MojElektromobil

Mnohí považujú elektromobily za jednu z hlavných súčastí budúcnosti automobilového priemyslu. Okrem toho sa stávajú stále populárnejšími a dostupnejšími aj pre bežných spotrebiteľov. Dokonca aj väčšina používateľov elektrických vozidiel by sa podľa ankety už k spaľovacím motorom nikdy nevrátila. Naozaj majú elektromobily do budúcnosti takú obrovskú perspektívu alebo je to len súčasný stav, kedy je elektromobilita prezentovaná ako jedna z najlepších možností v automobilovom priemysle?

Mohlo by vás zaujímať:

V redakcii sme túto otázku položili aj populárnej umelej inteligencii, ktorá prostredníctvom ChatGPT dokáže odpovedať na rôzne otázky. Študentom dokáže napísať školské práce a dokonca vie skladať aj umelecké diela. Tento fenomén súčasnosti mal jasno aj v prípade témy o elektromobiloch.

Tie považuje za “za jednu z hlavných častí v budúcností automobilového priemyslu a mobility.” Umelá inteligencia spomenula tiež viacero výhod oproti tradičným automobilom so spaľovacími motormi. Okrem toho sa venovala aj téme nabíjacích staníc či zlepšenia dojazdu a praktickej využiteľnosti samotných elektromobilov.

Fakty hovoria jasne

Okrem pozitívnych vlastností elektromobilov, ktorých je nespočetné množstvo, treba samozrejme spomenúť aj nevýhody, ktoré s elektromobilmi prichádzajú. Tie si však väčšinou prispôsobujú odporcovia elektromobility podľa potreby. Následne sa medzi ľuďmi šíria rôzne dezinformácie, ktoré nie sú podložené relevantnými faktami a veľakrát sú tieto informácie aj skreslené. Faktom je, že najekologickejšie auto je to, ktoré sa nevyrobí vôbec.

DS 4 E-tense PHEV
DS 4 E-tense PHEV | Zdroj: Michal Lauko

Áno, elektromobily majú o približne 10 – 15 % vyššiu hmotnosť oproti “bežným spaľovákom,” tak isto majú aj vyššiu obstarávaciu cenu. Niektoré nenabijete tak rýchlo, ako by trvala zastávka na čerpacej stanici kvôli tankovaniu. Taktiež existujú elektromobily, ktoré nemajú excelentné výsledky v dlhom dojazde pri maximálne nabitej batérii. Tu je to ale o preferenciách. Ak niekomu stačí auto do mesta, nebude si kupovať veľké ťažké SUV. Rovnako je to aj v prípade elektromobilov.

Všetky tieto “nevýhody” sa však každým rokom znižujú a s postupným vývojom elektromobilov sa niektoré aj úplne eliminujú. Čo sa týka podrobných informácií o jazdení s elektromobilom a ďalšie mýty a fakty, ktoré sú s nimi spojené, nájdete v článku Mýty a fakty o elektromobiloch: Ktorý mýtus vás najviac prekvapil? | Diskusia.

Zákaz predaja spaľovacích motorov

Asi najdiskutovanejšou témou posledných mesiacov v oblasti automobilového priemyslu je práve zákaz predaja spaľovacích motorov do roku 2035. Mnohí tento zákaz vnímajú ako vyzdvihovanie elektrických vozidiel na úkor spaľovacích motorov. Niektorí to považujú dokonca za “vnútenie” elektromobilov všetkým používateľom bez možnosti rozhodnúť sa.

Viaceré krajiny sa proti tomuto návrhu postavili a výsledkom dohody je výnimka, kedy sa autá so spaľovacími motormi môžu predávať aj naďalej. To však platí v prípade, že budú využívať iba syntetické palivá. Autá jazdiace na syntetické palivá však vypúšťajú aj iné škodlivé plyny, ako sú napríklad oxidy dusíka. Aj napriek tomu, že e-palivá vyzerajú ako vhodná alternatíva pre autá so spaľovacími motormi, sú oveľa menej šetrné k životnému prostrediu ako napríklad elektromobily s nulovými lokálnymi emisiami.

Okrem toho je ich výroba náročnejšia a aj pre konečného spotrebiteľa budú drahšie. Je preto veľmi pravdepodobné, že nakoniec aj samotní majitelia vozidiel so spaľovacími motormi dajú v budúcnosti prednosť práve ekonomicky výhodnejším elektromobilom.

Opatrenia podporia nárast počtu elektromobilov aj na Slovensku

V roku 2022 elektromobily v kategórii M1 na Slovensku predstavovali menej ako 2 % zo všetkých predajov a nových registrácii osobných vozidiel. S týmto počtom sme obsadili v rámci krajín Európskej únie posledné miesto. Toto smutné “prvenstvo” svedčí o tom, že elektromobily nie sú zatiaľ medzi Slovákmi veľmi obľúbené. Podobný scenár sa očakáva rovnako aj v roku 2023. Podľa odhadov sa v roku 2023 predá menej ako 9 000 elektrických batériových vozidiel.

Prognóza vývoja počtu elektromobilov na Slovensku | Foto: SEVA

Na to aby sa trh s elektromobilmi začal rozvíjať samostatne, je podľa analýz potrebné dosiahnuť hodnoty predaja až približne 130 000 elektromobilov. To by sme pri súčasnom vývoji dosiahli až niekedy od roku 2030. Batériové vozidlá by pri tomto scenári predstavovali približne 4,5 % celého vozového parku.

V prípade, že by sa využili aj podporné opatrenia, ako sú priame dotácie na nákup vozidiel či rôzne daňové zvýhodnenia napríklad pre firmy, by podobná hranica 5 % bola dosiahnutá už v rokoch 2028 – 2029. V roku 2030 by tak na Slovensku jazdilo približne o 100 000 elektromobilov viac ako pri základnom scenári bez podporných opatrení.

Svetovým autom roka 2023 sa stal opäť elektromobil

Aj napriek odlišným preferenciám slovenských automobilových zákazníkov majú elektromobily čo ponúknuť. Svedčí o tom aj fakt, že porota, ktorú tvorilo 100 automobilových novinárov z 32 krajín vybrala za najlepšie auto roka práve elektromobil.

Prestížne ocenenie World Car of the Year 2023, teda Svetové auto roka 2023, získal počas New York International Auto Show (NYIAS) elektrický Hyundai IONIQ 6. Porota vyberala z modelov, ktoré boli uvedené na trh v roku 2022 a splniť museli samozrejme niekoľko podmienok.

Ioniq 6 pred štadiónom Atletico Madrid | Foto: Hyundai

Anketa o najlepší elektromobil prebiehala počas minulých mesiacov aj na Slovensku. V nej obsadil prvenstvo predchodca svetového auta roka, Hyundai IONIQ 5. Okrem toho sa hodnotili rôzne skupiny vozidiel a tiež aplikácie, ktoré jednotlivé automobilky ponúkajú. Podrobné výsledky si môžete pozrieť na našej stránke.

Používanie elektromobilov v praxi

Napriek malému množstvu elektromobilov, ktoré na Slovensku jazdia, je pochopiteľné, že informovanosť a skúsenosti s elektrickými batériovými vozidlami sú minimálne. Niekedy dokonca žiadne. Najobjektívnejšie hodnotenie však vyplýva z vlastných skúseností, ktoré sú úzko spojené s používaním takéhoto vozidla v každodennom živote.

Podobné zhrnutie používania elektromobilu v praxi sme si pre vás pripravili v článku Svoj prvý elektromobil kúpil z bazáru. Aké má skúsenosti po piatich rokoch? | Rozhovor.

Osobné skúsenosti majiteľa elektromobilu, ktorý za 8 rokov najazdil približne 140 000 km, sú rozšírené o informácie priamo od autorizovaného servisu.

Nissan Leaf e+
Foto: Radovan Hlôška

Osobné skúsenosti máme s elektromobilmi aj my v redakcii. Na testovacie jazdy nám chodia elektrické batériové vozidlá pravidelne a veľakrát ich máme možnosť testovať aj na dlhšie časové obdobie. Pokiaľ vás zaujímajú rôzne informácie, chcete vidieť všetky naše testy, postrehy či iné skúsenosti, určite bude pre vás zaujímavá sekcia TESTY, ktorá sa venuje práve tejto problematike.

Elektromobily budú mať neustále svojich nasledovateľov, ale tak isto aj odporcov. Vždy by však pri rozhodovaní pred kúpou akéhokoľvek automobilu mali rozhodovať preferencie samotného zákazníka a nielen informácie z “tretích strán.” Tie sú často nepodložené relevantnými faktami prípadne sú inak “prikrášlené.”

S istotou však môžeme tvrdiť, že elektromobily budú určite dôležitou súčasťou automobilového priemyslu aj v budúcnosti a že sa ich podiel na trhu bude minimálne v najbližších desaťročiach zvyšovať.

Chcete si kúpiť alebo vyskúšať Teslu?

Na Slovensku máme viacero firiem, ktoré sa zameriavajú na elektromobily značky Tesla a celý proces objednania, kontroly, nákupu a všetkého ďalšieho vedia vybaviť za vás, dokonca v konečnom dôsledku získate aj lepšiu nákupnú cenu. Dve kľúčové pre prípadných záujemcov sú DriveTesla.sk.sk (pomoc s nákupom, dovozom a všetkým okolo) a NaTesle.sk (testovacie jazdy), ak si chcete dopredu vyskúšať, či je Tesla skutočne tým pravým.

Náš tip
7 tém do diskusie o elektromobilite
24. apríla 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+