MojElektromobil

Milan Bahna je dnes už pomerne známou postavou slovenskej elektromobilovej scény. Ako človek stojaci v pozadí YouTube kanála Elektromobil.tv sa tejto oblasti aktuálne venuje veľmi podrobne, no s elektromobilitou ako takou má dlhosiahle osobné skúsenosti aj mimo obrazoviek. Už piatym rokom je majiteľov elektromobilu Nissan Leaf s rokom výroby 2014, ktorý kupoval z druhej ruky.

Dnes sa ale ešte stále polemizuje o tom, či je elektromobil z bazáru rozumnou kúpou a v médiách sa k tejto téme objavujú aj poriadne negatívne vyjadrenia. Nakoľko má Milan množstvo skúseností a nejednému človeku už pomáhal pri výbere elektromobilu z bazáru, obrátili sme sa naňho s niekoľkými otázkami. Venovali sme sa primárne problematike ojazdených elektromobilov a jeho vlastným skúsenostiam s prvou generáciou modelu Nissan Leaf.

Aký elektromobil máte a prečo ste sa rozhodli práve pre tento model?

Som majiteľom prvej generácie Nissanu Leaf z konca roku 2014 ešte s najmenšou, 24kWh batériou. Leaf si ma získal už pri mojom prvom dotyku s elektromobilitou pred 8. rokmi. Na rozdiel od väčšiny ľudí, ja dizajn považujem za podarený a originálny 🙂 Viac však hrala rolu praktická stránka, keďže s jeho príchodom do garáže odo mňa odchádzalo moje posledné spaľovacie auto. Potreboval som tak auto, do ktorého sa zmestí 5-členná posádka a je to dodnes jediné auto v rodine.

Čo u vás bolo hlavným dôvodom pre kúpu elektromobilu?

Dôvodov bolo veľa a boli dosť rovnomerne podelené. Napríklad môj pohľad na ekológiu, ideálne fungovanie v rodinnom dome neďaleko hlavného mesta, vtedy plánovaná (a dnes už realizovaná) fotovoltická elektráreň. Tam to však len začalo. Rovnako zásadné plusy pre mňa boli takmer nulové servisné náklady a ticho, komfort, pohoda za volantom. Jednoduchosť ovládania. Kto elektromobil vyskúšal, veľmi dobre vie, o čom hovorím.

Nakoľko ste hľadali elektromobil v ponuke bazárov, mohli by ste priblížiť ako to vyzeralo?

V roku 2017-18, kedy som reálne začal pravidelne sledovať inzeráty, bola ponuka veľmi slabá. Mal som veľmi obmedzený rozpočet a aj Leafa som kupoval s pôžičku, ktorá sa mi však rýchlo začala úsporami splácať. Na Slovensku takéto autá takmer v ponuke neboli. Nemecko a Francúzsko zas boli na môj vkus ďaleko s rizikom, že auto na mieste nebude OK. Oplatilo sa intenzívnejšie pátrať v Rakúsku.

Svoj Leaf som našiel po 4 mesiacoch na stránke autorizovaného predajcu Nissan, neďaleko Viedne. Všetko klaplo na prvýkrát, ešte aj cenu sa podarilo stiahnuť. Rakúsko vie auto bez problému odhlásiť od pôvodného majiteľa už vopred a bez prepisu na nového majiteľa, takže stačilo prísť a po tľapnutí si, vozidlo naložiť a odviezť. Vyhol som sa tak behaniu po úradoch s nejakým súkromným majiteľom a mnohým ďalším komplikáciám. Mimochodom, ako cez kopirák a v rovnakej oblasti kúpil iný elektromobil aj môj brat o dva roky neskôr.

Foto: Milan Bahna (archív)

Aká je situácia na trhu s ojazdenými elektromobilmi dnes?

Rád by som napísal, že lepšia. Ale ak sa bavíme o cenovo najdostupnejších, tak je ich veľmi málo a ceny vyleteli kvôli krízam, vojne a nedostatku nových áut do nezmyselných výšok. Najlepšie obdobie pre kúpu jazdeného EV bolo tesne pred Covidom, resp. počas neho. Vtedy bolo v ponuke veľa áut, PHM v spaľovákoch boli lacné a tak bol tlak na cenu jazdeného elektromobilu. Dnes sa karta obrátila a na Slovensku je opäť problém nájsť zaujímavú ponuku. Lepšie je to už pri autách nad 25- alebo 30- tisíc €. Tam je v ponuke viac modelov a trh sa trochu s príchodom nových modelov začína rozrastať.

Máte nejaké tipy pre ľudí, ktorí by si chceli kúpiť ojazdený elektromobil? Na čo si dávať najväčší pozor?

Aj tu platí, že najlepšie je vziať si so sebou nejakého odborníka, majiteľa rovnakého auta, alebo mechanika. Ideálne však kombináciu všetkého :). Samozrejme každého zaujíma (objektívne) stav batérie. Ešte viac ako najazdené kilometre. Treba si vopred niečo naštudovať o slabinách auta, vedieť rozoznať rozdiely a prejavy vadnej batérie. Dnešná ponuka aplikácií už umožňuje mnoho parametrov zistiť priamo na mieste cez telefón.

Ako svoju kúpu hodnotíte s odstupom času?

Po stavbe drevodomu je to najlepšia hmotná investícia, ktorú som urobil. Život s elektromobilom nielen že spĺňa, čo som si prial, ale to aj prevyšuje.

Ako to máte vyriešené s nabíjaním? Aké riešenie by ste odporučili začínajúcim majiteľom elektromobilu?

Mam v rámci domu dvojgaráž, kde okrem 230V mám možnosť nabíjať elektromobil (ktorý to umožňuje) aj cez tri fázy zo 400V “miešačkovej” zásuvky. Už rok vyrábam značnú časť svojej spotreby na streche domu a pred pár týždňami som počet panelov zdvojnásobil. Začínajúci elektromobilista by mal mať v prvom rade možnosť vlastného nabíjania. Dá sa to aj inak, ale to je na inú debatu a konkrétne možnosti a scenáre.

Foto: Milan Bahna (archív)

Ako to v dnešných časoch “energetickej krízy” vyzerá s nákladmi? Na koľko vychádza 100 km jazda?

Práve fotovoltiku som zdvojnásobil kvôli situácií, ktorú sme tu mali posledné leto. Nikto nevedel, aké budú ceny energií. Vďaka zastropovaniu cien a po spriemerovaní priameho nabíjania zo slnka som niekde okolo 1€/100km. Možno aj menej, uvidím o dva mesiace pri vyúčtovaní elektriny po roku. Moja práca mi veľakrát umožňuje nabíjať doma v čase najväčšej výroby, takže v mojom prípade mi to celé dáva veľký zmysel.

Koľko kilometrov najazdíte ročne? Máte predstavu koľko ste teoreticky ušetrili € v porovnaní s jazdením na obdobnom aute so spaľovacím motorom?

Leaf mal pri kúpe najazdených okolo 48000 kilometrov. Budúci mesiac bude predpokladám už 140000 km na displeji. Priemerný nájazd je teda niekde 15 až 18 tisíc km ročne. Paradoxne počas prvého roku Covidu som spravil vyše 20000 km. Neprepočítaval som to, lebo ceny PHM sa neustále menia a elektromobil som kupoval z viacero dôvodov, nie len ekonomického. Ale rozhodne cítim ten rozdiel, kedy nemusím každé dva týždne nechávať 50€ na čerpacej stanici.

Časť kilometrov som obehal na firemnú kartu po DC nabíjačkách s výhodným programom, takže aj v tomto prípade to bolo lacnejšie ako na benzín. Okrem PHM som ale šetril výrazne na servise, nemusel som absolvovať minimálne jednu výmenu rozvodov, mnoho výmen oleja, sviečok, výmenu výfuku a to všetko iba za predpokladu fungovania bez porúch. Iba so základnou údržbou. Pri dieslovom aute, ktoré som mal predtým sa to ešte dá násobiť problematickými dielmi pre naftový druh pohonu. Som rád, že je to už história a neplánujem sa k nej už vrátiť 🙂

Foto: Milan Bahna (archív)

Váš elektromobil má už 8 rokov a najazdených takmer 140 000 km. Vyskytli sa aj nejaké problémy

Nechajme v článku kus bieleho, čistého miesta. To asi odpovie všetkým neveriacim najlepšie… S autom som nemal jediný problém, nikdy ma nikde nenechalo. Je to mimoriadne spoľahlivé auto takmer bez investícií.

Koľko vás stáli náklady na servis a údržbu? Ktoré sú tie najväčšie položky?

Presnú sumu ešte nemám spočítanú. Chystám na túto tému u seba na Youtube “Elektromobil.tv” podrobné video s každou položkou zvlášť. Keď tak rozmýšľam nad najväčšími položkami, tak to je technická kontrola raz za dva roky (cca 40€) a potom výmena predných ramien spolu za 70€ materiál. Zvyšok sú ceny denného menu za brzdovú kvapalinu, alebo peľový filter či sadu žiaroviek H4.

S čím väčšina ľudí, ktorí si chcú kúpiť elektromobil, nepočíta a môže ich to priam zaskočiť?

So zimným dojazdom a nutnosťou zmeniť myslenie, fungovanie jazdenia s autom. Veľa ľudí čerpá iba informácie o ofic. dojazdoch vo WLTP, nemajú šajnu, že diaľnica je niečo úplne iné a že treba už dopredu myslieť na nabíjačku po ceste. Treba pochopiť, že keď auto parkuje a je tu možnosť, treba nabíjať AC prúdom z bežnej siete. Odmena za to (aspoň pre mňa) je, že sa nemusím cielene trepať na najbližšiu ČS, ktorú mám asi 5km od domu.

Vedeli by ste priblížiť v akom stave je batéria vášho elektromobilu? Čo to vlastne znamená v praxi?

Stav batérie sledujem podrobne od prvého dňa. Nissan Leaf v prvej generácií patrí k autám, ktoré sú (boli) asi najdostupnejšie, ale majú aj vyššiu mieru degradácie ako konkurencia, alebo akýkoľvek novší elektromobil. Môže za to primárne absencia akéhokoľvek chladenia/výhrevu batérie. Po cca 8,5 roku od vyrobenia batérie sa zostatkový stav kapacity pohybuje na úrovni okolo 77%.

Pri elektromobile platí niečo úplne iné, ako pri spaľovacom aute. Tam sú kilometre väčší problém, ako vek. Tu je to presne naopak. Ak by som nemal kanál s testami elektromobilov (za rok veľké tisíce kilometrov), tak by som s Leafom mal teraz už minimálne 160 000 až 170 000 km. A stav batérie by na tom bol takmer identicky. Poznám majiteľa, ktorý sa blíži s rovnakým autom ku 200 000 km, auto má o rok staršie a stav batérie iba o máličko horší.

Foto: Milan Bahna (archív)

Je tu skutočne riziko, že by majiteľ elektromobilu počas životnosti auta musel meniť batériu?

Je, ale blízke nule. Reálne batériu museli meniť prví majitelia Leafov ešte z rokov 2011-2012. Neskôr mali problémové batérie Leafy s 30 kWh batériou. Boli to však malé počty a takmer všetko išlo na záruku. Ak človek hľadá čokoľvek modernejšie, povedzme od 2015, tak šanca, že zažije výmenu batérie vo svojom aute sa blíži k nule, max spodným percentám.

Viem sa ako majiteľ ojazdeného elektromobilu domôcť toho, že by mi bola bezplatne vymenená batéria?

Áno, dá sa to. Treba však mať nepriestrelnú servisnú históriu vozidla, treba dodržiavať intervaly. Bez nich by to síce možno bolo právne vymožiteľné, ale určite nikto nechce riešiť takéto naťahovačky a problémy. Reálne viem o pár kusoch Leafu 30 kWh, kde sa batéria menila počas záruky. Pozor však pri pochopení záruky. Neznamená to automaticky a vždy výmenu kus starej za kus novej. Veľakrát sa menia iba vadné/najhoršie moduly článkov. Tak, aby sa celkový stav dostal nad zárukou určenú hodnotu. Veľmi záleží od konkrétnej značky, ale aj ľudí v servise či na importe, ktorí o tom rozhodujú.

Do akého momentu je stav batérie ešte možné považovať za dostatočný a kedy sa už treba rovno poohliadnuť po inom elektromobile?

Je to rôzne a opäť záleží na type auta a samozrejme veľkosti batérie. Ja sa Leafu nechystám v najbližších rokoch zbaviť. Rozdiel medzi SOH (State of health, teda pomer reálnej celkovej kapacity oproti ideálnemu/pôvodnému stavu, poznámka redakcie) 77 % a 74 %, čo je povedzme rozdiel jeden rok, sú ľudovo povedané dve prudšie pridania pri rozbehu. Chcem tým povedať, že percentá nie sú všetko a nedá sa na ne pozerať plošne. Ak by mi dojazd klesol na 50km a percentuálne by som mal už veľmi nízke čísla, vtedy by sa auto stalo takmer nepoužiteľným.

Ale ak rovnaký stav zdravia batérie aplikujeme na 100kWh batériu od Tesly, tak aj po veľmi veľkej degradácií napr. po 10-15 rokoch stále prejde násobne viac ako moje auto a môže sa ďalej s týmto vedomím používať. Tých 70 percent sa udomácnilo práve ako hranica pre záruku. Ale rozhodne to NEZNAMENÁ, že pod túto hodnotu je auto nepoužiteľné. Ak sú hodnoty vnútorného odporu, balancovanie článkov a ďalších parametrov v norme, auto sa používa normálne ďalej.

Foto: Milan Bahna (archív)

Nedávno som na sociálnych sieťach narazil na časť rozhovoru z Hospodárskych novín, kde doc. Ing. Ján Lešinský CSc ako automobilový expert uviedol, že životnosť akumulátora elektromobilov sa pohybuje niekde v rozmedzí 5 až 6 rokov, pričom výmena za nový stojí aj 20 000 €. To má byť jednak neprijateľné pre majiteľa, no súčasne sa kvôli tomu vraj nedá očakávať, že by sa elektromobily vyskytovali ako jazdenky (čas 13:10 – 15:28, poznámka redakcie). Aký máte pohľad na túto problematiku vy?

Až na Váš popud som si kúsok videa pozrel. Práve časť o životnosti batérií. Keby som sa k tomu nemal vyjadriť, vypnem túto demagógiu po minúte. Pan Lešinský sa zasekol niekde na prelome milénia. Dnes sú jazdené elektromobily drahšie a vyhľadávanejšie, ako kedykoľvek predtým. Celá tá debata mi prišla vyslovene tendenčná, zo strany HN moderátorka totálne nepripravená, bez akýchkoľvek informácií a možnosti oponovať. Pritom sa stačí pozrieť, ktorý elektromobil sa vyrába koľko rokov.

Keby mal každý po piatich rokoch meniť batériu, myslíte, že by to ľudia kupovali? Smutné na tom je, že na základe takýchto pozvánok profesorov v dôchodkovom veku sa formuje názor ľudí. Ľudí nezaujíma a možno ani netušia, že “odborníci” v médiách majú s elektromobilom asi takú skúsenosť ako ja s lodnou dopravou. Za všetky fakty hovoria 10-ročné Tesly S s pol miliónom kilometrov, ktoré majú stále pôvodné batérie s relatívne smiešnou degradáciou. Dnes už máme dáta zo starších áut, elektromobilita je tu v sériových výrobách od roku 2010. Preto to celé nemôžem pomenovať inak ako populizmus, či zavádzanie a strašenie ľudí neexistujúcim problémom.

Foto: Milan Bahna (archív)

Náš tip
Aká je degradácia batérie na Tesla Model X po 320 000 kilometroch?
2. februára 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+