MojElektromobil

Elektrický Fiat 600 je akýmsi ďalším stupňom vývoja elektromobility v automobilke Fiat. Zatiaľ čo 500e sa chváli maximálnym štýlom a minimálnymi rozmermi, novinka je väčšia, pohodlnejšia a ponúka viacero výhod. Zachováva si však svoj štýl, no vo väčšom prevedení. A ani peniaze, ktoré si Fiat za tento elektromobil pýta, nie sú úplne prestrelené. Toto je test elektromobilu Fiat 600e.

Cena a výbava

Čo sa týka možností výbav, je to veľmi jednoduché. Sú len dve. Tá lacnejšia, ktorú sme testovali aj my, sa veľmi nemá čím chváliť. Infotainmentu chýba navigácia, prítomná nie je ani cúvacia kamera či bezkľúčové odomykanie alebo štartovanie. Aj kufrové dvere sú otvárateľné len manuálne, rovnako sedadlá sú tiež len manuálne. Je to absolútny základ, no aspoň tu máme infotainment s podporou Android Auto aj Apple CarPlay (dokonca aj bezdrôtovo), takže navigácia nebude až takým problémom. Fiat si za túto výbavu (Red) pýta 35 490 eur.

Test Fiat 600
Fiat 600e

Konkrétne vozidlo, ktoré sme testovali, stojí 35 840 eur a v rámci príplatkovej výbavy na ňom bola doplnená pastelová biela farba za 350 €. Zaujímavejšie to je už pri výbave La Prima, ktorá stojí 39 990 eur. Všetky vyššie spomínané veci,  ktoré absentujú vo výbave Red, sú tu prítomné. Navyše je tu aj bezdrôtová nabíjačka na telefón či USB-C konektor pre zadné sedadlá.

Test Fiat 600e
Výbava RED

Výbava La Prima ďalej ponúka vyhrievané predné sedadlá, ktoré základná výbava tiež nemá. Rozdielov je naozaj veľa a určite je dobré zvážiť investovanie do vyššej výbavy, ktorá poskytne neporovnateľne viac komfortu.

Konkurenciou Fiatu 600e v podobnej cene je napríklad elektrický Opel Corsa, MG 4, Peugeot e-208, ale aj Nissan Leaf či Citroen e-C4.

Parametre

Rázvor2562 mm
Dĺžka4171 mm
Výška1523 mm
Šírka bez zrkadiel1781 mm
Šírka so zrkadlami1981 mm
Svetlá výška199 mm
Polomer otáčania5,25 m
Brodivosť230 mm
Výkon115 kW (156 koní)
Krútiaci moment260 Nm
PohonPredný
Kapacita batérie54 kWh (50,8 kWh využiteľných)
Palubná nabíjačka11 kW
DC nabíjanie100 kW
Maximálna rýchlosť150 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h9 s
Pohotovostná hmotnosť1520 kg
Celková hmotnosť2025 kg
Objem batožinového priestoru360 l (1231 l)

Test Fiat 600e: Batéria a nabíjanie

Zatiaľ čo menší Fiat 500e ponúka v základe maličkú batériu s kapacitou 24 kWh (k dispozícii je aj 40 kWh batéria), novinka stavila na väčší akumulátor s kapacitou 54 kWh (50,8 kWh využiteľných). A je to naozaj poznať, prejaví sa to v prvom rade na dlhšom dojazde. Ale o tom viac v kapitole na to určenej.

V rámci segmentu ide o batériu štandardnej kapacity. V roku 2024 je tých 50 kWh akýmsi základom elektromobilu, ktorý je možné raz za čas zobrať aj na dlhšiu cestu mimo mesta a zvládne to v pohode. Za 35-tisíc eur je možné z konkurentov kúpiť Konu s menšou 39 kWh batériou, v ponuke je Opel Mokka-e s podobne veľkou batériou alebo Citroen e-C4X, ktorý sme testovali len nedávno.

Test Fiat 600e
Fiat 600e

Možnosti nabíjania sú vzhľadom na kapacitu batérie tiež štandardné. Poteší 11 kW palubná nabíjačka už v základnej výbave, vďaka ktorej bude trvať celkové nabitie približne 5 hodín. Nabíjací port sa nachádza vzadu vľavo, čo je veľmi dobré umiestnenie.  Po otvorení krytu má AC aj DC port ešte druhú úroveň ochrany, gumené kryty. Fiat tiež k vozidlu automatický dodáva Type C kábel pre nabíjanie na AC stĺpikoch, takže ihneď máte všetko, čo potrebujete.

Počas nabíjania vozidlo neukazuje aktuálny výkon, čo je škoda. Na displeji vidím len aktuálny stav nabitia batérie v percentách, aktuálny dojazd, rýchlosť nabíjania v km/h a zostávajúci čas. Výkon by sa naozaj hodil, škoda.

Test Fiat 600e
Nabíjací port

DC nabíjanie ponúka maximálny výkon 100 kW, čo je vzhľadom na relatívne menšiu batériu slušná hodnota. Automobilka na svojich stránkach uvádza, že na 80 percent kapacity batérie sa dostanete za menej ako 30 minút. Ako je to v skutočnosti?

Bohužiaľ, ani pri DC nabíjaní vozidlo neukazuje výkon, čo je škoda. Potešujúce je, že v prípade, ak máte batériu nabitú na menej ako 20 percent, absolútne nemá žiadny problém preskočiť nabíjací výkon 100 kW, ktorý je udávaný ako maximálny. Počas testu som urobil niekoľko rýchlych nabíjaní a bol som milo prekvapený. Ďalšie pozitívum je, že počas nabíjania si pomerne dlho drží slušný výkon aj pri vyšších percentách nabitia. Podrobná krivka nabíjania je nasledovná.

Test Fiat 600e
Krivka nabíjania

Zaujímavú krivku potvrdzuje aj test. Ako môžete vidieť na grafe vyššie, testovacie nabíjanie začalo na 5 % a skončilo na 83 %. Celkový čas bol 33 a pol minúty, pričom maximálny výkon sa vyšplhal na 107,8 kW, čo je viac ako udáva výrobca. To sú pozitívne správy. Nabitie z 20 na 80 percent trvalo 25,5 minúty, čiže približne čas, ktorý udáva automobilka.

Ešte aj pri 80 percentách nabitia batérie si vozidlo držalo výkon nad 50 kW, čo je tiež výborná hodnota. Pri 79 percentách klesol výkon z pôvodných 60 na spomínaných 50 kW. Prakticky od začiatku bol výkon takmer maximálny, nad hranicou 100 kW. Pod túto hodnotu klesol prvýkrát pri 17 percentách nabitia a nad 90 kW sa držal až do 56 % nabitia batérie.

Jazda, výkon, rekuperácia

Po nedávno testovanom Citroene e-C4 X, ktorý mal podvozok naladený mimoriadne pohodlne, sme boli zvedaví na to, ako sa s tým vysporiadal Fiat. A nie je to vôbec zlé. Podvozok je síce v porovnaní s Citroenom trochu tvrdší, no stále pohodlný. Vozovku kopíruje veľmi dobre, prípadné tvrdšie nárazy dokáže slušne eliminovať a do interiéru sa dostane už len tlmený zvuk, ktorý príliš neruší.

Trochu tvrdší podvozok má za následok aj to, že sa s ním dokážete aj pekne “vyšantiť.” Ak k tomu pripočítame výkon slušných 115 kW (poháňaná predná náprava) a krútiaci moment 260 Nm, o zábavu máte postarané. Z nuly na stovku zrýchli Fiat 600e za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h.

Test Fiat 600e
Fiat 600e

K dispozícii sú tri jazdné režimy. ECO, Normal a Sport. Najčastejšie sme jazdili v normálnom režime. Najväčším rozdielom pri zmene režimu sú reakcie na akcelerátor. V ECO režime sú poriadne vlažné, možno až príliš. Športový režim je zase agresívny, ten normálny sa zdá byť ako naozaj zlatým dobrým stredom. Prepínač jazdných režimov sa nachádza na stredovej konzole vedľa parkovacej brzdy.

Test Fiat 600e
Tlačidlá slúžiace na zaradenie rýchlosti

Radenie pomocou tlačidiel je skvelá vec, k elektromobilu sa hodí.  Fiat 600e to má zvládnuté dobre, teda až na fakt, že k tlačidlám som sa musel vždy natiahnuť, čo nie je ideálne. Sú proste ďaleko. Rekuperácia môže byť buď vypnutá (režim D) alebo zapnutá (režim B). Nič medzi. Pri zapnutej rekuperácii auto rekuperuje pomerne slušne, no neviem sa zbaviť pocitu, že by to chcelo viac. Do nuly zastaviť rekuperáciou nevie, je potrebné dobrzdiť.

Čo sa mi páči, je volant. Je príjemne kožený, mäkký a dobre padne do ruky. Nachádzajú sa na ňom klasické fyzické tlačidlá na ovládanie hudby a tempomatu, ktoré fungujú výborne. Majú skvelý zdvih a pracuje sa s nimi veľmi dobre. V tomto smere nie je absolútne čo vyčítať.

Test Fiat 600e
Volant

K tempomatu nemám veľmi čo povedať, funguje a nie je adaptívny, takže v prípade spomalenia auta pred vami, si stále drží nastavenú rýchlosť. Fiat 600e tiež ponúka základný systém udržiavania v jazdných pruhoch, no ani zďaleka to nie je na ani základné autonómne riadenie. Z hľadiska bezpečnosti ale jeho prítomnosť oceňujem, ak vozidlo zistí prekročenie bielej čiary, snaží sa smer jazdy jemne korigovať.

Infotainment a navigácia

Z infotainmentu som bol sklamaný, najmä z dôvodu, že vo výbave Red neobsahuje žiadnu navigáciu či mapové podklady. To je škoda, pretože displej je dostatočne veľký a ponúka aj pekné farby. Samotný infotainment ponúka jednoduchšiu “dlaždicovú” grafiku, ktorá je veľmi účelná a zorientujete sa v nej veľmi rýchlo. To isté platilo aj pre mňa. Absenciu máp dokonale zachraňuje podpora služieb Android Auto aj Apple CarPlay. A čo je najlepšie, fungujú aj bezdrôtovo.

Kvalita reproduktorov nie je žiadny zázrak, no vyslovene zle nehrajú. Na auto tejto kategórie priemer, aspoň im nechýba basová zložka. Priehradka na telefón je umiestnená pod infotainmentom a bez problémov sa do nej zmestí aj väčšie zariadenie. Poteší kombinácia klasického USB konektoru s USB-C, takže nabíjanie je možné s akýmkoľvek káblom.

Test Fiat 600e: Exteriér a interiér

Príplatková biela farba spolu s čiernymi prvkami a červeným nápisom -600- vyzerá mimoriadne štýlovo. Auto pôsobí atraktívne aj na okolie a priťahuje zvedavé pohľady okoloidúcich. Je jasné, že štýl je tu prvoradý. Obávam sa však, že vozidlo sa hodí skôr ženám. Svedčí o tom napríklad dizajn predných svetiel, ktorý pôsobí žensky.

Test Fiat 600
Fiat 600e

LED svetlá sú však veľmi dobré, v noci je viditeľnosť dostatočná a počas testu sme s nimi nemali problémy. Vo vyššej výbave sú aj 18″ disky kolies z ľahkej zliatiny s leštenou povrchovou úpravou, ktoré zvýrazňujú atraktívny vzhľad 600-vky. Tie však nami testované auto nemalo.

Test Fiat 600e
Detail oceľového kolesa s puklicou

V porovnaní s Fiatom 500e nie je o čom, tu je podstatne viac priestoru. Či už vpredu alebo vzadu. So svojou výškou 180 cm som nemal problém pri sedení vpredu ani vzadu a necítil som sa stiesnene. Ergonómia šoféra vpredu je slušná, väčšina ovládacích tlačidiel je v dosahu a intuitívna.

Test Fiat 600e
Interiér Fiat 600

Odkladací priestor v stredovom paneli je efektne zakrytý magnetickým krytom, ktorý je rozdelený na viac častí a dá sa pekne otvárať. Inžinieri mysleli aj na pripojený kábel a nechali naň miesto, aby mohol bez problémom prechádzať otvorom na to určeným. Červená palubná doska je mimoriadne efektívna, dokonca zhora aj podsvietená modrým náladovým svetlom. Červená farba je však lesklá, takže problémom môžu byť odtlačky prstov. Avšak stále je to lepšie ako na čiernej farbe.

Čo sa týka použitých materiálov, prakticky všade sú tvrdé plasty, v niektorých častiach vrúbkované. Výhodou je, že sú pekne matné, takže žiadne zbytočné odtlačky či nečistotu nezachytávajú. Otázkou zostáva, ako budú vyzerať po dlhšom používaní, pretože je možné, že sa ľahko poškriabu.

Interiér Fiat 600
Priestor na zadných sedadlách

Veko batožinového priestoru, ako som už spomínal, sa otvára v tejto výbave len manuálne. Priestoru v kufri je vzhľadom na kategóriu auta dostatok, objem činí 360 litrov. Ani nakladacia hrana na tom nie je vôbec zle. Po sklopení zadných sedadiel sa dostávame až na úroveň 1 231 litrov.

Test Fiat 600e
Kufor Fiat 600

Spotreba a dojazd

Prichádzam na jedny z najdôležitejších údajov pri každom elektromobile. Celkový elektrický dojazd závisí nielen od veľkosti batérie, ale do veľkej miery práve od spotreby vozidla. Preto sa jej v testoch venujeme podrobne. Poďme sa bližšie pozrieť na to, aké spotreby sa nám podarilo dosiahnuť v prípade Fiatu 600e.

Začnem hneď zostra, a to diaľnicou. Počas testovania som mal naplánovanú cestu na stredné Slovensko, takže som mohol otestovať diaľničnú spotrebu pri rýchlosti 110 km/h (BA-TT) a pri 130 km/h (TT-ZV). Bohužiaľ, počasie nebolo najideálnejšie, čo sa určite prejavilo v zvýšenej spotrebe. Silno fúkalo a husto pršalo, teplota bola približne 9 stupňov celzia.

Test Fiat 600e
Fiat 600e

Pri rýchlosti 110 km/h jazdil Fiat so spotrebou 19,1 kWh/100 km, čo by znamenalo celkový teoretický dojazd na úrovni 266 kilometrov. Po zrýchlení na 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 22,3 kWh/100 km, dojazd v tomto prípade by bol 228 km.

Cesta späť pri rýchlosti 130 km/h a pri rovnakej teplote, no bez dažďa, ukázala spotrebu 21,5 kWh/100 km, čo by predstavovalo reálny dojazd 236 km. Cesta späť pri rýchlosti 110 km/h a rovnakých podmienkach bola samozrejme úspornejšia, spotreba bola 18 kWh/100 km. Pri tejto spotrebe by bol celkový dojazd 282 kilometrov.

Elektrický Fiat 600 je akýmsi ďalším stupňom vývoja elektromobility v automobilke Fiat. Zatiaľ čo 500e sa chváli maximálnym štýlom a minimálnymi rozmermi, novinka je väčšia, pohodlnejšia a ponúka viacero výhod. Zachováva si však svoj štýl, no vo väčšom prevedení. A ani peniaze, ktoré si Fiat za tento elektromobil pýta, nie sú úplne prestrelené. Toto je test elektromobilu Fiat 600e.Cena a výbava Čo sa týka možností výbav, je to veľmi jednoduché. Sú len dve. Tá lacnejšia, ktorú sme testovali aj my, sa veľmi nemá čím chváliť. Infotainmentu chýba navigácia, prítomná nie je ani cúvacia kamera či bezkľúčové odomykanie alebo štartovanie. Aj kufrové dvere sú otvárateľné len manuálne, rovnako sedadlá sú tiež len manuálne. Je to absolútny základ, no aspoň tu máme infotainment s podporou Android Auto aj Apple CarPlay (dokonca aj bezdrôtovo), takže navigácia nebude až takým problémom. Fiat si za túto výbavu (Red) pýta 35 490 eur. Konkrétne vozidlo, ktoré sme testovali, stojí 35 840 eur a v rámci príplatkovej výbavy na ňom bola doplnená pastelová biela farba za 350 €. Zaujímavejšie to je už pri výbave La Prima, ktorá stojí 39 990 eur. Všetky vyššie spomínané veci,  ktoré absentujú vo výbave Red, sú tu prítomné. Navyše je tu aj bezdrôtová nabíjačka na telefón či USB-C konektor pre zadné sedadlá. Výbava La Prima ďalej ponúka vyhrievané predné sedadlá, ktoré základná výbava tiež nemá. Rozdielov je naozaj veľa a určite je dobré zvážiť investovanie do vyššej výbavy, ktorá poskytne neporovnateľne viac komfortu. Parametre 
<table id="tablepress-163" class="tablepress tablepress-id-163">
<tbody class="row-hover">
<tr class="row-1 odd">
	<td class="column-1">Rázvor</td><td class="column-2">2562 mm</td>
</tr>
<tr class="row-2 even">
	<td class="column-1">Dĺžka</td><td class="column-2">4171 mm</td>
</tr>
<tr class="row-3 odd">
	<td class="column-1">Výška</td><td class="column-2">1523 mm</td>
</tr>
<tr class="row-4 even">
	<td class="column-1">Šírka bez zrkadiel</td><td class="column-2">1781 mm</td>
</tr>
<tr class="row-5 odd">
	<td class="column-1">Šírka so zrkadlami</td><td class="column-2">1981 mm</td>
</tr>
<tr class="row-6 even">
	<td class="column-1">Svetlá výška</td><td class="column-2">199 mm</td>
</tr>
<tr class="row-7 odd">
	<td class="column-1">Polomer otáčania</td><td class="column-2">5,25 m</td>
</tr>
<tr class="row-8 even">
	<td class="column-1">Brodivosť</td><td class="column-2">230 mm</td>
</tr>
<tr class="row-9 odd">
	<td class="column-1">Výkon</td><td class="column-2">115 kW (156 koní)</td>
</tr>
<tr class="row-10 even">
	<td class="column-1">Krútiaci moment</td><td class="column-2">260 Nm</td>
</tr>
<tr class="row-11 odd">
	<td class="column-1">Pohon</td><td class="column-2">Predný</td>
</tr>
<tr class="row-12 even">
	<td class="column-1">Kapacita batérie</td><td class="column-2">54 kWh (50,8 kWh využiteľných)</td>
</tr>
<tr class="row-13 odd">
	<td class="column-1">Palubná nabíjačka</td><td class="column-2">11 kW</td>
</tr>
<tr class="row-14 even">
	<td class="column-1">DC nabíjanie</td><td class="column-2">100 kW</td>
</tr>
<tr class="row-15 odd">
	<td class="column-1">Maximálna rýchlosť</td><td class="column-2">150 km/h</td>
</tr>
<tr class="row-16 even">
	<td class="column-1">Zrýchlenie z 0 na 100 km/h</td><td class="column-2">9 s</td>
</tr>
<tr class="row-17 odd">
	<td class="column-1">Pohotovostná hmotnosť</td><td class="column-2">1520 kg</td>
</tr>
<tr class="row-18 even">
	<td class="column-1">Celková hmotnosť</td><td class="column-2">2025 kg</td>
</tr>
<tr class="row-19 odd">
	<td class="column-1">Objem batožinového priestoru</td><td class="column-2">360 l (1231 l)</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<!-- #tablepress-163 from cache --> Batéria a nabíjanie Zatiaľ čo menší Fiat 500e ponúka v základe maličkú batériu s kapacitou 24 kWh (k dispozícii je aj 40 kWh batéria), novinka stavila na väčší akumulátor s kapacitou 54 kWh (50,8 kWh využiteľných). A je to naozaj poznať, prejaví sa to v prvom rade na dlhšom dojazde. Ale o tom viac v kapitole na to určenej. V rámci segmentu ide o batériu štandardnej kapacity. V roku 2024 je tých 50 kWh akýmsi základom elektromobilu, ktorý je možné raz za čas zobrať aj na dlhšiu cestu mimo mesta a zvládne to v pohode. Za 35-tisíc eur je možné z konkurentov kúpiť Konu s menšou 39 kWh batériou, v ponuke je Opel Mokka-e s podobne veľkou batériou alebo Citroen e-C4X, ktorý sme testovali len nedávno. Možnosti nabíjania sú vzhľadom na kapacitu batérie tiež štandardné. Poteší 11 kW palubná nabíjačka už v základnej výbave, vďaka ktorej bude trvať celkové nabitie približne 5 hodín. Nabíjací port sa nachádza vzadu vľavo, čo je veľmi dobré umiestnenie.  Po otvorení krytu má AC aj DC port ešte druhú úroveň ochrany, gumené kryty. Fiat tiež k vozidlu automatický dodáva Type C kábel pre nabíjanie na AC stĺpikoch, takže ihneď máte všetko, čo potrebujete. Počas nabíjania vozidlo neukazuje aktuálny výkon, čo je škoda. Na displeji vidím len aktuálny stav nabitia batérie v percentách, aktuálny dojazd, rýchlosť nabíjania v km/h a zostávajúci čas. Výkon by sa naozaj hodil, škoda. DC nabíjanie ponúka maximálny výkon 100 kW, čo je vzhľadom na relatívne menšiu batériu slušná hodnota. Automobilka na svojich stránkach uvádza, že na 80 percent kapacity batérie sa dostanete za menej ako 30 minút. Ako je to v skutočnosti? Bohužiaľ, ani pri DC nabíjaní vozidlo neukazuje výkon, čo je škoda. Potešujúce je, že v prípade, ak máte batériu nabitú na menej ako 20 percent, absolútne nemá žiadny problém preskočiť nabíjací výkon 100 kW, ktorý je udávaný ako maximálny. Počas testu som urobil niekoľko rýchlych nabíjaní a bol som milo prekvapený. Ďalšie pozitívum je, že počas nabíjania si pomerne dlho drží slušný výkon aj pri vyšších percentách nabitia. Podrobná krivka nabíjania je nasledovná: Zaujímavú krivku potvrdzuje aj test. Ako môžete vidieť na grafe vyššie, testovacie nabíjanie začalo na 5 % a skončilo na 83 %. Celkový čas bol 33 a pol minúty, pričom maximálny výkon sa vyšplhal na 107,8 kW, čo je viac ako udáva výrobca. To sú pozitívne správy. Nabitie z 20 na 80 percent trvalo 25,5 minúty, čiže približne čas, ktorý udáva automobilka. Ešte aj pri 80 percentách nabitia batérie si vozidlo držalo výkon nad 50 kW, čo je tiež výborná hodnota. Pri 79 percentách klesol výkon z pôvodných 60 na spomínaných 50 kW. Prakticky od začiatku bol výkon takmer maximálny, nad hranicou 100 kW. Pod túto hodnotu klesol prvýkrát pri 17 percentách nabitia a nad 90 kW sa držal až do 56 % nabitia batérie. Jazda, výkon, rekuperácia Po nedávno testovanom Citroene e-C4 X, ktorý mal podvozok naladený mimoriadne pohodlne, sme boli zvedaví na to, ako sa s tým vysporiadal Fiat. A nie je to vôbec zlé. Podvozok je síce v porovnaní s Citroenom trochu tvrdší, no stále pohodlný. Vozovku kopíruje veľmi dobre, prípadné tvrdšie nárazy dokáže slušne eliminovať a do interiéru sa dostane už len tlmený zvuk, ktorý príliš neruší. Trochu tvrdší podvozok má za následok aj to, že sa s ním dokážete aj pekne "vyšantiť." Ak k tomu pripočítame výkon slušných 115 kW (poháňaná predná náprava) a krútiaci moment 260 Nm, o zábavu máte postarané. Z nuly na stovku zrýchli Fiat 600e za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je 150 km/h. K dispozícii sú tri jazdné režimy. ECO, Normal a Sport. Najčastejšie sme jazdili v normálnom režime. Najväčším rozdielom pri zmene režimu sú reakcie na akcelerátor. V ECO režime sú poriadne vlažné, možno až príliš. Športový režim je zase agresívny, ten normálny sa zdá byť ako naozaj zlatým dobrým stredom. Prepínač jazdných režimov sa nachádza na stredovej konzole vedľa parkovacej brzdy. Radenie pomocou tlačidiel je skvelá vec, k elektromobilu sa hodí.  Fiat 600e to má zvládnuté dobre, teda až na fakt, že k tlačidlám som sa musel vždy natiahnuť, čo nie je ideálne. Sú proste ďaleko. Rekuperácia môže byť buď vypnutá (režim D) alebo zapnutá (režim B). Nič medzi. Pri zapnutej rekuperácii auto rekuperuje pomerne slušne, no neviem sa zbaviť pocitu, že by to chcelo viac. Do nuly zastaviť rekuperáciou nevie, je potrebné dobrzdiť. Čo sa mi páči, je volant. Je príjemne kožený, mäkký a dobre padne do ruky. Nachádzajú sa na ňom klasické fyzické tlačidlá na ovládanie hudby a tempomatu, ktoré fungujú výborne. Majú skvelý zdvih a pracuje sa s nimi veľmi dobre. V tomto smere nie je absolútne čo vyčítať. K tempomatu nemám veľmi čo povedať, funguje a nie je adaptívny, takže v prípade spomalenia auta pred vami, si stále drží nastavenú rýchlosť. Fiat 600e tiež ponúka základný systém udržiavania v jazdných pruhoch, no ani zďaleka to nie je na ani základné autonómne riadenie. Z hľadiska bezpečnosti ale jeho prítomnosť oceňujem, ak vozidlo zistí prekročenie bielej čiary, snaží sa smer jazdy jemne korigovať. Infotainment a navigácia Z infotainmentu som bol sklamaný, najmä z dôvodu, že vo výbave Red neobsahuje žiadnu navigáciu či mapové podklady. To je škoda, pretože displej je dostatočne veľký a ponúka aj pekné farby. Samotný infotainment ponúka jednoduchšiu "dlaždicovú" grafiku, ktorá je veľmi účelná a zorientujete sa v nej veľmi rýchlo. To isté platilo aj pre mňa. Absenciu máp dokonale zachraňuje podpora služieb Android Auto aj Apple CarPlay. A čo je najlepšie, fungujú aj bezdrôtovo. Infotainment Infotainment Android Auto Android Auto Kvalita reproduktorov nie je nič moc, no vyslovene zle nehrajú. Na auto tejto kategórie priemer, aspoň im nechýba basová zložka. Priehradka na telefón je umiestnená pod infotainmentom a bez problémov sa do nej zmestí aj väčšie zariadenie. Poteší kombinácia klasického USB konektoru s USB-C, takže nabíjanie je možné s akýmkoľvek káblom. Exteriér a interiér Príplatková biela farba spolu s čiernymi prvkami a červeným nápisom -600- vyzerá mimoriadne štýlovo. Auto pôsobí atraktívne aj na okolie a priťahuje zvedavé pohľady okoloidúcich. Je jasné, že štýl je tu prvoradý. Obávam sa však, že vozidlo sa hodí skôr ženám. Svedčí o tom napríklad dizajn predných svetiel, ktorý pôsobí žensky. Fiat 600e LED svetlá sú však veľmi dobré, v noci je viditeľnosť dostatočná a počas testu sme s nimi nemali problémy. Vo výbave sú aj 18" disky kolies z ľahkej zliatiny s leštenou povrchovou úpravou, ktoré zvýrazňujú atraktívny vzhľad 600-vky. Avšak len vo vyššej výbave. Detail kolesa V porovnaní s Fiatom 500e nie je o čom, tu je podstatne viac priestoru. Či už vpredu alebo vzadu. So svojou výškou 180 cm som nemal problém pri sedení vpredu ani vzadu a necítil som sa stiesnene. Ergonómia šoféra vpredu je slušná, väčšina ovládacích tlačidiel je v dosahu a intuitívna. Odkladací priestor v stredovom paneli je efektne zakrytý magnetickým krytom, ktorý je rozdelený na viac častí a dá sa pekne otvárať. Inžinieri mysleli aj na pripojený kábel a nechali naň miesto, aby mohol bez problémom prechádzať otvorom na to určeným. Červená palubná doska je mimoriadne efektívna, dokonca zhora aj podsvietená modrým náladovým svetlom. Červená farba je však lesklá, takže problémom môžu byť odtlačky prstov. Avšak stále je to lepšie ako na červenej farbe. Interiér Čo sa týka použitých materiálov, prakticky všade sú tvrdé plasty, v niektorých častiach vrúbkované. Výhodou je, že sú pekne matné, takže žiadne zbytočné odtlačky či nečistotu nezachytávajú. Otázkou zostáva, ako budú vyzerať po dlhšom používaní, pretože je možné, že sa ľahko poškriabu. Kufrové dvere, ako som už spomínal, sa otvárajú v tejto výbave len manuálne. Priestoru v kufri je vzhľadom na kategóriu auta dostatok, objem činí 360 litrov. Ani nákladová hrana na tom nie je vôbec zle. Po sklopení zadných sedadiel sa dostávame až na úroveň 1 231 litrov. Spotreba a dojazd Prichádzam na jedny z najdôležitejších údajov pri každom elektromobile. Celkový elektrický dojazd závisí nielen od veľkosti batérie, ale do veľkej miery práve od spotreby vozidla. Preto sa jej v testoch venujeme podrobne. Poďme sa bližšie pozrieť na to, aké spotreby sa nám podarilo dosiahnuť v prípade Fiatu 600e. Začnem hneď zostra, a to diaľnicou. Počas testovania som mal naplánovanú cestu na stredné Slovensko, takže som mohol otestovať diaľničnú spotrebu pri rýchlosti 110 km/h (BA-TT) a pri 130 km/h (TT-ZV). Bohužiaľ, počasie nebolo najideálnejšie, čo sa určite prejavilo v zvýšenej spotrebe. Silno fúkalo a husto pršalo, teplota bola približne 9 stupňov celzia. Pri rýchlosti 110 km/h jazdil Fiat so spotrebou 19,1 kWh/100 km, čo by znamenalo celkový teoretický dojazd na úrovni 266 kilometrov. Po zrýchlení na 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 22,3 kWh/100 km, dojazd v tomto prípade by bol 228 km. Cesta späť pri rýchlosti 130 km/h a pri rovnakej teplote, no bez dažďa, ukázala spotrebu 21,5 kWh/100 km, čo by predstavovalo reálny dojazd 236 km. Cesta späť pri rýchlosti 110 km/h a rovnakých podmienkach bola samozrejme úspornejšia, spotreba bola 18 kWh/100 km. Pri tejto spotrebe by bol celkový dojazd 282 kilometrov. Mestskú/prímestskú spotrebu sme opäť otestovali na našom testovacom okruhu s dĺžkou 30 kilometrov a za minimálnej premávky. Vonkajšia teplota bola 11 stupňov celzia, klimatizovanie vozidla potrebné nebolo. S takýmto nastavením som dosiahol spotrebu skvelých 11,3 kWh/100 km. To by znamenalo celkový elektrický dojazd v týchto podmienkach na úrovni 449 km. V tabuľke nižšie si môžete porovnať spotrebu ďalších elektromobilov, ktoré sme otestovali na rovnakej trase. 
<table id="tablepress-148" class="tablepress tablepress-id-148">
<thead>
<tr class="row-1 odd">
	<th colspan="3" class="column-1">Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024</th>
</tr>
</thead>
<tbody class="row-hover">
<tr class="row-2 even">
	<td class="column-1">Vozidlo</td><td class="column-2">Spotreba</td><td class="column-3">Vonkajšia teplota</td>
</tr>
<tr class="row-3 odd">
	<td class="column-1">Fiat 500e</td><td class="column-2">9,9 kWh / 100 km</td><td class="column-3">13 °C</td>
</tr>
<tr class="row-4 even">
	<td class="column-1">Citroen e-C4 X</td><td class="column-2">11,2 kWh / 100 km</td><td class="column-3">12 °C</td>
</tr>
<tr class="row-5 odd">
	<td class="column-1">Fiat 600e</td><td class="column-2">11,3 kWh / 100 km</td><td class="column-3">12 °C</td>
</tr>
<tr class="row-6 even">
	<td class="column-1">MG4 Electric Elegance</td><td class="column-2">11,7 kWh / 100 km</td><td class="column-3">11 °C</td>
</tr>
<tr class="row-7 odd">
	<td class="column-1">Hyundai Ioniq 6 Premium</td><td class="column-2">11,8 kWh / 100 km</td><td class="column-3">10 °C</td>
</tr>
<tr class="row-8 even">
	<td class="column-1">Jeep Avenger</td><td class="column-2">13,1 kWh / 100 km</td><td class="column-3">7 °C</td>
</tr>
<tr class="row-9 odd">
	<td class="column-1">Volkswagen ID.7 Pro</td><td class="column-2">13,7 kWh / 100 km</td><td class="column-3">5 °C</td>
</tr>
<tr class="row-10 even">
	<td class="column-1">Škoda Enyaq Coupé 85x</td><td class="column-2">13,8 kWh / 100 km</td><td class="column-3">7 °C</td>
</tr>
<tr class="row-11 odd">
	<td class="column-1">Hyundai Kona Electric</td><td class="column-2">14,2 kWh / 100 km</td><td class="column-3">12 °C</td>
</tr>
<tr class="row-12 even">
	<td class="column-1">Volkswagen ID. Buzz Pro</td><td class="column-2">15,1 kWh / 100 km</td><td class="column-3">12 °C</td>
</tr>
<tr class="row-13 odd">
	<td class="column-1">Kia EV6 GT</td><td class="column-2">15,3 kWh / 100 km</td><td class="column-3">21 °C</td>
</tr>
<tr class="row-14 even">
	<td class="column-1">BMW i5 M60 xDrive</td><td class="column-2">15,8 kWh / 100 km</td><td class="column-3">10 °C</td>
</tr>
<tr class="row-15 odd">
	<td class="column-1">Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC</td><td class="column-2">16,0 kWh / 100 km</td><td class="column-3">4 °C</td>
</tr>
<tr class="row-16 even">
	<td class="column-1">Volvo EX30 Single Motor Long Range</td><td class="column-2">16,7 kWh / 100 km</td><td class="column-3">4 °C</td>
</tr>
<tr class="row-17 odd">
	<td class="column-1">Mercedes-Benz E 300de 4MATIC</td><td class="column-2">18,0 kWh / 100 km</td><td class="column-3">16 °C</td>
</tr>
<tr class="row-18 even">
	<td class="column-1">Renault Kangoo EV45</td><td class="column-2">18,4 kWh / 100 km</td><td class="column-3">8 °C</td>
</tr>
<tr class="row-19 odd">
	<td class="column-1">Porsche Cayenne E-Hybrid</td><td class="column-2">23,3 kWh / 100 km</td><td class="column-3">10 °C</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<!-- #tablepress-148 from cache --> Záverečné hodnotenie Fiat 600e je podarený a štýlový elektromobil. Práve štýl je to, čím vyniká nad konkurenciou. Problém však nemá ani s kapacitou batérie či dojazdom, hodí sa aj na dlhšie presuny. Nie je to síce ideálne, ale cesta okolo Slovenska naozaj nie je žiadny problém. Odporúčam však investovať do vyššej výbavy, pretože táto základná, ktorú som testoval ja, je naozaj základná. Chýba tu bezkľúčové odomykanie, vyhrievané sedadlá či dokonca navigácia v infotainmente a veľa ďalšieho. Vyššia výbava všetky tieto nedostatky vyrieši, no treba si priplatiť.
Fiat 600e

Mestskú/prímestskú spotrebu sme opäť otestovali na našom testovacom okruhu s dĺžkou 30 kilometrov a za minimálnej premávky. Vonkajšia teplota bola 11 stupňov celzia, klimatizovanie vozidla potrebné nebolo. S takýmto nastavením som dosiahol spotrebu skvelých 11,3 kWh/100 km. To by znamenalo celkový elektrický dojazd v týchto podmienkach na úrovni 449 km.

V tabuľke nižšie si môžete porovnať spotrebu ďalších elektromobilov, ktoré sme otestovali na rovnakej trase.

Porovnanie spotreby prímestský okruh 2024
VozidloSpotrebaVonkajšia teplota
Fiat 500e9,9 kWh / 100 km13 °C
Citroen e-C4 X11,2 kWh / 100 km12 °C
Fiat 600e11,3 kWh / 100 km12 °C
MG4 Electric Elegance11,7 kWh / 100 km11 °C
Hyundai Ioniq 6 Premium11,8 kWh / 100 km10 °C
Jeep Avenger13,1 kWh / 100 km7 °C
Volkswagen ID.7 Pro13,7 kWh / 100 km5 °C
Škoda Enyaq Coupé 85x13,8 kWh / 100 km7 °C
Hyundai Kona Electric14,2 kWh / 100 km12 °C
Volkswagen ID. Buzz Pro15,1 kWh / 100 km12 °C
Kia EV6 GT15,3 kWh / 100 km21 °C
BMW i5 M60 xDrive15,8 kWh / 100 km10 °C
Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC16,0 kWh / 100 km4 °C
Volvo EX30 Single Motor Long Range16,7 kWh / 100 km4 °C
Mercedes-Benz E 300de 4MATIC18,0 kWh / 100 km16 °C
Renault Kangoo EV4518,4 kWh / 100 km8 °C
Porsche Cayenne E-Hybrid23,3 kWh / 100 km10 °C
Fiat 600e
Fiat 600e

Test Fiat 600e: Záverečné hodnotenie

Fiat 600e je podarený a štýlový elektromobil. Práve štýl je to, čím vyniká nad konkurenciou. Problém však nemá ani s kapacitou batérie či dojazdom, hodí sa aj na dlhšie presuny. Nie je to síce ideálne, ale cesta okolo Slovenska naozaj nie je žiadny problém. Odporúčam však investovať do vyššej výbavy, pretože táto základná, ktorú som testoval ja, je naozaj základná.

Chýba tu bezkľúčové odomykanie, vyhrievané sedadlá či dokonca navigácia v infotainmente a veľa ďalšieho. Vyššia výbava všetky tieto nedostatky vyrieši, no treba si priplatiť.

Náš tip
Renault Scenic E-Tech Electric: Európske Auto (nielen) roka | Prvá jazda
22. marca 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+