Zdroj: Salón Elektromobilov 2022 Bratislava | Foto: Radovan Hlôška
Problematike nákupu elektromobilu z bazáru sme sa už venovali v samostatnom článku, kde sme v závere predostreli aj niekoľko základov, na čo sme zamerať pri výbere. Nakoľko ale ide o poriadne rozsiahlu tému, vraciame sa k nej opäť, tentokrát priamo s vašimi skúsenosťami a odporúčaniami.
Na úvod ešte rýchly pohľad na trh s ojazdenými elektromobilmi. Údaje od januára do júna 2022 uvádzajú, že v inzercii na Slovensku bolo ponúkaných spolu 3 721 elektromobilov a hybridov. Ponuka elektromobilov a hybridov sa pritom medziročne zvýšila o takmer 7%. Na slovenskom sekundárnom trhu bolo v ponuke o 189 elektromobilov viac, počet hybridov sa medziročne navýšil o 43.
Čoraz väčšia ponuka elektrických a hybridných modelov na trhu nových automobilov sa s miernym oneskorením začína prejavovať aj na sekundárnom trhu s vozidlami. Inak povedané, ojazdených elektromobilov je každým rokom viac a viac.
Bazárový predaj čoraz novších elektromobilov ale spôsobuje aj to, že rastie ich mediánová cena. Zatiaľ čo v roku 2021 to bolo 22 000 €, o rok neskôr už 33 490 €. TOP 5 bazárových elektromobilov v roku obsadzovali modely: BMW i3, Tesla Model S, Nissan Leaf, Tesla Model 3 a Mercedes EQA.
Článok bol aktualizovaný o ďalšie všeobecné tipy, ktoré môžu pomôcť ak máte záujem o ojazdený elektromobil z druhej ruky.
Na začiatok by som rád upozornil na dva rozhovory. V obidvoch na otázky odpovedá Milan Bahna, skúsený majiteľ elektromobilu a prevádzkovateľ portálu YouTube kanálu Elektromobil, ktorý kupoval elektromobil z bazáru pre seba a pomáhal vyberať aj ďalším záujemcom.
Kúpa elektromobilu z druhej ruky môže mať rôzne úskalia. Niekedy sa veci aj za vecami, ktoré na prvý pohľad vyzerajú veľmi lákavo, môžu v skutočnosti skrývať neželané komplikácie. Príkladom môže byť jazdený elektromobil, ktorý má po piatich rokoch najazdených len pár tisícok kilometrov.
Samozrejme, “bol garážovaný a mal ho sviatočný vodič”. Nízky počet kilometrov a prívetivá cena na prvý pohľad vyzerajú ako jasná výhra. Realita je ale skôr taká, že by sa okamžite mala vynoriť otázka “Prečo za tie roky najazdil tak málo?”.
Spôsobilo to niečo na strane tohto elektromobilu? Ak skutočne jazdil len minimálne tak ako sa to prejavilo starostlivosti o batériu? Stav batérie je mimochodom niečo, na čo by ste si mali dávať poriadny pozor a pred kúpou ojazdeného elektromobilu stojí za to nechať spraviť jej diagnostiku. Nízky počet najazdených kilometrov nemusí byť vôbec výhra, ak elektromobil roky stál niekde bez pohybu s vybitou batériou a podobne.
Pri batérii si samozrejme treba uvedomiť aj druhú vec. To, že kupuje auto, pri ktorom už neplatí záruka na batériu (štandardne 8 rokov alebo 150 000 km, no líši sa podľa výrobcu), tak to automaticky neznamená, že batéria je na odpis. Jej parametre síce budú poznačené, čo sa prejaví napríklad na nižšom než deklarovanom reálnom dojazde, ale normálne funguje ďalej. Koniec záruky alebo nájazd XY km neznamená koniec batérie.
V každom prípade, poriadne preklepnutie stavu batérie je nutnosťou. Hoci aj za cenu toho, že budete musieť navštíviť autorizovaný servis a tento úkon zaplatiť. Stále je to omnoho lepšie, než kupovať mačku vo vreci. Svojpomocne posúdiť stav batérie je pre drvivú väčšinu ľudí nerealizovateľné.
K dojazdu ešte jedna vec. To, že výrobca niekde na webe “deklaruje” dojazd napríklad 500 km na jedno nabitie ešte tak celkom neznamená, že táto hodnota je vtesaná do kameňa. Ide o “laboratórne hodnoty”, ktoré sa niekedy dosahujú ťažko aj pri úplne novom elektromobile, nieto ešte pri takom, ktorý už má čosi za sebou. Pre lepšiu predstavuje je preto dobré pozrieť si niekoľko testov z reálnej prevádzky alebo sa podariť s niekým, kto už má skúsenosti. Dobré je vyriešiť aj otázku nabíjania – je k tomu kábel, aký to má konektor, aké rýchle nabíjanie…?
Ak má ísť o váš prvý elektromobil, tak by ste sa mali aspoň trochu zoznámiť s nabíjacou infraštruktúrou vo vašom okolí. Aby ste vedeli, kde v blízkosti vášho bydliska môžete využívať verejné nabíjacie stanice. Taktiež by ste si mali pozrieť ako vyzerá situácia na vašich pravidelných trasách. V prvom prípade vie byť veľkou pomocou mapa nabíjacích staníc, napríklad Nabijame.sk, prípadne mapy pokrytia na stránkach prevádzkovateľov ejoin, GreenWay a ZSE Drive.
Pri zisťovaní situácie na cestách je skvelým pomocníkom plánovač ABetterRouteplanner. Zadáte doňho model svojho elektromobilu, začiatok a cieľ trasy, prípadne počiatočný stav nabitia batérie alebo požadovanú hodnotu v cieli. Stránka vám pekne vypočíta, kde sa máte zastaviť na nabíjanie a ako dlho tam budete.
Okrem využívania verejných nabíjacích staníc je tu aj možnosť zabezpečiť si domáce nabíjanie cez takzvaný wallbox. Táto možnosť pripadá do úvahy pre majiteľov rodinných domov alebo garáži v osobnom vlastníctve, kde je bez väčších problémov možné osadiť nabíjaciu stanicu.
Napriek tomu, že v úvode sme si spomínali postupne rastúcu ponuku bazárových elektromobilov, pravda je taká, že Slovensko sa v tomto smere rozbieha len veľmi pomaly. Ide to v ruka v ruke s tým, aký je celkový stav elektromobility na Slovensku – máme prihlásených len cca 5520 batériových elektromobilov a niečo cez 8000 plug-in hybridov. Ponuka v zahraničí je preto bežne násobne väčšie a často aj násobne lepšia z pohľadu toho, čo dostanete za svoje peniaze.
Veľký pozor, nielen pri nákupe zo zahraničia, si treba dávať na typ nabíjacieho konektora, hoci dnes by to už nemalo byť až takým problémom. Išlo prakticky o špecialitu japonských značiek, ktoré boli vybavené konektormi ChaDeMo. Ten sa ale stále nachádza aj na nabíjacích staniciach, avšak je možné, že problémy by mohli nastať do budúcna. Pri exotickejších značkám môže byť komplikované, respektíve omnoho drahšie, zháňanie náhradných dielov.
Nezabúdajte na to, že žiadne dve ojazdené vozidlá nie sú úplne identické. Štýl jazdy, prístup majiteľa, nehody či počet najazdených kilometrov sú faktormi, ktoré musíte brať do úvahy. Pred kúpou je potrebné priviezť elektrické vozidlo k skúsenému mechanikovi na dôkladnú kontrolu. Overiť by ste si mali aj to, v akom servise sa o elektromobil starali. Lepšie sú prirodzene oficiálne servisy danej značky, kde majú mechanici všetky potrebné školenia, patričné skúsenosti a vhodné náhradné diely.
Práve pomoc od skúsenejších majiteľov s dostatočným rozhľadom v segmente elektrických áut vie byť kľúčovou pomocou pri nákupe z druhej ruky. Vo svojom príspevku na našom facebookovom profile to potvrdil aj Ivan Valach. Ten zhodou okolností využil pomoc práve od Milana Bahnu a podľa toho, ako popisuje prístup zo strany bazáru spravil dobre.
Áno, kúpili sme druhé EV pre manželku akurát predvčerom. Zverili sme sa do rúk Milan Bahna a jeho prístup je na nezaplatenie. Prístup bazáru je už niečo iné. V princípe nevedia čo predávajú, cena jemne vyššia a (pozor spoilery na predajcu) poplatok 310€ ani neviem za čo. Poslali sme ich s ním do pr**le, a odišli. Chytili nás na bráne a zo sklopnými ušami ho odpustili. Teraz sa bude mesiac jazdiť bez techničáku. Ešte pikoška zo zmluvy: máme vymeniť olej a rozvody (Tí čo viete, prosím nemenujte bazár, nebudeme predsa ohovárať ;-)). Je to však auto z Mochoviec s malým nájazdom, tak snáď mu nič nebude a bude dlho slúžiť.
S ich 300e poplatkom ich treba vysmiať a poslať do …. Zato, že si nevedia auto overiť za 10e u internetových firiem, to je ich problém 🙂 Žiaľ, aj firmy na SK radšej predajú pod cenu bazáru s mizernou povesťou dobré auto, ako by sa s tým mali “trápiť” v rámci firmy. Toto auto bolo po leasingu, z firmy, takže sme s Ivanom šli na istotu. Treba pred nimi nájsť dôvody prečo chceš stiahnuť cenu, čo všetko na aute treba spraviť a tých par stovák vedia povoliť.
Celkový stav automobilového trhu sa odráža na cenách
Nie je žiadnym tajomstvom, že dostupnosť nových áut je v roku 2022 značne problematická. Množstvo predajcov má skladové modely prakticky vypredané a často preto na dodanie nového auta treba čakať aj mesiace. Tento stav zníženej dostupnosti sa odráža aj na ponukách elektromobilov z druhej ruky. Zjednodušene povedané, ponuka nie je príliš veľká, hoci sa stále dá vyberať, a ceny môžu byť vyššie než za normálneho stavu.
Milan Bahna vysvetľuje, že v tejto dobe je problém kúpiť akékoľvek auto, takže sa treba zmieriť s vyššími cenami. Napriek tomu sa stále dá zohnať aj veľmi zachovalý kus s málo kilometrami. Akurát to nebude hneď a treba sa trochu obrniť trpezlivosťou. Často je to aj o šťastí.
Ceny nových vozidiel sú skrátka stále vysoké a pri našich nižších nájazdoch druhého auta v rodine je to sotva ekonomické. Sledoval som preto dlhšie jazdenky. Cez koronu bolo cestovanie do Nemecka, kde je tradične dobrý výber, komplikované. Slovenský importér BMW mal ale práve čerstvý dovoz zánovných i3 za rozumné ceny (zhruba polovičné oproti novým), s preukázaným pôvodom a kilometrami a platnou rozšírenou zárukou. Po vyše roku si nesťažujeme, popisuje svoju skúsenosť Michal Broska.
Kupovali, od firmy čo tie auta dováža z Kalifornie. Prístup super a autíčko slúži 👌 nemajú problém poradiť, keď sa nám niečo nezdá. Mam 8r fiat 500e všetko sedí tak ako nám to pri kúpe vraveli
Martina Melichová Krížiková
Ja som kúpil Ioniq 2017 PHEV z Nemecka. Hľadanie online malo muchy. Ako tu už bolo spomenuté, webstránky nemajú k elektro autám relevantné informácie a často ani dobrý filter/kategorizovanie: často som našiel chybne označený HEV ako PHEV a naopak (musel som kontrolovať foto, či vidím nabíjaciu záklopku pri prednom kolese). Vyberal som auto s minimálnym nájazdom a maximálnou výbavou pri cene okolo 25k€. Že pôjde o Ioniq bolo takmer 100%-né, pretože najlepšie vyhovoval požiadavkám na priestor, výbavu, estetiku a denný BEV dojazd. Našiel som aj vyhovujúci BEV variant, no odradilo ma nabíjanie pri mojich pravidelných cestách dlhých 500km.
Dovozca MK-Auto.SK bol nezáväzne overiť technický stav kandidátov a až som určil ktorú ponuku vezmem, tak len trošku prikrášlim a auto som dostal do rúk prepísané, s novými pneumatikami, kontrolou originality + cenovo atraktívnym PZP, havarijným poistením a financovaním. Všetko za 2000€ príplatok. PS: Ak si dobre spomínam, mohol som dokonca auto odmietnuť prevziať, keby sa mi pri preberaní niečo nepozdávalo.
Stav auta/baterky: Auto malo 2,5 roka a 13000km. Oproti novej plnej výbave za skoro 36k€ som platil dokopy 28k€. Za 2 roky od kúpy som urazil 50000km, z toho viac než polovicu v BEV režime, pričom mi BEV dojazd 62km neklesol ani o 1km a aj v zime pri teplotách nad -10°C dám medzimestom možno 50km. Včera som napr. urazil 58km v BEV režime a ešte mi zvýšil nejaký kilometer.
Martin Félix Dravecký
Sledujte celkový stav a kapacitu batérie
Základom je overenie celkového stavu ako pri každom aute, pri elektromobiloch je akurát vhodné preveriť aj stav batérie. Navyše treba počítať s tým, že pri kúpe ojazdeného elektromobilu sa objavia drobné závady. Niekedy to môže byť o to komplikovanejšie, že na stránke bazáru nenájdete kľúčové údaje a musíte si ich vyžiadať. Prípadne sú tu uvedené nezmyselné hodnoty.
Kupoval som 2x BMW i3. Zameral som sa na celkový stav. Kilometre sú v tomto prípade len číslo. Pozrel som si históriu nabíjania a aktuálnu kapacitu batérie. Auta mi skvele slúžia už 3. Rok 🙂 Aktuálne k ním pribudne Tesla model Y dual m. Long Range. Tak uvidíme či budem mať šťastnú ruku aj v tomto prípade 😜
Marián Farkaš
Ja som kúpil z druhej ruky, maximálna spokojnosť. Samozrejme drobné závady sa našli, netreba čakať, že jazdené auto bude ako nové.
Juraj Ondrejka
Uvažoval som nad tým. Moje poznatky sú také, že tradičné autobazárové weby vôbec nie sú pripravené na elektromobily, nenájdete dôležite údaje a aby ste mohli vôbec inzerát zverejniť, tak musíte zadať nezmyselne údaje, a tak nájdete bežne elektromobil so zdvihovým objemom 1200ccm… V takých údajoch je takže vyhľadávať. Druhým problémom je zvyšková kapacita batérie, ktorá je asi najpodstatnejším údajom, ale nedozviete sa ju spravidla nikdy. Tu vidím možno aj podnikateľský priestor na certifikovane meranie zvyškovej kapacity.
Peter Hulla
Nenaleťte na plané sľuby
Milan Bahna pred časom upozornil aj na niektoré kuriozity z inzerátov na ojazdené elektromobily. Spomína napríklad nekorektné informácie o výbave, zavádzanie v otázke stavu batérie či plané sľuby o benefitoch pre elektromobily, ktoré na Slovensku jednoducho nemáme.
Zle je označená výbava, ročník a jednoznačne sa tu klame aj o stave batérie.
Predávajúci sľubuje diaľnice zdarma (žeby budúci poslanec????) a sám si protirečí o reálnom dojazde a dĺžke nabíjania. Ale spolieha sa na zapnutý CapsLock a gramatika je tiež jeho neobľúbená disciplína.
Pozor na takéto “neodolateľné” ponuky. Premrštená cena je už samozrejme potom len čerešňa na torte.
Doplnené 11.11.2022 – Autobazar.EU reaguje: Inzeráty nahláste. Chystáme vylepšenú kontrolu
Téma podvodných inzerátov na ojazdené autá, a teda aj elektromobily, je stále aktuálnou. Na situáciu opätovne upozornil Milan Bahna z YouTube kanálu Elektromobil.TV začiatkom novembra 2022.
Aktuálne je 6 z 8 najlacnejších jazdených elektromobilov na najväčšej predajnej stránke, podvod !!! Ľudia, nedajte sa nachytať. Rozmýšľajte, porovnávajte, overujte. A kľudne sa mi ozvite, rád pomôžem.
Milan Bahna, Elektromobil.TV
Reakcia zo strany prevádzkovateľa Autobazar.EU na seba nenechala dlho čakať. Priamo na svojej oficiálnej stránke zverejnil varovanie, spolu s niekoľkými tipmi ako odhaliť podvodné inzeráty, ktoré sa v ostatnej dobe majú objavovať čoraz častejšie. Prezradil aj pripravované opatrenia, ktoré by mali situáciu s podvodnými inzerátmi značne zlepšiť.
Autobazar.EU si je tohto fenoménu vedomý a programátori spolu s ostatnými členmi tímu pripravujú nové druhý kontrol, ktoré by podvodu zamedzili. Tieto inzeráty, ktoré nie sú pravé sú však dohľadateľné len manuálne a preto, ak máte podozrenie, že inzerát je podvod, neváhajte a informujte nás. My ich už samozrejme kontrolujeme, ale nie je zatiaľ v našich silách odhaliť všetky. Ak je teda, podľa vás, inzerát podvod, tak ho môžete nahlásiť priamo v detaile inzerátu, prípadne na mailovej adrese info@autobazar.eu, alebo na telefónnom čísle +421 2 2092 4192.
Autobazar.EU
Tipy ako odhaliť podvodný inzerát na ojazdené auto
Autobazar.EU zverejnil aj niekoľko všeobecných odporúčaní, ktoré môžu pomôcť pri identifikácií pochybných aj priam podvodných inzerátov.
Podvodné inzeráty majú, zväčša, veľmi výhodnú cenu, ktorá podlieza všetky možné priemerné sumy v danej kategórií pre dané vozidlo.
Ak inzerent začne zahmlievať a bude tvrdiť, že vozidlo je mimo Slovenska a že požaduje zálohu na transport a podobné veci, tak s veľkou pravdepodobnosťou ide o podvod, ktorý treba nahlásiť.
Ďalšia z možností ako odhaliť podvodný inzerát je použitie fotiek, ktoré nie sú fotkami konkrétneho vozidla, ale sú z jeho predstavenia automobilkou (absencia evidenčného, výrobného čísla, fotky, ktoré sa dajú ľahko nájsť cez Google).
Najdôležitejšie je zapojiť zdravý rozum a preveriť si veci viackrát, aby ste neprišli k ujme.
eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave
Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2024 Truck&Bus&Van.
Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.
Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.