny svet,“ vysvetľuje v úvode. „Použitie vodíka ako nosiča zelenej energie na pohon elektrických nákladných vozidiel na veľké vzdialenosti je vynikajúcim doplnkom k vozidlám s elektrickým pohonom s akumulátorom a obnoviteľným palivám. Skúsenosti oboch spoločností v tejto oblasti urýchlia vývoj. Je to prospešné pre našich zákazníkov aj pre spoločnosť. Založením tohto spoločného podniku jasne dokazujeme, že veríme v palivový článok poháňaný vodíkom pre úžitkové vozidlá.

Martin Lundstedt zdôrazňuje aj ďalší problém, ktorý je nutné postupne vyriešiť:  „Aby sa však táto vízia stala realitou, musia vývoj podporovať aj ďalšie spoločnosti a inštitúcie, v neposlednom rade je potrebné budovanie palivovej infraštruktúry.“ V oficiálnom vyjadrení sa taktiež spomína fakt, že spoločným úsilím dokážu urýchliť proces uvedenia systémov palivových článkov na trhoch v oblastiach, kde je potrebné prekonávať dlhé vzdialenosti.

Aj keď je cieľ ešte vzdialený, jasnou víziou je priniesť sériové ťažké úžitkové vozidlá s takýmto typom pohonu. Oficiálna správa ale nevylučuje jeho prípadné využitie aj v ďalších oblastiach: „Do rozsahu pôsobnosti nového spoločného podniku sú tiež zahrnuté ďalšie prípady použitia v automobilovom priemysle ako aj mimo neho.“

12. mája 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+