MojElektromobil

Tesla na svojich webových stránkach zverejnila nedávno svoju dlhodobú stratégiu pod názvom Master Plan 3. Dokument je venovaný prevažne stratégii a udržateľnosti v oblasti batérií, okrem toho však obsahuje aj niektoré informácie o budúcich produktoch spoločnosti. Téme sa venoval portál insideevs.com.

Master Plan 3 predstavuje pokračovanie vízie spoločnosti Tesla, ktorá sa snaží zmeniť spôsob, akým ľudia vnímajú dopravu a využívajú energiu. Medzi hlavné body prezentácie patrilo predstavenie nových modelov elektrických áut s vyšším dojazdom a výkonom, rozšírenie siete nabíjacích staníc pre elektrické autá a tiež predstavenie nových technológií v oblasti batérií a solárnych panelov.

Tesla už za 25 000 USD?

Najzaujímavejšie informácie môžeme vidieť v časti „Batérie pre dopravu“. V nej spoločnosť Tesla predstavila tri nové vozidlá, vrátane jedného “kompaktnejšieho” modelu, ktorý by mal predstavovať tzv. základnú úroveň elektromobilov spoločnosti a jeho cenovka by podľa dostupných informácií začínala na 25 000 USD.

Tesla Master plan 3 | Zdroj: insideevs.com

Okrem neho sa tu nachádzajú aj ďalšie segmenty vozidiel vrátane úžitkových a osobných dodávok, autobusu či nákladných vozidiel.

Nový kompaktný Tesla Model 2 (Model Q)

Cenovo najdostupnejší model sa bude podľa doterajších informácií pravdepodobne nazývať Model 2 prípadne Model Q. Bude obsahovať 53 kWh batériu LFP (Lithium Iron Phosphate). Ide o druh lítium – iónovej batérie, ktorá využíva ako anódu železo fosfát, čo jej umožňuje byť dostatočne bezpečnou a stabilnou voči prehriatiu a následného požiaru.

Najväčšou výhodou LFP batérií je ich vysoká životnosť, neobsahujú ťažké kovy a udržiavajú si svoju kapacitu a výkon počas mnohých cyklov nabíjania a vybíjania.

Tesla tvrdí, že nižšia energetická hustota tohto typu batérie ju robí najvhodnejšou pre vozidlá štandardného dojazdu, zatiaľ čo modely s dlhým dojazdom vyžadujú vyššiu hustotu energie. Batérie s vyššou hustotou (tým pádom aj s obsahom nikla) si v súčasnosti vyrába a vyvíja Tesla vo vlastnej réžii, u dodávateľov a tiež vo výskumných centrách.

Očakávaných až 42 miliónov predaných kusov

Podľa niektorých vyjadrení zástupcov spoločnosti nový kompaktný model môže, ale nemusí byť zmenšenou verziou Modelu Y. Očakávané množstvo predaných kusov sa pohybuje okolo 42 miliónov, čo predstavuje takmer dvojnásobok odhadovaného predaja najpredávanejšieho radu, Modelu 3/Y.

Plánované predaje | Zdroj: insideevs.com

Automobilka však neuvádza presný časový rámec, za ktorý má byť tento počet predaných kusov dosiahnutý.

Produkcia Modelu 2 by mala dosahovať úroveň 4 miliónov kusov ročne, z čoho 2 milióny majú pochádzať z jej novej Gigafactory v Mexiku. Ďalšie 2 milióny kusov by mali vyrobiť továrne Giga Berlin a Giga Shanghai.

Tesla: Ďalšou novinkou má byť dodávka a autobus

Ďalším bestsellerom by mala byť komerčná/osobná dodávka. Tá však bude vyžadovať batériu s kapacitou aspoň 100 kWh. Spoločnosť predpokladá, že tento model má potenciál dosiahnuť až 10 miliónov predaných kusov, čo z neho robí tretí najpredávanejší model Tesly po kompaktnom Modeli 2 a Modeli 3/Y.

Aktuálny plán spoločnosti nakoniec uzatvára autobus. Ten bude obsahovať 300 kWh batériu LFP. Spoločnosť odhaduje, že autobus má potenciál dosiahnuť až 1 milión predaných kusov.

Tesla Cybertruck v Texase (Zdroj: Tesla)
Zdroj: Tesla

V Master Plan 3 sa spomína aj kapacita batérie pre Cybertruck. Tá by mala mať 100 kWh, čo však pravdepodobne nestačí na 800 km dojazd, ako Tesla predikovala s tromi elektromotormi. Ani toto však nemusia byť finálne špecifikácie, nakoľko Tesla doteraz už viackrát zmenila parametre dlhoočakávaného modelu Cybertruck.

Samozrejme, existuje aj možnosť, že vyššie uvedené kapacity a typy batérií budú najmenšie dostupné pre jednotlivé modely. Ich ďalšie špecifikácie sa tak môžu líšiť podľa požiadaviek zákazníkov či ponúkaných variantov.

Náš tip
Elektromobilom sa v Európe darí, najpredávanejšie modely sú obľúbenejšie ako spaľováky
9. apríla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+