MojElektromobil

Nový rok prináša niekoľko zmien v súvislosti s prihlasovaním áut. Najväčšiu pozornosť priťahuje hlavne zavedenie nového výpočtu poplatku, ktorý je potrebné uhradiť pri každej zmene držiteľa motorového vozidla. Okrem výkonu vozidla bude od 1. júla 2023 kľúčovú rolu zohrávať takzvaný emisný faktor – emisná norma vozidla.

Poplatky za prihlásenie auta v 2023

Keď to všetko trochu zjednodušíme, tak v podstate potrebujete vedieť o štyroch kľúčových veciach:

  1. Od 1. 7. 2023 sa mení výška poplatku pri prihlasovaní vozidiel, respektíve pri zápise držiteľa motorového vozidla do evidencie ako je tento úkon označovaný oficiálne. Po novom sa bude výška poplatku rátať podľa aktualizovaného vzorca, ktorý zohľadňuje výkon a emisnú normu vozidla Euro. Na vek vozidla cez koeficient zostatkovej hodnoty vozidla sa už viac neprihliada. Zjednodušene povedané to znamená to, že pri starších autách s vysokým výkonom a horšou emisnou normou si podľa nového prepočtu priplatíte (existujú výnimky).
  2. Vozidlá, ktorých jediným zdrojom energie je elektrina, batériové elektromobily, majú “výnimku” a pri ich prihlasovaní sa platí len 33 €. V prípade, že sa vydávajú nové ĚCV, tak je potrebné uhradiť ešte 2 x 16,5 €. 
  3. Od 1.1. 2023 vstúpili do platnosti nové pravidlá pri zápise zmeny držiteľa vozidla bude správny poplatok uhrádzať žiadateľ o evidenčný úkon a nie nový vlastník vozidla ako tomu bolo doteraz.
  4. Pôvodný návrh zákona prešiel pred svojim schválením Národnou radou SR (došlo k tomu 15.3.2023) výraznými zmenami. Jednou z vecí je to, že namiesto 1.4.2023 do platnosti vstupuje až 1.7.2023. Omnoho dôležitejšia je však zmena poplatkov. Upravená bola totiž váha niektorých emisných noriem – koeficientov.

Pri každej zmene majiteľa vozidla je teda potrebné uhradiť správny poplatok. Je jedno či ide o kúpu nového alebo ojazdeného vozidla. Rozdiel je len v tom, či sa menia aj evidenčné tabuľky vozidla. 

Ak k tomu dochádza, tak je potrebné zaplatiť ešte aj poplatok za vydanie nových evidenčných čísel, kedy sa za obidve tabuľky bez vlastného označenia platí 2 x 16,5 €. 

To znamená, že pri prepise auta a zmene EČV je potrebné uhradiť dva poplatky – zápis držiteľa motorového vozidla a vydanie tabuľky s evidenčným číslom.

Ak dochádza k prepisu auta na nového majiteľa, no EČV zostávajú bez zmeny, tak sa platí len poplatok za zápis držiteľa motorového vozidla, ktorý sa od 1. júla 2023 počíta podľa nového vzorca výkon x emisná norma vozidla. 

V prípade, že predmetné vozidlo z nejakého dôvodu nemá pridelenú oficiálnu emisnú normu Euro, tak sa uplatní koeficient zvolený na základe dátumu prvej registrácie.

Tabuľka nového výpočtu – pôvodný návrh | Foto: MV SR

Pozor! Obrovská zmena v podobe schváleného zákona

Vyššie uvedená tabuľka z pôvodného znenia návrhu prešla úpravou a schválená bola prepracovaná podoba. Znížená bola “váha” koeficientu prakticky pri všetkých EURO normách s výnimkou normy Euro 1 (zostala na hodnote 1), normy Euro 6 b,c (zvýšenie z 0,4 na 0,45) a Euro 6 d a novšie (zvýšenie z 0,3 na 0,4). To fakticky znamená, že novšie emisné normy nakoniec nebudú až takou veľkou výhodou ako sa pôvodne navrhovalo a staršie emisné normy nebudú predstavovať až také veľké znevýhodnenie.

Všimnúť si môžeme aj to, že posunuté boli aj rozmedzia v položke “Dátum prvej registrácie”, ktorá sa využíva na identifikáciu koeficientu v prípade, že pri vozidle nie je možné určiť Euro normu.

Tabuľka ekologických koeficientov, ktorá nakoniec bola schválená | Foto: NRSR

S novým výpočtom správneho poplatku súvisí aj úprava sadza poplatku stanovená podľa výkonu motora v kW. Doteraz bol napríklad pri vozidlách s výkonom 254 kW poplatok stanovený na 3 900 €, čo sa násobilo koeficientom zostatkovej hodnoty vozidla. Od 1. júla bude pri výkone 210 kW a viac (absolútny výkonnostný strop) poplatok stanovený na 1000 €, čo sa bude násobiť emisnou normou. 

Tabuľka pre výpočet ceny za prepis vozidla. Základná sadza podľa výkonu, ktorá sa násobí vekom vozidla. Súčasný stav – platná do 1.7.2023 | Foto: Zbierka zákonov SR

Pozrime sa ešte na príklad niekde z pomyselného stredu. Pôvodný rozsah 132 až 143 kW mal poplatok stanovený na 700 €, čo sa opäť násobilo koeficientom zostatkovej hodnoty vozidla podľa veku. Ak do úvahy vezmeme vozidlo s výkonom 142 kW, tak to bude od 1. júla 2023 pokrývať kategória 140 až 155 kW, kde je poplatok stanovený na 500 €, násobený emisnou normou.

Vozidlo z terajšej kategórie s výkonom 92 až 98 kW a poplatkom 150 € (krát vek vozidla) bude podľa nového výpočtu posudzovať kategória 90 až 100 kW s poplatkom 90 € (krát emisná norma). A podobných zmien je tu omnoho viac. Výkonnostná tabuľka je po novom jednoducho “omnoho štedrejšia” – väčšie rozpätie výkonu v kW a nižšia základná cena.

Tabuľka pre výpočet ceny za prepis vozidla. Základná sadza podľa výkonu, ktorá sa násobí ekologickým koeficientom. Platná od 1.7.2023 | Foto: NRSR

Chcete si kúpiť alebo vyskúšať Teslu?

Na Slovensku máme viacero firiem, ktoré sa zameriavajú na elektromobily značky Tesla a celý proces objednania, kontroly, nákupu a všetkého ďalšieho vedia vybaviť za vás, dokonca v konečnom dôsledku získate aj lepšiu nákupnú cenu. Dve kľúčové pre prípadných záujemcov sú DriveTesla.sk.sk (pomoc s nákupom, dovozom a všetkým okolo) a NaTesle.sk (testovacie jazdy), ak si chcete dopredu vyskúšať, či je Tesla skutočne tým pravým.

17. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+