Problematike nákupu elektromobilu z bazáru sme sa už venovali v samostatnom článku, kde sme v závere predostreli aj niekoľko základov, na čo sme zamerať pri výbere. Nakoľko ale ide o poriadne rozsiahlu tému, vraciame sa k nej opäť, tentokrát priamo s vašimi skúsenosťami a odporúčaniami.
Nechajte si poradiť od skúsenejších
Na začiatok by som rád upozornil na dva rozhovory. V obidvoch na otázky odpovedá Milan Bahna, skúsený majiteľ elektromobilu a prevádzkovateľ portálu YouTube kanálu Elektromobil, ktorý kupoval elektromobil z bazáru pre seba a pomáhal vyberať aj ďalším záujemcom.
- Milan kúpil elektromobil z bazáru. Ako mu slúži po troch rokoch?
- Diskusia: elektromobil z bazáru, na čo si dať pozor pri výbere
Práve pomoc od skúsenejších majiteľov s dostatočným rozhľadom v segmente elektrických áut vie byť kľúčovou pomocou pri nákupe z druhej ruky. Vo svojom príspevku na našom facebookovom profile to potvrdil aj Ivan Valach. Ten zhodou okolností využil pomoc práve od Milana Bahnu a podľa toho, ako popisuje prístup zo strany bazáru spravil dobre.
Áno, kúpili sme druhé EV pre manželku akurát predvčerom. Zverili sme sa do rúk Milan Bahna a jeho prístup je na nezaplatenie. Prístup bazáru je už niečo iné. V princípe nevedia čo predávajú, cena jemne vyššia a (pozor spoilery na predajcu) poplatok 310€ ani neviem za čo. Poslali sme ich s ním do pr**le, a odišli. Chytili nás na bráne a zo sklopnými ušami ho odpustili. Teraz sa bude mesiac jazdiť bez techničáku. Ešte pikoška zo zmluvy: máme vymeniť olej a rozvody
(Tí čo viete, prosím nemenujte bazár, nebudeme predsa ohovárať ;-)). Je to však auto z Mochoviec s malým nájazdom, tak snáď mu nič nebude a bude dlho slúžiť.
S ich 300e poplatkom ich treba vysmiať a poslať do …. Zato, že si nevedia auto overiť za 10e u internetových firiem, to je ich problém 🙂 Žiaľ, aj firmy na SK radšej predajú pod cenu bazáru s mizernou povesťou dobré auto, ako by sa s tým mali „trápiť“ v rámci firmy. Toto auto bolo po leasingu, z firmy, takže sme s Ivanom šli na istotu. Treba pred nimi nájsť dôvody prečo chceš stiahnuť cenu, čo všetko na aute treba spraviť a tých par stovák vedia povoliť.
Celkový stav automobilového trhu sa odráža na cenách
Nie je žiadnym tajomstvom, že dostupnosť nových áut je v roku 2022 značne problematická. Množstvo predajcov má skladové modely prakticky vypredané a často preto na dodanie nového auta treba čakať aj mesiace. Tento stav zníženej dostupnosti sa odráža aj na ponukách elektromobilov z druhej ruky. Zjednodušene povedané, ponuka nie je príliš veľká, hoci sa stále dá vyberať, a ceny môžu byť vyššie než za normálneho stavu.
Milan Bahna vysvetľuje, že v tejto dobe je problém kúpiť akékoľvek auto, takže sa treba zmieriť s vyššími cenami. Napriek tomu sa stále dá zohnať aj veľmi zachovalý kus s málo kilometrami. Akurát to nebude hneď a treba sa trochu obrniť trpezlivosťou. Často je to aj o šťastí.
Ceny nových vozidiel sú skrátka stále vysoké a pri našich nižších nájazdoch druhého auta v rodine je to sotva ekonomické. Sledoval som preto dlhšie jazdenky. Cez koronu bolo cestovanie do Nemecka, kde je tradične dobrý výber, komplikované. Slovenský importér BMW mal ale práve čerstvý dovoz zánovných i3 za rozumné ceny (zhruba polovičné oproti novým), s preukázaným pôvodom a kilometrami a platnou rozšírenou zárukou. Po vyše roku si nesťažujeme, popisuje svoju skúsenosť Michal Broska.
Kupovali, od firmy čo tie auta dováža z Kalifornie. Prístup super a autíčko slúži 👌 nemajú problém poradiť, keď sa nám niečo nezdá. Mam 8r fiat 500e všetko sedí tak ako nám to pri kúpe vraveliMartina Melichová KrížikováJa som kúpil Ioniq 2017 PHEV z Nemecka.
– Hľadanie online malo muchy. Ako tu už bolo spomenuté, webstránky nemajú k elektro autám relevantné informácie a často ani dobrý filter/kategorizovanie: často som našiel chybne označený HEV ako PHEV a naopak (musel som kontrolovať foto, či vidím nabíjaciu záklopku pri prednom kolese). Vyberal som auto s minimálnym nájazdom a maximálnou výbavou pri cene okolo 25k€. Že pôjde o Ioniq bolo takmer 100%-né, pretože najlepšie vyhovoval požiadavkám na priestor, výbavu, estetiku a denný BEV dojazd. Našiel som aj vyhovujúci BEV variant, no odradilo ma nabíjanie pri mojich pravidelných cestách dlhých 500km.
– Dovozca MK-Auto.SK bol nezáväzne overiť technický stav kandidátov a až som určil ktorú ponuku vezmem, tak len trošku prikrášlim a auto som dostal do rúk prepísané, s novými pneumatikami, kontrolou originality + cenovo atraktívnym PZP, havarijným poistením a financovaním. Všetko za 2000€ príplatok. PS: Ak si dobre spomínam, mohol som dokonca auto odmietnuť prevziať, keby sa mi pri preberaní niečo nepozdávalo.
– Stav auta/baterky: Auto malo 2,5 roka a 13000km. Oproti novej plnej výbave za skoro 36k€ som platil dokopy 28k€. Za 2 roky od kúpy som urazil 50000km, z toho viac než polovicu v BEV režime, pričom mi BEV dojazd 62km neklesol ani o 1km a aj v zime pri teplotách nad -10°C dám medzimestom možno 50km. Včera som napr. urazil 58km v BEV režime a ešte mi zvýšil nejaký kilometer.Martin Félix Dravecký
Sledujte celkový stav a kapacitu batérie
Základom je overenie celkového stavu ako pri každom aute, pri elektromobiloch je akurát vhodné preveriť aj stav batérie. Navyše treba počítať s tým, že pri kúpe ojazdeného elektromobilu sa objavia drobné závady. Niekedy to môže byť o to komplikovanejšie, že na stránke bazáru nenájdete kľúčové údaje a musíte si ich vyžiadať. Prípadne sú tu uvedené nezmyselné hodnoty.
Kupoval som 2x BMW i3. Zameral som sa na celkový stav. Kilometre sú v tomto prípade len číslo. Pozrel som si históriu nabíjania a aktuálnu kapacitu batérie. Auta mi skvele slúžia už 3. Rok 🙂 Aktuálne k ním pribudne Tesla model Y dual m. Long Range. Tak uvidíme či budem mať šťastnú ruku aj v tomto prípade 😜
Marián Farkaš
Ja som kúpil z druhej ruky, maximálna spokojnosť. Samozrejme drobné závady sa našli, netreba čakať, že jazdené auto bude ako nové.
Juraj Ondrejka
Uvažoval som nad tým. Moje poznatky sú také, že tradičné autobazárové weby vôbec nie sú pripravené na elektromobily, nenájdete dôležite údaje a aby ste mohli vôbec inzerát zverejniť, tak musíte zadať nezmyselne údaje, a tak nájdete bežne elektromobil so zdvihovým objemom 1200ccm… V takých údajoch je takže vyhľadávať. Druhým problémom je zvyšková kapacita batérie, ktorá je asi najpodstatnejším údajom, ale nedozviete sa ju spravidla nikdy. Tu vidím možno aj podnikateľský priestor na certifikovane meranie zvyškovej kapacity.Peter Hulla
Nenaleťte na plané sľuby
Milan Bahna pred časom upozornil aj na niektoré kuriozity z inzerátov na ojazdené elektromobily. Spomína napríklad nekorektné informácie o výbave, zavádzanie v otázke stavu batérie či plané sľuby o benefitoch pre elektromobily, ktoré na Slovensku jednoducho nemáme.
- Zle je označená výbava, ročník a jednoznačne sa tu klame aj o stave batérie.
- Predávajúci sľubuje diaľnice zdarma (žeby budúci poslanec????) a sám si protirečí o reálnom dojazde a dĺžke nabíjania. Ale spolieha sa na zapnutý CapsLock a gramatika je tiež jeho neobľúbená disciplína.
- Pozor na takéto „neodolateľné“ ponuky. Premrštená cena je už samozrejme potom len čerešňa na torte.
