MojElektromobil

Hoci je elektromobil považovaný za naozaj dobrú investíciu, nepatrí medzi najlacnejšie. Cena niektorých z nich hravo prekročí hranicu 30 tisíc eur. Mnohí fanúšikovia elektromobility si kúpia aj používané vozidlo. Preto sme si pre vás pripravili výber elektromobilov, ktoré síce nie sú nové, ale za svoju cenu majú čo ponúknuť. Ceny v tomto prípade hravo začínajú okolo hranice 10 000 €, pričom pri cene okolo 20 000 € je už skutočne z čoho vyberať.

Do 10-tisíc eur

Zhidou D1 – 7 990 € – 2015 – 9 800 km

Malý elektromobil, ktorý ste možno zahliadli aj v uliciach Bratislavy. Ide o skutočného drobca, ktorý je vhodný iba do mesta. Svedčia o tom aj parametre. Výkon motora je iba 18 kW, kapacita batérie iba 11,5 kWh a dojazd do 100 kilometrov. Nabíjanie je možné iba pomaly, takže v domácich podmienkach to trvá zhruba štyri hodiny. Z pohľadu funkcií a výbavy tu nájdete parkovacie senzory vzadu, LED denné svietenie, posilňovač riadenia či automatickú klimatizáciu.

Zhidou D1 | Foto: Autobazar.eu

Smart Fortwo Electric – 8 590 € – 2012 – 73 773 km

Druhý najlacnejší elektromobil je Smart z roku 2012. Aj napriek tomu, že ide o deväť rokov starý model, najazdených nemá veľa a degradácia batérie by mala byť do 12 %. Výbava je tu už samozrejme o niečo lepšia, avšak stále ide o pomerne jednoduché auto vhodné do mestských podmienok. Na prepravu po meste plne postačuje a náklady na 100 kilometrov sú pri domácom nabíjaní od 1 do 1,5 € na 100 km. Pri domácom nabíjaní sa batéria dobije za 8 hodín, z wallboxu to však zvládne na 80 % za 3 hodiny.

Smart Fortwo Electric | Foto: Autobazar.eu

Do 20-tisíc eur

Nissan Leaf – 12 500 € – 45 000 km

V bazáre viete nájsť aj ďalšieho elektrického veterána od automobilky Nissan. Ide o elektromobil Nissan Leaf z roku 2014, ktorý má najazdených 45 000 kilometrov. Výbava tohto modelu je už veľmi dobrá, vzhľadom na cenu a vek vozidla. Nechýba tu tempomat, parkovacia kamera, dažďový senzor, bezkľúčové otváranie, Bluetooth, klimatizácia, navigácia či elektrické zrkadlá a všetky štyri okná. Ide o verziu s 24 kWh batériou.

Nissan Leaf Hatchback | Foto: Autobazar.eu

Nissan Leaf – 11 500 € – 2014 – 23 737 km

Druhý Nissan Leaf v ponuke má totožnú batériu ako už tu spomínaný, ale ide o niečo novší model, ktorý má aj nižší nájazd kilometrov. Degradácia batérie nie je v tomto prípade spomínaná.

Nissan Leaf | Foto: Autobazar.eu

Renault Zoe – 17 900 € – 2018 – 25 000 km

Pri tomto cenovom rozpätí prichádza do úvahy aj Renault Zoe. Päť-dverové auto vhodné do mestských podmienok. Batéria je tu s vyššou kapacitou 41 kWh, ktorá zabezpečuje dojazd do 280 kilometrov.

Renault Zoe | Foto: Autobazar.eu

Volkswagen e-Golf – 17 990€ – 2017 – 12 161 km

Cez 15-tisíc sa len mierne prehupol plne elektrický Golf. Najazdených má len jemne nad 10 tisíc kilometrov, čo je veľmi príjemné. Výbava je tu opäť dobrá, nechýba parkovacia kamera, dažďový senzor, tempomat či dokonca aj rádio s CD / DVD.

Volkswagen e-Golf | Foto: Autobazar.eu

Nad 20-tisíc €

BMW i3 94 Ah – 21 900 € – 2018 – 72 220 km

Jemne nad hranicou 20-tisíc je možné kúpiť ojazdené BMW i3 so stredne veľkou batériou. Tu sa dá počítať s dobrým spracovaním a solídnou výbavou. K dispozícii je dojazd okolo 200 kilometrov a rýchle nabíjanie s výkonom 50 kW.

BMW i3 94 Ah | Foto: Autobazar.eu

Tesla Model 3 – 38 000 € – 10 750 km

V ponuke bazárov sa bežne dajú nájsť aj elekromobily značky Tesla. Príkladom je Tesla Model 3 s výkonom 222 kWh, prémiovým interiérom a funkciou Autopilot.

Tesla Model 3 | Foto: Autobazar.eu

Elektromobil z bazáru: Na čo všetko si dávať pozor? | VIDEO

  • Čím sú ojazdené elektromobily špecifické?
  • Čo je najväčšie riziko, na ktoré si treba dať pozor?
  • Ako si viete elektrické auto skontrolovať svojpomocne?
  • Ako je to so servisom pre elektromobily?

Ponuka elektromobilov sa za ostatné roky poriadne rozšírila a množstvo ľudí, ktorí začínali jazdiť v prvých generáciách elektrických áut dnes už vlastní svoje druhé či tretie vozidlo. Staršie modely sa aj vďaka tejto prirodzenej obmene dostávajú do bazárov. Na čo všetko si ale treba dávať pozor pri kúpe ojazdeného elektromobilu?

V diskusii s názvom Elektromobil z bazáru – ako sa správa po 100-tisíc km? sa tejto problematike podrobne venovali Jaroslav „Jairo“ Kapšo, šéfredaktor portálu MôjElektromobil.sk a Milan Bahna, majiteľ elektromobilu Nissan Leaf z bazáru.

Kúpa ojazdeného elektromobilu z bazáru môže vyžadovať trochu viac úsilia, no vo svojej podstate to má aj svoje jasné výhody. Okrem dostupnejšej kúpnej ceny je veľkým plusom prakticky okamžitá dostupnosť. Hlavne v dnešných časoch, kedy sa nový elektromobil spravidla čaká poriadne dlhú dobu je kúpa z bazáru veľmi lákavá. Dnešná ponuka bazárov je dostatočne široká na to, aby si každý vedel nájsť ten najvhodnejší model pre svoje potreby.

Tak ako pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného vozidla, aj v prípade elektromobilov si treba pri výbere dávať pozor. Základom je výber autobazáru s dostatočne dobrou povesťou. Bez ohľadu na to, či chcete elektromobil z druhej ruky kupovať priamo na Slovensku alebo zo zahraničia – veľmi častou voľbou je v tomto prípade Nemecko. Na známom slovenskom bazáre Autobazar.eu je v kategórii elektromobilov obvykle možné vyberať zo 400 rôznych modelov. Starších, ale aj novších.

Šťastie samozrejme môžete skúsiť aj na internetových bazároch, ktoré nie sú špecializované vyslovene na autá – napríklad Bazoš.sk, kde rôzne inzeráty pridávajú súkromníci. V každom prípade je kľúčová osobná obhliadka a skúšobná jazda, bez toho by ste kupovali „mačku vo vreci“.

Ak ide o váš vôbec prvý elektromobil tak by ste sa rozhodne mali poradiť s niekým, kto v tejto oblasti už má aspoň základný prehľad a praktické skúsenosti. Ak nikoho takého nemáte vo svojom okolí, veľkou pomocou môžu byť špecializované fóra alebo komunitné skupiny na Facebooku – príkladom je skupina Majitelé a příznivci elektromobilů v ČR / SK.

Čo sa týka povestného opotrebenia batérie, toho sa v praxi príliš veľmi netreba báť, no rozhodne to stojí za pozornosť. Aby ste mali prehľad o tom, čo presne môžete od vyhliadnutej jazdenky očakávať. Pokiaľ sa predošlý majiteľ o svoj elektromobil staral v rozumných medziach, celková kapacita batérie a s tým súvisiaci dojazd by nemali byť výrazne znížené. Viac k tejto téme nájdete v samostatnom článku – Degradácia batérií elektromobilov: Koľko dojazdu stratila Tesla Model 3 po 160 000 kilometroch?.

Pre základnú predstavu si môžeme uviesť niekoľko príkladov z praxe, o ktorých vieme:

  • Model Kia e-Niro po 92 000 kilometroch stratil 1,1% z pôvodnej kapacity batérie
  • Tesla Model S 85 po 417 000 kilometroch stratila 8,7% z pôvodnej kapacity batérie
  • Tesla Model X po 245 000 kilometroch stratila 8,5% z pôvodnej kapacity batérie.
  • Tesla Model 3 po najazdení 160 000 kilometrov stratila 2,2% z pôvodnej kapacity batérie
Náš tip
Milan kúpil elektromobil z bazáru. Ako mu slúži po troch rokoch? | ROZHOVOR
5. mája 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+