MojElektromobil

Toyota sa v oblasti vodíkového pohonu púšťa do ďalšieho zaujímavého experimentu. Na rozdiel od klasického použitia vodíkových palivových článkov, ktoré našli uplatnenie aj v elektromobile Toyota Mirai, to teraz skúša s vodíkovým spaľovacím motorom.

Experimentálny “vodíkový motor” vychádza z klasického piestového motoru, akurát v ňom po náležitých úpravách vstrekovacieho systému dochádza k spaľovaniu stlačeného vodíka v kombinácii so vzduchom. 

Toyota uvádza, že okrem momentu kedy počas jazdy prebieha spaľovanie zanedbateľného množstva motorového oleja, nedochádza k produkcii žiadnych emisií CO2. Spaľovanie vodíka v porovnaní s benzínovými motormi navyše prebieha rýchlejšie, čo sa má podpísať na nižšej reakčnej dobe.

Náročný test

Vodíkový trojvalec bude osadený v závodných vozidlách motošportu vychádzajúcich z modelu Toyota Corolla Sport. Naplno bude otestovaný počas 24-hodinových vytrvalostných pretekov Super Taikyu Series 2021, ktoré prebehnú v termíne 21. až 23. mája.

Japonská automobilka si od testu v náročnom prostredí vytrvalostného motošportu sľubuje skutočne veľa. Jednak ide o jasnú propagáciu vodíkovej technológie pre oblasti motorizmu, no súčasne týmto spôsobom získa neoceniteľné dáta pre ďalšie smerovanie svojho vývoja.. 

Hľadanie nových možností

Toyota chce zužitkovať svoje doterajšie skúsenosti a know-how, aby vodíkové autá, ale aj celú technológiu, posunula o stupienok vyššie. V praxi vysiela jasnú správu, že ako automobilka, na rozdiel od konkurencie, vodík stále považuje za palivo budúcnosti.

Spomínaný vodíkový motor otvorene označuje za produkt, ktorý sa nachádza vo fáze vývoja, preto je len veľmi ťažko možné hovoriť o jeho príprave na reálne nasadenie. Skôr sa na to skutočne treba pozerať ako na hľadanie ďalších možností ako vylepšiť vodíkový pohon. Aké závery prinesie náročná jazda na závodnom okruhu sa dozvieme až časom.

Začiatkom apríla sa ako prvé vodíkové auto na Slovensko dostal práve model Toyota Mirai. Nateraz ide o skutočný unikát, no je celkom možné, že už čoskoro sa situácia dosť zmení. Do ponuky by sa teoreticky mohol dostať model Hyundai Nexo, no v celom kontexte je dôležitejšie skôr to, že pripravená je národná vodíková stratégia.

Náš tip
Minister Sulík pózuje pred vodíkovým elektromobilom: „Národná vodíková stratégia je hotová“
27. apríla 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+