MojElektromobil

Súdny spor medzi ropným gigantom Shell a environmentálnou organizáciou Greenpeace má pozitívny výsvedok pre našu planétu. Shell má priamu zodpovednosť za poškodzovanie klímy a musí radikálne znížiť svoje emisie. Ide o historický míľnik.

Súdny spor medzi Shell a Greenpeace

Európsky súdny dvor v Haagu rozhodol v súdnom spore medzi globálnou ropnou spoločnosťou a predajcom fosílnych palív Shell a environmentálnou organizáciou Greenpeace. Súd pridelil ropnému gigantu priamu zodpovednosť za poškodenie klímy. Ide o historicky prvý súdny verdikt, kde sa konkrétnej spoločnosti nariadilo výrazné zredukovanie uhlíkovej stopy naprieč jej celým dodávateľským reťazcom.

Verdikt firme Shell nariaďuje konkrétne podmienky: zníženie emisií CO2 z vlastných aktivít a naprieč dodávateľkým reťazcom o 45% už do roku 2030, v súlade so snahou udržania globálneho oteplenia najviac o 1,5°C. Shell patrí medzi 10 najväčších znečisťovateľov ovzdušia na planéte.

Protest členov Greenpeace pred rafinériou Shell (Foto: Greenpeace)
Protest členov Greenpeace pred rafinériou Shell (Foto: Greenpeace)

Prípad iniciovala organizácia Priatelia Zeme v Holandsku (Milieudefensie) s podporou 17 379 občanov v petícii a tiež organizáciami ActionAid, Both ENDS, Fossielvrij NL, Jongeren Milieu Actief a Waddenvereniging. Súdny verdikt na svojom Facebooku pochválila aj slovenská pobočka Greenpeace Slovensko.

„Tento verdikt je historickým víťazstvom pre klímu a pre všetkých, ktorí čelia následkom klimatickej krízy. Gratulujeme organizácii Milieudefensie a všetkým ostatným žalobcom. Shell nemôže pokračovať v porušovaní ľudských práv a uprednostňovani ziskov pred ľuďmi a planétou. Tento verdikt je jasným signálom pre priemysel fosílnych palív. Uhlie, ropa a plyn musia zostať v zemi. Ľudia na celom svete požadujú spravodlivosť v oblasti klímy. Súd dnes potvrdil, že priemysel fosílnych palív nemôže pokračovať v znečisťovaní ovzdušia”, povedal dočasný riaditeľ Greenpeace Andy Palmen.

Súdny spor medzi Shell a Greenpeace (Foto: Greenpeace.org)
Súdny spor medzi Shell a Greenpeace (Foto: Greenpeace.org)

Zmena klímy a elektromobilita

V snahe udržania globálneho otepľovania sa po celom svete presadzuje prechod na elektrickú mobilitu a výrobu energie z obnoviteľných zdrojov. Už množstvo krajín po svete si určilo konkrétne termíny, kedy zakáže predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom. Ako príklady uvedieme Nórsko (2025), Belgicko (2026), Nemecko a Švédsko (2030), Kanada (2040) alebo niekoľko štátov v rámci USA (dátumy sú rôzne, napríklad Kalifornia v roku 2035).

Elektromobilita sa globálne považuje za výrazne ekologickejšiu a efektívnejšiu formu mobility ako tá s vnútorným spaľovaním nafty alebo benzínu. V súčasnosti rapídne rastú predaje hlavne plug-in hybridných vozidiel, ale aj čisto elektrických vozidiel.

20 najväťčích emitentov emisií CO2 od roku 1965 (Zdroj: Guardian)
20 najväčších emitentov emisií CO2 od roku 1965 (Zdroj: Guardian)

Porovnanie uhlíkovej stopy elektrických a spaľovacích vozidiel

Uhlíková stopa spaľovacích vozidiel začína samozrejme už pri ťažbe ropy, ktorá je sama o sebe extrémne energeticky náročným procesom. Pokračuje prevozom ropy do rafinérií, jej spracovaním na pohonné palivá, ich prevozom a distribúciou na čerpacie stanice a v konečnom dôsledku sa ešte spáli v motoroch vozidiel, ktoré majú účinnosť v najlepších prípadoch do 40%. Zvyšok energie sa stratí v podobe tepla do okolitého prostredia.

Detailné vysvetlenie uhlíkovej stopy spaľovacích vozidiel a porovnanie s uhlíkovou stopou si pozrite vo videu nižšie:

 

28. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+