Po 2 rokoch a 7 mesiacoch som uzavrel kapitolu života s Nissanom Leaf 40 kWh. Keďže sa blíži nákup môjho tretieho elektromobilu, tak som sa s ním musel rozlúčiť. Chcem sa preto podeliť o skúsenosti s týmto mojím, v poradí už druhým elektromobilom, a zároveň si odpovieme na otázku: Oplatí sa kúpiť elektromobil aj keď je drahší?
Veľmi rád konštatujem, že Nissan Leaf s 40 kWh batériou mi pokryl všetky moje cesty. Aj kde mi sťažil a predĺžil cestu na dovolenku do Chorvátska pomalým nabíjaním kvôli ochrane prehriatej batérie, nakoľko nemá aktívne chladenú batériu. Auto je pomerne pekné, s dostatočným priestorom pre pasažierov a batožinu. Nabíjanie v zime je oproti predchádzajúcej generácii pomerne rýchle. Keď bolo auto nové, tak nebol problém na jedno nabitie najazdiť aj 300 km rýchlosťami do 90 km/hod.
Strata hodnoty
Postupne, s pribúdajúcimi kilometrami, sa batéria degradovala a dojazd sa znížil na 250 až 270 km v letnom období. Všetko závisí na štýle a rýchlosti jazdy. Všetky moje dlhšie cesty nájdete detailne popísané v mojich blogoch na www.teslaclub.sk. Jediné dva argumenty, ktoré ma viedli k predaju, je už spomenuté prehrievanie batérie a získaná nová dotácia na ďalší elektromobil. V budúcnosti chcem s mojim tretím elektrinou poháňaným automobilom brázdiť Európu bez akýchkoľvek obmedzení. Inak som bol s autom veľmi spokojný.
Ja a určite aj veľa z vás sa stretáva u automobilovej verejnosti s otázkou: „Oplatí sa kúpiť elektromobil? Veď je tak drahý oproti spaľovaciemu autu.“ Ja tvrdím, že keď elektromobilista využije všetky možnosti, ktoré mu predajca a štát ponúka, tak nielenže nie je stratový, ale s dostatočným počtom kilometrov môže byť aj v zisku oproti spaľovaciemu autu. A hneď vám to aj na mojom príklade dokážem. Zameriam sa čisto len na nákupnú cenu auta a palivo. Nebudem tu prirátavať lacnejší servis a iné položky, ktoré môžu byť v rovnakej cenovej kategórii ako pri fosílnom aute. Napríklad pneumatiky, poistky, rôzne poškodenia a s tým spojené opravy a pod. Takže poďme na to:
Katalógová cena auta s DPH bola | 33.570 € |
Nákupná cena nového auta po odpočítaní Fleet zľavy a bez DPH | 24.058 € |
Štátny príspevok | 5.000 € |
Výsledná cena | 19.058 € |
Predajná cena po najazdení 106 000 km bez DPH | 15.500 € |
Strata hodnoty | 3.558 € |
Cena za nabíjanie a palivo
Celková spotrebovaná energia za 31 mesiacov | 14.098 kWh |
Priemerná spotreba za 1 mesiac zaokrúhlene | 455 kWh |
Ušetrené emisie CO2 v ovzduší / Golf 128g/km / | 13,6 t |
DC nabíjanie: Freecharging / bezplatné nabíjanie / | 0 euro |
AC nabíjanie: Crikvenica + garáž | 27 euro |
Náklady na palivo po 106 000 km | 27 euro |
Celková strata / strata hodnoty + cena za palivo / po najazdení 106 000 km | 3.585 eur |
Ako príklad si zoberiem VW Golf 1,4 TSI ktorý som mal predtým. Strata hodnoty by po takom čase a po toľkých kilometroch bola rovnaká, ak nie väčšia, nakoľko na fosílne autá sa dotácia nedáva:
Celková strata hodnoty a cena paliva: 3.558 € + / 0,055 L/1km x 1.2 €/L x 106 000km / | 10.554 € |
Finančná úspora v prospech Nissanu Leaf je | 6.969 € |
Ak by som aj nedostal dotáciu 5.000 €, tak aj tak by som ušetril | 1.969 € |
Keby som podobným štýlom pokračoval a najazdil by som 364 520 km, tak by som mal komplet celú nákupnú cenu auta späť. Môže sa vám toto stať so spaľovacím autom?
Verejné a domáce nabíjanie
No nie, lebo čerpacie stanice na fosílne palivá zdarma neexistujú, ale nabíjačky áno. Môžete si ich nájsť pri obchodných centrách ako napr. Lidl, Kaufland a pod. Ďalej na čerpacích staniciach Slovnaft /SK/ a MOL /CZ/. V centrách miest napr. Zahreb/Chorvátsko/ alebo Zalaegerszeg/Maďarsko/, ďalej na diaľnici a v prímorských mestečkách v Chorvátsku a ďalších krajinách EU. Stačí si ich vyhľadať na nabíjacích mapách, napr. www.chargemap.com.
Ak by som nenabíjal na nabíjačkách zdarma ale iba doma na bežnej zásuvke so špeciálnou tarifou pre elektromobily alebo najbežnejšou tarifou DD2 od ZSE, tak náklady na palivo po najazdení 106 000 km sú v porovnaní s prevádzkou VW Golf 1,4TSI nasledovné. Výsledné sumy budem zaokrúhľovať na celé euro smerom hore:
VW Golf 1,4 TSI: 0,055 L/1km x 1,2 €/L x 106.000 km | 6.996 € |
Nissan Leaf 40 kWh domáce nabíjanie s tepelnou stratou /+10%/: | |
ŠT ZSE:………13,3 kWh/100km x 0.092€/kWh x 1060 = 1.297 € +130 €/10%TS/ | 1.427 € |
DD2 ZSE:…….13,3 kWh/100km x 0,145€/kWh x1060 = 2.044 € +204 €/10%TS/ | 2.016 € |
Nissan Leaf 40 kWh nabíjanie na verejnej AC a DC stanici od ZSE Drive: | |
Program Partner AC: 9 +/455kWh/mes. x 0,09€/kWh/ = 50 € x 31 mes. | 1.550 € |
Program Flat AC: 69€/mes. x 31 mes. | 2.139 € |
Program Partner DC: 9 + /455kWh/mes. x 0,29€/kWh/ = 132€ x 31mes. | 4.092 € |
Program Flat DC:69€/v cene 400kWh/ + /55kWh x 0,19€/kWh/= 80€ x 31 mes. | 2.480 € |
Ostatní prevádzkovatelia nabíjacích staníc majú ceny nastavené podobne, takže náklady na prevádzku elektromobilu sa od horeuvedených hodnôt nelíšia.
Výrazne nižšie náklady
Z týchto výpočtov jasne vyplýva, že aj keby elektromobilista, ktorý nemá možnosť doma nabíjať a využíval by len platené nabíjanie od verejného poskytovateľa, v tomto prípade ZSE, stále by jazdil výrazne lacnejšie s elektromobilom, ako so spaľovacím automobilom. V kombinácii s bezplatným nabíjaním, ktoré poskytujú mestá, obchodné domy alebo aj iní prevádzkovatelia nabíjacích staníc, sa dostanete na 1/3 prevádzkových nákladov oproti spaľovaciemu autu. Keď po piatich rokoch EV predáte a priložíte k získanej cene úsporu za palivo, tak zistíte, že na nové auto už žiadne ďalšie peniaze potrebovať nebudete.
Verím, že motoristi prestanú veriť fámam o tom, že elektromobil sa neoplatí kúpiť, pretože sa finančne nevypláca. Z môjho príkladu a z týchto výpočtov, ktoré som v tomto článku uviedol, jasne vyplýva, že to nie je pravda. V roku 2022 vláda opäť pripravuje dotácie na elektromobily, ktorá bude nárokovateľná, to znamená, dostane ju každý, kto o ňu požiada. Využite túto jedinečnú príležitosť, ktorá sa možno už nebude opakovať a spolu so zľavou od predajcu sa možno dostanete aj na cenu podobne vybaveného, veľkého a výkonného spaľovacieho auta. Pomôžete nielen svojej peňaženke, ale aj vyčistiť ovzdušie v našich mestách. Ak raz okúsite ticho, výkon a dynamiku elektromobilu, už sa nebudete chcieť vrátiť späť tak ako ja. Za 6 rokov, čo používam elektromobil, som najazdil celkom 236 000 km a ušetril 30,2 t emisií CO2.
Autor: Oliver Čurgali
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom
„To se nám to hoduje, když nám lidi půjčujou.“
V tomto prípade nám štát a nabíjacie firmy dávajú zadarmo, takže sa nám jazdí jedna radosť. Tiež som dostal 8000 €, dokonca na lacnejšie auto, nabíjam na ejoin tiež zadarmo, ale neviem, či je korektné to takto započítať, lebo bez týchto všetkých dotácií by sa situácia obrátila. Napríklad teraz dotáciu aspoň najbližší rok nie je možné dostať, nabíjanie zadarmo tiež nebude naveky, takže ako inšpirácia na kúpu e-auta tento výpočet v súčasnosti neposlúži.
+ jedna „maličkosť“. Samotný odpočet DPH s fleet zľavou (cca 30% ceny vozidla!) je v tomto prípade skoro 2x viac ako štátna dotácia. No zďaleka nie každý má možnosť odpočtu DPH. Ale inak OK, veď ja som EV+.
Jasne že pre firemné autá to bude výhodnejšie. Viac najazdia a viac ušetria. Ale aj bežný motorista má možnosť získať nejakú zľavu. Každý priemerne zdatný počtár si vie vypočítat, koľko ho bude auto stáť po najazdení 100, 200 alebo 300.000 km a vie si spočítať výhodnosť kúpi EV.
Aj podla mna je tu viac nepresnosti ,odpocet dph sa beznej rodiny netyka ,takisto zlava na auto pre beznu domacnost nedosiahnutelna a to nehovorim o spotrebe ktoru uvadzate ,priemerna spotreba 13,3 je pri tomto type aute nedosiahnutelna ,iba ak jazdite v zime bez kurenia v lete bez klimy a hladkate plyn pedal , taktiez to nabijanie v uvodzovkach zadarmo nie je zadarmo
Je to moj príbeh s ktorým som sa podelil. Bud verite alebo nie. Mozno mate na Nissane najazdene viac ako ja. Na konci clanku je pocet km mnou najazdeny na Leafe 1 a 2. Počítadlo priemernej spotreby som nenuloval. Na aute svieti stale doteraz. Nový majitel vám ho môže ukázať. Nemám dôvod klamat. Vacsinu jázd som mal len v okolí mesta v režime eco. Mam fotografie so spotrebou na dlhých trasách, dajte mi email pošlem vam ich. Sú tam spotreby okolo 11-12 kWh/100km. V zime mávam okolo 15 a priemer vyšiel takto podla palubneho počítača. Nejazdil som 130 po dialnici. Takýmto prístupom sa dá spochybniť všetko. Potom je zbytočné tu čokolvek zverejnovať…Pár údajov z palubneho počítača:
TN – M.Boleslav 413 km – 11,7 kWh/100km
TN – Ostrava – Bouzov 311 km/bez nabíjania/ – 10,8 kWh/100km
Zakopane – TN 231 km – 9,1 kWh/100km.
Vsetko mám fotkami zdokumentovane. Spochybniť je ľahke…ale dokazať ťažšie.
Oliver ma Leafa na 16″ cize podvozok uplne to iste ako moja prva generacia. Mam velmi podobne spotreby a trasy. V lete som na 11 v meste s klimou, v zime sa viem dostat tesne pod 15. Vyssia spotreba len v pripade dialnic a neopatrnejsej jazdy. Kto zhana auto na rychlosti kazdy den 150kmh, nie je pre neho Leaf vhodna kupa.
A tiez ste bezna rodina ktora na jednom aute v domacnosti urobi 40 000 km rocne?a tiez by ma zaujimal udaj ako je priemerna rychlost ked mi niekto tvrdi ze v lete ma s klimou spotrebu 11 kw,mozno dole kopcom
Sme 5-clenna rodina a spravim cca 20000. Teraz kvoli corone menej. Rychlost je nizka, ved sa bavime o jazde v hlavnom meste a blizkom okoli. 11-11,5 dosahujem pri rozumnej jazde bez prudkych zrychleni. Ked idem do extremu, mal som aj tesne nad 10, ale to nie je bezna jazda.
Aj my sme 5clenna rodina a na el.auticku zrobime min.20 000 km rocne,a viem ze taketo spotreby sa nedaju dosiahnut pri zapnutej klime ci v zime pri kureni,to vam nikto kto ma el.auto neuveri,mozno na nejakom tripe v lete ked idete na spotrebu to ano to sa aj mne podarilo 300 km a priemerka 9.8 kw trasa tam aj spat,len vravim ze su to vynimocne cesty kde vas cas netlaci
je mi luto, ze ked Vam uz dvaja majitelia tohto auta pisu vlastne namerane spotreby, neverite. Ked som auto kupil, nevedel som sa dostat najprv pod 13, potom pod 12….treba svoj elektromobil dokonale poznat a vtedy sa daria aj taketo spotreby. Je tiez rozdiel, ci klima ide na 2rychlost ventilatora a vyvetrate pred cestou 50stupnovy vzduch, alebo ju pustite naplno. V zime tiez s rozumom vyuzivat kurenie. Idem z garaze, takze mi staci 21-22 stupnov. Prve minuty to berie 1,5-1,7kW, ale po chvili som na urovni 0,7-1.
Robim si velmi podrobne zaznamy, spotrebu vzdy na konci mesiaca nulujem a zapisujem s poznamkami, aky bol podiel mesto/dialnica.
Ste borci ,ked pri aute ktore ma uvadzane v papieroch spotrebu wltp 15 vy dokazete jazdit za 11,nemam slov mozno aj preto ze sam mam el.auto ,jazdim na nom aj hore kopcom nielen dolu a pouzivam aj kurenie
https://www.mojelektromobil.sk/test-nissan-leaf-e/
Citujem z daneho testu:
„Pri štandardnej mestskej jazde sa spotreba pohybovala okolo 16 kWh / 100 km, čo v aktuálnych chladnejších podmienkach“.
Ja pisem, ze sa s mojim dostavam tesne pod 15. Leaf e+ je dvojnasobny vykon, vyrazne vacsia-tazsia bateria a jazdi na 17″ kolesach. Pripadava Vam stale pri tychto argumentoch mojich 15 nerealnych?
Ak si stale myslite, ze autom jazdim len dolu kopcom a hore si ho dam odviezt na odtahovke, tak prestavam verit, ze nejaky elektromobil mate.
Test je robeny zaciatkom mesiaca november co je skutocne chladny mesiac no nie zimny,neviem no vy ste tu hadzali spotreby 13,12 ci dokonca 10 co je pri beznej prevadzke vozidla tazko dosiahnutelne resp dosiahnutelne bez pouzitia klimy a kurenia a pri priemernej rychlosti mozno 40 km v hodine
Este raz a naposledy sa vyjadrim k mojej nízkej spotrebe. Začínal som na Nissane Leaf 24 kWh so 150 km bezným dojazdom. Ak chce motorista niekam s takym autom dojst. Musí sakra setriť energiou. Svoju techniku jazdy som vyladil tak, že tesne pred predajom pri 130.000 km a 11 % degradácii, som mal po ceste z Olomouca do Trenčína 125 km, este zostavajuci dojazd 43 km. T.j. dojazd 168 km na jedno nabitie !!! A túto vycibrenu techniku jazdy, kde využívam rekuperáciu, plachtenie dolu kopcom, zapnutú klimatizáciu len ked sa potím, alebo kúrenie na takú teplotu, aby mi nebolo zima, rýchlosti max. 95 km/hod, som nie vždy použil aj pri Leafe 40 kWh. Na bezných svojich krátkych tratiach som si klimu pustal viac a aj som kúril viac ako v predchádzajúcom Nissane. Ak ste registrovaný na teslaclube poslite mi na postu požiadavku a tie fotky s tak nízkymi spotrebami vám pošlem na email, ktorý mi udáte. Uvedomujem si, že s mojim novým elektromobilom, ktorý bude vážiť 2,1 t., bude si ohrievať kapalinou batériu /toto Nissan nemá/ a 20-tkymi kolesami, budem mať výrazne vyžšiu spotrebu. O svojich skúsenostiach, s týmto autom sa s verejnostou taktiež podelím…
Pravdaze som na teslaclube,uz sest rokov sledujem elektromobilitu a sledujem dianie aj okolo vas vase jazdy spotreby ako aj inych ,len pisem ze vase jazdy ,spotreby a nabijanie zadarmo su specificke pre vas ako osobu,ja vam verim ze to dokazete,lenze do takej dokonalosti co sa tyka uspory dotiahne jeden z tisic,si predstavte ze tento vas blog cita vela ludi ktory maju zaujem o elektroauto a povedia si ze ten oliver ci milan jazdia v priemere za 13,3 kw co je 1,6 eur pri nabijani nocnym prudom doma na 100 km,ved to je ako zadarmo,teraz si to auto zadovazi a nemilo zisti ze ma problem ist pod 16 kw na sto kilometrov a to sedi v aute v bunde ciapke a rukaviciach,je sklamany,preto pisem ze vase spotreby su specificke pre vas ,len pre beznych ludi ktory prejdu zo spalovacieho motora k elektrickemu je to len ruzovy sen
Roman neviem akym autom jazdite, ale dvaja sme len ti, ktori sme sa ozvali. Popytate sa dalsich majitelov Leafu a tiez sledujte rozdiel, kto jazdi na 16 a kto na 17″ pretoze to robi desatiny v spotrebe celkom vyrazne.
Ak pojdete na forum o Octavii, tiez tam budu pisat, ako majitelia jazdia za 5L. Len tu je rozdiel, ze ja a Oliver obaja piseme, ze jazdime pohodovo, vynechavame vysoke rychlosti na dialniciach a nerobime sprint do kopcov. Myslim, ze kto cita so zaujmom, dokaze s tymi info narabat.
A kto má nižšiu spotrebu? Ten kto jazdí na 16″, alebo ten kto jazdí na 17″?
Môžu sa nájsť aj takí, čo si povedia, že nechcú dopadnúť ako Oliver a elektromobil si radšej nekúpia. Dá sa to vnímať aj ako negatívna reklama.
necitate poriadne moje prispevky. 10 som daval ako extrem v lete. 11 je spotreba v lete ked nepotrebujem mat klimu na max pocas celej jazdy. A 15 je v zime mesto s rozumnym kurenim. Naozaj neviem, preco mate s tym taky problem…
Ja netvrdim ze klamete,ja len ze take spotreby sa daju urobit len ak jazdite ako dochodca bez kurenia a bez klimy,tento vypocet spotreby a usetrene peniaze ako tu uvadzate,mozu pasovat tak 1 percentu ludi,ved uznajte ze bezna rodina 40 000 km rocne na jednom aute sotva urobi,skor tie vypocty vidim pre donaskara alebo taxikara,ktoremu nie je problem pockat pred obchodnym domom na volnu nabijacku aby nabil zadarmo,tiez som uzivatel elektromobilu ale tak ruzove ako to tu pisete to ozaj nie je
Je na každom z nás, či túto momentálnu situáciu s dotaciami a nabíjačkami využije alebo nie. O pár rokov bude situácia iná. Mozno nebudú dotácie, ale zas budú lacnejsie EV a fosilne auta zdrazejú v dôsledku pokút, ktroré budú musieť zaplatit za nedodržanie emisných limitov. Jasne som tam vypočítal, že aj platené nabíjačky sú v porovnaní s nákladmi na palivo u fosílnych áut štvrtinove. Všetko je tam obsiahnuté. Niekto sa z toho poučí a niekto nie…..
Viete prosím napísať, za akých podmienok dílerstvo Nissan ponúka spomínanú fleetovú zľavu, resp. čo po Vás požadovali k jej dosiahnutiu ?
Bolo to 3/2018…neviem kolko dava Nissan teraz. Kazde dilerstvo ma inu fleet politiku. Ja som si obtelefonoval vsetky predajne a najviac 14% mi dal Autopoint Zilina. Ako je to teraz neviem. Ale Hyundai dava teraz tiez Fleet zlavu 14%…
Ja osobne som kúpil síce jazdeného Leafa 30kw 2017 r.v. v za 22500€ v 2018 08 a do dnes som ušetril na palive v porovnaní s golfom cca 4100€, rátam primeranú spotrebu golfu (keďže to som mal predtým) a rátam všetky faktúry od ZSE a faktúry za spotrebu elektriny v domácnosti, skrátka všetky náklady na energiu, teraz počas korony sa to šetrenie veľmi spomalilo keďže som robil 3000 – 4000 km mesačne a už nerobím ani 1000 km, takže mesačná úspora klesla zo 110€ na cca 30€, to sa bude dlho šetriť kým sa to vráti : ) bohužiaľ už som sa stotožnil s tým, že Leafko nám zostane ako mestské auto asi navždy, ale zas vôbec mi to nevadí, máme ho veľmi radi a boli sme s ním tiež v Chorvátsku a zrovna v Zalaegerszeg bolo jediné miesto kde sme platili, ale chalani povedali, že mi to preplatia aby som mohol všade hovoriť, že som šiel do Chorvátska zadarmo 😀
Ja sa držím zdravého sedliackeho rozumu. Sledujem diskusie, mám niečo načítané z elektromobility tak tu je môj pohľad na EM.
1)“pri rozumnej jazde bez prudkych zrychleni“ – fascinujúce na EM sú najmä tie zrýchlenia (100% výkon hneď!).A tu zrazu sa dobrovoľne zbavujem jednej vyhody EM.
2) Stály stres :
KDE nabiť ?(najlepšie zadarmo,teda auto nechať pri napr. Tesco(čo ak Tesco,Kaufland,Lidl nemáme?)
Ozaj započítal si naviac najazdené km pri hľadaní spravnej nabijačky,či vybočenie z planovanej trasy?
KEDY nabiť ?
KOĽKO mám ešte km v baterke (dojazd)?
MANIPULÁCIA s káblami, zašpinenie =nižšia komfortnosť (najmä ženy)
Neustála sebakontrola aby som šetril,plachtenie,rekuperácia ON/OFF klíma, kúrenie….
3)Teplotný manažment EM= +€ za EM
Vyšší dojazd,vykon =+€ za EM, vyššia váha EM = vyššia spotreba
4)Vyhýbanie sa diaľnicam ,
5) Komplikacie s likvidaciou EM po havárii(vodotesný kontajner na vyskratovanie)+ náklady v € na likvidaciu EM
6) Slabá elektrárenská infraštruktúra, bežne pri väčšom nárazovom odbere elektriny na ulici vypadáva el. sieť.
A to má EM cca 0.01% obyvateľstva!
Čo keď to stupne na 3,5%,bohchráň na 10% a v jednej ulici bude súčasne nabíjať 5 susedov? A pôjdu elektrokotle,tepel. čerpadlá,…lebo zima január?!
EM je perfektná vecička,
a)keď sa nabije do 5 minút,
b)keď bude lacné to nabíjanie ekvivalent spaľováku napr.aspoň 5 ltr/100km pri cene 1€/ltr.
c) jednotné káble, jednotné zásuvky,
jednotné ceny,
d)nizka hmotnosť batérie, životnosť 20rokov a viac, nebude degradovať a ak tak len v malých %
d) keď bude koštovať ako spaľovák pred 20 timi rokmi teda aj od 9000€…
lebo inak je EM super auto s vynikajucim zrýchlením , šetrí život. prostredie(i keď nie tak ako LNG tankery, biznis lety Airbusov, kamiónov nad 10t a mnohonasobne viac…, výletných lodí, výroba zbraní/USA zbrojí ako ďalších 9 štátov dokopy/…), nie je hlučné, nižšie servisné náklady…