Volvo EX30 je prvým výlučne elektrickým modelom značky, ktorý vyrástol takpovediac na čistom liste papiera. Cieľom bolo rozšíriť ponuku o vozidlo určené do mesta a Volvo očakáva, že EX30 bude najpredávanejším modelom v jeho portfóliu. To možno považovať za reálne, pretože hneď po jeho uvedení na trh značka Volvo dosiahla v marci 2024 rekordné predaje. Ako celok narástli o takmer štvrtinu s tým, že na celkovom predaji značky mali elektromobily podiel až 23 %.
Hracie pole mu síce výrobca vymedzuje predovšetkým na území mesta, no s väčšou baterkou je taktiež plne použiteľné aj na výlety mimo mesta. Volvo má ambíciu menším elektromobilom osloviť jednak mladšiu klientelu, ale aj vyplniť prázdne miesto po ukončení výroby kompaktných modelov C30, resp. neskôr V40.
Volvo EX30 môžete mať za 494 € mesačne. Ponuka platí pre podnikateľské subjekty.
Najväčší rozdiel v rozmeroch je v dĺžke a výške. Zatiaľ čo na dĺžku je nové EX30 kratšie o viac než 13 centrimetrov, rovnakých 13 centimetrov naopak narástlo do výšky. Tento fakt predznamenáva, že aj posed v novom elektromobile bude skôr kolmejší a vyšší v porovnaní s hatchbackom V40. To podčiarkuje aj odlišná svetlá výška, Volvo EX30 je tak so svojimi 177 milimetrami o takmer 4,5 centimetra vyššie od vozovky.
Zaujímavá je aj technická spriaznenosť s jeho koncernovým súrodencom. Pod čínsky koncern Geely totiž okrem Volva patrí aj výrobca elektromobilov Zeekr, pri čom jeho model Zeekr X uvedený na trh na jar 2023 zdieľa veľké množstvo prvkov s novým Volvom EX30.
Ten sa však zatiaľ na Slovensku nepredáva, nájdeme ho len na trhoch západnej Európy. Ponúka sa s rovnakým pohonným ústrojenstvom ako v prípade Volva, avšak len v kombinácii s väčším z dvojice akumulátorov.
Volvu tak zostáva v rukách tromf v kategórii mestských elektromobilov a so štýlovým vozidlom za zaujímavú cenu má naozaj čo ponúknuť. Ako hodnotíme jednotlivé aspekty novinky vám zodpovie test Volvo EX30.
Test Volvo EX30: Karoséria a jazdné vlastnosti
Ako je pre súčasne Volvá typické, dizajnu karosérie dominujú ostré hrany. Napriek tomu však možno model EX30 považovať za pioniera nového dizajnového jazyka, ktorý bude zdieľať aj s ďalšími modelmi ako napr. veľké SUV EX90 či veľký sedan ES90 (názov zatiaľ nebol oficiálne potvrdený).
Na prednej časti tak stále nájdeme „Thorovo kladivo“ v podobe predných svetlometov, ostatné línie sú však úplne odlišné. Keďže ide o čistý elektromobil, zmizla aj nasávacia mriežka prednej masky, logo automobilky je osadené do hladkej plochy.
Výrobca sa pohral aj s dizajnom zadnej časti, tradičné zvislo orientované svetlá sú v novom EX30 rozdelené do dvoch dizajnových blokov. Zatiaľ čo vrchná časť je prepojená so zadným sklom, spojlerom a strechou, spodná časť integrujúca brzdové, smerové aj cúvacie svetlá je prepojená horizontálnou líniou do akéhosi obdĺžnika.
Napriek tomu, že zadné sklo svojimi rozmermi pôsobí byť veľmi malé, vďaka pravidelnému tvaru nijako výrazne neobmedzuje výhľad dozadu. Zaujímavým prvkom je otváranie veka batožinového priestoru, jeho tlačidlo je totiž schované vo vrchnej z dvojice horizontálnych čiernych líšt na zadnej časti, nachádza sa približne v strede nad nápisom Volvo.
Volvo EX30 nepochybne upútava pohľady najmä svojim dizajnom, ktorý je veľmi moderný, no zároveň nadčasový. Obdiv od viacerých osôb si opakovane vyslúžili bezrámové vonkajšie spätné zrkadlá.
Po stránke jazdných vlastností ide o typický elektromobil, nízko položené ťažisko sa odzrkadľuje v menších náklonoch karosérie. Dlhý rázvor s krátkymi prevismi zase pomáha stabilite v priamom smere aj pri prejazde zákrutami.
Keďže ide o menšie auto s relatívne veľkými diskami, nízkym profilom poriadne nahustených pneumatík a zároveň vyššou hmotnosťou, komfort pri prejazde nerovností typických pre slovenské cesty nie je prvotriedny. V tejto kategórii však nejde o nič nezvyčajné a nemožno to považovať za slabinu daného modelu.
Naopak riadenie je veľmi ľahké, čo ocenia nielen dámy pri manévrovaní v meste. Spolu s kompaktnými rozmermi a kolesami takpovediac v rohoch karosérie ide o naozaj príjemného spoločníka do mesta – čo malo byť aj cieľom tohto elektromobilu.
Test Volvo EX30: Interiér a batožinový priestor
Jedinečný štýl sa pretavil aj do interiéru, ktorý je nanajvýš minimalistický. Palubná doska je posadená nezvyčajne nízko aj voči spodnej hrane čelného skla, zároveň je aj značne dlhá.
Jej dĺžka spolu s relatívne krátkymi dverami sťažujú vstup najmä na miesto vodiča v prípade, že je vyššej postavy (autor meria 190 cm). V nadväznosti na umiestnenie pedálov, ktoré sú taktiež dosť vzadu to znamená, že vyšší vodič si musí sedadlo posunúť vzad a za neho si už pohodlne nikto nesadne. To, že auto bolo navrhnuté pre menšie osoby vidno aj na dĺžke lakťových opierok vo výplniach dverí, ktoré sú kvôli krátkym predným dverám relatívne krátke a tak pri sedadle posunutom vzad na ne osoba nemusí dosiahnuť.
Samotné predné sedadlá sú už tradične veľmi ergonomické, ako býva pri Volve zvykom. Ich poťahový materiál však nemusí sadnúť každému, čierna eko koža pripomína skôr hrubý pogumovaný povrch.
Zaujímavé riešenie prináša lakťová opierka, ktorá nie je prepojená so stredovou konzolou, čo umožňuje napríklad presadnúť z miesta spolujazdca na pozíciu vodiča či naopak, a to bez nutnosti opustiť vozidlo.
Jej vnútorný box je navyše vysúvateľný v dvoch polohách – úplne alebo do polovice. Plochá „forma“ na držanie nápojov sa dá zasunúť úplne, čím box dostane voľný otvor. Trochu však zamrzí použitie len dvoch ovládačov na otváranie okien, aj to na dosť nešťastnom mieste. Vodič s dlhšou rukou si pri manipulácii s nimi ide vykĺbiť zápästie.
Krásnym doplnkom sú kovové vnútorné kľučky vyúsťujúce do lišty, nielen samotný materiál ale aj kvalita spracovania je vyslovene na luxusnej úrovni.
Batožinový priestor Volvo EX30 poskytuje v základnej konfigurácii objem 318 litrov, po sklopení zadných sedadiel je možné kufor zväčšiť až na 904 litrov. Praktickým prvkom je grafika na plastovom obložení zadného skla, ktorá informuje o rozmeroch pri rozličnom usporiadaní. Dozviete sa tak, aký veľký predmet sa doň zmestí.
Miesto pod prednou kapotou vypĺňa predný batožinový priestor (tzv. frunk). Ten má síce objem iba 7 litrov, na prepravu drobných predmetov ako nabíjací kábel však poslúži spoľahlivo. Vtesnať originálny kábel s rozmernými konektormi do tak malého miesta je však celkom náročné a vyžadovalo to niekoľko pokusov, klasické pekné zmotanie neumožnilo zatvoriť jeho veko.
Volvo EX30: Infotainment a asistenčné systémy
Aj v prípade displejov na palube Volvo zvolilo netradičnú cestu. Zjavne inšpirované Teslou sa rozhodlo pre sústredenie všetkých dôležitých dát do jednej obrovskej obrazovky, čiže centrálny displej infotainmentu v sebe integruje aj digitálny prístrojový štít. Jeho absencia by ničomu nevadila keby sa dalo priplatiť aspoň za head-up displej, bohužiaľ ani ten však novinka neponúka.
Spolu s veľkým množstvom informácii zobrazovaných na malej ploche ďaleko od zorného poľa vodiča tak toto riešenie nepovažujeme za najšťastnejšie. Odozva však je celkom rýchla, veľkú pochvalu si Volvo zaslúži za služby Google integrované v navigácii.
Základné funkcie ako napríklad nastavenie hlasitosti či klimatizácie by si skutočne zaslúžili vlastné fyzické tlačidlá. Napriek obrovskej obrazovke sú jednotlivé položky aj po rozbalení malé, a triafať sa do dotykového displeja na rozbitých slovenských cestách privádza človeka do zúrivosti, keď v záujme aspoň akého-takého sledovania premávky 5+ krát za sebou ťukne inam než potreboval.
Toto riešenie je vyslovene nebezpečné a pre vykonanie akejkoľvek zmeny odporúčame úplne zastaviť vozidlo, alebo v prípade možnosti požiadať spolujazdca o jeho vykonanie. Perličkou je nastavovanie vzdialenosti adaptívneho tempomatu, ktorý sa pri každom naštartovaní resetuje do východiskového stavu, no na jeho prestavenie potrebujete vykonať niekoľko presných klikov na dotykovej obrazovke niekde pri kolenách spolujazdca. Samotné fungovanie adaptívneho tempomatu je však na solídnej úrovni, elektromobil pracuje plynulo a spoľahlivo.
Rozpačito naopak fungujú dotykové tlačidlá na volante, ktoré väčšinou síce vnímajú váš dotyk či stlačenie, no reagujú naň veľmi sporadicky. Volant samotný je síce netradične malý a hranatý, drží sa však dobre a na manévrovanie postačuje.
Pohonné ústrojenstvo
Vozidlo je k dispozícii v troch verziách, tú základnú výrobca profiluje vyslovene do mesta. Dve úrovne výkonu sa kombinujú s dvomi druhmi pohonu a dvomi typmi akumulátorov. V prípade základu hovoríme o zadokolke s výkonom 200 kW (272 koní) a 51 kWh batériou. Rovnakým výkonom a pohonom zadných kolies disponuje aj verzia „Single Motor Extended Range“ so 69 kWh batériou, ktorou bolo vybavené testované vozidlo.
Vrcholom ponuky je variant „Twin Motor Performance“, ktorá pridáva predný elektromotor s výkonom 115 kW (156 k) poháňajúci prednú nápravu. Táto verzia s pohonom 4×4 a systémovým výkonom 315 kW (428 koní) je dostupná výhradne s väčším z dvojice akumulátorov.
Tento variant dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy, jednomotorové verzie to zvládajú za slušných 5,3 s (Extended Range), resp. 5,7 s (základná verzia). Maximálna rýchlosť je v prípade všetkých verzii obmedzená na 180 km/h.
Ťažko si však predstaviť, že by niekomu vo vozidle tejto triedy nestačilo 272 koní dostupných okamžite a prakticky hocikedy. Dynamika auta je nadpriemerná a poteší aj solídna výkonová rezerva pri predbiehaní.
Potešila by možnosť dávkovania rekuperácie prostredníctvom pádiel pod volantom. K dispozícii je aj funkcia „one pedal drive“, bohužiaľ maximálna úroveň rekuperačného brzdenia nie je až tak výrazná ako napríklad pri Hyundai. Najmä pri hustejšej premávke je teda aj tak nutné používať brzdový pedál.
Test Volvo EX30: Batéria a nabíjanie
Vozidlo sa ponúka s dvomi typmi akumulátorov – tie sa nelíšia len kapacitou, ale aj technológiou. 69 kWh (využiteľná kapacita 64 kWh) batéria v testovanom vozidle využíva katódu NMC (nikel-mangán-kobalt), vozidlo je však k dispozícii aj s menšou LFP batériou (51 kWh) s maximálnym nabíjacím výkonom 134 kW.
Pre 69 kWh akumulátor výrobca udáva maximálny výkon DC nabíjania až 153 kW, vozidlo je zároveň vybavené 22 kW palubnou nabíjačkou (štandard pre výbavový stupeň Ultra). Pri DC rýchlonabíjaní výrobca sľubuje nabitie z 10 na 80 % SoC už za 26,5 minúty.
Nabíjacia krivka
Nabíjacia krivka na verejnej nabíjacej stanici s maximálnym výkonom 200 kW (išlo o jediné pripojené vozidlo) nás úplne nepotešila. Napriek predchádzajúcej jazde po diaľnici a nastavení nabíjacej stanice ako cieľ navigácie (za účelom predohrevu) evidentne batéria nebola dostatočne predohriata.
Pozvoľný nástup nabíjacieho výkonu by sa dal vysvetliť chladnejším počasím počas testu v marci (cca. 12 stupňov Celzia), horšie však bolo, že krivka vrcholí už na 128 kW pri cca. 40 percentách stavu nabitia batérie (SoC). Následne už prudko klesá na hodnoty okolo 70 kW, avšak až do cca. 80 % SoC sa pohybuje v okolí stále zmysluplných 60 kW.
Naopak nad 85 % SoC už vozidlo nemá zmysel ďalej nabíjať na rýchlonabíjačke, keďže nabíjací výkon dosahuje hodnoty AC nabíjania, vozidlo sme odpojili pri 90 percentách nabitia. Referenčné nabíjanie z 20 na 80 percent SoC trvalo približne 29 minút.
Počas nášho testovacieho nabíjania z 19 na 90 % sa dojazd elektromobilu zvýšil zo 47 km na 218 kilometrov. Dodatočných 171 kilometrov dojazdu sa nabilo za 45 minút, čo je skôr podpriemerná hodnota.
Test Volvo EX30: Spotreba a dojazd
Miernym sklamaním bola aj spotreba, ktorú sme vzhľadom na marcový test merali pri vonkajšej teplote 4 stupne Celzia, prvý test odzrkadľuje bežný denný režim v podobe referenčného 30 km okruhu z Bratislavy cez okolité obce a naspäť do mesta. V tomto prímestskom režime vozidlo dosiahlo spotrebu 16,7 kWh / 100 km. Tempo bolo na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, teda približne 50 km/h v obci a 90 km/h mimo obce, jazdný štýl plynulý. V takomto jazdnom režime by sa reálny dojazd mohol pohybovať na úrovni približne 380 kilometrov, čiže aspoň trochu sa priblížiť k výrobcom udávanej hodnote dojazdu 475 kilometrov.
Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024 - zimné pneu | |||
---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Teoretický el. dojazd | Vonkajšia teplota |
Citroen ë-C4 X | 11,2 kWh / 100 km | 413 km | 12 °C |
Fiat 600e | 11,3 kWh / 100 km | 450 km | 12 °C |
MG4 Electric Elegance | 11,7 kWh / 100 km | 527 km | 11 °C |
Hyundai Ioniq 6 Premium | 11,8 kWh / 100 km | 627 km | 10 °C |
Škoda Enyaq 85 | 12,9 kWh / 100 km | 597 km | 7 °C |
Jeep Avenger | 13,1 kWh / 100 km | 387 km | 7 °C |
Volkswagen ID.7 Pro | 13,7 kWh / 100 km | 562 km | 5 °C |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 13,8 kWh / 100 km | 558 km | 7 °C |
Hyundai Kona Electric | 14,2 kWh / 100 km | 461 km | 12 °C |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 15,1 kWh / 100 km | 510 km | 12 °C |
Kia EV6 GT | 15,3 kWh / 100 km | 474 km | 21 °C |
BMW i5 M60 xDrive | 15,8 kWh / 100 km | 514 km | 10 °C |
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC | 15,8 kWh / 100 km | 573 km | 12 °C |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 4 °C |
Cupra Tavascan 4Drive | 16,0 kWh / 100 km | 481 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 416 km | 7 °C |
Mercedes-Benz EQE 350 SUV 4MATIC | 16,0 kWh / 100 km | 566 km | 15 °C |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 16,7 kWh / 100 km | 383 km | 4 °C |
Mercedes-Benz E 300 de 4MATIC | 18,0 kWh / 100 km | 108 km (Plug-in hybrid) | 16 °C |
Renault Kangoo EV45 | 18,4 kWh / 100 km | 245 km | 8 °C |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 23,3 kWh / 100 km | 94 km (Plug-in hybrid) | 10 °C |
Spotreba na diaľnici však zodpovedá konkurencii, s hodnotou 21,9 kWh / 100 km pri tempomatových 120 km/h sa dostávame tesne pod úroveň Mercedesu EQA s podobným výkonom, ktorý však navyše disponoval pohonom 4×4. Niekde v tomto pásme je aj optimum cestovnej rýchlosti, pretože nad tempom 130 km/h už spotreba rastie neúmerne rýchlejšie. Na letných pneumatikách sa tak bude reálny dojazd po diaľnici pohybovať niekde okolo 300 kilometrov, čo je na vozidlo tejto kategórie ľahko nadpriemerná hodnota.
Porovnanie diaľničnej spotreby 2024 | ||||
---|---|---|---|---|
Vozidlo | Spotreba | Trasa | Vonkajšia teplota | Poznámka |
Porsche Taycan | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-27 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Tesla Model 3 Performance | 18,8 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 24-31 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Fiat 500e | 18,9 kWh / 100 km | Bratislava-Dunajská Streda a späť | 17 °C | Tempomat 120 km/h |
BMW i4 xDrive40 | 19,2 kWh / 100 km | Bratislava-Nitra a späť | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro Tourer | 19,2 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 25 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Ioniq 6 | 19,5 kWh / 100 km | Senec-Piešťany a späť | 7-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW iX2 | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 21,0 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 10-11 °C | Tempomat 120 km/h |
MG Cyberster AWD | 21,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 7-8 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 60 | 21,1 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 14-17 °C | Tempomat 120 km/h |
Tesla Model S Plaid | 21,3 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Škoda Enyaq 85 | 21,4 kWh / 100 km | Bratislava-Budapešť a späť | 7-13 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID.7 Pro | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Škoda Enyaq Coupé 85x | 21,5 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina a späť | 10-15 °C | Limit 110 + 130 km/h |
MG4 Electric Elegance | 21,6 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Porsche Macan 4 | 21,7 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 5-6 °C | Tempomat 120 km/h |
Volvo EX30 Single Motor Long Range | 21,9 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 14 °C | Tempomat 120 km/h |
Mini Countryman SE ALL4 | 22,0 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 22 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC | 22,4 kWh / 100 km | Kúty-Bratislava | 12 °C | Tempomat 120 km/h |
Hyundai Kona Electric | 22,7 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 17-19 °C | Limit 110 + 130 km/h |
BMW i5 M60 xDrive | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 7-8 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Audi Q6 e-tron quattro | 23,8 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 24-33 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Ssangyong Torres EVX | 24,1 kWh / 100 km | Diaľnica D4 | 20 °C | Tempomat 120 km/h |
Volkswagen ID. Buzz Pro | 24,2 kWh / 100 km | Bratislava-Malacky a späť | 16 °C | Tempomat 120 km/h |
Mercedes-Benz eSprinter 420 Long Pro | 28,0 kWh / 100 km | Piešťany-Senec | 17 °C | Tempomat 95 km/h (N2) |
Renault Kangoo EV45 | 29,1 kWh / 100 km | Bratislava-Piešťany a späť | 10-11 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Kia EV9 | 32,4 kWh / 100 km | Bratislava-Žilina | 1,5-7 °C | Limit 110 + 130 km/h |
Technické údaje
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 233 x 1 837 x 1 549 mm, rázvor 2 650 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 830 kg |
Celková hmotnosť | 2 208 kg |
Maximálna hmotnosť prívesu | 750 kg nebrzdený, 1 400 kg brzdený |
Koeficient odporu vzduchu (cx) | 0,28 |
Maximálny výkon elektromotora | 200 kW (272 k), pohon zadnej nápravy |
Krútiaci moment | 343 Nm |
Udávaný dojazd (WLTP) | 475 km |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 5,3 s |
Kapacita batérie | 69 kWh (64 kWh využiteľných) |
Výkon DC nabíjania | 153 kW |
Výkon palubnej nabíjačky | 22 kW |
Objem batožinového priestoru | 318 l / 904 l |
Cena testovaného vozidla | 50 210 € |
Test Volvo EX30: Cena, výbava a konkurencia
Čím Volvo láka na svoju novinku, je predovšetkým cena. Tá štartuje už na 37 950 eurách za základnú výbavu Core. V nej zákazník dostane napríklad 12,3-palcový centrálny dotykový displej so zabudovanou navigáciou od Google, automatickú jednozónovú klimatizáciu, Full LED predné svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, parkovaciu kameru, či 18“ disky z ľahkých zliatin a 11 kW palubnú AC nabíjačku.
Za príplatok 5 250 eur (cena od 43 200 €) je možné zvoliť verziu s väčšou kapacitou batérie (69 kWh), tá už štandardne obsahuje tepelné čerpadlo. Nami testované vozidlo v najvyššom výbavovom stupni Ultra a príplatkom vo výške 360 eur za vyhrievané predné sedadlá a volant vychádza podľa cenníka na 50 210 eur. Tento stupeň rozširuje výbavu okrem iného aj o 22 kW palubnú nabíjačku.
Úplný vrchol vo forme pohonu všetkých štyroch kolies a výkonu 428 koní začína na sume 52 500 eur. Treba však počítať s o niečo nižším dojazdom v porovnaní so zadokolkou.
Spomínaný koncernový súrodenec Zeekr X uvedený na trh na jar 2023 zdieľa veľké množstvo prvkov s novým Volvom EX30, už v interiéri je možné si všimnúť náramnú podobnosť vodičovho airbagu, podvolantových ovládačov.
Odlišností však nájdeme hneď niekoľko, a netýkajú sa len dizajnu. Zatiaľ čo sa nové Volvo EX30 spolieha len na veľký centrálny displej infotainmentu orientovaný na výšku, Zeekr X ponúka popri centrálnej obrazovke orientovanej na šírku aj samostatný digitálny prístrojový štít a head-up displej. Naopak Zeekr X sa predáva len s väčším z dvojice akumulátorov (69 kWh), totožné pohonné ústrojenstvo znamená rovnaký výkon zadného elektromotora (200 kW), v prípade verzie s pohonom oboch náprav hovoríme o kombinovanom výkone sústavy 315 kW.
Zeekr X sa zatiaľ predáva len na trhoch západnej Európy, v Nemecku štartuje na sume 45 970 eur za základnú verziu (200 kW zadokolka so 69 kWh baterkou), zatiaľ čo Volvo EX30 sa s rovnakým výkonom a akumulátorom v Nemecku predáva od 42 540 eur.
Konkurenciu pre nové Volvo EX30 budú u nás tvoriť najmä zavedené modely ako Volkswagen ID.3 či MG4, tie sa pohybujú v podobnej, či mierne nižšej cenovej hladine. Volvo ich však prekonáva pocitom prémiovosti či jedinečným dizajnom interiéru aj exteriéru.
Spomedzi imidžových áut tu nachádzame napríklad Fiat 600e, ktorý vďaka podarenej zdieľanej platforme koncernu Stellantis dosahuje podstatne lepšiu spotrebu elektrickej energie, Volvo však má vyšší výkon a pôsobí technologicky vyspelejšie.
Galéria
Záverečné hodnotenie
Volvo vložilo do mestského elektromobilu Volvo EX30 veľké nádeje, a ten má skutočne šancu sa stať najpredávanejším vozidlom v ponuke značky. S väčšou baterkou má čo ponúknuť aj mimo mesta, ale rodinné vozidlo od neho nečakajte. Za vyššími cestujúcimi už veľa miesta vzadu nenájdete, medzi najobjemnejšie nepatrí ani batožinový priestor.
Ak však väčšinu času jazdíte v jednej alebo dvoch osobách, Volvo EX30 sa vám odvďačí pri manévrovaní kompaktnými rozmermi, pri čom ponúka dostatok moderných technológii. Pri niektorých prvkoch by sme však uvítali aj konvenčné spôsoby ovládania, inšpirácia Teslou nemusí byť vždy na prospech veci. Čim novinka najviac zaujme je predovšetkým dizajn, ten je svojim spôsobom jedinečný a pôsobí veľmi moderne. V interiéri aj exteriéri sa nachádza množstvo drobných detailov, ktoré dávajú jasne najavo ambíciu dobehnúť či prekonať nemecké prémiové značky.